Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, vi skal få hund!


Askeladden

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å kjøpe oss hund. Samboeren min og jeg har lenge hatt lyst på en liten koseklump og turkamerat, og har funnet ut at dette kan være et bra tidspunkt og vi har endelig bestemt oss for rase, japansk spisshund! :P

I og med at vi er nybegynnere med tanke på å være hundeeiere, tenkte vi at vi skulle starte en liten tråd her for å plukke opp litt tips. Har lest gjennom de fleste trådene her, men tenkte at det er like greit å starte en selv også.

Når vi får hunden har vi tenkt å være hjemme hvertfall 2 uker for å bli kjent med hunden og la den bli kjent med oss og sine nye omgivelser. Vi er nok nødt til å løse det på den måten at vi er hjemme for eksempel annenhver dag. Vil det være ugunstig for valpen at det ikke er samme person som er hjemme hver dag i starten?

Vi har begge to fulltidsjobber og har ikke mulighet til å ta fri mye lenger enn to uker, men etter dette vil min samboer ha mulighet til å ta med valpen på jobb, evt. ha valpen litt i bilen og litt inne på kontoret. Det er en fleksibel jobb som også innimellom kan gjøres hjemmefra. Kan det være stressende for en valp å være med på jobb og vil det da evt. være bedre for den å være hjemme? Samboeren kan evt. komme hjem i lunchen for å luften den. Hva er deres erfaringer med løsninger på slike problemstillinger?

Vi bor i en leilighet i blokk, men har fine grøntområder like utenfor døren og bor ikke langt unna marka. Vi er litt nervøse med tanke på at hunden kanskje kan bjeffe litt og forstyrre naboene. Vi vil jo ikke plage naboene våre, men man har jo ikke kontroll på hva hunden gjør når den er hjemme alene. Hva er deres erfaringer med dette?

Dette er vel våre største bekymringer med tanke på adferd og "oppdragelse" av valpen. Vi ønsker jo å få en valp som etter hvert er trygg på å være alene mens vi er på jobb. Utover dette har vi det meste klart og gleder oss masse til å få en liten tass vi kan ta med oss ut på tur :P

Har dere noen tips og erfaringer, tar vi gjerne i mot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig da =)

Dere må selvsakt trene valpen til å være alene hjemme om dere har tenkt å ha den alene.

Om det er mest stress å være med på jobb eller være hjemme er helt opptil hvordan dere legger opp treningen og litt på hvordan valpen er.

Alle hunder kan jo lage lyd når de er alene, men om de trenes godt på at ingenting trengs å bjeffes på så er det sjelden noe problem =) Snakk også med naboer.

Selvsakt må hunden være trygg på å være alene.

Basenjien vår uler 2-3 ganger i løpet av dagen men er ellers helt stille sier våre naboer =)

Lykke til! Hvordan rase skal dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å kjøpe oss hund. Samboeren min og jeg har lenge hatt lyst på en liten koseklump og turkamerat, og har funnet ut at dette kan være et bra tidspunkt og vi har endelig bestemt oss for rase, japansk spisshund! :P I og med at vi er nybegynnere med tanke på å være hundeeiere, tenkte vi at vi skulle starte en liten tråd her for å plukke opp litt tips. Har lest gjennom de fleste trådene her, men tenkte at det er like greit å starte en selv også.Når vi får hunden har vi tenkt å være hjemme hvertfall 2 uker for å bli kjent med hunden og la den bli kjent med oss og sine nye omgivelser. Vi er nok nødt til å løse det på den måten at vi er hjemme for eksempel annenhver dag. Vil det være ugunstig for valpen at det ikke er samme person som er hjemme hver dag i starten?Vi har begge to fulltidsjobber og har ikke mulighet til å ta fri mye lenger enn to uker, men etter dette vil min samboer ha mulighet til å ta med valpen på jobb, evt. ha valpen litt i bilen og litt inne på kontoret. Det er en fleksibel jobb som også innimellom kan gjøres hjemmefra. Kan det være stressende for en valp å være med på jobb og vil det da evt. være bedre for den å være hjemme? Samboeren kan evt. komme hjem i lunchen for å luften den. Hva er deres erfaringer med løsninger på slike problemstillinger?Vi bor i en leilighet i blokk, men har fine grøntområder like utenfor døren og bor ikke langt unna marka. Vi er litt nervøse med tanke på at hunden kanskje kan bjeffe litt og forstyrre naboene. Vi vil jo ikke plage naboene våre, men man har jo ikke kontroll på hva hunden gjør når den er hjemme alene. Hva er deres erfaringer med dette? Dette er vel våre største bekymringer med tanke på adferd og "oppdragelse" av valpen. Vi ønsker jo å få en valp som etter hvert er trygg på å være alene mens vi er på jobb. Utover dette har vi det meste klart og gleder oss masse til å få en liten tass vi kan ta med oss ut på tur :P Har dere noen tips og erfaringer, tar vi gjerne i mot :P

Så koselig da =) Dere må selvsakt trene valpen til å være alene hjemme om dere har tenkt å ha den alene. Om det er mest stress å være med på jobb eller være hjemme er helt opptil hvordan dere legger opp treningen og litt på hvordan valpen er. Alle hunder kan jo lage lyd når de er alene, men om de trenes godt på at ingenting trengs å bjeffes på så er det sjelden noe problem =) Snakk også med naboer. Selvsakt må hunden være trygg på å være alene. Basenjien vår uler 2-3 ganger i løpet av dagen men er ellers helt stille sier våre naboer =) Lykke til! Hvordan rase skal dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit!

Hundesonen er et fint sted å lære mer om hund, jeg har i hvert fall lært masse av å lese diskusjonene her.

Har ikke så mye å bidra med når det gjelder det dere lurer på, siden jeg ikke har hund enda selv. Jeg ville bare si gratulerer med (planlagt) valpekjøp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi får hunden har vi tenkt å være hjemme hvertfall 2 uker for å bli kjent med hunden og la den bli kjent med oss og sine nye omgivelser. Vi er nok nødt til å løse det på den måten at vi er hjemme for eksempel annenhver dag. Vil det være ugunstig for valpen at det ikke er samme person som er hjemme hver dag i starten?

Det vil jeg si er bare fint. Hos oss var bare en av oss hjemme, noe som førte til at valpen knyttet seg ekstra til den av oss som var hjemme. Går ann å snu på det senere, men jeg syntes det er en fordel at valpen knytter seg like mye til begge to.

Vi har begge to fulltidsjobber og har ikke mulighet til å ta fri mye lenger enn to uker, men etter dette vil min samboer ha mulighet til å ta med valpen på jobb, evt. ha valpen litt i bilen og litt inne på kontoret. Det er en fleksibel jobb som også innimellom kan gjøres hjemmefra. Kan det være stressende for en valp å være med på jobb og vil det da evt. være bedre for den å være hjemme? Samboeren kan evt. komme hjem i lunchen for å luften den. Hva er deres erfaringer med løsninger på slike problemstillinger?

Etter de to ukene er valpen fremdeles veldig liten, og det kan være for tidlig for den å være alene hjemme, selv om den blir luftet i lunchen. Det alternativet ville jeg spart til den har blitt litt eldre; mer vant til å være alene og mer husren / større blære.

Syntes å ta valpen med på jobb er det beste alternativet, og det vil ikke bli stressende så lenge den blir vant til det, har en egen plass og kanskje noen tyggeleker osv. Så små valper trenger lufting ganske ofte også. Når den har blitt litt eldre derimot kan det være en fin løsning å ha den i bilen / hjemme med lufting :P

Jeg har hatt en valp som fikk seperasjonsangst av at vi forlot henne en time etter bare to uker, og en valp som ville taklet det helt fint. Men en halv dag ville likevel vært for lenge for han også så tidlig.

Vi bor i en leilighet i blokk, men har fine grøntområder like utenfor døren og bor ikke langt unna marka. Vi er litt nervøse med tanke på at hunden kanskje kan bjeffe litt og forstyrre naboene. Vi vil jo ikke plage naboene våre, men man har jo ikke kontroll på hva hunden gjør når den er hjemme alene. Hva er deres erfaringer med dette?

Så lenge valpen / hunden er trygg hjemme og har fått litt aktivisering før den skal være hjemme alene, er min erfaring at det går helt fint. Derimot bjeffer og bråker en utrygg hund mye! Derfor ekstra viktig å ta det forsiktig med tilvenningen i starten.

Vi bor også i leiglighet (4. etage) og jeg opplever at hundene våre ikke har utviklet noe særlig vokt, fordi det ikke skjer noe utenfor vinduene våre her oppe i høyden. Sånn sett er det en fordel tror jeg, det er som regel mye mer å passe på for hunden på bakkeplan.

Dette er vel våre største bekymringer med tanke på adferd og "oppdragelse" av valpen. Vi ønsker jo å få en valp som etter hvert er trygg på å være alene mens vi er på jobb. Utover dette har vi det meste klart og gleder oss masse til å få en liten tass vi kan ta med oss ut på tur :P

Masse lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget dere har tatt :banana:

Jeg synes dere har tatt et godt valg og virker veldig forstått med hva dere går til.

Synes det hørtes lurt ut og være med valpen ca annenhverdag, slik at valpen blir like godt knyttet til dere begge. Tror valpen trives og klarer seg bra selv om dere bytter på og være sammen med den. Det som også er lurt, er og være samstemt med hva dere gjør og hva valpen skal få lov til. Selv fikk jeg valpen om sommeren og hadde fri en stund før jeg begynnte å jobbe (er student), så dette med å ta med valpen på jobb vet jeg ikke så mye om. Men når jeg begynte å jobbe, var hunden litt sammen med familien, kjæresten og litt alene. Helt alene var han jo ikke siden han var sammen med familiens andre hund. Dette fungerte kjempe bra for oss :)

Jeg flyttet til høsten for å gå skole, der vi (jeg og kjæresten) bodde i ei leilighet på ca 65 kvm. Kjæresten jobber turnus så han var ikkke hjemme de to første månedene. Hunden var da alene mens jeg var på skolen, dette var veldig varierende fra tidspunkt, men det var sjelden lengre enn 9 - 15.30, i begynnelsen var jeg også hjemme i lunchen de langste dagene. Vi merket at han bjeffet en del når vi gikk ut, men at han roet seg raskt etter ca 3 - 5 minutter. I begynnelsen var han alene i korte perioder, men ble gradvis øket på lengden. Til oss var det best at hunden var alene i et bur så han ikke rasserte leiligheten, det er han forstatt etter vane.

Jeg tror det er veldig individuellt etter hva dere kommer til å venne på hunden, så jeg kan ikke gi dere annet tips enn det jeg selv har erfart. Har hatt mange hunder opp igjennom oppveksten, men dette er min første alene, så jeg har dermed ikke den lange erfaringen med oppdragelse.

Jeg fikk mange gode tips fra oppdretteren, og hun hadde laget eget skriv for valpekjøperne med tips og råd, dette var veldig nyttig :D

Ellers vil jeg bare ønske dere lykke til når valpen kommer i hus. Det kommer til å bli en fin tid med glede :frantics: , masse kos :hyper: og latter :jump: , men det vil sikkert også bli noen frustrasjoner :banana: og litt sinne :banana:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...