Gå til innhold
Hundesonen.no

alaska husky vil ikke trekke


mariussteen

Recommended Posts

hei. har problemer med min alaska husky og trekking. når den trekker mot huset til bestemor og bestefaren min da går det så det suser. han er 5,8 mnd. men når vi skal tilbake fra bestemor og bestefar da går han bare ved siden av meg. åsså når vi kommer til utgangsdøra vår og skal forbi den trekker den som bare f... mot døra for og komme inn igjen! virker som om han IKKE VIL trekke! og lyster ike kommando lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har problemer med min alaska husky og trekking. når den trekker mot huset til bestemor og bestefaren min da går det så det suser. han er 5,8 mnd. men når vi skal tilbake fra bestemor og bestefar da går han bare ved siden av meg. åsså når vi kommer til utgangsdøra vår og skal forbi den trekker den som bare f... mot døra for og komme inn igjen! virker som om han IKKE VIL trekke! og lyster ike kommando lenger

Den er jo ikke gammel da?

Og, trodde ikke de skulle trekke før de var et år og vel så det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har en valp, så må den trenes opp forsiktig. Hvis hunden din faktisk vil inn, kanskje det blir for mye for den?

Og hva mener du med "lystre kommandoer"? For det første kan en hund bare gjøre det den faktisk har lært. Mange mennesker TROR hunden kan en ting, men så sitter ikke kommandoen godt nok. Dvs at når hunden ikke hører, så er det rett og slett en stor sjanse for at den IKKE skjønner hva du mener.

F eks så kan de fleste hunder ordet SITT veldig tidlig, og da tror eier at da KAN hunden sitt. Men hvis eier stiller seg i en annen positur enn vanlig, f eks sidelengs, og sier SITT, så vil hunden ofte ikke sette seg. Dette fordi eier ubevisst har lært inn "kommandoordet" sammen med sitt eget kroppsspråk, som er lettere for en hund å plukke opp.

I tillegg til dette så er en 5 mnd gammel hund som ett barn. De har ikke kapasitet til å "høre etter", eller konsentrere seg i alle situasjoner. På toppen av dette så kommer puberteren når hunder er rundt 8 mnd, og som du sikkert vet...tenåringer er like teite i dyreverden som i menneskeverden.... Mange oppdager da at alt de trodde hunden kunne, forsvinner som dugg for solen, begravet i hormoner.

Du må være forsiktig så du ikke dreper trekklysten i hunden din.

Jeg har aldri møtt en husky som heller vil inn enn å trekke, så her må det være noe som ikke stemmer :icon_redface:

Hva er det hunden din trekker?

Hvor lenge og hvor langt?

Er det veldig kaldt der du bor? Hvis hunden bor inne så hjelper det ikke at det er en husky, de fryser om det er for kaldt.

Og hvordan er det du trener lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har en valp, så må den trenes opp forsiktig. Hvis hunden din faktisk vil inn, kanskje det blir for mye for den?

Og hva mener du med "lystre kommandoer"? For det første kan en hund bare gjøre det den faktisk har lært. Mange mennesker TROR hunden kan en ting, men så sitter ikke kommandoen godt nok. Dvs at når hunden ikke hører, så er det rett og slett en stor sjanse for at den IKKE skjønner hva du mener.

F eks så kan de fleste hunder ordet SITT veldig tidlig, og da tror eier at da KAN hunden sitt. Men hvis eier stiller seg i en annen positur enn vanlig, f eks sidelengs, og sier SITT, så vil hunden ofte ikke sette seg. Dette fordi eier ubevisst har lært inn "kommandoordet" sammen med sitt eget kroppsspråk, som er lettere for en hund å plukke opp.

I tillegg til dette så er en 5 mnd gammel hund som ett barn. De har ikke kapasitet til å "høre etter", eller konsentrere seg i alle situasjoner. På toppen av dette så kommer puberteren når hunder er rundt 8 mnd, og som du sikkert vet...tenåringer er like teite i dyreverden som i menneskeverden.... Mange oppdager da at alt de trodde hunden kunne, forsvinner som dugg for solen, begravet i hormoner.

Du må være forsiktig så du ikke dreper trekklysten i hunden din.

Jeg har aldri møtt en husky som heller vil inn enn å trekke, så her må det være noe som ikke stemmer :icon_redface:

Hva er det hunden din trekker?

Hvor lenge og hvor langt?

Er det veldig kaldt der du bor? Hvis hunden bor inne så hjelper det ikke at det er en husky, de fryser om det er for kaldt.

Og hvordan er det du trener lydighet?

hunden trekker vannflaske. høyre, venstre, rett fram og stopp det kan den. men nå vil den ikke høre lenger. har tjukk pels. vant med og være ute i 17 minusgrader. driver ute og leker seg hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok være litt forsiktig med å si at hunden kan det.

Den er bare en valp, og hvis du kommanderer den mye, så vil du til slutt få motsatt effekt, dvs en hund som stenger seg inne, og "lukker øra".

Man skal ikke kommandere en så ung valp for mye på tur. Istedenfor å be den om å gå til venstre og høyre osv, så må du tenke at hunden fremdeles er i innlæringsfasen.

Og det hunden kan på en spesiell vei, kan den ha "glemt" ett annet sted, rett og slett fordi det er nye inntrykk.

Selv folk som har hunder som er lettlærte, og som konkurrerer i Elite i lydighet, må trene på ting ofte, OG på forskjellige underlag osv. De trener altså på det samme hele tiden.

Du har i tillegg en valp. Slakk på krava :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok være litt forsiktig med å si at hunden kan det.

Den er bare en valp, og hvis du kommanderer den mye, så vil du til slutt få motsatt effekt, dvs en hund som stenger seg inne, og "lukker øra".

Man skal ikke kommandere en så ung valp for mye på tur. Istedenfor å be den om å gå til venstre og høyre osv, så må du tenke at hunden fremdeles er i innlæringsfasen.

Og det hunden kan på en spesiell vei, kan den ha "glemt" ett annet sted, rett og slett fordi det er nye inntrykk.

Selv folk som har hunder som er lettlærte, og som konkurrerer i Elite i lydighet, må trene på ting ofte, OG på forskjellige underlag osv. De trener altså på det samme hele tiden.

Du har i tillegg en valp. Slakk på krava :ahappy:

Ikke bekymre deg for at valpen ikke trekker. Bare vær glad til når den er så liten.

Det sparer hofter o.l.

Jeg hadde ikke ofret det en tanke før hunden var 12 til 18 mnd.

Da kan man begynne å bygge opp trekklysten i små små etapper/strekkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent mye på å gå pent med valpen?

Er den frisk og rask?

Kjenner du noen med andre (trekk)hunder? kanskje du kunne slått deg sammen med dem i trening av valpen?

Det er helt vanlig å begynne trekktrening så smått med 5-6 mnd gamle huskyvalper. Stikkordet er moro! Det skal være kort, og moro, og hunden skal ikke bli sliten. Vi skal bare lære dem å være trekkhunder, og ikke forvente at de skal gå langt før de er nærmere året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...