Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bli NKK instruktør

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg antar det er flere som er utdannet NKK instruktør. I klubben maser de på å få utdannet instruktører slik at de slipper å leie inn instruktører fra andre steder. Jeg har jo selvsagt lyst å bli det, men er usikker på hva som må til. Jeg tenkte i retning lydighet. (kunne ha valpekurs feks) Så, hvordan ble dere utdannet? Må man ha teori og praksisprøve? Er det sånn at vi må ha klart LP1 med egen hund for å bli godkjent? Jeg bor jo i gokk, så er avhenging av å kunne dra på helgesamling for å få det gjort. (så ikke timer i uken)

Fortell! :ahappy:

Skrevet

Du finner formelle krav og info om utdannelsen her.

Men for å bli autorisert instruktør gjennom NKK, må følgende krav på plass:

Formelle krav:

• være minst 18 år gammel

• være medlem i medlemsklubb

• vise stor interesse for arbeide med hund

• forplikte seg til å virke som instruktør

• ha et tillitsvekkende vesen

• akseptere og følge de til enhver tid gjeldende regler

• Med bakgrunn i ovennevnte være anbefalt av sin lokale klubb som instruktør trinn I

Praktiske krav:

• ha gått som hjelpeinstruktør i minst 20 timer under godkjent instruktør

• ha trent med egen hund og oppnådd minst ett av følgende krav etter NKKs regelverker:

• NBF: Godkjent resultat i Brukshund kl C

• N. Sch. K.: Startet i kl. B (spor el. rundering) m/ godkjent karakter i 9 av 10 øvelser, dvs. karakteren 5. Brukshundøvelsene må bestås.

• RIK: SL1 (Spor og lydighetsprøve 1) eller RRP/RSP1 (rundering/spor)

• Andrepremie i kl II LP

• Deltatt i kl II agility

• Andrepremie kl. AK på jaktprøve for retrievere

• Andrepremie på fugl-/ hare- eller elghundprøve

• B-godkjent redningshund - ettersøkning i Norske Redningshunder el. Oslo Sivile Redningshunder

• Trent og ført fram tjenestehund til godkjenning i offentlig etat.

Alternativt:

• Som NKK instruktør aspirant ha gått som aspirant i minst 60 timer under 2 NKK godkjente instruktører

Skrevet

Takk for svar! Slik å forstå betyr det at jeg må klare ett av de praktiske kravene, ELLER minst 60 timer under NKK trinn 2 instruktør? (oj 2 stk tilogmed)

Ser det litt vanskelig disse praktiske tingene med tanke på hvor man bor.. Ihvertfall når man ikke har noen instruktører i klubben man kan trene med /under eller gode treningsmuligheter. hmm.. Vi skal jo snakke om det på møtet i klubben, så får lese litt i linken du la ut.

Skrevet

Mulig det er blitt noen endringer så du får dobbeltsjekke, men før var det hvertfall sånn at du kunne få 1 års utsettelse på kravet for resultat med egen hund.

Det er ikke noen klubb i nærheten som har en godkjent instruktør da? Så kunne du kanskje dratt dit og vært med på et helgekurs feks for å få praksisen. Er jo litt lettere å kjøre lengre hvis det er for en helg en flere ukekvelder.

Skrevet

Mulig det er blitt noen endringer så du får dobbeltsjekke, men før var det hvertfall sånn at du kunne få 1 års utsettelse på kravet for resultat med egen hund.

.

Er fortsatt slik...

Skrevet

Takk for svar! Slik å forstå betyr det at jeg må klare ett av de praktiske kravene, ELLER minst 60 timer under NKK trinn 2 instruktør? (oj 2 stk tilogmed)

Ser det litt vanskelig disse praktiske tingene med tanke på hvor man bor.. Ihvertfall når man ikke har noen instruktører i klubben man kan trene med /under eller gode treningsmuligheter. hmm.. Vi skal jo snakke om det på møtet i klubben, så får lese litt i linken du la ut.

Ikke nødvendigvis trinn 2 instruktør, men 2 forskjellige instruktører med NKK utdannelse. Uavhengig av hvilket trinn de har gått :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...