Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp når man har en gammel hund

pippin

Recommended Posts

Tenkte litt på dette igår. Hvordan ser dere på det å kjøpe seg valp når man har èn gammel hund?

Det er jo mange som gjør dette for å få en lettere avskjed når den gamle hunden dør. Noen skaffer seg ny valp ikke lenge før den gamle hunden dør. Er dette bra eller dumt?

Jeg kom til å tenke over at hvis man kjøper seg valp, så får jo den gamle hunden mindre oppmerksomhet. En valp trenger mer oppmerksomhet enn en eldre hund som vet hvordan man lever. Så det blir litt urettferdig å skaffe seg valp for å lindre seg selv på en måte. Når den gamle hunden dør så vil jo også den unge hunden bli etterlatt alene. Og leter gjerne etter den gamle, nye vennen sin.

Jeg ble litt delt, fordi jeg synes det er fælt at unghunden opplever å miste en venn/flokkmedlem/etc. Og også fordi den eldre hunden kanskje ikke er like begeistret for det nye medlemmet som eieren er. Kanskje blir den sliten, kanskje blir den mer livslysten. Alt etter hvordan individet er såklart.

Og da mener jeg ikke å skaffe seg enny hund når den andre hunden er 4-5 år, men kanskje 8-10 år.

Hva tenker dere? Det er vel flere som har gjort dette? Ikke at jeg mener det er galt altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det kommer an på den gamle hunden. Sjøl kjøpte jeg valp når gamle hunden var 8,5 år. Det var kun av egoistiske grunner da gamlehunden kanskje ikke kom til å holde så lenge pga spondylose. Hun var redningshund. jeg ville ha overlapping og kjøpte valp. Så viste det seg at gamlemor holdt lenge hun ble pensjonert 12 år gammel og levde til hun var 13,5 år. Valpen var en snill valp som respekterte gamlehunden. Så hun eldste var ikke plaget av unghunden, hun ble også trent paralelt med unghunden, så jeg syntes ikke at det her gikk utover den gamle hunden. Når hun døde så tok det kun en par dager for unghunden å komme over det.

Syntes ikke dte er noe fasitsvar. kommer an på individene både den gamle hunden og på valpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger skaffet meg overlappingsvalp fordi jeg har trodd den gamle skulle bukke under hvert øyeblikk. Istedet har gamlingen livnet til og blitt rene ungdommen igjen.... Uansett, det er nok viktig at både valpen og gamlisen får alenetid sammen med eier. Hvis valpen er voldsom, må den gamle skjermes, og omvendt. Det er nok lett for at den gamle blir tilsidesatt, og her får man jo bruke fantasi og sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte valp når Foxi var 7 fordi hun utagerer på treninger og generelt blir mer og mer muggen etter pappa døde. Så jeg kan bare gå tur, ikke trene, konkurere, noe som helst med henne. Kjøpte derfor valp. Hun blir ikke noe mer oversett for det, for alle venner vil kose på henne og da er hun i ekstase. Men hun vil jo helst bare ligge å sove og ikke gjøre noe, så glad jeg kjøpte valp så jeg har noen å trene og jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte at valget på å kjøpe ny valp mens man har den gamle hunden er nettopp fordi det kan være nyttig. Den kan hjelpe å prege valpen, slik at kvaliteter man liker i gamlehunden lettere kan gå "i arv".

Det vil også ta presset vekk fra den gamlehunden, og den kan slippe å ha så høye krav.

Tanten min kjøpte ny valp nå, mens gamlemann er 8år og har antagelivis 2 år igjen. Dette er nettopp av ovenstående grunner, spesielt er det kanskje siden hun driver med jakt, og man er mer avhengig av at hunden fungerer bra fysisk.

Dessuten syntes jeg virkelig hun fortjener en hund som fungerer nå, etter prolaps og HD på gamle mann, så litt egostiske grunner er det også.

Uansett, syntes det er helt greit at man kjøper ny hund mens den andre er gammel jeg. Så lenge man har gode grunner for det, og takler det å ha to hunder.

Men jeg har også sett tilfeller der gamlemann blir satt litt tilside, slik som foreldrene mine, men de har absolutt skjerpet seg. Dessuten kommer jeg og trener hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo var 14 år da vi henta Hampus.

Og han blomstra virkelig opp da valpen kom i hus.

Angra egentlig på at vi ikke hadde kjøpt valp før når vi så for en glede han hadde av å være sammen med valpen...

De fikk dog bare drøye 6 mnd sammen.

Rambo begynte å få sviktende helse, han ble 5 år eldre på ei helg liksom.

Han ble ustø, og begynte å få problemer med å komme seg opp på beina på glatt underlag noesom helt tydelig gav mye frustrasjoin.

Så da valgte vi å la han sovne inn her hjemme nesten 15 år gammel.

Jeg tror de 6 mnd hundene fikk sammen var bra for dem begge...

Så jeg ser ikke noe galt i å skaffe valp når man har en gammel hund, så¨lenge man tar hensyn til både valpens og den gamle hundens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...