Gå til innhold
Hundesonen.no

Personlige erfaringer?


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Øhm.. Hei ja. Vi går rett på sak vi..

Jeg vil ikke ha barn på en laaang stund, og mest sannsynligvis kommer det kanskje aldri til å komme barn ut av meg. Samboeren min er heldigvis heeelt enig!

Prevansjon er derfor et must (smart jeg er!)! Har akkurat sluttet å gå på p-piller, nettopp fordi jeg er litt for slækk i forhold til å faktisk ta pillene. Var flere ganger jeg glemte å ta dem på 2-3 dager på en måned, men har heldigvis gått bra. Derfor vurderer jeg 2 andre typer prevansjonsmidler. Har lest mye om begge og de virker sikre begge to.

Hormonspiral

For det første så får jeg sterke smerter når løpetiden min kommer ( :) ), og jeg vet at denne kunne hjulpet meg mye. Den har også relativt lite bivirkninger også er den like sikker som sterilisering! Er dog veldig redd for smerten med å sette den inn.

Så, har noen her sotti inn en spiral som kan fortelle meg hvor vondt det er?

P-stav

Denne gjør jo ikke vond og er også ganske sikker prevansjon. Men her er det flere bivirkninger ute og går.

Har noen generell erfaring med p-stav? Om bivirkninger osv?

Teit å kanskje spørre om sånt på et hundeforum, men er jo mange kvinner her, og vil gjerne høre om noen har erfaringer med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg har heller ingen erfaring med disse over, men lurte bare på hvor lenge du har gått på pillen? Jeg var også litt lat i starten og glemte den ofte. Heldigvis var jeg ikke seksuelt aktiv på den tiden. Nå er det en vane og ta pillen hver gang jeg skal legge meg, akkurat som det å pusse tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt P-ring i flere år, og er kjempe fornøyd. Klemmer den sammen og fører den inn omtrent som en OB, og der sitter den i tre uker til man tar den ut og har en uke fri mens man får menstrasjon.. Veldig kjekt og greit :icon_confused: Mindre hormoner i ringen er det også siden hormonene virker direkte inn i underlivet og eggstokkene :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke p sprøyte :icon_confused:

Fordi?

Har brukt Depo provera i mange år og er veldig fornøyd.

Ingen mens, og trenger bare å ta den hver 12 uke.

Den har vel omtrent samme bivirkninger som P-pillen, personlig har jeg ingen bivirkninger av den.

Bakdelen er vel at det kan ta lang tid å få den ut av kroppen om man skulle bestemme seg for å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et spørsmål? Jeg er skikkelig sløv med p-piller, så jeg har lenge tenkt på å bytte til noe annet. Skal ikke ha barn på minst 6 år, om jeg i det hele tatt skal lage min egen unge. Men at jeg slipper mensen er et must! Jeg hater den perioden, jeg har så mensensmerter at jeg noen ganger ikke klarer å stå oppreist engang.

Jeg har også tenkt på P-stav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke p sprøyte :getlost:

Her blir det hormonspiral etter graviditeten, har ei venninne som satt inn nå som sa hun kjente det, men var ikke VONDT.

Ikke?

Har brukt depo provera i mange år og er kjempefornøyd. Begynte i hovdsak med den for å slippe mensen og menssmerter og har fortsatt med den siden. Digg it! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt P-ring i flere år, og er kjempe fornøyd. Klemmer den sammen og fører den inn omtrent som en OB, og der sitter den i tre uker til man tar den ut og har en uke fri mens man får menstrasjon.. Veldig kjekt og greit :lol: Mindre hormoner i ringen er det også siden hormonene virker direkte inn i underlivet og eggstokkene :lol:

denne brukte jeg i 2 år, absolutt å ambefale :icon_confused:

Man kan også ta ringen ut opptil 4 timer om gangen (hvis du har problemer med at kjæresten merker den under samleie, noe som han vanligvis IKKE gjør, men jeg var sammen med en sånn)

Man kan også utsette mensen med denne, ta i en ny ring med en gang man tar ut den gamle :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-stav er for min del, rett og slett bare genialt! Eg har også gått på p piller og sprøyten.

Har aldri merket noen bivirkninger, men det varierer jo. Så er nesten bare å hoppe ut i det.

Om spiralen så har eg hørt litt forskjellig. Feks dette som eg har klippet fra lommelegen.

"Tradisjonelt har spiralen vært anbefalt til kvinner som lever i et stabilt forhold og som allerede har fått et eller flere barn. Unge kvinner, som ikke har født, har vanligvis en mindre livmorhule. Erfaring viser at de er mer plaget av smerter og komplikasjoner i forbindelse med spiralbruk, enn det eldre kvinner er."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-staven er helt genial, men vet om flere som har slitt med langvarige og uforutsigbare blødninger...inkludert meg selv. Vurderte lenge å ta den ut, men nå etter over et halvt år ser det endelig ut til å stabilisere seg. Ellers lite bivirkninger. Det er jo verdt et forsøk, selv om det er kjipt å betale 1500 kroner for så å måtte ta den ut etter noen måneder fordi man ikke holder ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

Har brukt Depo provera i mange år og er veldig fornøyd.

Ingen mens, og trenger bare å ta den hver 12 uke.

Den har vel omtrent samme bivirkninger som P-pillen, personlig har jeg ingen bivirkninger av den.

Bakdelen er vel at det kan ta lang tid å få den ut av kroppen om man skulle bestemme seg for å få barn.

Jepp, det trodde jeg og så derfor gikk jeg på den- Ingen planer om barn så det var jo greit...

Ikke?

Har brukt depo provera i mange år og er kjempefornøyd. Begynte i hovdsak med den for å slippe mensen og menssmerter og har fortsatt med den siden. Digg it! :icon_confused:

Ble gravid, ca 9 uker etter forrige sprøyte og fant det ut når jeg skulle ta ny sprøyte :getlost: Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd også, gikk på det i ca 7 mnd først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker P-piller. Brukt det i 4 år. Ingen uhell, enda.. Men er relativt flink til å ta de hver dag, men har faktisk klart å glemme den av og til også :icon_confused:

De fleste jeg kjenner har kommet i ''uløkka'' ved bruk av p-sprøyte og P-ring :getlost: Men finnes jo selvsagt de som er meget fornøyde. Tror nok at det er individuelt hva som fungerer best fra person til person. Hva med å ta en prat med fastlegen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde spiral (kobber spiral) etter at jeg fødte eldstemann min for 13 år siden.. Blødde og blødde og blødde etterpå, og visste til slutt ikke hva som var mens og mellomblødninger.. men det er godt mulig det er stor forskjell når det gjelder blødninger når det gjelder hormon spiral konta kobber spiral :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne brukte jeg i 2 år, absolutt å ambefale :icon_confused:

Man kan også ta ringen ut opptil 4 timer om gangen (hvis du har problemer med at kjæresten merker den under samleie, noe som han vanligvis IKKE gjør, men jeg var sammen med en sånn)

Man kan også utsette mensen med denne, ta i en ny ring med en gang man tar ut den gamle :getlost:

Aldri hatt problemer med at kjærester har merket noe til ringen :lol: men det er kjekt å kunne ta den ut, om man har det problemet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også sånn P-ring og det er det som har fungert best for meg. Brukte tidligere piller, men da ble alt bare ille. Humør, uren hud osv.

Man kan kjenne ringen med fingrene, men som tidligere nevnt kan man ta den ut i et par timer om man trenger det, uten at effekten stopper.

Det jeg syns er fint med ringen istedet for piller, staver og slikt er at det er mindre hormoner i den, og man kan ta den ut når man vil. Har du en stav i armen, setter sprøyte eller tar piller tar det lenger tid før det går ut av kroppen OM du skulle få kjedelige bivirkninger eller ønsker å prøve å bli gravid.

Du får 3 ringer på hver resept, dvs. for 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tusen takk for svar allesammen! For meg er erfaringer gull verdt :lol:

Jeg har heller ingen erfaring med disse over, men lurte bare på hvor lenge du har gått på pillen? Jeg var også litt lat i starten og glemte den ofte. Heldigvis var jeg ikke seksuelt aktiv på den tiden. Nå er det en vane og ta pillen hver gang jeg skal legge meg, akkurat som det å pusse tenner.

Jeg har gått på den i ca 2 år nå. Var kjempeflink i starten, men nå er jeg skikkelig crappy på det :getlost:

Har brukt P-ring i flere år, og er kjempe fornøyd. Klemmer den sammen og fører den inn omtrent som en OB, og der sitter den i tre uker til man tar den ut og har en uke fri mens man får menstrasjon.. Veldig kjekt og greit :lol: Mindre hormoner i ringen er det også siden hormonene virker direkte inn i underlivet og eggstokkene :lol:

denne brukte jeg i 2 år, absolutt å ambefale :lol:

Man kan også ta ringen ut opptil 4 timer om gangen (hvis du har problemer med at kjæresten merker den under samleie, noe som han vanligvis IKKE gjør, men jeg var sammen med en sånn)

Man kan også utsette mensen med denne, ta i en ny ring med en gang man tar ut den gamle :lol:

Øhm.. Åssen sitter den inn? Og ehh.. Er det sjangs for at den faller ut? Er vel det som er den store greia med meg i forhold til det :aww:

Om spiralen så har eg hørt litt forskjellig. Feks dette som eg har klippet fra lommelegen.

"Tradisjonelt har spiralen vært anbefalt til kvinner som lever i et stabilt forhold og som allerede har fått et eller flere barn. Unge kvinner, som ikke har født, har vanligvis en mindre livmorhule. Erfaring viser at de er mer plaget av smerter og komplikasjoner i forbindelse med spiralbruk, enn det eldre kvinner er."

Ja, er derfor jeg er redd for smerten. Jeg er jo en person som synes det å ta tatovering er ganske behagelig og smertefritt, men akkurat når det gjelder de "edle delene" så er jeg litt mer pingle.. Kan vel slenge på at jeg er i et fast forhold, så den biten er ikke noe problem med :P

P-staven er helt genial, men vet om flere som har slitt med langvarige og uforutsigbare blødninger...inkludert meg selv. Vurderte lenge å ta den ut, men nå etter over et halvt år ser det endelig ut til å stabilisere seg. Ellers lite bivirkninger. Det er jo verdt et forsøk, selv om det er kjipt å betale 1500 kroner for så å måtte ta den ut etter noen måneder fordi man ikke holder ut lenger.

Det er disse blødningene som jeg helst vil unngå.. Blør ganske mye under hver periode og sliter med sterke sterke smerter (smertestillende hjelper liksom ikke), så vet ikke om jeg hadde klart å kanskje fått endamer :icon_confused:

Bruker P-piller. Brukt det i 4 år. Ingen uhell, enda.. Men er relativt flink til å ta de hver dag, men har faktisk klart å glemme den av og til også :lol:

De fleste jeg kjenner har kommet i ''uløkka'' ved bruk av p-sprøyte og P-ring :lol: Men finnes jo selvsagt de som er meget fornøyde. Tror nok at det er individuelt hva som fungerer best fra person til person. Hva med å ta en prat med fastlegen? :P

Skal ta meg en tur snart, men vil også ha en viss ide om hva jeg vil ha før jeg går dit. Om jeg bare hadde nok hukommelse til å huske å ta den stygge pilla hver dag, så hadde jeg fortsatt på den..

Prøvde spiral (kobber spiral) etter at jeg fødte eldstemann min for 13 år siden.. Blødde og blødde og blødde etterpå, og visste til slutt ikke hva som var mens og mellomblødninger.. men det er godt mulig det er stor forskjell når det gjelder blødninger når det gjelder hormon spiral konta kobber spiral :banana:

På NHI og andre sider så er det visst ganske stor forskjell på kobberspiral og hormonspiral, er også derfor jeg vurderer hormonspiralen :aww:

Tusen takk for svar igjen u guys! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Her blir det hormonspiral etter graviditeten, har ei venninne som satt inn nå som sa hun kjente det, men var ikke VONDT.

Glemte denne i farta :icon_confused: Hadde venninna di født eller hadde hun ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke p sprøyte :icon_confused:

Her blir det hormonspiral etter graviditeten, har ei venninne som satt inn nå som sa hun kjente det, men var ikke VONDT.

Kan jeg snike inn et spørsmål? Jeg er skikkelig sløv med p-piller, så jeg har lenge tenkt på å bytte til noe annet. Skal ikke ha barn på minst 6 år, om jeg i det hele tatt skal lage min egen unge. Men at jeg slipper mensen er et must! Jeg hater den perioden, jeg har så mensensmerter at jeg noen ganger ikke klarer å stå oppreist engang.

Jeg har også tenkt på P-stav.

Jeg anbefaler p-plaster for de som glemmer p-piller. Jeg selv bruker p-sprøyte og har IKKE blitt gravid som Lill ble, gått på det over et år, har ingen mens, ingen smerter etc. Veldig deilig å ta en sprøyte hver 3 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P- ringen ramler ikke ut hvis du setter den inn ordentlig (dvs passer på å dytte den langt nok inn) Det er omtrent som å sette inn en OB. Man klemmer den sammen og så dytter den inn så langt den kommer. Man må følge med litt ekstra om man bruker OB mens man har ringen i, og passe på at man ikke drar ut ringen samtidig. Men hvis du holder en hånd under underlivet ditt mens du drar ut OB'en med den andre hånda så ser du jo fort om noe er ramlet ut :getlost: og har du hatt litt vill hankypanky, så kan det også være greit å sjekke om den sitter på plass :icon_confused: Som tidligere sagt, så kjenner man den fint ved å kjenne etter med en finger, så går helt greit å kontrollere den selv. Når man skal ha den ut så huker man bare en finger inn under ringen og drar den ut.. Ingen hokkus pokkus ;)Det hender den legger seg litt høyt opp i skjeden, men da kan man sette seg på huk, så finner man ringen lettere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...