Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren!


86*modell

Recommended Posts

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene? Sånn grovt regnet.. Tar det lenger tid med små hunder enn med store? For vi har hatt stor hund før, og han var husren etter en måned hos oss, altså når han var tre måneder gammel. Frøkna vi har nå, hun er fire og en halv måned snart, og hun er helt tørr om natten samt stort sett alltid når hun er alene hjemme. Hun har fri tilgang til stua når det er natt / hun er alene, så det er ikke pga burbruk hun ikke går på do inne på natt osv.. MEN samma hvor flink jeg er å ha henne ut på do når hun har lekt, spist, sovet e.l. på dagtid, så måååå hun bare bæsje og tisse inne alikevel..! Jeg blir litt :ahappy::lol::lol: siden jeg VEEET hun kan...og at hun nettopp har vert på do, alikevel må hun gjerne alikevel inne. Dette er ikke veldig kult med to unger i hus altså.. :lol: Hjeelp??

Vår toller fra rundt seks måneder før det virket som om det gikk opp et lys for henne. Hun tisset ute og sånn om vi tok henne ut, men hun sa aldri ifra. Plutselig en dag begynte hun å bjeffe på døra når hun måtte ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.

Nå har du allerede fått svar på hvor lenge du skal la det stå etc. Men jeg ville bare nevne at min valp spiste nesten ingenting på 2 uker, det var snakk om å snuse på maten selvom jeg tok alt mulig godt oppi. Så byttet jeg for og hun spiste med iver og glede. Hun rett og slett likte ikke maten jeg hadde kjøpt. Så vi byttet fra RC til eukanuba. Nå har vi dog endt opp på vom og hundemat fordi det synes hun er enda bedre og hun blir så mye finere i pelsen og kroppen og alt. De fikk noe lignende av v/h hos oppdretter også.

Gir du foret oppdretter ga til de? Eller byttet du rett over til noe annet? Kan også være grunnen til å bli småspist, samt store omveltninger med å flytte.

Lykke til,det går seg nok til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne tråden må jeg slenge meg på, kjenner jeg.

Vår Lotte var ekstremt småspist da hun kom til oss. Hun fikk litt magetrøbbel også. Så vi har falt for fristelsen til å dulle med maten. Men nå vet jeg at hun kan spise tørrfor, for det gjør hun jo innimellom. Dullingen vi har drevet med er leverpostei og vann i tørrforet. Hun spiser dette med stor iver noen ganger, mens andre ganger ikke i det hele tatt. Og tørrfor alene spiser hun enda sjeldnere. Hun liker best å få noe nytt hver gang, tror jeg. Makan.

Men i allefall så vil jeg gjerne slutte med dulling. Så det anbefales å la maten stå framme i ti minutter også bort helt til neste måltid? Og hunden kommer til å spise tilslutt? Dere lover?

Jeg vil i hvert fall ikke holde på med dette leverposteivannet, for når hun ikke spiser må jo dette foret kastes. Sånn sløsing vil vi ikke ha noe av.

Også er hun ikke husren heller, og det er helt umulig å følge med på bæsjerutinene. Litt nå og litt da og ofte på teppet i stua. Tissinga har vi passe kontroll på, men det er jo aldri sånn at hun sier fra når hun må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tepper fjerner man når man får seg valp, da slipper man mange problemer..

Ellers kan jeg anbefale eksempelvis Vom og Hundemat som et alternativ til de tørre ekle kulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.

Når du gir henne mat, å hun ikke spiser det første måltidet tar du restene og gir de til neste måltid for da vil hun sannynligvis spise mer for da er hun enda mer svolten. Viss ikke prøv å bland litt kokt kjøttdeig med maten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Men i allefall så vil jeg gjerne slutte med dulling. Så det anbefales å la maten stå framme i ti minutter også bort helt til neste måltid? Og hunden kommer til å spise tilslutt? Dere lover?

Noen vil kanskje love det, men det ville jeg ikke nødvendigvis satset på. Hvis ikke hunden ser på maten som mat, vil den ikke spise før det begynner å ha gått for langt. (feks hvis noen hadde servert meg en boks knapper, så hadde ikke jeg spist dem før jeg virkelig følte at jeg måtte.)

Men du kan jo alltids teste så finner du ut hvordan det ligger ann med akkurat din hund :(

Om hun er av den typen som absolutt ikke vil spise selv om det går flere dager, ville jeg byttet fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...