Gå til innhold
Hundesonen.no

Kulde, naboer og en hund

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Det er nærmere minus 20 minusgrader ute, kaldt og klarvær. Nærmeste nabo har fått seg hund i sommer, en Golden Retriever. Hunden, som ble kjøpt til familiens to små jenter på 6-8 år, bruker store deler av dagen ute i bånd. Også nå. Og jeg synes dette er ganske drøyt, når selv ikke jeg med mine hunder har de stående ute hele dagen. De er av mitt valg innehunder, og har hverken pels eller lyst til å stå ute.

Spørsmålet mitt er: er jeg frekk om jeg går og ringer på hos naboene? Eller er det faktisk skadelig for en Golden Retriever å ligge ute i flere timer i ro, i minus 20 grader? Hunden ligger på et lite teppe inne i en carport, så den har tak over hodet i teorien. Men den kunne jo like gjerne ligget under åpen himmel. Den ligger i en huskykrøll, og ser ut til å fryse siden den putter snuten under halen. Hunden har hverken dekken eller potesokker. De gangene jeg har hentet den når den har løpt løs i nabolaget har den på ingen møte føltes tjukkpelset ut, typisk "tynn pistrete Golden Retreieverpels".

Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke noe erfaring med Golden Retrievere, men jeg fikk vondt i hjertet mitt da jeg så hunden ligge ute mens jeg skyndtet meg inn med vedposen... Og er det i det hele tatt litt for frekt å ringe på hos naboene (som har hjemmekontor)? Jeg har et godt forhold til dem, aldri hatt noen uenigheter. Eneste jeg vet er at de ikke har veldig peiling på hundehold. De spurte meg hva i alle dager HD/AD røntging var for noe, en gang jeg spurte om hunden skulle røntges.

Skrevet

Jeg synes du burde si ifra på en fin måte, i og med de ikke har lite peil på dyr. Jeg ville aldri hatt hunden min ute i bånd når det er så kaldt.

Fra mattilsynet sine sider.

På kalde dager bør du for eksempel unngå å forlate en hund utendørs mens du er på jobb eller på kafe eller kjøpesenter. Hunden kan få frostskader, luftveisinfeksjoner eller rett og slett vondt fordi den er for kald. Langhårete hunder tåler gjerne litt mer kulde enn korthårede.
Skrevet

Off nei, det høres ikke bra ut. Selv om hunden tilbringer mye tid ute, så vil jeg ikke si at an golden for den pelstykkelsen og tettheten som kreves av en hund som skal ligge ute i såpass kaldt vær. Pelsen deres er ikke god nok, rett og slett.. Syns det er på sin plass å si ifra ved slke tilfeller. Det er ikke greit å ha en golden liggende ute i flere timer i 20 minus! :(

Guest lijenta
Skrevet

Har hatt en flat som elsket å ligge ute i kulden ja han ble rett og slett sur hvis han ikke fikk lov til å ligge uten når jeg reiste på jobb. Selv om det var kaldt og vind så ville han ut og gjerne krølle seg sammen i snøen Han satte pels der etter. Han hadde også et hundehus men det brukte han ikke så ofte. Pelsen ble veldig tett men det er også individ rettet om dem kan få god vinter pels.

Ville vel tipset dem om hundehus og hal eller hundehus og varme fra en ovn og hvor dem får tak i sanne ting.

Guest lijenta
Skrevet

Hvis goldenen er ca 8 måneder så regner jeg med at den ikke har satt skikkelig voksen pels enda og da blir det for kaldt for den syntes jeg. Men det går j ann å snakke med dem om at det er kjekt med hundehus så den kommer opp fra bakken og så den kan holde varmen bedre også kan du jo tipse om at det finnes kopper som varmer litt oppp vannet så det ikke fryser. Tror dem finner det meste av tilbehør til en ute hund på http://www.kkimport.no/ Har ikke handlet fra dem men har lest at folk har vørt fornøyde

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...