Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min spiser ikke nok


Nikita2010

Recommended Posts

Hva kan jeg gjøre for å fåden til å spise mer?

Den er tynn og fikk ormkur av dyrlegen. Men jeg føler den forsatt spiser alt for lite :(

Prøver med tørre og våte knotter og leverposteiskiver. Hun spiser noe, men langt i fra nok.

Er frisk, rask og trives ellers, så vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre for å fåden til å spise mer?

Den er tynn og fikk ormkur av dyrlegen. Men jeg føler den forsatt spiser alt for lite :(

Prøver med tørre og våte knotter og leverposteiskiver. Hun spiser noe, men langt i fra nok.

Er frisk, rask og trives ellers, så vet ikke hva jeg skal gjøre :lol:

Du skal ihvertfall senke skuldrene og ikke bekymre deg ihjel. Ikke alle valper ser ut som julegriser, min på snart 3 mndr gjør ihvertfall ikke det. :D Også kan du gå over til for som smaker bedre enn tørrforkuler med leverpostei. F.eks. Vom og hundemat sitt valpefor. Da blir du sikkert litt roligere når du ser at valpen spiser. Sist gang jeg hadde valp (5 år siden) så visste jeg ikke om noe annet enn de tørrforkulene. Jeg satt fram maten, den ble stående helt til hunden bare måtte stille sulten. Denne gangen gir jeg ikke tørrforkuler, men V& H og maten går unna på omtrent 25 sekunder. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga nektet å spise i flere dager fordi vi foret henne på Royal Canin, byttet til Eukanuba og hun spiste bittelitt, Også begynte vi på vom og hundemat og plutselig spiser hun med gledens lyst. Vom og hundemat er også bedre å spise i tannfellinger også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt det problemet med RC. Har nå omsider byttet til Pro Plan og det spises. Vom og hundemat er også bra. For meg gjør det ikke det, fordi jeg har en frøken som fort går lei,og en annen som fort blir dårlig i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plagdes i begynnelsen med vår valp også, hun spiste nesten ikke og vi prøvde å blande med leverpostei og sånt(det funket litt, men ville ikke la henne bli vandt med å få dette hele tiden). Hun hadde fått royal canin hos oppretter, derfor tenkte vi at dette var lurt å gi henne. Men så byttet vi over til Eukanuba og da kom matlysten! :( Prøv å bytt for og se om det ikke hjelper :( (men husk og overlappe, så du ikke går rett over på nytt for, da blir de dårlige i magen, bland de to forene noen dager, før du går helt over på de nye foret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle valper ser ut som julegriser, min på snart 3 mndr gjør ihvertfall ikke det.

Unnskyld meg, men hva har skjedd? Også har du ikke saaagt noe? Ingen bilder? Ingenting? :(

Og til trådstarter. Ikke bekymre deg. Alle valper jeg har hatt tidligere har sultstreiket ofte (bortsett fra han jeg har nå, da. Han er matvrak til tusen, men har ser ikke ut som noen julegris allikevel. :() Er de sultne, så spiser de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kom som et sjokk på oss også da vi fikk Border Collien i hus. Var det mulig at hun ikke spiste når vi satte fram mat. Men san var det. Vi prøvde flere forskjellige for men hun spiste halvparten av anbefalt dose da hun var mindre. Nå i voksen alder er hun fortsatt slank men nå spiser hun nesten dobbelt av anbefalt. Hun har heletiden vært frisk dog med øreverk en gang. Hun kan legge på seg ca 1 kg uten å bli feit men da må hun få mer mat så vi har slått oss til ro med at hun kommmer til å være den slanke av oss.

Lagt til: Nå spiser hun V&H og litt kraftigere tørrfor enn det vanlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vom og hundemat er bløtt. Fersktfor som selges frosent selges i pølser på halvkilo(mener jeg) kilo (mener jeg ) fem kilo og 20 kg Det er ikke alle forhandlere som tar inn alle varianter. I linken finner du forhandlere og for varianter og størrelser som V&H fører

http://vomoghundemat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er det bløt eller tør?

Skal prøve å gå over til det i løpet av neste uke da. Må bare finne en butikk som selger det her i området ;o)

Hvor store pakker kommer det i?

Her er hjemmesiden http://www.vomoghundemat.no/

og der står utsalgsstedene også. Og du kan ringe dem dersom det er noe du lurer på, uansett hva det er. De er innmari hyggelige.

Pølsene med valpefor er 1/2 kg. Du kjøper dem frosne. Du kan gi valpen både bløt og "halvfrossen." Jeg gir hundene mine "halvfrossen" når jeg begynner på ny pakke som jeg tar ut av fryseren. Det går så fint, de koser seg.

Valpen din kommer til å like forandringen. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp (nå 12mnd) var en skikkelig pingle i matveien som liten. Jeg, som du, var kjempebekymret og han så ut som skinn og bein. Jeg var helt fortvila og endte med at jeg faktisk ga han mat med skje i en periode for å få i han noe... (bare å le), når han bikket ca 5 mnd, så løsnet det brått og nå sto han her å hang over pc'n fordi han var sulten, og jeg ser han begynner å bli litt rund i kantene :blink:. Så tipper det løsner snart for dere å.

Han begynte spise bedre når han fikk v&h og det frossent som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bløtfor, er ikke det dårlig for tennene til hundene?

JEG har alltid gitt eukanuba til min.

Går jo fint an å fòre på begge deler om tannstein bekymrer deg? :blink:

Jeg fòrer halvt om halvt med V&h og tørrfòr, ikke fordi jeg er redd for tenner men fordi avogtil på reise er det mer praktisk med tørrfòr. Hunden fungerer utmerket å tåler fint at jeg veksler litt frem og tilbake avogtil :D

Ellers får mine jevnt og trutt div. bein å tygge på og har riktig så fine tenner.

Til TS:

Pyrren jeg hadde var en sånn sær valp/unghund, tørrfòret han spiste best var Pro Plan med laks, prøvde ganske mange forskjellige og han spyttet ut det ene etter det andre. Med alder (og vett?) kom matlysten seg. V&h fal også i veldig god smak hos han. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi V&H. Sunt, næringsrikt, og kjempegodt!

Er du redd for tennene så gi masse tyggebein (eller råbein), men tenk også på dette: Det er først og fremst karbohydrater som bryter ned tennene, og dette finner du minimalt i V&H. I tørrforet derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir min v&h til mat, for det at tørrforr er så himla bra er noe sprøyt. Hun får heller tyggebein av diverse slag som renser MYE bedre enn tørrfor. At man må for på tørrfor er bare sprøyt og du kan heller gi hunden bedre mat og rense tenner på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

jeg gir min v&h til mat, for det at tørrforr er så himla bra er noe sprøyt. Hun får heller tyggebein av diverse slag som renser MYE bedre enn tørrfor. At man må for på tørrfor er bare sprøyt og du kan heller gi hunden bedre mat og rense tenner på en annen måte.

Ja dette var et saklig og informativt innlegg basert på kunnskap, vitenskapelig forskning og erfaring..

Selvfølgelig er det ikke farlig å fore på tørrfor av ett godt kvalitetsmerke som selges i faghandel eller hos veterinær. Selvfølgelig er det noen hunder som syns at det er lite smakelighet i enkelte typer/merker. Selvfølgelig kan man kjøpe dentastix og andre produkter som hindrer plaque dannelse på tennene. Eller man kan pusse dem, med en tannkost og tannkrem for hund (med leversmak!)Selvfølgelig kan man for hunden sin på råforing, barf eller annen fersk mat. Men derfra til påstandene Anette&Amiga kommer med, vil jeg si at det er bare "sprøyt".

Jeg får stadig sånn hallelujah-følelse av nyfrelste hundefolk jeg, både når det kommer til foring, treningsmetode og hundehold generelt. Det er egentlig litt fint for da kjenner jeg at jeg fortsatt lever og blodpumpa øker farta ett hakk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var et saklig og informativt innlegg basert på kunnskap, vitenskapelig forskning og erfaring..

Selvfølgelig er det ikke farlig å fore på tørrfor av ett godt kvalitetsmerke som selges i faghandel eller hos veterinær. Selvfølgelig er det noen hunder som syns at det er lite smakelighet i enkelte typer/merker. Selvfølgelig kan man kjøpe dentastix og andre produkter som hindrer plaque dannelse på tennene. Eller man kan pusse dem, med en tannkost og tannkrem for hund (med leversmak!)Selvfølgelig kan man for hunden sin på råforing, barf eller annen fersk mat. Men derfra til påstandene Anette&Amiga kommer med, vil jeg si at det er bare "sprøyt".

Jeg får stadig sånn hallelujah-følelse av nyfrelste hundefolk jeg, både når det kommer til foring, treningsmetode og hundehold generelt. Det er egentlig litt fint for da kjenner jeg at jeg fortsatt lever og blodpumpa øker farta ett hakk :blink:

Takk for å være så koselig tilbake også.

Jeg blir bare oppgitt av folk som påstår tørrfor er det beste som finnes,bare fordi folk sier de slipper plakk. Angående nyfrelst så har jeg vokst opp med hund, og levd med hund. Hvorav jeg selv har sett og funnet at å gi tørrfor holder faktisk ikke plakk ol borte. Så man like godt fore med våtfor, og heller gi de tyggeben. Er lei av forprodusenter som sier at hunden din blir så himla perfekt i tenna av å spise tørrfor og sier at du IKKE skal fore med våtfor. Og svaret mitt var myntet på Steffen, ikke TS.

Steffen skrev:

men bløtfor, er ikke det dårlig for tennene til hundene?

JEG har alltid gitt eukanuba til min.

En hund fikk alltid tørrfor fordi folk sa det var det BESTE, hunden fikk plakk. Hund nummer 2 spiste våtfor og fikk ikke plakk.

Så ja, jeg synes det er sprøyt når folk står og sier du MÅ fore på tørrfor, for det er det absolutt BESTE. Og hunden din blir perfekt i tenna og flott. Ja da synes jeg det er sprøyt, fordi de står og sier det for å selge bedre og ikke for å faktisk opplyse folk korrekt, du kan spare deg kommentarer om nyfrelste hundefolk.

Selv idag når jeg var og handlet mer for så prøvde de å prakke på meg tørrfor, det var så fantastisk for tennene, hvorav jeg ender opp med å stå å diskutere med henne, at hvorfor skal det da komme ufattelig mye ut igjen av hunden. Så jeg blir ganske oppgitt over folk som på død og liv tror at tørrfor er best, rett og slett fordi media og produsentene ikke lar deg få vite om noe annet.

Og det jeg skrev som du siterte var igjen myntet på Steffen, og skrevet fort og gæli når jeg var på vei ut. Selvfølgelig skal jeg avlyse dagen for å dra frem all fakta når det sikkert finnes mange steder på forumet også, bare så jeg kan tilfredstille alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for å være så koselig tilbake også.

*klippe en hel masse pjatt*

Jeg er ikke på hundeforum for å være koselig, jeg deltar på forum for å lære mer og dele med den kunnskapen jeg har. Jeg mener at det du sier er pjatt og ikke har hold i virkeligheten. Forøvrig så har ikke nyfrelse noe med hvor lenge man har hatt hund, det har med graden av overbevisning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er nok ikke verre for tennene enn noe annet.

Hannen min har tendenser til tannstein, han er 3 år og 4 mnd gammel.. De tendensene til tannstein man kan se er fra den tiden han gikk på tørt.

Her er det ganske god tilgang på bein og andre ting som krever tygging.

Tørrfôret er jo uansett ikke noe som tygges her i huset, alt spiselig går rett ned på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...