Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min spiser ikke nok

Nikita2010

Recommended Posts

Hva kan jeg gjøre for å fåden til å spise mer?

Den er tynn og fikk ormkur av dyrlegen. Men jeg føler den forsatt spiser alt for lite :(

Prøver med tørre og våte knotter og leverposteiskiver. Hun spiser noe, men langt i fra nok.

Er frisk, rask og trives ellers, så vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre for å fåden til å spise mer?

Den er tynn og fikk ormkur av dyrlegen. Men jeg føler den forsatt spiser alt for lite :(

Prøver med tørre og våte knotter og leverposteiskiver. Hun spiser noe, men langt i fra nok.

Er frisk, rask og trives ellers, så vet ikke hva jeg skal gjøre :lol:

Du skal ihvertfall senke skuldrene og ikke bekymre deg ihjel. Ikke alle valper ser ut som julegriser, min på snart 3 mndr gjør ihvertfall ikke det. :D Også kan du gå over til for som smaker bedre enn tørrforkuler med leverpostei. F.eks. Vom og hundemat sitt valpefor. Da blir du sikkert litt roligere når du ser at valpen spiser. Sist gang jeg hadde valp (5 år siden) så visste jeg ikke om noe annet enn de tørrforkulene. Jeg satt fram maten, den ble stående helt til hunden bare måtte stille sulten. Denne gangen gir jeg ikke tørrforkuler, men V& H og maten går unna på omtrent 25 sekunder. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga nektet å spise i flere dager fordi vi foret henne på Royal Canin, byttet til Eukanuba og hun spiste bittelitt, Også begynte vi på vom og hundemat og plutselig spiser hun med gledens lyst. Vom og hundemat er også bedre å spise i tannfellinger også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt det problemet med RC. Har nå omsider byttet til Pro Plan og det spises. Vom og hundemat er også bra. For meg gjør det ikke det, fordi jeg har en frøken som fort går lei,og en annen som fort blir dårlig i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plagdes i begynnelsen med vår valp også, hun spiste nesten ikke og vi prøvde å blande med leverpostei og sånt(det funket litt, men ville ikke la henne bli vandt med å få dette hele tiden). Hun hadde fått royal canin hos oppretter, derfor tenkte vi at dette var lurt å gi henne. Men så byttet vi over til Eukanuba og da kom matlysten! :( Prøv å bytt for og se om det ikke hjelper :( (men husk og overlappe, så du ikke går rett over på nytt for, da blir de dårlige i magen, bland de to forene noen dager, før du går helt over på de nye foret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle valper ser ut som julegriser, min på snart 3 mndr gjør ihvertfall ikke det.

Unnskyld meg, men hva har skjedd? Også har du ikke saaagt noe? Ingen bilder? Ingenting? :(

Og til trådstarter. Ikke bekymre deg. Alle valper jeg har hatt tidligere har sultstreiket ofte (bortsett fra han jeg har nå, da. Han er matvrak til tusen, men har ser ikke ut som noen julegris allikevel. :() Er de sultne, så spiser de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kom som et sjokk på oss også da vi fikk Border Collien i hus. Var det mulig at hun ikke spiste når vi satte fram mat. Men san var det. Vi prøvde flere forskjellige for men hun spiste halvparten av anbefalt dose da hun var mindre. Nå i voksen alder er hun fortsatt slank men nå spiser hun nesten dobbelt av anbefalt. Hun har heletiden vært frisk dog med øreverk en gang. Hun kan legge på seg ca 1 kg uten å bli feit men da må hun få mer mat så vi har slått oss til ro med at hun kommmer til å være den slanke av oss.

Lagt til: Nå spiser hun V&H og litt kraftigere tørrfor enn det vanlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vom og hundemat er bløtt. Fersktfor som selges frosent selges i pølser på halvkilo(mener jeg) kilo (mener jeg ) fem kilo og 20 kg Det er ikke alle forhandlere som tar inn alle varianter. I linken finner du forhandlere og for varianter og størrelser som V&H fører

http://vomoghundemat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er det bløt eller tør?

Skal prøve å gå over til det i løpet av neste uke da. Må bare finne en butikk som selger det her i området ;o)

Hvor store pakker kommer det i?

Her er hjemmesiden http://www.vomoghundemat.no/

og der står utsalgsstedene også. Og du kan ringe dem dersom det er noe du lurer på, uansett hva det er. De er innmari hyggelige.

Pølsene med valpefor er 1/2 kg. Du kjøper dem frosne. Du kan gi valpen både bløt og "halvfrossen." Jeg gir hundene mine "halvfrossen" når jeg begynner på ny pakke som jeg tar ut av fryseren. Det går så fint, de koser seg.

Valpen din kommer til å like forandringen. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp (nå 12mnd) var en skikkelig pingle i matveien som liten. Jeg, som du, var kjempebekymret og han så ut som skinn og bein. Jeg var helt fortvila og endte med at jeg faktisk ga han mat med skje i en periode for å få i han noe... (bare å le), når han bikket ca 5 mnd, så løsnet det brått og nå sto han her å hang over pc'n fordi han var sulten, og jeg ser han begynner å bli litt rund i kantene :blink:. Så tipper det løsner snart for dere å.

Han begynte spise bedre når han fikk v&h og det frossent som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bløtfor, er ikke det dårlig for tennene til hundene?

JEG har alltid gitt eukanuba til min.

Går jo fint an å fòre på begge deler om tannstein bekymrer deg? :blink:

Jeg fòrer halvt om halvt med V&h og tørrfòr, ikke fordi jeg er redd for tenner men fordi avogtil på reise er det mer praktisk med tørrfòr. Hunden fungerer utmerket å tåler fint at jeg veksler litt frem og tilbake avogtil :D

Ellers får mine jevnt og trutt div. bein å tygge på og har riktig så fine tenner.

Til TS:

Pyrren jeg hadde var en sånn sær valp/unghund, tørrfòret han spiste best var Pro Plan med laks, prøvde ganske mange forskjellige og han spyttet ut det ene etter det andre. Med alder (og vett?) kom matlysten seg. V&h fal også i veldig god smak hos han. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi V&H. Sunt, næringsrikt, og kjempegodt!

Er du redd for tennene så gi masse tyggebein (eller råbein), men tenk også på dette: Det er først og fremst karbohydrater som bryter ned tennene, og dette finner du minimalt i V&H. I tørrforet derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir min v&h til mat, for det at tørrforr er så himla bra er noe sprøyt. Hun får heller tyggebein av diverse slag som renser MYE bedre enn tørrfor. At man må for på tørrfor er bare sprøyt og du kan heller gi hunden bedre mat og rense tenner på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

jeg gir min v&h til mat, for det at tørrforr er så himla bra er noe sprøyt. Hun får heller tyggebein av diverse slag som renser MYE bedre enn tørrfor. At man må for på tørrfor er bare sprøyt og du kan heller gi hunden bedre mat og rense tenner på en annen måte.

Ja dette var et saklig og informativt innlegg basert på kunnskap, vitenskapelig forskning og erfaring..

Selvfølgelig er det ikke farlig å fore på tørrfor av ett godt kvalitetsmerke som selges i faghandel eller hos veterinær. Selvfølgelig er det noen hunder som syns at det er lite smakelighet i enkelte typer/merker. Selvfølgelig kan man kjøpe dentastix og andre produkter som hindrer plaque dannelse på tennene. Eller man kan pusse dem, med en tannkost og tannkrem for hund (med leversmak!)Selvfølgelig kan man for hunden sin på råforing, barf eller annen fersk mat. Men derfra til påstandene Anette&Amiga kommer med, vil jeg si at det er bare "sprøyt".

Jeg får stadig sånn hallelujah-følelse av nyfrelste hundefolk jeg, både når det kommer til foring, treningsmetode og hundehold generelt. Det er egentlig litt fint for da kjenner jeg at jeg fortsatt lever og blodpumpa øker farta ett hakk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var et saklig og informativt innlegg basert på kunnskap, vitenskapelig forskning og erfaring..

Selvfølgelig er det ikke farlig å fore på tørrfor av ett godt kvalitetsmerke som selges i faghandel eller hos veterinær. Selvfølgelig er det noen hunder som syns at det er lite smakelighet i enkelte typer/merker. Selvfølgelig kan man kjøpe dentastix og andre produkter som hindrer plaque dannelse på tennene. Eller man kan pusse dem, med en tannkost og tannkrem for hund (med leversmak!)Selvfølgelig kan man for hunden sin på råforing, barf eller annen fersk mat. Men derfra til påstandene Anette&Amiga kommer med, vil jeg si at det er bare "sprøyt".

Jeg får stadig sånn hallelujah-følelse av nyfrelste hundefolk jeg, både når det kommer til foring, treningsmetode og hundehold generelt. Det er egentlig litt fint for da kjenner jeg at jeg fortsatt lever og blodpumpa øker farta ett hakk :blink:

Takk for å være så koselig tilbake også.

Jeg blir bare oppgitt av folk som påstår tørrfor er det beste som finnes,bare fordi folk sier de slipper plakk. Angående nyfrelst så har jeg vokst opp med hund, og levd med hund. Hvorav jeg selv har sett og funnet at å gi tørrfor holder faktisk ikke plakk ol borte. Så man like godt fore med våtfor, og heller gi de tyggeben. Er lei av forprodusenter som sier at hunden din blir så himla perfekt i tenna av å spise tørrfor og sier at du IKKE skal fore med våtfor. Og svaret mitt var myntet på Steffen, ikke TS.

Steffen skrev:

men bløtfor, er ikke det dårlig for tennene til hundene?

JEG har alltid gitt eukanuba til min.

En hund fikk alltid tørrfor fordi folk sa det var det BESTE, hunden fikk plakk. Hund nummer 2 spiste våtfor og fikk ikke plakk.

Så ja, jeg synes det er sprøyt når folk står og sier du MÅ fore på tørrfor, for det er det absolutt BESTE. Og hunden din blir perfekt i tenna og flott. Ja da synes jeg det er sprøyt, fordi de står og sier det for å selge bedre og ikke for å faktisk opplyse folk korrekt, du kan spare deg kommentarer om nyfrelste hundefolk.

Selv idag når jeg var og handlet mer for så prøvde de å prakke på meg tørrfor, det var så fantastisk for tennene, hvorav jeg ender opp med å stå å diskutere med henne, at hvorfor skal det da komme ufattelig mye ut igjen av hunden. Så jeg blir ganske oppgitt over folk som på død og liv tror at tørrfor er best, rett og slett fordi media og produsentene ikke lar deg få vite om noe annet.

Og det jeg skrev som du siterte var igjen myntet på Steffen, og skrevet fort og gæli når jeg var på vei ut. Selvfølgelig skal jeg avlyse dagen for å dra frem all fakta når det sikkert finnes mange steder på forumet også, bare så jeg kan tilfredstille alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for å være så koselig tilbake også.

*klippe en hel masse pjatt*

Jeg er ikke på hundeforum for å være koselig, jeg deltar på forum for å lære mer og dele med den kunnskapen jeg har. Jeg mener at det du sier er pjatt og ikke har hold i virkeligheten. Forøvrig så har ikke nyfrelse noe med hvor lenge man har hatt hund, det har med graden av overbevisning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er nok ikke verre for tennene enn noe annet.

Hannen min har tendenser til tannstein, han er 3 år og 4 mnd gammel.. De tendensene til tannstein man kan se er fra den tiden han gikk på tørt.

Her er det ganske god tilgang på bein og andre ting som krever tygging.

Tørrfôret er jo uansett ikke noe som tygges her i huset, alt spiselig går rett ned på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...