Gå til innhold
Hundesonen.no

Trebger tips til innkalling


Elrika

Recommended Posts

Hei!

For litt over 1 uke siden,fikk vi oss en 6 mnd gammel mellom-puddel;)

Kjempe trivelig hund på alle måter ,men jeg skulle gjerne fått tips til innkalling...

Vi har en plass vi går,hvor vi ikke møter andre ,og der får han løpe fritt ,men å kalle han inn igjen ,er et kapittel for seg.

I morgen ar jeg fri ,og skal ta han med meg meg langline på tenkte jeg ,men litt usikker på hvordan det ksal gjøres??

Bruker godbiter hele tiden ...

Takker for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville funnet et helt nytt ord, og lært inn dette skikkelig. Begynt hjemme i stua, og alltid hatt på langline ute slik at hunden ikke får erfaring med at det er noen mulighet å ikke komme når du roper :icon_redface: Og husk gode godbiter på tur, hvis hunden skal være løs (i langline i begynnelsen).

Håper det var til hjelp ;) Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å alltid rose og gi godbiter når hunden kommer frivillig til deg. Og til innkalling kan du jo få hjelp av familie/venner, en holder hunden og du løper litt unna og veiver med armer og morsom, også slipper de og du roser og gir godbiter. Selv med min 8mdn gammel "valp" så må jeg leke klovn i ny og ne når andre ting er intresange. Jeg sprinter i motsatt retning hoyer og veiver med armene og hun kommer som et skudd. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar;) men når han ikke kommer med langline ,og jeg "hanker" han inn...da har jeg sagt hardt nei ,og ristet litt i båndet...Hvor mye skal jeg gjøre utav "kjeftingen"?Han er ganske myk.

Har hatt hund tidligere...border-collie ,men inkalling var aldri noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at du skal oppnå med å kjefte på hunden når du har hanket ham inn? Det hjelper ikke for innkallingstreninga deres videre at det er kjipt for ham når han kommer til deg.

Vi lærte inn innkalling slik Anette forklarer, men med klikker og etterhvert kommando. Om du ikke bruker klikker kan du likevel legge på kommando etterhvert som valpen får fart på seg og skjønner greia. Si kommandoen tydelig idet hunden er på vei til deg, når den er et par meter unna. Så masse ros og godbit når den kommer frem :( Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forstår "kom" ...og når den har lukket øyrene og ikke kommer når jeg sier fra,har jeg "kjeftet"/vært streng i stemmen "Kjefter" selvfølgelig ikke når den kommer...for han gjør det også når han vil...både med og uten langline;)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liker han pølse?

da tar du ei pølsa stikk den i snuta på hunden, før du går 2 meter MAX unna hunden( noen håller i andre enden av båndet) , forsatt med HELE pølsa i hånden, rister å bruker hele kroppen på at den skal komme, med engang den viser antydning til at den kommer setter du deg ned på huk å når den er kommet bort til deg gir du en god bit av pølsa. vist den ikke viser antydning til å komme da, prøver du og springe fra den. vist den ikke i det hele tatt da kommer må du jobbe med kontakt og samholdet dere i mella!++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ganske enkelt med innkalling, hver gang jeg roper så snur jeg og går motsatt vei, og kommer de ikke ja så fortsetter jeg og gå, evt kan man løpe. Det er veldig effektivt. I tilegg har jeg stort sett alltid godbit på innkalling og da aller helst pølse eller noe annet skikkelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det går litt bedre,men ser han gjess eller andre fugler,så løper han..hører ikke det grann.

Ellers har jeg han løs med båndet på slep,og han kommer frivillig ,og når jeg roper 80 prosent av gangene...Han får alltid go bit når han kommer til meg av seg selv eller når jeg roper.jeg løper i motsatt retning,og gjemmer meg når muligeten er der.Håper det kommer seg ,og at vi får dette til etterhvert:) har greid å lære innkalling på annen hund ,men føler kanskje forrige eierne hans,har "jaktet"litt på han..

Takk for svar forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; enkelte dager når vi er i skogen,blir han helt hekta på det jeg har i lommen...gidde nesten ikke løpe,bare gå i beina mine for å få godbit...jeg har gitt han til en visst punkt men når han har fått noen,så leker jeg med han istedefor...skal han få hver gang eller gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...