Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningstips mot klasse 3?


Wildah

Recommended Posts

Nå er jeg igjen på vei ut av treningsdvalen, og ønsker meg noen innspill på øvelser/ting vi har problemer med.

Første problem: Apportering! Rina eheeeelsker å apportere, og har et vanvittig tempo ut til apporten. Når vi har gått noen øvelser først, uten belønning, tar hun helt av når hun skjønner at hun skal få apportere. Så opptaket blir ofte *kremt* uryddig (les: hund og apport triller bortover). Dette har vi fått mye trekk for i klasse 2, for resten pleier å være fint. Og jeg regner med at de trekker enda mer for det i klasse 3 og elite.

Har fått tips om å trene inn "stå" like ved apporten. Dvs, kaste ut, sende hunden, kommantere "stå," og kommandere "apport" når hun står pent. Da får hun fint opptak. Ett annet tips jeg har fått er å sette noe like bak apporten, slik at hun fokuserer litt mer på selve opptaket. Har noen kloke hoder andre tips? :)

Andre problem: Fellesdekk. Min hatøvelse nr 1. Jeg har ikke hatt tålmodighet til å trene noe fellesdekk med henne, og da vi startet i klasse 1 hadde hun lagt i fellesdekk 5 ganger før :lol: Det gikk jo greit, men nå når jeg har gått i skjul, så dukker det opp problemer. Hun blir på stedet, men i konkurranser setter hun seg enten opp, eller reiser seg, før hun legger seg igjen. Hun er tydelig usikker på hva hun skal gjøre. Ja, jeg vet, å trene fellesdekk hjelper nok, men kanskje noen har noen gode tips for ei som bor fryktelig langt unna folk å trene med?

Til sist, helhet:

Hva pleier dere å gjøre mellom øvelsene? Jeg ønsker å få mer orden på det som foregår mellom øvelsene. Få gitt beskjed til henne at "ja, du gjør det bra, flink jente," men uten at hun tar av eller mister fokus.

Dersom dere har andre gode tips å komme med i forhold til lydighet og konkurranser, så kom gjene med de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang opptaket, labbisen er en megaslurv!

Jeg lå apportbukken oppå noe, en stol, en plastkasse, en sekk, hva som helst som var tilgjegelig. Da slapp jeg å drepe fart ut og samtidig måtte hun være noe sanset i gjerningsøyblikket... :lol:

Fungerte bra her, MEN hun er jo ingen konkurransehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang opptaket, labbisen er en megaslurv!

Jeg lå apportbukken oppå noe, en stol, en plastkasse, en sekk, hva som helst som var tilgjegelig. Da slapp jeg å drepe fart ut og samtidig måtte hun være noe sanset i gjerningsøyblikket... :lol:

Fungerte bra her, MEN hun er jo ingen konkurransehund.

Det var ingen dum idé :) Jeg brukte jo det i innlæringen av apportering. Tror jeg skal forsøke det litt fremover. Rina er på god vei til å utkonkurrere Frost i apportering, for å si det sånn. Så her gjelder det å ta tak i det før det gror helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen dum idé :lol: Jeg brukte jo det i innlæringen av apportering. Tror jeg skal forsøke det litt fremover. Rina er på god vei til å utkonkurrere Frost i apportering, for å si det sånn. Så her gjelder det å ta tak i det før det gror helt fast.

Skulle ikke tro at det var mulig! :)

Du får helt sikkert orden ppå det, dere er så flinke at :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Jeg har de samme problemene med Nora som du har med Rina - sånn bortsett fra at Nora ikke blir sittende eller stående på fellesdekken, hun kommer spurtende til meg :lol: Men hun har til nå ligget "bedre" eller hva jeg skal kalle det, når jeg går i skjul enn når jeg er synlig, jeg håper det gjelder i konkurranse også :P

Men dette med apportbukken (Nora sklir inn i den hun, teite bikkja), så skal det vissnok hjelpe å ikke kaste den, men at man går ut og legger den ned istedet. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å følge det rådet selv :P Har du prøvd det? Funka det på Rina? Hvis ikke så får jeg vel prøve ut noen av rådene du får selv.. hehe

I mellom øvelsene skal jeg i teorien legge ned Nora (altså, kommandere henne i ligg, ikke noe sånn dominanstøys :P ). I praksis har vi ikke prøvd ut det ordentlig annet enn på Hemsedal (og på trening), og det funka vel så der - hun feis avgårde for å hente apportbukk mellom innkalling og stå under marsj :) - og jeg sendte henne ut av ringen for å få belønning av noen som ikke gråt av glede etter fellesdekken (det var da hun lå for første - og enn så lenge eneste - gang i konkurranse). På trening er hun forholdsvis flink, alt ettersom hvor mye vi har trent i den perioden (i dag var hun sånn passe håpløs, men vi har ikke vært på fellestrening på halvannen eller to mnd, og Siri sto og klemte på et pipedyr - da blir det veldig vanskelig å ligge, altså :P ). Men Norrisen er ei frøken som liker fart og spenning, så hun må tvinges til å sanse seg litt, det er jo ikke sikkert at Rina trenger det i like stor grad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekken: et tips for å få henne til å forstå poenget kan være å trene omvendt lokking. Hun skal ligge og stritte imot mens du trekker i båndet hennes, kast leker over henne, godbiter rundt henne, still deg i skjul med langline festet til henne som du drar raskt i i ny og ne slik at hun stadig ligger fryst i bakken og veldig anspent. Noen liker at hundene er anspent under fellesdekk, spesielt om de har slitt med urolig hund. Da blir hun hvertfall sikker på at det er å ligge dønn i ro som gjelder. Når du belønner henne kan du gjerne belønne med å la henne løpe til en av lekene du har kastet rundt. Når hun kan dette lar du det gå lengre og lengre tid mellom forstyrrelsene, men vær uforutsigbar med når du drar i en line eller kaster en leke på henne :lol: Theresa har en fin film av det liggende på hjemmesiden sin et sted.

Apportering: det klassiske er jo å kaste inntil ting etc, men jeg syns det er vanskelig å fjerne den hjelpen. Jeg tror du rett og slett har trent for dårlig opptak, og jeg ville ha gått helt tilbake der. Tren når hunden er giret og hold apporten for henne. Når hun griper den direkte får du henne rett i vill lek. Gjør det noen ganger. Deretter kan du kaste apporten rett fremfor deg og holde hunden i halsbåndet. Apporten må være så nærme at du klarer å snappe den til deg om du er for treig. Slipp hunden, og griper hun den ikke raskt og bra nok så snapper du den rett foran nesen på henne. De fleste hundene syns det er veldig moro med slikt kappløp. Selekter bort de dårligste opptakene og ta vare på de som er ok og de som er gode. Etterhvert sorterer du slik at du bare har gode opptak. Noen ganger kan du belønne hunden direkte med en annen leke, eller du kan la henne kampe litt med apporten uten å tygge i den. Jeg ville ha lært hunden å holde godt fast i apporten selv om du prøver å dra den ut av munnen på henne. Når hun da griper tak i en apportbukk rett foran deg, kan du slå hånden over apporten for å se om hun glipper den, noe hun godt mulig gjør de første gangene. Poenget er at hun både skal ha raske opptak, i tillegg til å ha et fast tak med en gang. Og de lærer fort at man må gripe skikkelig på første forsøk, for hvis ikke slås apporten ut av munnen. Du kan også feste en hyssing i apporten og gjøre dette på avstand. Jeg slet med dårlige opptak med mine to leeenge, prøvde alt, men gjorde dette og gikk helt tilbake til start. Nå ser det ut til å ha løsnet for oss.

Angående hva du skal gjøre mellom øvelsene, så må du bare teste det ut. Det er forskjellig for alle. Labradoren må legges i dekk eller jeg må ha henne på plass. Kan såvidt se vekk fra henne, for da faller hun ut. Alt må være som en sammenhengende øvelse. Aussien får sjeldent kommando, da blir hun bare oppgitt og kan bjeffe. I stedet får hun rolig kos for å roe seg ned. Gjør selvsagt også dette på trening, og koser med hunden mellom øvelsene mens jeg prater med en usynlig dommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke tro at det var mulig! :P

Du får helt sikkert orden ppå det, dere er så flinke at :P

Vel, hun har ikke scoret noen mål enda (ref: Frost på NKK stavanger), men det blir verre og verre for hver konkurranse vi går. På Bønes var hun et ekte Trilledyr, og trillet bortover med apporten :P

hehe.. Jeg har de samme problemene med Nora som du har med Rina - sånn bortsett fra at Nora ikke blir sittende eller stående på fellesdekken, hun kommer spurtende til meg :P Men hun har til nå ligget "bedre" eller hva jeg skal kalle det, når jeg går i skjul enn når jeg er synlig, jeg håper det gjelder i konkurranse også :P

Det er godt jeg ikke er alene :P Nå har jeg vært ekstremt dårlig på å trene siden oktober, så vet strengt tatt ikke hva hun gjør nå, men hun var også særdeles god på å finne meg når jeg gikk i skjul. Så kom det seg, og hun ble værende på stedet, men veksler mellom å sitte, stå og ligge (vi har slått sammen avstandskommandering med fellesdekk :P ). Og de som har sett på, sier at hun tydelig er usikker.

Hun har blitt liggende 2 ganger i konkurranse :P

Men dette med apportbukken (Nora sklir inn i den hun, teite bikkja), så skal det vissnok hjelpe å ikke kaste den, men at man går ut og legger den ned istedet. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å følge det rådet selv :lol: Har du prøvd det? Funka det på Rina? Hvis ikke så får jeg vel prøve ut noen av rådene du får selv.. hehe

Jeg prøvde et par ganger å legge ut apportbukken, men det hadde ingenting å si. Hun pløyde inn i den likevel :P Det som har fungert litt, var å sette noen brusflasker (med vann/brus i, 1,5 litere) rett bak apporten, da sakket hun farten litt og plukket apporten fint. Men så snart det ikke står noe der, så pløyer hun videre.

Det med å kommandere "stå" fikk jeg tips om av Hege Johnsen, hun hadde brukt det på Gustav. Men jeg må virkelig brøle for at udyret skal stoppe, og jeg er usikker på om det har noen effekt. Nå har jeg ikke prøvd det så mange ganger, så bør vel ikke gi opp enda. Men jeg vil ha en quick fix :P

I mellom øvelsene skal jeg i teorien legge ned Nora (altså, kommandere henne i ligg, ikke noe sånn dominanstøys :P ). I praksis har vi ikke prøvd ut det ordentlig annet enn på Hemsedal (og på trening), og det funka vel så der - hun feis avgårde for å hente apportbukk mellom innkalling og stå under marsj :P - og jeg sendte henne ut av ringen for å få belønning av noen som ikke gråt av glede etter fellesdekken (det var da hun lå for første - og enn så lenge eneste - gang i konkurranse). På trening er hun forholdsvis flink, alt ettersom hvor mye vi har trent i den perioden (i dag var hun sånn passe håpløs, men vi har ikke vært på fellestrening på halvannen eller to mnd, og Siri sto og klemte på et pipedyr - da blir det veldig vanskelig å ligge, altså :P ). Men Norrisen er ei frøken som liker fart og spenning, så hun må tvinges til å sanse seg litt, det er jo ikke sikkert at Rina trenger det i like stor grad :P

Fellesdekken på Hemsedal så jeg, og måtte gå vekk, for jeg ble litt rørt :) Det er så deilig når det endelig fungerer, og det ligger ikke lite arbeid og frustrasjon bak en lydighetshund.

Rina er også veldig heftig og begeistret. Og det hjelper ikke at matmor også liker fart og spenning, og har vært veldig god på belønning. Jo mer vi har fått til, jo gladere har jeg blitt, og ting holder rett og slett på å ta av. Det har blitt verre og verre for hver konkurranse nå. Så nå må vi trene på selvbeherskelse, begge to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vill og gal og dobbeltposter i dag :lol:

Fellesdekken: et tips for å få henne til å forstå poenget kan være å trene omvendt lokking. Hun skal ligge og stritte imot mens du trekker i båndet hennes, kast leker over henne, godbiter rundt henne, still deg i skjul med langline festet til henne som du drar raskt i i ny og ne slik at hun stadig ligger fryst i bakken og veldig anspent. Noen liker at hundene er anspent under fellesdekk, spesielt om de har slitt med urolig hund. Da blir hun hvertfall sikker på at det er å ligge dønn i ro som gjelder. Når du belønner henne kan du gjerne belønne med å la henne løpe til en av lekene du har kastet rundt. Når hun kan dette lar du det gå lengre og lengre tid mellom forstyrrelsene, men vær uforutsigbar med når du drar i en line eller kaster en leke på henne :P Theresa har en fin film av det liggende på hjemmesiden sin et sted.

Jeg har trent mye omvendt lokking, men ikke prøvd å dra i båndet. Tenker jeg skal prøve det :P Men har stått og kastet leker og pipedyr rundt ørene på henne, da ligger hun veldig bra. Har trent litt med Teresa, så vi har fått prøvd ut den metoden med andre hunder i dekken. Før vi begynte med å kaste leker, kom hun og fant meg i konkurranser, nå har hun gått over til å sette seg opp/reise seg, så det har hatt en viss effekt :P Problemet, tror jeg, er at når det ikke skjer noe, da blir hun usikker og gjør rare ting. I tillegg har jeg nok ikke vært flink nok til å trene på ulike steder, og med ulike hunder. Jeg har bare meg selv å takke :)

Apportering: det klassiske er jo å kaste inntil ting etc, men jeg syns det er vanskelig å fjerne den hjelpen. Jeg tror du rett og slett har trent for dårlig opptak, og jeg ville ha gått helt tilbake der. Tren når hunden er giret og hold apporten for henne. Når hun griper den direkte får du henne rett i vill lek. Gjør det noen ganger. Deretter kan du kaste apporten rett fremfor deg og holde hunden i halsbåndet. Apporten må være så nærme at du klarer å snappe den til deg om du er for treig. Slipp hunden, og griper hun den ikke raskt og bra nok så snapper du den rett foran nesen på henne. De fleste hundene syns det er veldig moro med slikt kappløp. Selekter bort de dårligste opptakene og ta vare på de som er ok og de som er gode. Etterhvert sorterer du slik at du bare har gode opptak. Noen ganger kan du belønne hunden direkte med en annen leke, eller du kan la henne kampe litt med apporten uten å tygge i den. Jeg ville ha lært hunden å holde godt fast i apporten selv om du prøver å dra den ut av munnen på henne. Når hun da griper tak i en apportbukk rett foran deg, kan du slå hånden over apporten for å se om hun glipper den, noe hun godt mulig gjør de første gangene. Poenget er at hun både skal ha raske opptak, i tillegg til å ha et fast tak med en gang. Og de lærer fort at man må gripe skikkelig på første forsøk, for hvis ikke slås apporten ut av munnen. Du kan også feste en hyssing i apporten og gjøre dette på avstand. Jeg slet med dårlige opptak med mine to leeenge, prøvde alt, men gjorde dette og gikk helt tilbake til start. Nå ser det ut til å ha løsnet for oss.

Angående hva du skal gjøre mellom øvelsene, så må du bare teste det ut. Det er forskjellig for alle. Labradoren må legges i dekk eller jeg må ha henne på plass. Kan såvidt se vekk fra henne, for da faller hun ut. Alt må være som en sammenhengende øvelse. Aussien får sjeldent kommando, da blir hun bare oppgitt og kan bjeffe. I stedet får hun rolig kos for å roe seg ned. Gjør selvsagt også dette på trening, og koser med hunden mellom øvelsene mens jeg prater med en usynlig dommer :P

Tusen takk for mange gode tips. Skal absolutt prøve ut apporteringstrikset. Lurer også på om jeg rett og slett må gå helt tilbake i fellesdekktreningen.

Tenker jeg skal prøve ut å gi Rina kos mellom øvelser, for å roe henne ned og beholde konsentrasjonen. Dersom det ikke føles riktig, så får jeg gå over til å ha henne på plass mellom øvelsene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun kanskje blir litt usikker på hva hun skal gjøre, ja. Det jeg gjør med aussien, som er veeeldig urolig, er at jeg belønner henne med godbiter og mye kos. Går inntil henne og setter meg ned på huk, klapper og klør henne på magen så hun nesten sovner. Jeg prøver også å belønne henne hyppig, for på fellesdekktrening har jeg desverre tendenser til å kjøre full øvelse og bare bli sur om hun reiser seg, så det blir en ond sirkel. Ved å få mye kos og hyppig belønning av enkeltdekk med godbiter har jeg ikke fått trent at hun skal ligge 4min med andre hunder, men jeg merker at hun generelt blir tryggere, og da klarer hun plutselig de 4 minuttene allikevel. For i hennes tilfelle hvertfall, så tror jeg at hun egentlig vet hva hun skal gjøre, hun bare blir stresset og usikker når mor går i skjul, og derfor har det hjulpet mye å bare bygge på tryggheten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som hun kanskje blir litt usikker på hva hun skal gjøre, ja. Det jeg gjør med aussien, som er veeeldig urolig, er at jeg belønner henne med godbiter og mye kos. Går inntil henne og setter meg ned på huk, klapper og klør henne på magen så hun nesten sovner. Jeg prøver også å belønne henne hyppig, for på fellesdekktrening har jeg desverre tendenser til å kjøre full øvelse og bare bli sur om hun reiser seg, så det blir en ond sirkel. Ved å få mye kos og hyppig belønning av enkeltdekk med godbiter har jeg ikke fått trent at hun skal ligge 4min med andre hunder, men jeg merker at hun generelt blir tryggere, og da klarer hun plutselig de 4 minuttene allikevel. For i hennes tilfelle hvertfall, så tror jeg at hun egentlig vet hva hun skal gjøre, hun bare blir stresset og usikker når mor går i skjul, og derfor har det hjulpet mye å bare bygge på tryggheten hennes.

Kjenner meg så absolutt igjen i det å kjøre full øvelse når jeg først trener med andre :lol: og det hjelper jo absolutt ikke. Kos og godbiter mens hun ligger er notert. Det tror jeg kan hjelpe oss også. Generelt sett må jeg få mer ro inn i treningene våres. Til nå har vi kjørt på alt for mye med fart, gøy og superbelønninger. Resultatet er koplett kaos.

Nå har jeg fått meldt meg på innetrening, hvor de vil trene AG samtidig med lydigheten. Så da har jeg som mål å få trent mye enkelt- og fellesdekk (og fellessitt). Nå må jeg bare hjernevaske meg selv til å tenke ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fellesdekk skal jeg ikke si noe om. Jeg hadde en veldig fin fellesdekk på Ekko helt til han plutselig fant ut at det går ann å reise seg... og han langt fra typen som bare kommer tuslende forsiktig til meg når han reiser seg :icon_redface:

Men apportering har jeg hatt akkurat samme problem på. Han labba ekstremt og skrensa bortover apportbukken når det ble større avstand med fart og moro. Men med en del jobbing han fått et veldig bra opptak. Det tok ikke sånn fryktelig lang tid, men jeg var hundre prosent konsekvent når vi trente på apportering. Og vi trente ikke noe apport uten å tenke på opptak. Jeg gjorde omtrent som labbis foreslo. Gikk helt tilbake til å legge apportbukken på bakken forran oss. Med en gang han enten var bort apporten med en labb eller fjolla på annen måte sa jeg nei og tok apporten bak på ryggen. Nytt forsøk. Og selvfølgelig belønning på hvert bra opptak. Jeg godtok ikke nesten bra opptak. Når så godt som alle opptakene helt nærme var bra øke jeg avstanden bittelitt. Og bevegde meg sakte men sikkert ut på full lengde igjen. Jeg hadde bare fokus på opptaket, derfor droppa jeg både sitte og vente og avlevering. I ettertid belønner jeg også ofte bare opptaket når det er bra.

Nå har vi en periode med lite lydighetstrening, og da merker jeg at han detter litt tilbake på sånne ting. Blir litt for ivrig og glemmer seg. Men nå vet han hva jeg vil, så det skal ikke mye til å rette opp igjen om han faller tilbake og blir slurvete eller blir så ivrig at det kommer slurv. Jeg har mer tro på å gå tilbake og pirke og lære hunden skikkelig hvordan det skal gjøre fremfor å prøve å sette opp hindringer for å bremse hunden eller lure den til å måtte ta direkte. Men, selvfølgelig hunder og folk er forskjellige :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at vi ikke er alene, og at det går å få orden på disse opptakene :D

Nå har jeg holdt på en stund med å hjernevaske Rina på pene opptak. Det ble noen skader i begynnelsen. Hundelabber som smeller til en apportbukke kan gjøre ganske store skader på menneskehender :wub: men nå begynner sårene å gro, og jammen går det ikke på frem med opptakene også.

Måtte begynne helt rolig, med å sitte på gulvet ved siden av apporten og Rina, og gi henne godbiter og rolig kos når hun gjorde det riktig. Blir jeg for engasjert, tar hun av :getlost:

Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg setter henne en 5-6 meter fra apportbukken, og jeg selv fremdeles sitter ved siden av den, klar til å fjerne den om hun viser antydninger til dårlig opptak. Og det ser ut til å gå inn, for nå plukker hun penere og mer behersket. Det ser ut som hun tenke seg litt om, og bremser farten litt før hun når apporten.

Så blir vel veien videre at jeg sakte flytter meg bort fra apporten, øke avstanden til den, etterhvert kaste den ut og kjøre fulle øvelser. Vi har nok et godt stykke igjen, men jeg tror jeg ser lyset! Og håper det ikke er et tog :D

Tusen takk for all hjelp.

Fellesdekk får vi forhåpenligvis trent 1 gang i uken fremover, med skikkelige forstyrrelser. Nå blir det nemlig innetrening sammen med agility- og lydighetsfolk. Håper det vil hjelpe oss til å få orden på fellesdekken én gang for alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang apport:

Du kan også prøve å lære hunden å løpe rundt f.eks en stor flaske med vann/en stol el.l. Når hunden kan dette, kan du lære den at den må rundt gjenstanden for å hente apporten. Etterhvert kan gjenstanden stå rett bak apporten (som forøvrig legges ut - ikke kastes). Da skal hunden blir nødt til å løpe på andre siden av gjenstanden før den henter apporten til deg. På den måten kan ikke hunden ta noen bue el.l. med apporten - hunden er allerede på vei inntil deg når den plukker med seg apporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang apport:

Du kan også prøve å lære hunden å løpe rundt f.eks en stor flaske med vann/en stol el.l. Når hunden kan dette, kan du lære den at den må rundt gjenstanden for å hente apporten. Etterhvert kan gjenstanden stå rett bak apporten (som forøvrig legges ut - ikke kastes). Da skal hunden blir nødt til å løpe på andre siden av gjenstanden før den henter apporten til deg. På den måten kan ikke hunden ta noen bue el.l. med apporten - hunden er allerede på vei inntil deg når den plukker med seg apporten!

Det var et kjempebra tips. Tusen takk! Tror jeg skal prøve det. Det ser jo så pent ut når hunden får en fin bue ut for å plukke apporten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...