Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til motivasjon av hunden under trening/belønning


Guest LXT

Recommended Posts

Jeg trenger rett og slett litt tips og råd!

Har en hund som jeg burde ha jobbet mye mer med lek fra han var valp (er nå 2,5år)slik at motivasjonen hadde vært på et annet plan enn den er i dag. Da han var valp var jeg ikke der jeg er i dag knunnskapsmessig og med tanke på målrettet trening.

Nå har jeg en hund som mister interessen og fokus fort. Han er lett å distrahere, og sklir fort ut i "sin egen verden" bestående av snusing og løpe rundt for å gjøre ingenting.

Jeg må gå i meg selv for å motivere bedre, men jeg vet ikke riktig hva jeg skal prøve meg på. Jeg prøver å leke opp interessen for kong, ball osv. Det funker tidvis. Men noen ganger kan han belønne seg selv med snus i bakken/snøfonna/løpe omkring istedet for å ivrig kaste seg etter kongen som jeg gir som belønning.

Godbiter er en sikker vinner i den forstand at han alltid har lyst på godbit, men øker ikke interessen ytterligere. Heller det at gjør det han får beskjed om for å få godbit, for så å gå for leke/snuse selv.

Drakamp er vel det som funker best. Men her må jeg også noen ganger leke det hele i gang før han er helt med. Dermed er det litt vanskelig å bruke som belønning.

Jeg ønsker en hund som synes trening er enda mer artig enn han gjør i dag. Jeg er gira og vil veldig!

Tanker og innspill, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du klikker i større eller mindre grad? Klikker og shaping av adferd var det som fikk Saeta til å løsne, og jeg blandet gjerne inn "tull", som snurr i fvf, bytte side i fvf, gå på to, rygge osv. inn mellom vanlige LP-øvelser for å få variasjon samt at hun aldri vet hva som kommer. På den måten har jeg bygget opp forventningene hennes i ulike øvelser. Hun fungerer også KUN med godbit, ikke lek, men også det å fange godbit i lufta synes hun er kult, så det blir liksom litt ekstra belønning det også. Mange av de øvelsene vi har lagt inn virker også nesten som en belønning i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det nå, og har gjort en stund. Men da jeg startet treningen, var jeg ikke så godt kjent med klikkern og brukte den ikke.

Kanskje jeg rett og slett må gå mange skritt tilbake og begynne litt på nytt..

Å legge inn tulleøvelser innimellom LP øvelsene er kanskje en idé :lol:

Han blir liksom litt seig i kroppen når vi skal trene, men når vi leker utenom, så er han veldig gira. En annen ting som funker bra under lek (utenom trening), er å leke med meg. Ikke med en gjenstand. Han vil gjerne "kampe" med meg.. Men det blir litt voldsomt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klikkerkursene jeg har gått har vi trent inn en ting som heter full fest, det betyr at du skal belønne med deg selv. For Amiga betyr det at jeg klapper på låra, så hopper hun hopp og blir helt giret og jeg roser og vi liksom danser litt rundt da.

Treneren min kunne bare løfte armene litt opp så hoppet hunden hennes av glede rundt, vi lærte dette nettop får kunne belønne ganger vi ikke hadde klikker,godbit, ol samt i konkuransetilfeller.

så man kan jo bruke seg selv også til å belønne om dette får hunden mer med.

Når jeg trener med min ganske seige corgi som synes det er pyton må jeg bruke meg selv masse, rose, være kjempeivrig i stemmen, hoppe litt rundt av glede for hun er så flink, da responderer hun og logrer ivrig og prøver enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg herja mye mer med Marvin. Det er jo det er jo det kuleste han veit i hele verden! Han elsker jo tilogmed at jeg gjør det, så når mamsen gir seg fullstendig hen, så må det jo være helt himmelen. :lol:

Til forskjell fra Aiko som vil velge sjøl når vi skal herje, så er jo han på hele tida og klar for å herje og kampe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre mye ut av godbiter også, server den hvertfall bare ikke rett i munnen på han hvis han fort mister motivasjonen. Kast godbitene i luften og la han fange den, la han jobbe med hånden din for å få tak i den, tren på ekstern belønning og la han løpe til godbitskål hvor det ligger deilig gele-kattemat osv. Varier også godbitene dine, ikke bare kjør frolic.

La for all del ikke hunden få lov til å gå i sin egen verden eller snuse rundt. Sørg for at det ikke skjer ved å holde motivasjonen hans oppe, belønn han oftere om det er hva som trengs, hold han i bånd, legg han i dekk mellom øvelsene, legg han i bilen osv. Og kast aldri godbitene på bakken om han er av "snusetypen".

At han er seig i kroppen har ikke bare med aktivitetsnivå å gjøre, men også hva han har lært. En godt trent hund kan være dødssliten, men allikevel følge helt med på føreren under lydighet, det har mest med kriterier å gjøre. Du må allikevel lære han hvordan du ønsker at aktivitetsnivået hans skal være: gjør som sagt mye ut av belønningene dine, belønn han bare når han er "på" og tren han kun når han er veldig aktiv, f.eks når han akkurat er tatt ut av bilen. På en slik hund er det også veldig viktig å kjøre veldig korte økter, maks 3 minutter før du legger han i bilen og lar han kjede livet av seg til neste økt 5 minutter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har minimannen min lekt mye fra tidlig alder, men han er ingen naturlig "lekerase", og hadde temmelig klare tendenser til å ikke leke like heftig og være like interessert i meg i treningssituasjoner som når vi "bare" lekte. Så jeg prøvde å finne ut hva som var den store forskjellen mellom leking og trening; og fant fort ut at det var min holdning (som viste seg ganske tydelig, om enn ubevisst, i stemmebruk og min egen intensitet i leken) og krav. Da jeg prøvde å legge inn noen små øvelser mellom lekinga i lekesituasjoner, var han jo plutselig mye flinkere og mer på hugget :)

Løsningen min var bare enkelt og greit å senke kravene inntil han fikk den intensiteten og gleden i treninga som jeg ønsket, og så sakte øke kravene litt mer. Det gjelder bl.a. å ikke kreve mange repetisjoner, og stort sett kjøre enkle øvelser som han kan godt, før det blir leking en gooood stund, og så avslutte leken når den er riktig heftig. Og ikke minst: jeg prøver så godt jeg kan å være like lett i stemmen og intensiv i leken, selv når vi trener "seriøst" og ikke bare herjer rundt litt. Dessuten fikk jeg et grådig godt tips: nå og da gjemmer jeg plutselig leka hvis Nansen glipper den i kamp e.l., og da blir han reint fortvila stakkars - og skikkelig med på notene når vi tar noen øvelser til rett etterpå :lol:

Så tipset mitt er vel at hvis han funker bra under lek når det bare er lek og ikke trening, så kan du sikkert finne noen løsninger på problemt ditt derfra? Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke jeg til multiquote ting, så jeg får svare på denne måten:

Amiga: Sånn sett er belønning med meg ganske enkelt med Marvin. Det funker ihvertfall! :lol:

SandyEeyeCandy: Helt enig, jeg kan definitivet utnytte meg mer av det.

Labbis: Dette skal prøves med en gang jeg kommer fra jobb i dag :)

Når jeg er på kurs og legger han i bilen mellom øktene, er han faktisk mye mer fokusert. Også på utstillinger når han må ligge i buret før vi skal i ringen. Da er han så superklar for at det skal skje noe at vi klarer oss bra og jeg får full fokus.

Nå må jeg finne meg en ok plass å trene på når jeg ikke er på kurs, så jeg har mulighet til å legge han i bilen. Utenfor hos meg får vi ikke være i fred for all verdens nabounger og diverse.

Vims: Jeg tror også at min holdning har mye å si her. Jeg prøver å tenke bevisst på det, men jeg har nok mye å gå på.

Har fått mange tips her nå, og er sååå glad for det!

Jeg SKAL få det til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har bil er det bare å binde han til et tre etc :lol: Men jeg tror nøkkelen først og fremst ligger i at han må få en bedre grunn til å like det, med bedre belønninger, mindre krav og kortere økter.

Høres veldig fornuftig ut. Jeg har bevisst prøvd kortere økter, men det er nok mye helheten her. Det at han må kjede seg mellom øktene, bedre belønninger og mindre krav som du sier.

Edit: Hvor lenge synes du jeg skal holde på om gangen? Legger inn korte øvelser, pause og så på nytt. Men hvor lang trening i løpet av en dag?

Flere ganger om dagen eller kun ta en økt og ferdig med trening for den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med å kjede seg er jeg enig i! Saeta går sbsolutt best når jeg enten har trent en annen hund før henne, eller hun kommer rett ut fra bur/bil på stevner.

om jeg binder Amiga, tar Foxi og trener i et par minutter så er hun heltent.

Som labbis sa så bruker vi også det på kurs, legger de i bil elelr i bur om man ikke har bil. Kjede seg litt, får tenkt litt og fult klare til å trene mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en umotivert hund syns jeg du skal holde på maks 3 minutter per økt, og kanskje ta 5 sånne økter i løpet av en dag. Om han er veldig motivert en dag så ikke fall for fristelsen med å utvide tiden. Når jeg skal tvinge meg til å ha korte økter setter jeg enten på en klokke eller legger kun 10 godbiter i lommen (det siste alt ettersom hvor ofte jeg har planer om å belønne, men med umotivert hund bør du belønne ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker og innspill, anyone?

Hei! Du er der nå som jeg var i oktober sånn ca! Og det sies at det er veldig, veldig vanlig for kooikerne å ha en sånn periode i 2-3 årsalderen, hvor de er vanskelige å motivere, og "ingenting" er morsomt... Jeg snakket med en del kooikerfolk når vi hadde disse utfordringene (inkludert en del erfarne oppdrettere), og samtlige sa "hehe, dere er DER ja, heelt normalt". Rådene jeg fikk gikk på å ha en periode hvor man ikke nødvendigvis tenkte så mye konkurranse, men satset på morsom trening, kanskje trente på litt nye og annerledes ting enn det man trener mest på til vanlig, ikke terping, korte økter (kortkorte), og masse lek... Fokuser på kontakt, og de grunnleggende tingene i øvelsene, ikke kjør hele øvelser gang på gang, selv om du har veldig lyst. La han lykkes HVER gang, selv om du har såå lyst til å bare prøve hele øvelsen eeen gang til;) Jeg var kanskje litt mer bevisst på det med lek fra starten av (av erfaring er det greit å ha en hund som fokuserer på noe annet enn godbit, samt å ha en litt usynlig forsterkning, nemlig meg selv, i konkurransesituasjonen), og har bygd opp lek med meg som belønning. Det er gull verdt! Det betyr at jeg ikke trenger noen hjelpemidler når jeg trener (selv om jeg selvfølgelig også har andre forsterkninger, som også funker best i mange situasjoner), og akkurat den forsterkningen har vært veldig bra i den perioden vi har vært inne i nå... Denne perioden har vært veldig bra egentlig, fordi jeg har blitt tvunget til å gå litt tilbake til "basic" på en måte, og gjøre de små tingene morsomt... Når var sist du tok helt av og lekte for en perfekt utgansstilling? Sånne ting, å gjøre det stas med de små "delene" av øvelsene som man gjerne overser litt når man blir "flinkere"... Glem et lite øyeblikk at han skal lære seg å ikke få godbit/bli forsterket hele tiden. Det er lett å få bort etterpå. Jeg fikk et tips av hun som eier Gatsby. Da de var i den "perioden" begynte det plutselig å regne godbiter under fir v fot! Og plutselig var det morsomt igjen. Selv når godbitene forsvant. Han trengte bare den lille påminnelsen om at det var verdt det, og kanskje litt mer humør inn i øvelsene. Jeg er ikke udelt positiv til å la det regne godbiter i alle situasjoner, men det går an å overraske dem litt:) Det kan også være med å gjøre det hele litt morsommere...

Lykke til:) (Nå er det ut på tur for oss arbeidsfolk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en hun som alltid vil ha godbiter har du et godt potensiale. Jeg har leke som er et kaninskinn som er klippet opp og sydd så jag kan ha det rundt håndleddet. Det funker å bruke kanin skinnet når mine ikke vil ha godbiter. Jeg begynte også sent med klikker på han eldste min. Om det er et problem med snusing kan det være bra å ha bånd på, de bør ikke få lov til å snuse noe som helst mens de trener, det er ikke for sent å lære det. Kontakten kan utvikles i positiv retning etter 2,5 års alderen, jeg er på vei dit nå. Men jeg tror at om du har en han hund, og skaffer deg noe som lukter av løpetid, så vil du aldri få problemer med manglende kontakt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg binder Amiga, tar Foxi og trener i et par minutter så er hun heltent.Som labbis sa så bruker vi også det på kurs, legger de i bil elelr i bur om man ikke har bil. Kjede seg litt, får tenkt litt og fult klare til å trene mer!

I stad bant jeg først marvin til et tre og fokuserte på Villa, og det ble straks en gira tass som hadde veldig lyst til å være med. Så byttet jeg, og lekte med biteskinn og hele meg. Litt kong. Da han i starten begynte å falle ut og snuse med en gang, la jeg han i dekk og gikk over til full fokus på Villa igjen.

Etter liten stund byttet jeg, og etter noen ganger falt han ikke ut mer. Avsluttet med å kaste biteskinnet og lot han finne ut hva jeg ville med den. Roste bare han nærmet seg. Han løp så bort å snutetargetet skinnet og fikk ros. Det endte med at jeg fikk den i hånden og han fikk masse ros og godis.

Jeg gav meg mens han syntes leking var topp og tok dem med meg hjem. Superkort øvelse, men den funket.

Bare en tanke jeg fikk, har du prøvd å feste en snor i drakamp-leken og "jakte" han i gang før drakampen begynner? Mange hunder syns det er kjempe stas å jakte på noe :ahappy:

Jepp, har det. Han starter interessert, i tre sek. Og faller ut :)

Med en umotivert hund syns jeg du skal holde på maks 3 minutter per økt, og kanskje ta 5 sånne økter i løpet av en dag. Om han er veldig motivert en dag så ikke fall for fristelsen med å utvide tiden. Når jeg skal tvinge meg til å ha korte økter setter jeg enten på en klokke eller legger kun 10 godbiter i lommen (det siste alt ettersom hvor ofte jeg har planer om å belønne, men med umotivert hund bør du belønne ofte).

Høres veldig fornuftig ut! :wub:

Hei! Du er der nå som jeg var i oktober sånn ca!

*klippet*

Ja altså, det er litt snodig på en måte. For før sommern var han helt i tåka en stund, mens i sommerferien og utover ble han mer leken og lysten på å jobbe. Nå har han falt litt tilbake igjen og synes ofte det å svime rundt er kulest i verden..

Jeg har i bakhodet at de ikke pleier å sette seg ordentlig før de er ihvertfall 3 år, men desto viktigere at jeg trener riktig nå :D

Har tenkt på en del ting du sier, og det er absolutt noe jeg må ta med meg. Er veldig fornøyd med innspill jeg har fått altså! :wub:

Jeg nevte det så vidt for eiern(e) til Gatsby jeg også, og de flirte og sa det samme til meg da de fikk vite alderen. De mimret tilbake til den tiden liksom...

Når du har en hun som alltid vil ha godbiter har du et godt potensiale. Jeg har leke som er et kaninskinn som er klippet opp og sydd så jag kan ha det rundt håndleddet. Det funker å bruke kanin skinnet når mine ikke vil ha godbiter. Jeg begynte også sent med klikker på han eldste min. Om det er et problem med snusing kan det være bra å ha bånd på, de bør ikke få lov til å snuse noe som helst mens de trener, det er ikke for sent å lære det. Kontakten kan utvikles i positiv retning etter 2,5 års alderen, jeg er på vei dit nå. Men jeg tror at om du har en han hund, og skaffer deg noe som lukter av løpetid, så vil du aldri få problemer med manglende kontakt ;-)

Jeg har ei som får løpetid er om ikke så mange månedene, så det blir nok en artig treningsperiode kan jeg tenke meg :D

Snusing er ikke lov nei, da er han helt ute med en gang. Skinnet ditt hørses effektivt ut, jeg har et nytt et jeg introduserte for Marvin nettopp. Så vi får se hva jeg får til :wub:

Takk for supre innspill fra alle! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, det er litt snodig på en måte. For før sommern var han helt i tåka en stund, mens i sommerferien og utover ble han mer leken og lysten på å jobbe. Nå har han falt litt tilbake igjen og synes ofte det å svime rundt er kulest i verden..

Jeg har i bakhodet at de ikke pleier å sette seg ordentlig før de er ihvertfall 3 år, men desto viktigere at jeg trener riktig nå :wub:

Har tenkt på en del ting du sier, og det er absolutt noe jeg må ta med meg. Er veldig fornøyd med innspill jeg har fått altså! :ahappy:

Jeg nevte det så vidt for eiern(e) til Gatsby jeg også, og de flirte og sa det samme til meg da de fikk vite alderen. De mimret tilbake til den tiden liksom...

Jeg går ut ifra at han ikke er voksen før han er fire jeg, så blir jeg kanskje positivt overrasket;) Det går ivertfall opp og ned med disse "brødrene" men jeg har liksom lært meg opp og nedturene nå, og hvordan det er lurt å legge opp trening og sånt når han er i de forskjellige "humørene", så da må vi liksom bare føle litt på dagsformen når vi går ut for å trene... Samtidig merker jeg at selv om det går opp og ned, så kan jeg allikevel kreve/forvente noe av han når det teller, så jeg tror ting begynner å stabilisere seg:) De søte små begynner å bli voksne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at han ikke er voksen før han er fire jeg, så blir jeg kanskje positivt overrasket;) Det går ivertfall opp og ned med disse "brødrene" men jeg har liksom lært meg opp og nedturene nå, og hvordan det er lurt å legge opp trening og sånt når han er i de forskjellige "humørene", så da må vi liksom bare føle litt på dagsformen når vi går ut for å trene... Samtidig merker jeg at selv om det går opp og ned, så kan jeg allikevel kreve/forvente noe av han når det teller, så jeg tror ting begynner å stabilisere seg:) De søte små begynner å bli voksne;)

Har vi fått oss to hummørsyke Kooikerbrødre? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...