Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene vekk ressursforsvar


HeleneFS

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det var hell i uhell, men i senere tid har jeg merket at Thia kan knurre om jeg tar henne vekk fra en leke, ikke om jeg tar leken vekk fra henne, men om jeg rører henne når hun er veldig engasjert i noe.

Så forleden lå hun og tygget på en leke, så kom en annen hund bort for å leke med henne og da knurret hun igjen, viste faktisk litt tenner.

En gang hun sleiket leverpostei fra en finger og en hund kom bort for å slikke han også knurret hun.

OG I DAG....:

vi var bare ute på plassen her, så plutselig kom ikke Thia ut igjen fra en busk, jeg ventet lenge, så gikk jeg bak for å hente henne, bare jeg nærmet henne begynte hun å knurre. Jeg lurte på hva hun drev med, for jeg så at hun bet på noe. Jeg satt meg ned for å ta tak i denne tingen og da glefset hun etter meg, sånn aggressivt, ikke leking... Til slutt tok jeg bare fatt i henne og løftet henne opp, da sluttet knurringen umiddelbart.

Det hun knurret for var en død fugl...

Alle de eksemplene her viser tydelig ressursforsvar, noe jeg ikke er interessert at en hund skal ha.. jeg har tenkt å spørre på valpekurset i januar, men har også lyst å høre litt her slik at jeg kan begynne å jobbe på det. Hvordan kan jeg jobbe med dette?

Jeg har en stor mistanke om at dette kommer fra at de var 15 valper, og jeg er kjempeglad jeg oppdaget det såpass tidlig at jeg kan jobbe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første du må jobbe med er din egen holdning til din 8 uker gammel valp. INGEN så ung valp har hverken ressursforsvar eller glefser aggressivt. Så ja, det er lurt du spør på valpekurset du skal på. Der vil du forhåpentligvis få hjelp til å forstå valpen din og lære deg å lese den samt hvordan gå frem for ikke å gjøre valpen din usikker slik at den nettopp etterhvert føle at den må "forsvare" seg.

Ta det easy, husk at det er en baby, og spør og grav på kurset ditt så går nok dette bra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første du må jobbe med er din egen holdning til din 8 uker gammel valp. INGEN så ung valp har hverken ressursforsvar eller glefser aggressivt. Så ja, det er lurt du spør på valpekurset du skal på. Der vil du forhåpentligvis få hjelp til å forstå valpen din og lære deg å lese den samt hvordan gå frem for ikke å gjøre valpen din usikker slik at den nettopp etterhvert føle at den må "forsvare" seg.

Ta det easy, husk at det er en baby, og spør og grav på kurset ditt så går nok dette bra :wub:

det er jo derfor jeg spør her, fordi jeg ikke vet hva dette betyr... var en annen som slengte uttrykket "ressursforsvar" opp i ansiktet mitt og jeg tok det i god tro.

edit: fikk høre at det fantes valper som fikk ressursforsvar på grunn av store valpekull, derfor jeg antok at dette var tilfelle.

men det du skriver her om usikkerhet er jo absolutt noe å tenke på

men JO hun glefset.... OG hun flekket tenner... jeg synes ihvertfall det er bekymringsverdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første du må jobbe med er din egen holdning til din 8 uker gammel valp. INGEN så ung valp har hverken ressursforsvar eller glefser aggressivt.

Nå aner ikke jeg noen verdens ting om salukivalper, men 2 av mine 3 belgere har til de grader hatt ressursforsvar som valper. Den ene mente det faktisk temmelig alvorlig også, og syntes aldeles ikke jeg hadde noe i feks matskåla å gjøre.

Jeg plukker det vekk av mine så snart jeg får de i hus, for at de skal være levelige med når de veier 20 kilo mer. De får ikke lov til å holde på sånn, og ingen av mine har dette som voksne. Men jeg kan anta man må jobbe på en annen måte med en terrier enn med en gjeterhund, så kanskje noen andre har gode tips til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har valper ressursforsvar, og det er vel neppe noe annet sted de har mer brukt for det enn i valpekassa, i konkurranse med kullsøsken.

Man trener bort sånt med å bytte. Ikke gjør det til en kamp, ikke gjør det til en big deal, bare bytt med noe som er veldig godt, enten det er leke eller godbiter. Nei, du kan ikke bytte alt ENDA, så ikke stress med det, men lær henne at det alltid lønner seg å slippe når du sier det, og lær henne at selv om du fratar henne ting med tvang (for det kan hende du må det), så skjer det noe positivt etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange valper på 8 uker kan ha ressursforsvar. Hvorfor skal ikke de kunne ha det?

Men til saken, jeg syns det er helt naturlig at en hund forsvarer beinet sitt ovenfor andre hunder, så lenge de har "skikk" og ikke stjeler hverandres mat etc.

Men jeg syns ikke det er ålright å vise ressursforsvar ovenfor mennesker - selv om det er i orden for andre.

Først ville jeg ha prøvd det klassiske:

Hver gang du går forbi gir du henne leverpostei eller noe annet snadder. Ikke gi henne en grunn til å forsvare maten sin, men gjør det til en positiv greie.

Min bror sin rottweiler har vist ressursforsvar ovenfor tyggebein. Han prøvde alle de typiske rådene, som det jeg nevnte ovenfor, sitte ved siden av henne mens hun spiste og ikke gjøre noe truende osv. Han holdt på med dette kjempelenge, og fikk ikke akkurat gode tips fra diverse hundeskoler når han ikke kom noen vei med dette.

Det han til slutt gjorde, og som har funket veldig bra, var å legge lydighet på det. Han trente masse lydighet med henne, og lærte henne å holde apportbukk, og lærte inn en god, positivt ladet "slipp-kommando", og fikk henne til å mer enn gjerne ønske å komme inn på plass og slippe på kommando. Deretter ble det overført til tyggebein hun ikke var fullt så begeistret for, som f.eks disse buffelhud-beina. Hun slapp mer enn gjerne, og etterhvert ble det overført til andre tyggebein. Nå kan hun hvertfall kommanderes ut av situasjon, og da slipper hun gjerne det hun har, fordi hun vet at hun får byttet det mot noe bedre.

Så, å få lydighet på det kan være en idè, men da må man starte veldig enkelt for at hunden ikke skal føle grunn til å forsvare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da trenger jeg ikke stresse med at hun ble såpass overbeskyttende ovenfor den døde fuglen? Hvis jeg bruker bytte-teknikken på de mindre tingene først så vil det kanskje etterhvert roe seg når det kommer til "bytte (død fulg)" ?

Mitt råd nr 1 vil være å ikke stresse med dette i det hele tatt, men jobbe med det på en rolig og grei måte med bytting slik labbis og 2ne beskriver. Det er ingenting unormalt eller galt med valpen din. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, en valp har "ressursforsvar" i kassa ifht søsken, men i mitt hode er ordet ressursforsvar noe helt annet enn hva som skjer der og absolutt ikke noe man kan kalle på en så ung valp. Mine valper har da også "knurret" når noen nærmer seg fx maten eller en veldig spennede "leke", selv de voksne kan gjøre det, men jeg ser da ikke det som noen "trussel". Og en 8 uker aner ikke begrepet å "forsvare" seg, den vil bare ha det i fred til den lærer at den faktisk får maten sin.

Vi mener vel egentlig det samme bare at jeg ikke syntes ordet "ressursforsvar" har noe med valp å gjøre. Og tenker at om man får oppfattelsen av at en 8 uker allerede "forsvarer" seg og sitt er det noe grunnleggende galt i tenkemåten.

Bytte er en fin ting, det gjør jeg også. Men har jeg ikke noe å bytte med der og da blir jeg ikke bekymret om valpen vil ha det for seg selv og "snakker" til meg, jeg bare tar det og freden er atter gjenopprettet.

Mulig belger-valper har ressursforsvar som så unge, men sorry, da må jeg si jeg syntes det er en smule bekymringsverdig gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Det med "slipp" var jo ikke så dumt, hun skal jo etterhver kunne den kommandoen uansett.

Ja, jeg stresser nok unormalt mye med dette, men i den siste tiden har jeg rett og slett møtt flere "dritthunder" enn normale individer, så jeg sitter igjen med inntrykk av at jeg må handle raskt for å kvitte meg med eventuelle "drittfakta"... Jeg skal prøve å slappe litt mer av :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress, men ikke tro at det går over av seg selv heller. Ressursforsvar (ja, jeg tror fullt mulig at valper kan ha ressursforsvar på lik linje som voksne hunder) blir forsterket jo oftere hunden får lov til å gjøre det, men det kan også bli værre om man stadig vekk prøver å trene på det. Ta det med ro, det er helt normalt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig belger-valper har ressursforsvar som så unge, men sorry, da må jeg si jeg syntes det er en smule bekymringsverdig gitt...

Ikke noe mer bekymringsverdig enn næringsvettet til salukier tydeligvis. Belgervalper er ikke de eneste med ressursforsvar som valper altså, det er ikke unormalt på noe vis at valper har det. Ofte er det jo også sånn at drifter henger sammen, så hvis man vil ha mye av noe så får man gjerne andre ting med på lasset også. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, en valp har "ressursforsvar" i kassa ifht søsken, men i mitt hode er ordet ressursforsvar noe helt annet enn hva som skjer der og absolutt ikke noe man kan kalle på en så ung valp. Mine valper har da også "knurret" når noen nærmer seg fx maten eller en veldig spennede "leke", selv de voksne kan gjøre det, men jeg ser da ikke det som noen "trussel". Og en 8 uker aner ikke begrepet å "forsvare" seg, den vil bare ha det i fred til den lærer at den faktisk får maten sin.

Vi mener vel egentlig det samme bare at jeg ikke syntes ordet "ressursforsvar" har noe med valp å gjøre. Og tenker at om man får oppfattelsen av at en 8 uker allerede "forsvarer" seg og sitt er det noe grunnleggende galt i tenkemåten.

Bytte er en fin ting, det gjør jeg også. Men har jeg ikke noe å bytte med der og da blir jeg ikke bekymret om valpen vil ha det for seg selv og "snakker" til meg, jeg bare tar det og freden er atter gjenopprettet.

Mulig belger-valper har ressursforsvar som så unge, men sorry, da må jeg si jeg syntes det er en smule bekymringsverdig gitt...

hehe.. Da er det jo greit at du ikke har belger, Tøfflus :wub: Det var dette med at ting gjerne henger sammen, skjønner du, og ressursforsvar er gjerne en bieffekt av gjenstandsinteresse og kamplyst, og for oss som syns det er greit at bikkja gidder å hente ting, så er det fint om de syns at de tingene er viktige. Det gjør jobben litt enklere for oss som hundetrenere. At hunder som er avlet for å forsvare buskap (belgeren) eller seg selv (terriere - i kamp med hidyr, liksom) har litt mer kamplyst enn en saluki, gjør de ikke nødvendigvis til dårligere hunder heller, damen, de har bare forskjellige bruksområder.

Takk for svar alle sammen.

Det med "slipp" var jo ikke så dumt, hun skal jo etterhver kunne den kommandoen uansett.

Ja, jeg stresser nok unormalt mye med dette, men i den siste tiden har jeg rett og slett møtt flere "dritthunder" enn normale individer, så jeg sitter igjen med inntrykk av at jeg må handle raskt for å kvitte meg med eventuelle "drittfakta"... Jeg skal prøve å slappe litt mer av :wub:

Min erfaring er at jo mer stress du gjør ut av det, jo verre blir det, fordi at da blir du anspent og gjør det til mer kamp enn du trenger. Så puste med magen, tren på å slippe ting sånn generelt, du har god tid, hun er jo bare 8 uker :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da forsterket jeg kanskje ressursforsvaret med å løfte henne vekk fra situasjonen? For da fjernet jeg jo fra det hun ville ha :wub:

Den døde fuglen ligger der fortsatt, så tror jeg skal ut i morgen tidlig å ta den vekk...

Ikke tenk på det som allerede har skjedd, du får ikke ødelagt alt med èn episode. Jeg ville bare tenkt fremover og jobbet med det videre nå. Men du kan godt ta vekk den døde fuglen for å ikke lage situasjoner som du ikke kan kontrollere hver gang du går ut, hvis fuglen ligger sånn til at det kan bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer bekymringsverdig enn næringsvettet til salukier tydeligvis.

Meaning?

Belgervalper er ikke de eneste med ressursforsvar som valper altså, det er ikke unormalt på noe vis at valper har det. Ofte er det jo også sånn at drifter henger sammen, så hvis man vil ha mye av noe så får man gjerne andre ting med på lasset også. :wub:

Jeg kaller ikke det at en valp "kommuniserer" til meg som ressursforsvar (lyd er jo en komm), jeg ser på det som en "hei, jeg vil gjerne ha maten min ifred" så sier jeg at "joa, det kan du få" og så er balansen der. Men er det hva "menigheten" kaller ressursforsvar er vi mer på nett hva som menes.

Jeg syntes bare det blir feil å kalle det ressursforsvar på en liten valp da det er et ganske så negativt ladet ord og kan skape andre assosiasjoner enn det det egentlig handler om.

Edit:

Unnskyld, men leste jeg rett?! :wub:

Det vet jeg ikke, jeg aner ikke hva du leste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes bare det blir feil å kalle det ressursforsvar på en liten valp da det er et ganske så negativt ladet ord og kan skape andre assosiasjoner enn det det egentlig handler om.

Hva er ressursforsvar da? Om det ikke er nettopp det at hunden forsvarer ressursene sine? Noe de etter min mening gjør med nettopp feks knurring, glefsing og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva handler ressursforsvar om? En hund som forsvarer ressursene sine, ikkesant? Og det er ikke uvanlig at valper både glefser og biter mennesker og andre hunder for å ha tingene sine i fred. Hva gjør det annerledes enn en voksen hund som gjør det samme? Både valpen og den voksne hunden forsvarer ressursene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser på det som en "hei, jeg vil gjerne ha maten min ifred" så sier jeg at "joa, det kan du få" og så er balansen der.

Så du mener det er helt greit å la hunden selv kontrollerer hva den får lov å ha eller ikke? så du skal ikke kunne ta fra hunden hva enn den har, eller at et barn kommer i nærheten og hunden reagerer med knurring, glefsing og biting?

Jaja, passe på så jeg ikke er i nærheten av din hund når den har noe godt hvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke det at en valp "kommuniserer" til meg som ressursforsvar (lyd er jo en komm), jeg ser på det som en "hei, jeg vil gjerne ha maten min ifred" så sier jeg at "joa, det kan du få" og så er balansen der. Men er det hva "menigheten" kaller ressursforsvar er vi mer på nett hva som menes.

Jeg syntes bare det blir feil å kalle det ressursforsvar på en liten valp da det er et ganske så negativt ladet ord og kan skape andre assosiasjoner enn det det egentlig handler om.

Akkurat det du beskriver der er jo nettopp det: ressurforsvar. Fortelle omverden at de vil ha en ting i fred. "Denne er min!"

Alle mine valper har hatt det omtrent fra de var født de. Det startet med hvilken pupp som var best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er helt greit å la hunden selv kontrollerer hva den får lov å ha eller ikke? så du skal ikke kunne ta fra hunden hva enn den har, eller at et barn kommer i nærheten og hunden reagerer med knurring, glefsing og biting?

Jaja, passe på så jeg ikke er i nærheten av din hund når den har noe godt hvertfall :wub:

Nå ja, vi trenger ikke å overdrive, eller? Det kan jo være at ressursforsvar ikke er et stort problem på Tøfflus sine hunder, eller?

Anywho, hva med å heller holde oss til topic og svare hapzen på det hun ber om, istedet for å diskutere om det er eller ikke er ressursforsvar :wub: (vet jo at det er det, men ikke alle har fulgt med i timen)

Det er er bare å bidra det, frøken.. Vi andre har vel gitt noen tips, så hva har du å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...