Gå til innhold
Hundesonen.no

Amiga maser og sutrer på ugunstige tider av døgnet

Anette

Recommended Posts

Amiga sover på rommet mitt. Og min mor jobber skift så hun er ofte oppe kl 6, og slipper da Amiga ut fra rommet mitt og tar med hundene ut for å tisse,gir de mat ol. Meeen, de dagene mamma ikke jobber tidlig, det er helg ol så maser Amiga i 6 tiden, sutrer og tasser rundt og maser til jeg våkner ("desverre" litt lett), og jeg slipper henne ut, og da begynner hun og Foxi å leke og romle rundt,før de sover videre om ingen av oss står opp. Hvordan kan jeg få henne til å stoppe å mase? Jeg ønsker at hun ikke maser før noen av oss faktisk står opp. Når hun sutrer og griner på morgenen må hun ikkr tisse ol, hun bare har lagt til seg et morgenrituale som består av å si hei til foxi, leke litt også sove videre. Og min nattesøvn begynner å bli litt påvirket av sutring kl 6 hver dag :wub:

Og her om dagen sov hun utti gangen og jeg tenkte jaja, da kan du være der i natt, men da etter jeg var på do og gikk å la meg så kom hun og sutrer for å komme INN til meg, og like herlig kl 6 måtte hun ut derfra selvom vi egentlig la oss ganske sent.

Så nå begynner jeg å bli litt smågærn, har prøvd å bare holde en pute rundt ørene og vente henne ut med den sutringen går rett inn på nervene. Tasse tasse, sutre, klynke. Merker hun jeg er våken hopper hun opp med forlabbene og slikker og maser heeelt til jeg åpner døra.

Og ja,jeg ser det at jeg har åpnet døren har da forsterket sutringen og masingen. Men det har ikke vært et problem før de siste ukene hvor det nå er hver dag, alltid, uansett. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? Putte sov i ro i ørene? Jeg prøvde idag å si ah eh (den lyden som tilsier nå gjør du noe galt), og kom her, legg deg etc. men da fikk jeg et slikke attack. Og jeg har ikke lyst til å ha en juleferie hvor jeg må sleppe henne ut kl 6 bare fordi det er morsomt å stå opp :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja,jeg ser det at jeg har åpnet døren har da forsterket sutringen og masingen. Men det har ikke vært et problem før de siste ukene hvor det nå er hver dag, alltid, uansett. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? Putte sov i ro i ørene? Jeg prøvde idag å si ah eh (den lyden som tilsier nå gjør du noe galt), og kom her, legg deg etc. men da fikk jeg et slikke attack. Og jeg har ikke lyst til å ha en juleferie hvor jeg må sleppe henne ut kl 6 bare fordi det er morsomt å stå opp :blink:

Selvsagt skal du slutte å slippe henne ut - det er første bud. Når hun våkner ber du henne om å legge seg. At du får et attack da er vel bare en overgang. HVER gang hun maser, så ber du henne om å legge seg. Hun må selvsagt LÆRE at dette er uakseptabelt dersom hun ikke har lært det fra før.

Jeg hadde en morgenfugl jeg også - lenge. Vi stod jo opp halv seks hver dag ellers i uka, og da ble det jo veldig rart at vi IKKE skulle gjøre det i helgene. Nå var jo dette noe vi bare fikk trent på å helgene, men etter noen ganger med at den ellevilt glade hunden ble dytta ned og bedt om å legge seg, så gikk det jo gradvis over. Nå sover hundene så lenge jeg ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun kan forsåvidt ikke gå å legg deg kommando da :blink: vi sliter litt med dekk. Men når hun har vært masette ellers når jeg har lagt meg ol har jeg bare klødd henne noen sekunder på magen så har hun rullet under senga og sovnet, men jeg tviler det fungerer på morgenen. Må kanskje få inn gå å legg deg også da.. hmmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja *sukk* Det er litt pes at disse hundene må oppdras, altså :wub:

hihi, hun er oppdratt på mye rart men å gå å legge seg har ikke vært et problem :blink:

ikke at jeg har en god ide på hvordan trene det inn, Foxi bare gjorde det automatisk... Så hvordan trener jeg det? Lede henne til senga hennes og klikke når hun legger seg? ser ikke helt hvordan jeg skal få den til, for jeg har aldri trent det med noen hund :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker som en relativt grei øvelse å klikke inn ja, begynn med å legge senga ut på gulvet, klikker når hun viser interesse, klikker når hun ligger seg oppi, flytte senga inn der den står og gjøre det derifra (er ikke sikkert du trenger å ta den ut på gulvet en gang). Så legger du på en kommando når du ser at hun vet hva hun skal gjøre :blink:

(ps dette var VELDIG kort oppsummert)

forøvrig synes jeg også dette hørtes ut som en grei løsning på problemet ditt, å kommandere henne til å legge seg. Faktisk så smart at jeg endelig har funnet et godt nok argument til å gidde å lære min det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørepropper er også en god ting :blink: Da kan du nemlig ignorere henne om morgenen, for hun får jo belønning ved at du slipper henne ut. Evt. be moren din om kun å ta ut Amiga noen dager i uken, ikke hver dag :wub:

Ellers handler jo klikkertrening om å belønne ønsket atferd, og hun går da frivillig bort å legger seg iblant :wub: Da er det bare å belønne denne atferden, evt. uten klikker (Tinka har ihvertfall en tendens til å bli litt oppspilt om jeg klikker inn rolige atferder).

Godt mulig at det går tregt i starten, men plutselig sitter det vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker som en relativt grei øvelse å klikke inn ja, begynn med å legge senga ut på gulvet, klikker når hun viser interesse, klikker når hun ligger seg oppi, flytte senga inn der den står og gjøre det derifra (er ikke sikkert du trenger å ta den ut på gulvet en gang). Så legger du på en kommando når du ser at hun vet hva hun skal gjøre :blink:

Eller man driter i hele klikkeren,led bikkja til senga og legg henne. Legge seg selv. Når/dersom dyret kommer tilbake, legg henne tilbake igjen. Gjenta prosedyren så lenge det er nødvendig. Den som er staest vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man driter i hele klikkeren,led bikkja til senga og legg henne. Legge seg selv. Når/dersom dyret kommer tilbake, legg henne tilbake igjen. Gjenta prosedyren så lenge det er nødvendig. Den som er staest vinner.

ja, det finnes mange metoder å gjøre dette på :blink:

selv er jeg blitt litt klikker-frelst, så det er den måten jeg ville gjort det på (det jeg nevnte med klikkeren altså) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det finnes mange metoder å gjøre dette på :blink:

selv er jeg blitt litt klikker-frelst, så det er den måten jeg ville gjort det på (det jeg nevnte med klikkeren altså) :wub:

Klikker kan faktisk gjøre slike ting vanskelig av og til, men det merker du nok fort når du får valpen din. Klikkerhunder blir ofte veldig ivrige når de hører lyden :wub:

Altså tror jeg faktisk Siri sitt forslag = det enkle er ofte det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker kan faktisk gjøre slike ting vanskelig av og til, men det merker du nok fort når du får valpen din. Klikkerhunder blir ofte veldig ivrige når de hører lyden :wub:

Altså tror jeg faktisk Siri sitt forslag = det enkle er ofte det beste :blink:

ja, for jeg har jo "aldri" vært borti verken hund eller klikkertrening før? Du kjenner ikke meg, hvordan kan du vite det?

altså, dette blir jo helt tullete, det finnes flere måter å trene inn en ting, ingen av de er en "fasit" og hvordan man velger det er jo opp til en selv. Jeg vet at den metoden jeg nevnte fungerte på en jrt med kommando "legg deg i buret". Det FUNGERTE! Er ikke det nok til å kunne ambefale det videre?

Og jeg blir ikke ofte provosert når jeg sitter og skriver på et slikt forum som dette, fordi jeg vet at det finnes et manfold av meninger der ute, men å totalt utelukke det jeg sier og direkte kritisere det fordi det DERE gjør er bedre i deres øyne synes jeg er smålig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker som en relativt grei øvelse å klikke inn ja, begynn med å legge senga ut på gulvet, klikker når hun viser interesse, klikker når hun ligger seg oppi, flytte senga inn der den står og gjøre det derifra (er ikke sikkert du trenger å ta den ut på gulvet en gang). Så legger du på en kommando når du ser at hun vet hva hun skal gjøre :wub:

Vel, oppnår du det du vil med klikkertreningen, så får jo hunden belønning for å sutre.

Mas = lov til å utføre en kommando som er bygget opp på positiv forsterkning.

... Jeg skjønner ikke at dette her skal være så vanskelig, jeg ber hundene holde kjeft, og hvis det ikke skjer får de en hodepute i fleisen eller blir kastet ut på gangen :blink: Valpen kan heller ikke legge seg på kommando, men hun har skjønt at det er lurt å ikke ta morgengymnastikken klokken 5 om morran. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørepropper er også en god ting :) Da kan du nemlig ignorere henne om morgenen, for hun får jo belønning ved at du slipper henne ut. Evt. be moren din om kun å ta ut Amiga noen dager i uken, ikke hver dag ;)

Ellers handler jo klikkertrening om å belønne ønsket atferd, og hun går da frivillig bort å legger seg iblant ;) Da er det bare å belønne denne atferden, evt. uten klikker (Tinka har ihvertfall en tendens til å bli litt oppspilt om jeg klikker inn rolige atferder).

Godt mulig at det går tregt i starten, men plutselig sitter det vettu :)

For å klarere er det bare enklelte dager, hun jobber f.ex denne uken bare tirsdag og fredag tidlig. Så det er bare i ny og ne hun blir tatt ut tidlig for tur og mat etc.

Er nok det jeg må, fordi hun blir hilma gira av klikkertrening og det strider litt imot hverandre.

Vel, oppnår du det du vil med klikkertreningen, så får jo hunden belønning for å sutre.

Mas = lov til å utføre en kommando som er bygget opp på positiv forsterkning.

... Jeg skjønner ikke at dette her skal være så vanskelig, jeg ber hundene holde kjeft, og hvis det ikke skjer får de en hodepute i fleisen eller blir kastet ut på gangen :wub: Valpen kan heller ikke legge seg på kommando, men hun har skjønt at det er lurt å ikke ta morgengymnastikken klokken 5 om morran. :)

Kaster jeg henne ut på gangen vinner hun :wub:

Og hold kjeft fungerer fint på bjeffing, da kommer det et holdt nå kjeft i skarp tone fra meg også kommer hun logrende og bare ok mamsen. Men på morran så ga hun svarte blanke i meg ;)

Men jeg skal prøve på onsdag, og legge henne i senga, legge meg etc. Tror det blir en lang maktkamp fordi du kan stå og skrike deg grønn og Amiga bare logrer og er glad :)

Men ja, hodepute i fleisen, god ide, det må nesten prøves bare fordi jeg lurer på hva hun tenker da.

Hadde hun ikke hatt løpetid hadde jeg plukket henne opp i senga og tvangskoset henne, det har nemlig fungert før. løftet opp og la i armkroken så sov hun faktisk til kl 11.

Montro hvor kreativ jeg blir imorgen, fordi jeg er nemlig ikke spesielt motagelig mot sutring på morgenen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det betyr at hun vil fortsette å våkne og du blir dermed avbrutt i søvnen din og får dårligere søvnkvalitet..

Men å våkne og kommandere henne ned vil også avbryte søvnen min, forhåpentligvis vil hun gi seg etterhjvert og inse det er ingenting å våkne for.

Også en stahetskamp med en corgi ja, hun er ganske viljesterk og jeg kan se for meg at jeg kommer på onsdag til å legge henne,stå opp legge henne, rinse repeat i et par timer uten at vi kommer noe sted. Men jeg skal prøve, så får vi se om hun gir seg. Eller så blir det pælming av puter. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si at "det og det er belønning for hunden", det er det faktisk hunden som avgjør. Men jeg tror de færreste hunder syns det er særlig belønning å bli holdt fast så de ikke har noe annet valg enn å være passive. Jeg har gjort det med alle valpene mine, og ved ingen tilfeller har atferden blitt forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si at "det og det er belønning for hunden", det er det faktisk hunden som avgjør. Men jeg tror de færreste hunder syns det er særlig belønning å bli tvangskost. Jeg har gjort det med alle valpene mine, og ved ingen tilfeller har atferden blitt forsterket.

Jeg har tvanskost henne før når hun ville leke apekatt i senga, bare holdt og koset til hun bare roet seg og sovnet. Men så fikk hun løpetid og vil ikke være i senga og vil heller vekke meg tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og slutte helt og lufte henne i 6 tiden på morgenen? Og trenger hun og kunne gå og legg deg? holder det ikke at hun bare legger seg en plass og ikke nødvendigvis på sin plass(altså trenger du bare og terpe på dekk)? Ignorering fungerer helt sikkert, hun blir nok lei etter hvert. Eller bare slutt med alt av aktiviteter rett etter man står opp, slik vil ikke hunden få noen forventninger knyttet til den prossessen. Er nok mange måter og løse dette på. Personlig ville jeg nok sagt legg deg og lagt meg til og sove vidre, samt droppet alt som heter mat, lufting og hilsing den første halvtimen etter man står opp. Jeg er oppe litt før 5 hver morgen, men hundene har null problemer med og såve til 12-1 i helgene fordi. Muligens fordi jeg aldrig stresser om morgnene og jeg tar alltid en liten stund foran pc og tv før jeg bedriver noen som helst aktiviteter. Jeg tror nok at mye av denne adferden bygger på forventning heller enn vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og slutte helt og lufte henne i 6 tiden på morgenen? Og trenger hun og kunne gå og legg deg? holder det ikke at hun bare legger seg en plass og ikke nødvendigvis på sin plass(altså trenger du bare og terpe på dekk)? Ignorering fungerer helt sikkert, hun blir nok lei etter hvert. Eller bare slutt med alt av aktiviteter rett etter man står opp, slik vil ikke hunden få noen forventninger knyttet til den prossessen. Er nok mange måter og løse dette på. Personlig ville jeg nok sagt legg deg og lagt meg til og sove vidre, samt droppet alt som heter mat, lufting og hilsing den første halvtimen etter man står opp. Jeg er oppe litt før 5 hver morgen, men hundene har null problemer med og såve til 12-1 i helgene fordi. Muligens fordi jeg aldrig stresser om morgnene og jeg tar alltid en liten stund foran pc og tv før jeg bedriver noen som helst aktiviteter. Jeg tror nok at mye av denne adferden bygger på forventning heller enn vane.

Vel vi skal begge være på jobb, jeg må dra halv åtte, dvs de må ha fått mat, tur og tisset før det. Og min mor drar kvart på 7. Så de dagene hun jobber tidlig så tar hun de med ut og tisser, gir de mat, drar ogås står jeg opp og går tur og drar. Dager hvor mamma er hjemme får de ingenting før kl 8, en liten tissetur hvis jeg rekker.

I helgene sitter jeg ved pc og slikt før jeg gjør noe, men da gjør de ikke noe leven ut av det. Men jeg kommer ikke til å begynne å stå opp kl 5 bare for å glane på veggen når jeg heller kan sove. Jeg synes det fungerer fint som vi har gjort de siste 7 årene, tisse, mat til hund, mat til menneske, pakke sekken til menneske, gå tur emd hund, dra. Istedenfor å sitte opp bare for å vente liksom. Når vi står opp (mamma åpner døra og lar henne komme ut) så går hun på badet, dusjer ordner seg etc, de får ikke gå ut med en gang. så tisser de får mta også regla osv.

Så det er mer det at om jeg skal sitte en halvtime og vente på at det skal skje noe så må jeg stå opp tilstrekkelig tidligere for å glane på veggen? Beklager men det passer liksom ikke heeelt inn.

Jeg skal prøve imorgen og ignoere henne, få henne til og legge seg ned igjen. Jeg bryr meg egentlig døyten hvor hun legger seg fordi gå å legg deg = finn deg et sted og legg deg ned. Dekk = der og da fort. To helt forskjellige ting.

Håper det ordner seg med tiden! Jeg går morgen tur hver dag i ukedagene 5.30 så du kan tro b hunden her er overlykkelig i helgene/fri dager ja! Samme med forrige hunden min :blink:

Masse lykke til med treningen :wub:

Min eldste hund kan godt sove gjennom dagen uten å bry seg, men en 9 mnd ivrig unghund/valp har ikke tid til slikt :wub:

så får vi se på onsdag hvorvidt hun begynner å ta leksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...