Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stort halsbånd?


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Så jeg skal gå til anskaffelse av en belger i 2012/2013, og sitter nå og forhåndskjøper halsbånd, bare fordi jeg gleder meg så sykt og fordi jeg bare vil :)

Har 2 spørsmål angående "vanlig" halsbånd og halvstryp.

Det "vanlige" halsbåndet kommer i 4 størrelser, 50, 60, 70 og 80 cm. Hvor stort bør det være til en belger for en god passform?

Også halvstrupet.. Det største er på 52/80 cm. Er dette for stort, eller bør jeg velge en str mindre, altså 44/68 cm?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du vil ha deg belger :) Jeg har iallfall funnet min rase i groenendael :)

Til Rina har jeg et halsbånd nå, av vanlig type med hull, som er 19 inches langt. Ca 49 cm. De andre halsbåndene jeg har igjen etter Sari (halvstrup, vanlig halsbånd og helstrup) er også rundt 50 cm. Har ett helstrup på 60 cm som er alt for stort.

Nå er Rina ganske tynn, og tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for svar! :) Groenendaeler er virkelig utrolig elegante og pene :)

Da tror jeg at jeg går for 60 cm, siden jeg personlig er et hannhundmenneske :) Om det ikke passer, så får jeg bare lage noen hull i det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Groenendaeler er virkelig utrolig elegante og pene :aww:

De kan være det, ja :lol: Men de kan samtidig være noen skikkelige kløner og nokså "blonde" :) Det er ikke uten grunn at jeg kaller Rina for Trilledyret. Herlige hunder med mange rare påfunn.

Da tror jeg at jeg går for 60 cm, siden jeg personlig er et hannhundmenneske :) Om det ikke passer, så får jeg bare lage noen hull i det :ahappy:

Sikkert lurt. Den ene halvstrupen jeg har til Rina er 50 cm på det lengste, og den er litt liten, synes jeg. Ville nok helst hatt den i 55 cm.

Edit: Er forresten få hunder jeg synes er så vakre som gronnishannhunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg bruker 50 cm til min relativt kraftige hannhund og 45 cm til tispene. :)

Siden vi ønsker oss hannhund, er det lurt å kjøpe 60 alt i alt som kan "inndras" (lol for et ord) til 50 cm? :)

De kan være det, ja :lol: Men de kan samtidig være noen skikkelige kløner og nokså "blonde" :) Det er ikke uten grunn at jeg kaller Rina for Trilledyret. Herlige hunder med mange rare påfunn.

Hehe :ahappy: Akkurat sånn jeg liker dem :aww:

Sikkert lurt. Den ene halvstrupen jeg har til Rina er 50 cm på det lengste, og den er litt liten, synes jeg. Ville nok helst hatt den i 55 cm.

Yeah tror jeg går for 60 cm for å være på den sikre siden.. Så lager vi alltids hull om det blir for stort siden halsbåndet var så fint og kult og awesome :lol:

Edit: Er forresten få hunder jeg synes er så vakre som gronnishannhunder :lol:

Jeg vet! De er nesten guddommelige :wub: HERREGUD JEG GLEDER MEG :lol: *fangirl scream*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ønsker oss hannhund, er det lurt å kjøpe 60 alt i alt som kan "inndras" (lol for et ord) til 50 cm? :)

60 cm er aaaaaaaltfor stort til min da, men hvis det kan justeres inn til 45-50 så er det jo ikke noe problem. :) Tror det skal enormt mye til at dere behøver noe mer enn 55-60 liksom. :)

Jeg vet! De er nesten guddommelige :aww: HERREGUD JEG GLEDER MEG :ahappy: *fangirl scream*

:wub: Er jo selvsagt helt enig i det med svartinggutter, Cane er finest i verden han. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

:) Er jo selvsagt helt enig i det med svartinggutter, Cane er finest i verden han. :)

Og selvfølgelig er jeg helt enig! Er så sjarmert av den gutten at det gå'kke ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...