Gå til innhold
Hundesonen.no

Stearin i pels! Hjeelp!

Carina

Recommended Posts

Jadda, sånn er det å ha dustebelger! Cane har vært og "rullet" seg i en sånn fakkelboks og er nå halvveis dekket av stearin, det er med andre ord ikke små mengder. Jeg har greid ut en del, men fortsatt er det mye igjen. Er det noen som har et eller annet supertriks? Selvsagt skal han jo for en gangs skyld på utstilling snart, så det er jo kjempeflott timet og tilrettelagt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det jo kjempemange flotte forslag for en utstillingshund. :whistle:

Jeg har hatt han ute og rullet han rundt i snøen, og greid og greid og greid. Har fått av veldig mye, men børsten får ikke tak i alt. Tenkte å prøve å dusje han litt i morgen, med litt varmt vann og så eventuelt gå ut mens pelsen er våt. Men det ser jo ut som jeg riktig flaks, for det var rimelig mildt i lufta ute nå. Selvsagt. Det har jo bare være isende kaldt i flere dager nå liksom. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det funker, men hva om du skaffer en sånn lusekam (finnes sikkert billig på apoteket - til mennesker), som er sånn kjempefin mellom tinnene... Kanskje du får det vekk da?

Alt. 2 - stearin er vel veldig fettete... Har du forsøkt med noe som fjerner fett - oppvaskmiddel, grønnsåpe?

Whitesprit - rødsprit... tja... (Pass på å ikke få det inn på huden, såklart)

Kjerringråd hvis det erstearin på en hard overflate - bomull imellom og så strykejern.. Vanskelig og farlig med en hund - men hva med en krølltang/rettetang (og noe stoff eller f.eks, kaffefilter imellom for å suge til seg stearinen)...

Nei, sannelig om jeg vet... Dessverre (eller heldigvis for meg) har jeg aldri hatt det problemet... Håper du får fikset det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai ai, det så ikke særlig bra ut det bildet der nei. Det eneste produktet jeg vet som kanskje(!) kan ta stearin er Cleaning shampoen fra Dogstuff.no. Har selv brukt den på puddelpels full av kvae og det gikk glimrende, men stearin..? Cleaning shampoen er utviklet for å få ekstreme skitne pelser rene. Uoppblandet skal den fjerne asfalt, tjære og fett og samtidig være mild for hud og pels. Jeg vet om mange som sverger til denne shampoen når uhellet er ute, så den kan jo være verdt et forsøk. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putte bikkja i dusjen med så varmt vann som h*n tåler, kanskje? :whistle: Bare en tanke, vi bruker jo varmt vann til å fjerne stearin fra andre ting, og det får jo ikke blitt verre enn det ser ut nå.

1)Forbered deg med å ha duppeditter og håndkle klart i/ved dusjen/badekaret. Ha vann i en bolle også tar du shampo oppi vannet.

2)Skylle hunden godt.

3)Bruk en svamp til å såpe inn hunden med vannet m/shampo som du har i bollen.

4)Bruk en "hestebørste" til å børste inn vannet med shampoen i pelsen.

5)Skylle godt.

6)Gjenta 3, 4 og 5.

7)Tørke og evt føne.

Det er jo bare vanlig prosedyre for bading av hund, men jeg tenkte å være litt formell siden det er 1. juledag og greier og greier :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nøden er stor og du kommer til waitsprite så ville jeg først prøvd lampeolje for den tørker ikke san som wait sprite. Men ingen god løsning det heller. Og jeg har ikke prøvd den på hundepels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa Nitro fikk også stearin i pelsen igår. Han lå i yttergangen hos foreldrene mine, og så var det noe galt med sterarinlyset på veggen slik at det hadde sprukket og rant stearin ned på gulver og oppi sengen der Nitro lå. Det hadde sprutet på ryggen hans. Jeg skjønte ikke hva det var, for det så ut som masse store flass flak på han, men da jeg strøk på det, kjente jeg at det var stearin. Men han har jo helt kort pels, så for min del var det bare å skrape alt av med negelen. Kan tenke med det er værre for din del ja!

Har du fått det vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om apoteket fører det lenger, men da jeg hadde bichonen min for mange år siden, så brukte jeg tjæresåpe og gnidde hele hunden inn med da han fikk ting som satt bom fast i pelsen. Det funket kjempefint :) Brukte først vanlig shampoo,og tok så tjæresåpa og gnidde inn over hele hunden (det er et såpestykke) og lot hunden stå noen minutter å virke. Ble kjemperen og fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...