Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stort halsbånd?

Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Så jeg skal gå til anskaffelse av en belger i 2012/2013, og sitter nå og forhåndskjøper halsbånd, bare fordi jeg gleder meg så sykt og fordi jeg bare vil :)

Har 2 spørsmål angående "vanlig" halsbånd og halvstryp.

Det "vanlige" halsbåndet kommer i 4 størrelser, 50, 60, 70 og 80 cm. Hvor stort bør det være til en belger for en god passform?

Også halvstrupet.. Det største er på 52/80 cm. Er dette for stort, eller bør jeg velge en str mindre, altså 44/68 cm?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du vil ha deg belger :) Jeg har iallfall funnet min rase i groenendael :)

Til Rina har jeg et halsbånd nå, av vanlig type med hull, som er 19 inches langt. Ca 49 cm. De andre halsbåndene jeg har igjen etter Sari (halvstrup, vanlig halsbånd og helstrup) er også rundt 50 cm. Har ett helstrup på 60 cm som er alt for stort.

Nå er Rina ganske tynn, og tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for svar! :) Groenendaeler er virkelig utrolig elegante og pene :)

Da tror jeg at jeg går for 60 cm, siden jeg personlig er et hannhundmenneske :) Om det ikke passer, så får jeg bare lage noen hull i det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Groenendaeler er virkelig utrolig elegante og pene :aww:

De kan være det, ja :lol: Men de kan samtidig være noen skikkelige kløner og nokså "blonde" :) Det er ikke uten grunn at jeg kaller Rina for Trilledyret. Herlige hunder med mange rare påfunn.

Da tror jeg at jeg går for 60 cm, siden jeg personlig er et hannhundmenneske :) Om det ikke passer, så får jeg bare lage noen hull i det :ahappy:

Sikkert lurt. Den ene halvstrupen jeg har til Rina er 50 cm på det lengste, og den er litt liten, synes jeg. Ville nok helst hatt den i 55 cm.

Edit: Er forresten få hunder jeg synes er så vakre som gronnishannhunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg bruker 50 cm til min relativt kraftige hannhund og 45 cm til tispene. :)

Siden vi ønsker oss hannhund, er det lurt å kjøpe 60 alt i alt som kan "inndras" (lol for et ord) til 50 cm? :)

De kan være det, ja :lol: Men de kan samtidig være noen skikkelige kløner og nokså "blonde" :) Det er ikke uten grunn at jeg kaller Rina for Trilledyret. Herlige hunder med mange rare påfunn.

Hehe :ahappy: Akkurat sånn jeg liker dem :aww:

Sikkert lurt. Den ene halvstrupen jeg har til Rina er 50 cm på det lengste, og den er litt liten, synes jeg. Ville nok helst hatt den i 55 cm.

Yeah tror jeg går for 60 cm for å være på den sikre siden.. Så lager vi alltids hull om det blir for stort siden halsbåndet var så fint og kult og awesome :lol:

Edit: Er forresten få hunder jeg synes er så vakre som gronnishannhunder :lol:

Jeg vet! De er nesten guddommelige :wub: HERREGUD JEG GLEDER MEG :lol: *fangirl scream*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ønsker oss hannhund, er det lurt å kjøpe 60 alt i alt som kan "inndras" (lol for et ord) til 50 cm? :)

60 cm er aaaaaaaltfor stort til min da, men hvis det kan justeres inn til 45-50 så er det jo ikke noe problem. :) Tror det skal enormt mye til at dere behøver noe mer enn 55-60 liksom. :)

Jeg vet! De er nesten guddommelige :aww: HERREGUD JEG GLEDER MEG :ahappy: *fangirl scream*

:wub: Er jo selvsagt helt enig i det med svartinggutter, Cane er finest i verden han. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

:) Er jo selvsagt helt enig i det med svartinggutter, Cane er finest i verden han. :)

Og selvfølgelig er jeg helt enig! Er så sjarmert av den gutten at det gå'kke ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...