Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp når man har en gammel hund


pippin

Recommended Posts

Tenkte litt på dette igår. Hvordan ser dere på det å kjøpe seg valp når man har èn gammel hund?

Det er jo mange som gjør dette for å få en lettere avskjed når den gamle hunden dør. Noen skaffer seg ny valp ikke lenge før den gamle hunden dør. Er dette bra eller dumt?

Jeg kom til å tenke over at hvis man kjøper seg valp, så får jo den gamle hunden mindre oppmerksomhet. En valp trenger mer oppmerksomhet enn en eldre hund som vet hvordan man lever. Så det blir litt urettferdig å skaffe seg valp for å lindre seg selv på en måte. Når den gamle hunden dør så vil jo også den unge hunden bli etterlatt alene. Og leter gjerne etter den gamle, nye vennen sin.

Jeg ble litt delt, fordi jeg synes det er fælt at unghunden opplever å miste en venn/flokkmedlem/etc. Og også fordi den eldre hunden kanskje ikke er like begeistret for det nye medlemmet som eieren er. Kanskje blir den sliten, kanskje blir den mer livslysten. Alt etter hvordan individet er såklart.

Og da mener jeg ikke å skaffe seg enny hund når den andre hunden er 4-5 år, men kanskje 8-10 år.

Hva tenker dere? Det er vel flere som har gjort dette? Ikke at jeg mener det er galt altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det kommer an på den gamle hunden. Sjøl kjøpte jeg valp når gamle hunden var 8,5 år. Det var kun av egoistiske grunner da gamlehunden kanskje ikke kom til å holde så lenge pga spondylose. Hun var redningshund. jeg ville ha overlapping og kjøpte valp. Så viste det seg at gamlemor holdt lenge hun ble pensjonert 12 år gammel og levde til hun var 13,5 år. Valpen var en snill valp som respekterte gamlehunden. Så hun eldste var ikke plaget av unghunden, hun ble også trent paralelt med unghunden, så jeg syntes ikke at det her gikk utover den gamle hunden. Når hun døde så tok det kun en par dager for unghunden å komme over det.

Syntes ikke dte er noe fasitsvar. kommer an på individene både den gamle hunden og på valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger skaffet meg overlappingsvalp fordi jeg har trodd den gamle skulle bukke under hvert øyeblikk. Istedet har gamlingen livnet til og blitt rene ungdommen igjen.... Uansett, det er nok viktig at både valpen og gamlisen får alenetid sammen med eier. Hvis valpen er voldsom, må den gamle skjermes, og omvendt. Det er nok lett for at den gamle blir tilsidesatt, og her får man jo bruke fantasi og sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte valp når Foxi var 7 fordi hun utagerer på treninger og generelt blir mer og mer muggen etter pappa døde. Så jeg kan bare gå tur, ikke trene, konkurere, noe som helst med henne. Kjøpte derfor valp. Hun blir ikke noe mer oversett for det, for alle venner vil kose på henne og da er hun i ekstase. Men hun vil jo helst bare ligge å sove og ikke gjøre noe, så glad jeg kjøpte valp så jeg har noen å trene og jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte at valget på å kjøpe ny valp mens man har den gamle hunden er nettopp fordi det kan være nyttig. Den kan hjelpe å prege valpen, slik at kvaliteter man liker i gamlehunden lettere kan gå "i arv".

Det vil også ta presset vekk fra den gamlehunden, og den kan slippe å ha så høye krav.

Tanten min kjøpte ny valp nå, mens gamlemann er 8år og har antagelivis 2 år igjen. Dette er nettopp av ovenstående grunner, spesielt er det kanskje siden hun driver med jakt, og man er mer avhengig av at hunden fungerer bra fysisk.

Dessuten syntes jeg virkelig hun fortjener en hund som fungerer nå, etter prolaps og HD på gamle mann, så litt egostiske grunner er det også.

Uansett, syntes det er helt greit at man kjøper ny hund mens den andre er gammel jeg. Så lenge man har gode grunner for det, og takler det å ha to hunder.

Men jeg har også sett tilfeller der gamlemann blir satt litt tilside, slik som foreldrene mine, men de har absolutt skjerpet seg. Dessuten kommer jeg og trener hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo var 14 år da vi henta Hampus.

Og han blomstra virkelig opp da valpen kom i hus.

Angra egentlig på at vi ikke hadde kjøpt valp før når vi så for en glede han hadde av å være sammen med valpen...

De fikk dog bare drøye 6 mnd sammen.

Rambo begynte å få sviktende helse, han ble 5 år eldre på ei helg liksom.

Han ble ustø, og begynte å få problemer med å komme seg opp på beina på glatt underlag noesom helt tydelig gav mye frustrasjoin.

Så da valgte vi å la han sovne inn her hjemme nesten 15 år gammel.

Jeg tror de 6 mnd hundene fikk sammen var bra for dem begge...

Så jeg ser ikke noe galt i å skaffe valp når man har en gammel hund, så¨lenge man tar hensyn til både valpens og den gamle hundens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...