Gå til innhold
Hundesonen.no

Er vi i gang igjen?

Recommended Posts

Som flere av dere veit, har Aiko delvist sammenvokst lendevirvel og bekkenbein. Jeg følger derfor med på alle Imoutos (11 uker) krumspring med både argusøyne og uendelig glede fordi jeg ser at hun slett ikke beveger seg sånn som Aiko og har heller ingen av de motoriske eller fysiske utfordingene som henne. Hun er i det hele tatt usedvanlig spretten, utvikla motorisk og har ikke minst et fantastisk bevegelsesmønster (jeg er 180 og må LØPE etter henne for å holde følge når hun langer ut i trav). Men selvsagt er det ett lite skår i gleden, som er kilde til stor bekymring for meg:

Når Imouto har liggi på bakken/gulvet og reiser seg for å gå litt rundt, kommer det en veldig høy tikke/kneppelyd fra høyre bakbein. Tidligere i dag var vi feks på admin-møte, og sjøl om vi satt rundt et digert bord og prata, kunne jeg hele tida høre hvor Imouto var, fordi tikkelyden er så høy... Her en kveld sto hun og så på tv etter å akkurat ha reist seg opp, og da sparka hun rett bakut med tikke-beinet, akkurat som en hest. Jeg fikk jo med en gang for meg at det må være et forsøk på å få patellaen til å legge seg riktig (sjøl om jeg egentlig ikke veit åssen hunder med luksasjon prøver å få på plass skåla igjen), samtidig som jeg jo håper det var tilfeldig, og at hun er for liten til at kneskåla kan ha festa seg i det hele tatt (aner ikke). Er sikkert voksepatella, hvis det arter seg sånn? Hele slekta er AD/HD-frie og ingen bemerkninger på patella tidligere.

Noen som har vært borti kneppende valper tidligere? Vi skal til dyrlegen om 1 uke, men jeg er jo nysgjerrig/engstelig hundemams av natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen som har vært borti kneppende valper tidligere? Vi skal til dyrlegen om 1 uke, men jeg er jo nysgjerrig/engstelig hundemams av natur...

Jeg har ikke vært borti kneppende valper, men jeg synes jo dette høres rart ut. Men fikk du ikke med ny veterinærattest når du hentet valpen? Det er jo vanlig at patella blir sjekket når valpen er til veterinæren for ID-merking og veterinærattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fikk med ny attest, og hun har ikke tikka før nå nylig, når hun har strekt seg veldig.

OK - vel, Noah knasa og knepte når han strakk seg han også som valp/unghund - men merka ikke noe mer på han. Sikkert bare normalt - luksasjon gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...