Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighets- og brukschampionat


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Fant ikke noe om dette på sonen når jeg søkte selv (selv om det sikkert har blitt skrevet om)

Har sett gjennom regelverket til NKK når det gjelder forskjellige championater, og det er to ting jeg lurer på..

- For å få lydighetschampionat, i følge NKK, så må man få "Minst en gang Very Good på utstilling etter fylte 15 måneder." Gjelder dette bare kritikk, eller må det måles i sløyfe? Har ingen peiling på utstilling, og vet ikke hva som må til for å få den og den sløyfen, men fra betyr "very good" egentlig?

- Akkurat dette ligger vel i feil kategori, men tar det her. Er det ingen spesielle "regler" for å få brukschampionat? Mener jeg leste en gang at hunden måtte være skuddfast?

Hvis man da har f.eks en belger fra brukslinjer, betyr dette at man aldri kan oppnå championat? Eller finnes det utstilling for bruksbelgere? Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe om dette på sonen når jeg søkte selv (selv om det sikkert har blitt skrevet om)

Har sett gjennom regelverket til NKK når det gjelder forskjellige championater, og det er to ting jeg lurer på..

- For å få lydighetschampionat, i følge NKK, så må man få "Minst en gang Very Good på utstilling etter fylte 15 måneder." Gjelder dette bare kritikk, eller må det måles i sløyfe? Har ingen peiling på utstilling, og vet ikke hva som må til for å få den og den sløyfen, men fra betyr "very good" egentlig?

- Akkurat dette ligger vel i feil kategori, men tar det her. Er det ingen spesielle "regler" for å få brukschampionat? Mener jeg leste en gang at hunden måtte være skuddfast?

Hvis man da har f.eks en belger fra brukslinjer, betyr dette at man aldri kan oppnå championat? Eller finnes det utstilling for bruksbelgere? Hjelp?

Når du er på utstilling bedømmer dommeren først hver enkelt hund for seg, og hunden vil få en liten sløyfe som står for enten "excellent", "very good", "good" eller "sufficient". Disse sier noe om kvaliteten på hunden. Du må altså ha fått excellent eller very good på utstilling etter at hunden har fylt 15 mnd for å kunne ha mulighet til å få lydighetschampionat. En hund som ikke er avlet for utstilling kan fint få "very good" så lenge den er bra konstruert (og ikke har noe 'alvorlige' mangler), noe en hund burde være uansett.

I bruks må du ha tre cert for å bli champion, og i bruks inngår skudd under fellesdekk og budføring i C og under fellesdekk i B og A. Jeg kjenner folk som har stått over skuddmomentene og allikevel fått opprykk til A, men du må ha veldig gode poengsummer ellers da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingspremiedefinisjonene finner du i utstillingsregelverket - very good er en premiegrad, som gis i den individuelle kvalitetsbedømmelsen av hunden. Du får en sløyfe hvis farge samsvarer med premiegraden, og premiegraden angis på kritikken.

Om du leser regelverket for brukschampionat, står det vel også der hva som trengs? Tre cert i spor eller rundering, og utstillingspremiering very good etter 15 måneder, om jeg ikke husker mye feil.

Hunden må ikke være skuddfast, men hunden må ha kjent mentalstatus for å få lov til å starte i bruks, og enkelte øvelser er rimelig vanskelig å få til om hunden er skuddredd.

Alle hunder med stamtavle har lov til å stille på utstilling, og det er ikke egne utstillinger for hunder av brukslinjer. Er en hund bra nok, får den tittelen sin uavhengig av linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å få lydighetschampionat, i følge NKK, så må man få "Minst en gang Very Good på utstilling etter fylte 15 måneder." Gjelder dette bare kritikk, eller må det måles i sløyfe? Har ingen peiling på utstilling, og vet ikke hva som må til for å få den og den sløyfen, men fra betyr "very good" egentlig?

Du vil alltid få ei sløyfe som følger premieringen hunden får. Blir hunden bedømt med VG, så får den også sløyfa som hører til den kvalitetsgraden.

- Akkurat dette ligger vel i feil kategori, men tar det her. Er det ingen spesielle "regler" for å få brukschampionat? Mener jeg leste en gang at hunden måtte være skuddfast?

Hunden må vel også her ha minst en VG for å få championatet. Samtidig må hunden ha oppnådd tre cert i brukskonkurranse. For å få starte i brukskonkurranser etter fylte 18 mnd må hunden har gjennomført MH eller bestått K-test, funksjonsanalyse eller tilsvarende. Her inngår også skudd. I tillegg er skudd en del av konkurransen i bruks - det er fellesdekk med skudd i alle klasser unnatt laveste klasse. For å oppnå en poengsum som kvalifiserer til cert må hunden greie å ligge på fellesdekk m skudd.

Hvis man da har f.eks en belger fra brukslinjer, betyr dette at man aldri kan oppnå championat? Eller finnes det utstilling for bruksbelgere? Hjelp?

Er hunden pen nok så får den sin premiering enten den er fra den eller den linja. Utstilling er utstilling - det finnes ikke egne utstillinger for bruksbelgere liksom, men du kan stille i bruksklassen når hunden har oppnådd tilstrekkelig brukskrav for å stille i den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tusen takk alle sammen! Veldig opplysende, og jeg fikk plutselig større "håp" om at det kanskje blir championat i framtiden selv om det også er brukshund. Brains before beauty, ikke sant :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Veldig opplysende, og jeg fikk plutselig større "håp" om at det kanskje blir championat i framtiden selv om det også er brukshund. Brains before beauty, ikke sant :innocent:

Det er ikke noe galt i å være både pen og brukbar, syns jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å være både pen og brukbar, syns jeg :lol:

Åh, det tenkte jeg også, at det hjelper ikke å være god i hue om en er skrudd sammen som en vaklevoren sagkrakk, og det hjelper ikke å være vakker om en pissredd sin egen skygge. Men det er jo en evig og gammel diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men likevel: man må ikke stille under de nye reglene for å ha godkjent utstillingspremiering med tanke på championat innen LP/bruks/viltspor og så videre? Premieringene fra de gamle reglene er fortsatt gyldige? Nå er ikke vi i nærheten av noe som helst championat per i dag, men det er jo greit å vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men likevel: man må ikke stille under de nye reglene for å ha godkjent utstillingspremiering med tanke på championat innen LP/bruks/viltspor og så videre? Premieringene fra de gamle reglene er fortsatt gyldige? Nå er ikke vi i nærheten av noe som helst championat per i dag, men det er jo greit å vite :lol:

Nei, det kan jeg ikke se for meg i det hele tatt, at gammel premiering nå blir ugyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...