Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren!

86*modell

Recommended Posts

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene? Sånn grovt regnet.. Tar det lenger tid med små hunder enn med store? For vi har hatt stor hund før, og han var husren etter en måned hos oss, altså når han var tre måneder gammel. Frøkna vi har nå, hun er fire og en halv måned snart, og hun er helt tørr om natten samt stort sett alltid når hun er alene hjemme. Hun har fri tilgang til stua når det er natt / hun er alene, så det er ikke pga burbruk hun ikke går på do inne på natt osv.. MEN samma hvor flink jeg er å ha henne ut på do når hun har lekt, spist, sovet e.l. på dagtid, så måååå hun bare bæsje og tisse inne alikevel..! Jeg blir litt :ahappy::lol::lol: siden jeg VEEET hun kan...og at hun nettopp har vert på do, alikevel må hun gjerne alikevel inne. Dette er ikke veldig kult med to unger i hus altså.. :lol: Hjeelp??

Vår toller fra rundt seks måneder før det virket som om det gikk opp et lys for henne. Hun tisset ute og sånn om vi tok henne ut, men hun sa aldri ifra. Plutselig en dag begynte hun å bjeffe på døra når hun måtte ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.

Nå har du allerede fått svar på hvor lenge du skal la det stå etc. Men jeg ville bare nevne at min valp spiste nesten ingenting på 2 uker, det var snakk om å snuse på maten selvom jeg tok alt mulig godt oppi. Så byttet jeg for og hun spiste med iver og glede. Hun rett og slett likte ikke maten jeg hadde kjøpt. Så vi byttet fra RC til eukanuba. Nå har vi dog endt opp på vom og hundemat fordi det synes hun er enda bedre og hun blir så mye finere i pelsen og kroppen og alt. De fikk noe lignende av v/h hos oppdretter også.

Gir du foret oppdretter ga til de? Eller byttet du rett over til noe annet? Kan også være grunnen til å bli småspist, samt store omveltninger med å flytte.

Lykke til,det går seg nok til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Denne tråden må jeg slenge meg på, kjenner jeg.

Vår Lotte var ekstremt småspist da hun kom til oss. Hun fikk litt magetrøbbel også. Så vi har falt for fristelsen til å dulle med maten. Men nå vet jeg at hun kan spise tørrfor, for det gjør hun jo innimellom. Dullingen vi har drevet med er leverpostei og vann i tørrforet. Hun spiser dette med stor iver noen ganger, mens andre ganger ikke i det hele tatt. Og tørrfor alene spiser hun enda sjeldnere. Hun liker best å få noe nytt hver gang, tror jeg. Makan.

Men i allefall så vil jeg gjerne slutte med dulling. Så det anbefales å la maten stå framme i ti minutter også bort helt til neste måltid? Og hunden kommer til å spise tilslutt? Dere lover?

Jeg vil i hvert fall ikke holde på med dette leverposteivannet, for når hun ikke spiser må jo dette foret kastes. Sånn sløsing vil vi ikke ha noe av.

Også er hun ikke husren heller, og det er helt umulig å følge med på bæsjerutinene. Litt nå og litt da og ofte på teppet i stua. Tissinga har vi passe kontroll på, men det er jo aldri sånn at hun sier fra når hun må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tepper fjerner man når man får seg valp, da slipper man mange problemer..

Ellers kan jeg anbefale eksempelvis Vom og Hundemat som et alternativ til de tørre ekle kulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.

Når du gir henne mat, å hun ikke spiser det første måltidet tar du restene og gir de til neste måltid for da vil hun sannynligvis spise mer for da er hun enda mer svolten. Viss ikke prøv å bland litt kokt kjøttdeig med maten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Men i allefall så vil jeg gjerne slutte med dulling. Så det anbefales å la maten stå framme i ti minutter også bort helt til neste måltid? Og hunden kommer til å spise tilslutt? Dere lover?

Noen vil kanskje love det, men det ville jeg ikke nødvendigvis satset på. Hvis ikke hunden ser på maten som mat, vil den ikke spise før det begynner å ha gått for langt. (feks hvis noen hadde servert meg en boks knapper, så hadde ikke jeg spist dem før jeg virkelig følte at jeg måtte.)

Men du kan jo alltids teste så finner du ut hvordan det ligger ann med akkurat din hund :(

Om hun er av den typen som absolutt ikke vil spise selv om det går flere dager, ville jeg byttet fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...