Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige spørsmål


Ane

Recommended Posts

Jeg har noen forskjellige spørsmål, og det er vel ikke innen noen spesiell kategori.

Hvor lenge "må" en være hjemme med valpen, før en kan gå full dag på skole eller jobb? Det har vel litt med trening og hvordan valper er, men 2 uker, eller en mnd? På din valp kanskje. (Lenge siden alenevalp nå kjenner jeg)

Hva er "aldersgrensen" på når man kan starte i LP 1?

Må man ha bronsemerket før man starter i klasse en i LP? Isåfall, hvor gammel må hunden være da?

Når bør man ta mental test på hunden? Hvor tar man slikt? Pris?

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man ikke bør la valpen være helt alene en hel dag før minst en måned. Kovu er nå 6 mnd og er hjemme 5 timer før han tisser på seg. Så, individuelt, og litt avhengig av hvor mye man vil vaske. :wub:

Aldersgrense for LP er 9 mnd (står det på NKK :whistle: ). Man trenger ingen formelle papirer annet enn registreringsnr på hunden for å delta. Start i LP1 likestilles ofte med bronsemerket på kurs o.l. som krever bronsemerke for å delta. Tror dog ikke det er noen aldersgrense på bronsemerket.

Mentaltest bør tas mellom 1-2 års alder (delte meninger der også, såklart), men kan tas senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt på forumet finner du flere tråder som forklarer forskjellen på de tre ulike mentaltestene/-beskrivelsene, også i forhold til alder, nytte, pris, etc. Du finner alle tester i NKKs terminliste (som for tiden er nede, så det betyr sikkert at de jobber med å klargjøre neste års terminliste), men jeg tror ikke det kjøres så mange tester når snøen enda ligger.

Angående hjemme alene-trening er det som du sier individuelt, men jeg synes fjorten dager høres ut som kort tid. Full arbeidsdag og reisevei i tillegg blir fort åtte-ni timer, og en må jo kjøre treningen gradvis, så du må rett og slett ha nok tid til å gjøre det gradvis. Tøtta her var med meg på jobb (er det for så vidt enda ved behov), så jeg har aldri behøvd å trene det inn på kortest mulig tid, og hundene før det har gått med en hjemmeværende person hele tiden, så vi har aldri hatt den problemstillingen. Men når jeg skal kjøre revolverintervju på mine valpekjøpere, vil jeg høre en god og fornuftig og realistisk plan for den første tiden hjemme - med back up-plan når alt skjærer seg :whistle: Jeg forventer at de tenker langsiktig, at de har løsninger for i hvert fall den første måneden. Det er mye nytt for valpen - nytt hjem, nye mennesker, nye omgivelser, sosialisering og valpekurs, den er oppvokst i en flokk med flere som den nå er uten, så jeg vil i hvert fall gi valpen tid til å bli trygg, slå seg til ro og venne seg til å være på egenhånd.

Edit: Kom borti feil knapp for fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg skal kjøre revolverintervju på mine valpekjøpere, vil jeg høre en god og fornuftig og realistisk plan for den første tiden hjemme - med back up-plan når alt skjærer seg :whistle: Jeg forventer at de tenker langsiktig, at de har løsninger for i hvert fall den første måneden. Det er mye nytt for valpen - nytt hjem, nye mennesker, nye omgivelser, sosialisering og valpekurs, den er oppvokst i en flokk med flere som den nå er uten, så jeg vil i hvert fall gi valpen tid til å bli trygg, slå seg til ro og venne seg til å være på egenhånd.

Edit: Kom borti feil knapp for fort...

Det gjorde min oppdretter også, lurte på planen etc. Og grunnen til at jeg kunne kjøpe valp da var fordi alltid en var hjemme hele sommeren. Så vi fikk 2,5 mnd på å lære henne å være alene et par timer etc. Hun fikk veldig god tid, men det var skikkelig deilig, men en av de forrige måtte de lære det alt for fort, ble mye skrik og hyling. amiga bryr seg ikke om jeg drar,og det tror jeg mynter i at vi fikk tatt det rolig og hun lærte at det er ingen grunn til panikk, jeg kommer tilbake :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Emma.

To uker er fryktelig kort tid for hjemme alene trening.

Jeg er jo hjemmeværende og har ikke måttet stresse med dette med noen av mine tre valper.

Siste tilskuddet Gåttfred er 7 mnd nå, han kom da han var 3 mnd.

Han takler fint å være hjemme med de voksne hundene 3-4 timer nå, og holder seg nok lengre enn det.

Men ofte tar jeg han fortsatt med, både for at han skal slippe og være så mye alene hjemme og fordi han jo faktisk skal ut og se verden, møte nye folk og nye situasjoner.

Men ser dessverre "oppdrettere" som sier hva som helst for å få salg på valpene, noe som fører til at små valper er alene hjemme hele arbeidsdagen omtrent fra dag 1.

Har en bekjent som kjøte valp og ikke kunne skjønne at vi steila da han sa at de ikke trengte være mer hjemme med den enn fra fredag til søndag. :whistle:

For å si det sånn, så gikk det ikke akkurat rett vei, og pr i dag er hunden nødt til å være med på jobb da den ikke takler å være alene lenger.

Men ofte går det jo bra også.

Mange gjør det på denne måten, kjøper hund på fredag og går på jobb på mandag.

Det er jo helt klart en sjanse å ta føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hjemme alene-trening er det som du sier individuelt, men jeg synes fjorten dager høres ut som kort tid. Full arbeidsdag og reisevei i tillegg blir fort åtte-ni timer, og en må jo kjøre treningen gradvis, så du må rett og slett ha nok tid til å gjøre det gradvis.

Skoledagene mine er veldig forskjellige

Mandag: Skole fra 10.00-> 13.30

Tirsdag: Fri

Onsdag: 11.10-> 16.15

Torsdag: 07.30-> 16.30

Fredag: 07.30-> 12.00

Nå har jeg regnet med reisetid.

Sånn sett så er det jo bare torsdagen som blir ordentlig lang.

Jeg spør fordi jeg tenker ut hvordan det ville vært med valp, og når jeg eventuelt bør kjøpe.

Takk for svar dere! :whistle: Skal søke litt etter svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoledagene mine er veldig forskjellige

Mandag: Skole fra 10.00-> 13.30

Tirsdag: Fri

Onsdag: 11.10-> 16.15

Torsdag: 07.30-> 16.30

Fredag: 07.30-> 12.00

Nå har jeg regnet med reisetid.

Sånn sett så er det jo bare torsdagen som blir ordentlig lang.

Jeg spør fordi jeg tenker ut hvordan det ville vært med valp, og når jeg eventuelt bør kjøpe.

Takk for svar dere! :whistle: Skal søke litt etter svar.

Det ideelle hadde jo selvfølgelig vært å få valpen i forbindelse med lengre ferie, men så skal en ha rett valp fra rett kombinasjon fra rett oppdretter også, og det kan ikke alltid bestilles til St. Hans.

Tre og en halv time er den korteste dagen din, og det er flere dager som er rimelig lange - så jeg ville lett etter alternativ framfor å håpe at den timeplanen fungerer etter fjorten dager. Kan du ha hjemmestudier en periode? Har du naboer eller andre som kan komme innom og lufte valpen, eller passe den i perioder? Kan du ha med valpen på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle hadde jo selvfølgelig vært å få valpen i forbindelse med lengre ferie, men så skal en ha rett valp fra rett kombinasjon fra rett oppdretter også, og det kan ikke alltid bestilles til St. Hans.

Tre og en halv time er den korteste dagen din, og det er flere dager som er rimelig lange - så jeg ville lett etter alternativ framfor å håpe at den timeplanen fungerer etter fjorten dager. Kan du ha hjemmestudier en periode? Har du naboer eller andre som kan komme innom og lufte valpen, eller passe den i perioder? Kan du ha med valpen på skolen?

Jeg vil jo gjerne ha fri lengre enn to uker, men det er som du sier, når drømmekullet er leveringsklare så er det mest sannsynlig ikke ferie i fire uker :wub:

Jeg har en mamma som jobber skift. Ofte ettermiddag og natt, men også mye fri(pga. nattjobbing). Så litt hjelp kommer det nok derfra også :whistle:

Jeg vil selvfølgelig egentlig ha valp i sommerferien, slik at jeg har god tid, men det er jo ikke slik at man kan "bestille" tidspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok 2 ukers varianten med Ellie (etter det skulle hun være alene 1 - 2 timer bare) og hun utviklet sep. angst, fordi for henne ble det for lenge for fort. Balrog derimot tror jeg ville taklet det, men syntes likevel ikke at det er noe å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...