Gå til innhold
Hundesonen.no

Økt tørste og hårtap i nakken, noe alvorlig?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg innser at Baghera er gammel, og at jeg antakeligvis ikke vil få beholde han i hele evigheten, derfor er jeg mer obs på små endringer nå enn før. Han er en bullmastiff som fyller ti år i april, jeg har hatt han siden han var seks år, og han har ikke hatt for vane å være dårlig, med unntak av at han er sensitiv i magen.

I det siste har jeg merket at han drikker en god del mer enn han har pleid. Han tisser også oftere og mer, noe som ikke er rart siden han drikker mer. Jeg ville ikke tenkt noe videre over dette, siden han ikke drikker store mengder vann, men han og Nemi klarer å tømme en stor vannskål om dagen. Han har også noen steder på nakken/halsen hvor han mister litt hår, man kan se at pelsen er litt lysere og står litt mer ut, og de små klasene med lys pels kan man dra ut uten problemer. Det er ikke mye, men det har heller ikke vært sånn tidligere. Han får ikke hårløse flekker.

Ellers virker han i fin form, han spiser, han er like aktiv som før, like kosete som før, blir like glad for å få besøk som før.. Vi har flytta to ganger på veldig kort tid (først flytta vi til pappa en ukes tid, men der er de veldig vant til å være), og nå har vi flytta til en egen leilighet.

Det kan være stress, det kan være forandringene som har skjedd, det kan være ikkeno, jeg aner ikke!

Jeg er usikker på om det er noe jeg bør dra til veterinæren med, men jeg gjør det gjerne dersom det er å anbefale, tenkte bare å høre om noen har noen tanker rundt dette. Evt hvis jeg drar til veterinæren, er det noe spesielt jeg bør be de sjekke?

Takk for svar!

Skrevet

Ta med urinprøve, få dem til å sjekke den. det er det første man gjør når man merker økt urinering hos en såpass voksen hund. få dem til å ta blodprøver, helst med "full pakke", men i det minste hvite blodlegemer, samt nyre og leverfunksjon.

• 1 month later...
Skrevet

Hei Camilla

Fant du ut noe om dette? Har nemlig oppdaget at gamlisen på 7 år her i huset drikker litt mer, og har fått noe hårtap på hodet. Vi har time hos vetrinær i neste uke.

Skrevet

Nei, jeg har ikke vært hos veterinæren, jeg. Han drikker ikke så mye nå lenger, nå syns jeg han drikker normalt, og han er i veldig fin form. Spiser mat og er aktiv og viser ikke tegn på å ha vondt noen steder, så..

Edit: Men si gjerne ifra hvordan det gikk hos veterinæren!

Skrevet

Urinprøve, utvidet blodprøve ble tatt, pluss at vetrinær klemte og kjente overalt. Ingen utslag. Vi har tatt blodprøve hvert år siden Simba ble 6 år, bare for å følge med.

Simba veier 60 kg, og da skal han ikke drikke mer enn 6 liter vann sa vetrinær, og han er jo ikke nært å drikke så mye.

Symetrisk håravfall og økt tørste var symptom på en type sykdom, hjernesvulst(og ofte adferdsendring) kunne gi tørste. Kreft i prostata også. Ellers var det mer defuse ting som hormonelle forandringer og annet, men da måtte det en større undersøkelse til. Diabetes er også vanlig på eldre hunder, og vil gi tørste.

Simba er jo ellers i helt tipp topp form og vetrinær var jo enig, ser ikke ut som en eldre hund, så enn så lenge gjør vi ikke noe mer. Syntes jo ikke han har drukket så mye de siste 2 dagene.

Skrevet

Simba er jo ellers i helt tipp topp form og vetrinær var jo enig, ser ikke ut som en eldre hund, så enn så lenge gjør vi ikke noe mer. Syntes jo ikke han har drukket så mye de siste 2 dagene.

Da hopper jeg over alt det andre, også leser jeg kun dette. :whistle: Baghera er jo også i helt utrolig form, han ser ikke ut som om han er gammel, og han drikker ikke unormalt mye lenger. Har ikke merket noe særlig til hårtapet hans heller, han er litt tynnere i pelsen i nakken, men det er (fortsatt ikke) noen pelsløse flekker.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...