Gå til innhold
Hundesonen.no

En "god hund" sin MH


Ingvild

Recommended Posts

Det ble en litt tilfeldig plassering av dette emnet, men det får så være.

Jeg lurer rett og slett litt på hva dere ser etter når dere leser en MH. Hvordan vil dere at en hund (din egen, potensiell avlspartner, en du kanskje skal kjøpe hund etter osv) skal reagere på kontakt og håndtering? Lekemomentene? Jaktmomentene? Aktivitet? Avstandslek? Overraskning? Lydfølsomhet? Spøkelsene? Og skudd?

Rett og slett: Hvilke tall syns du er ønskelig på de ulike momentene?

Og er dette tall du syns en god representant av din rase skal ha, eller gjelder disse tallene det du generelt sett vil ha i en hund? (Og er det samsvar mellom det du vil ha og det rasen din som oftest gjennomfører på MH?) Hvilke kategorier betyr mest for deg, og hvilke er du mer villig til å fire noen krav på uten å nødvendigvis kalle hunden en "dårlig hund"?

Grunnen til at jeg spør om alt dette, er todelt: For det første er ikke jeg noe erfarent bruksmenneske, og jeg syns det er lettere å lese MH-er hvis jeg vet litt mer om hva som er ønskelig fra bruksmenneskers side (selv om jeg selvfølgelig har gjort meg opp en mening om hva jeg syns er bra og ikke fullt så bra selv, også). For det andre er jeg interessert i å se om det på sett og vis er enighet om hva som er en bra hund, og hvis ikke - om disse forskjellene kan spores i de ulike rasevalgene folk har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1a: 3-4

1b: 3-4

1c: 3-5

2a: 3-5

2b: 4-5

2c: 3-5

3a: 3-5

3b: 2-5

4: ikke relevant

5a: ikke av betydning

5b:1

5c: 2-5

5d: 2-5

5e: 3-5

6a: cairn: 1-2, springer: 2-5, fortrinnsvis ca 3

6b: springer: 1, cairn: 1-2

6c: springer: 2-4, cairn: 3-5

6d:1 (2)

6e:1 (2)

7a: 1-3

7b: 4-5

7c:1(2)

7d:1(2)

8a: 1-2

8b: 1-5 (avhengig av hvordan resten av momentet utføres)

8c: 1-5 (avhengig av hvordan avreaksjonen står i stil)

8d: 2-5 (3-4 synes jeg er flott, spesielt hvis hunden ble redd de)

8e: 2-4 (1 og 5 er også kurant, avhengig av nøyaktig hva hunden gjorde)

9a:4-5 (men aldri dårligere enn første lekemoment)

9b: 4-5

10: 1-2 (springer hvis jaktet med kan tillates 3)

Noen ønsker springere opp på veldig "ekstreme" ruter; de vil at de skal løpe direkte frem til absolutt alt: spøkelser og kjeledress osv. Der er jeg uenig; vi vil ikke ha en sånn springer. Det er i utgangspunktet en relativt myk fuglehund, og det skal ikke bli en "tøff brukshund". Jeg håper du skjønner hva jeg mener. :icon_redface: Jeg vil heller ikke ha springeren for selvstendig på en MH, jeg synes det er helt i orden at den trenger støtte nå og da for å oppsøke det som er skummelt. Desto viktigere er det at når hunden skal ha avreagert, så har den virkelig avreagert. Det skal ikke henge igjen noe i hunden til neste moment.

En cairn derimot, er jo absolutt ikke noen brukshund, så de kan få være litt mer tøffe og selvstendige for min del. De skal ha utrolig mye guts, og jeg vil aldri, aldri se en cairn som flykter fra noe. Der cairnterrieren skal stå imot, kan en springer få vise redsel. Dog må ikke cairnens tøffhet gå over i aggresjon; det skal være balansert, og den skal aldri bli aggressiv. En cairn som har lett for å bite i pressete situasjoner, er helt feil.

Jeg har lagt inn litt slingringsmonn i hva jeg synes er ønskelig. Det har også blitt litt vanskelig siden jeg har to raser i hodet når jeg lagde listen, men der hvor jeg vil ha forskjeller, har jeg påpekt det. Noen av ønske-scorene på momentene vil variere i forhold til hva hunden gjør. En hund som leker ekstremt bra, vil jeg også forvente at går temmelig raskt inn til figurant på avstandslek (så sant den ser filla i alle fall). En hund med mindre lekeinteresse, forventer jeg ikke at går fram så fort, men heller at den går frem pga nysgjerrighet. Jeg synes også det er urimelig å ønske at en hund med litt dårlig lekelyst i starten skal henge i fille under avstandslek, og det er heller ikke noe jeg synes ser veldig springer-rase-typisk ut. Men hvis hunden har så ekstrem lekelyst at den scorer max i starten, forventer jeg mer under avstandslek... så sant den ser filla. Utrolig hvor viktig slikt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke folk er av den oppfatning at det finnes noen fasit på en god MH. Jeg tviler på at man ønsker de samme verdiene hos en malle og en sankt bernhardshund for eksempel.

Nei, jeg antydet vel heller ikke at det finnes en fasit på det? Men de fleste som trener aktivt med sine hunder og har raser som malle, schäfer, kelpie også videre, hvor MH er en del av avlsarbeidet, har vel en formening om hva de ønsker at det skal bo i slike hunder?

Jeg er ikke opptatt av om det finnes en fasit for alle hunderaser, jeg lurer på hva hver enkelt syns er en god MH. Enten for sin rase, eller for den typen hund de ønsker å ha - enten det er en hund som skal bli verdensmester i IPO eller om man ønsker et hundehold som krever gode, trygge familiehunder (uten at det nødvendigvis er en motsetning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømme-MH viser en hund som er likegyldig til fremmede, men leker veldig godt med både fører og testleder. Jeg ønsker også fullt på jakt, og kanskje rundt 3 på aktivitetsmomentet. På avstandslek kan jeg gjerne ha litt aggressjon når fig kommer frem, men gjerne ingenting også. Hunden skulle ha løpt direkte frem til fig og lekt, og oppfordret til lek når fig ble passiv (men å oppsøke fører er heller ikke så gærnt). På overraskelse ønsker jeg ikke gjenstående redsel, og hunden skal undersøke raskt og selvstendig og dermed avreagere fullstendig. det samme gjelder skrammelet. På spøkelsene vil jeg ha en hund som står foran eller ved siden av fører, uten avstandsregulering og med moderat aggressjon, og som raskt hilser moderat på spøkelselsene. Og selvsagt leker like bra som før testen startet og med 1 på skudd. Men de hundene som har denne profilen er som oftest hunder jeg ikke ville hatt, som oftest alt for selvstendige hunder som fikser verden på egenhånd. Og jeg vektlegger jo annerledes, f.eks tillater jeg å søke støtte i føreren så lenge hunden avreagerer og sjekker ut noenlunde selvstendig. Selv om det ikke alltid stemmer, så er ofte hundene som søker litt støtte i føreren enklere å få til å samarbeide i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god tråd, det samme lurer jeg litt på. Jeg vet ikke hva som er bra ved det ene eller det andre momentet. Klart har jeg egne meninger, men om det "stemmer" er jo noe annet. Jeg syns det er vanskelig å lese MH og forstå hva det vil bety at hunden fikk den poengsummen på det momentet. Ihvertfall når det står på svensk ;) Jeg skjønner ikke svensk så godt. Men jeg tror om jeg ser litt videoer av MH-tester og kanskje til og med tar et figurant kurs, så skjønner jeg mer.

Huldra sitt svar var veldig lærerikt! :icon_redface: Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MH er det sånn at 1 er lite av egenskapen mens 5 er mye.

Jeg ønsker lave tall på det som har med reddsel og avreaksjon å gjøre (optimalt 1). Jeg ønsker heller ikke så mye gjennstående interesse, men en 2'er er greit. På jakt og lekebitene ønsker jeg 4-5, mens på det sosiale/håndtering 3-4, Skal man ha en brukshund bør den ha forholdsvis mye nyskjerrighet og optimalt for meg er 4-5 på de aller fleste momenter. På aktivitet "drømmer" jeg om 2-3, mens min rase ofte ligger på 4-5 så dette er absolutt noe å tenke på i avl. Skudd 1-2. Men synes også at det er viktig å se på alderen til hunden når den blir testet, normalt trenger en 12 mnd gammel hund mer hjelp enn en på 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Nå er jeg glad jeg ikke rakk å skrive den lange avhandlinga mi igår, gitt. Ta en kjapp gjennomgang, kanskje?

På kontakt holder det med 3, bikkja trenger ikke å være kjempesosial så lenge den ikke har problemer med folk. Jeg vil selvsagt ha høy lek, det er jo morsomt , så 4 eller 5 på de momentene er fint! :blink: På jakt er jeg litt ambivalent, jeg har en hund som har høy jakt og en hund som ikke har (ifølge MH'en ihvertfall.. hehe) jakt, den førstnevnte jakter joggere og syklister, den sistnevnte gjør ikke. Så selv om jeg vil ha jakt, så vil jeg ikke ha så mye jakt at jeg må tenke på at vi kan møte på ting som beveger seg raskere enn gangfart når hundene er løse :)

På aktivitet er jeg enig med KennelXo, jeg drømmer om 2-3, men har en rase som ofte havner på 4-5, og det er absolutt noe man burde tenke på ang avl.

Avstandslek - morsomme momentet :ahappy: - der vil jeg ha 3 på interesse, det holder det, for min del. Jeg trenger ikke stort med trussel/aggresjon heller i hundene mine, så 1 er fint. På nysgjerrighet vil man jo selvsagt ha 5, og det samme på lekelyst. På samarbeide så er både 3, 4 og 5 greit for min del.

På overraskelse så syns jeg det er greit med 1, 2 og 3 - de må ikke være kjempeharde/tøffe, det er lov til å skvette. På trussel/aggresjon så holder det med 1 eller 2, og jeg vil fortsatt ha en 5'er på nysgjerrighet, selv om jeg kan leve med en 4'er her (på avstandslek, nysgjerrighet også, selvsagt). De trenger ikke å løse alle verdensproblemer selv, så for meg blir det å balansere nysgjerrighet/mot med en viss føreravhengighet. Vil selvsagt ikke ha noen gjenstående redsel, har de sjekket ut tingen, så bør det være greit. På gjenstående nysgjerrighet - vel, jeg vil fortsatt ha en nysgjerrig hund, men den trenger ikke å være kjempeinteressert heller, det er jo tross alt bare en kjeledress som henger der, liksom.

På lydfølsomhet, redsel, så er det fortsatt greit med 1, 2 eller 3, det er fortsatt lov til å skvette. På nysgjerrighet det samme som på overrraskelse og avstandslek, 5 er fint, men jeg kan leve med en 4'er også. Det samme som på overraskelse på gjenstående redsel og gjenstående interesse - de skal avreagere, men de kan fortsatt være interessert.

Spøkelsene, enda et morsomt moment :ahappy: På kontroll vil jeg ha 4 eller 5, og på redsel vil jeg ha 1 eller 2 - de skal være interessert når noen kommer mot oss på den måten, syns jeg. På nysgjerrighet vil jeg fortsatt ha 5, men kan leve med en 4'er. På kontakt vil jeg ha 3 eller 4 - både det at de ikke vil hilse på spøkelsene eller at de hilser overdrevent på spøkelsene (alt ettersom hvordan de er på kontaktbiten på første momentet, selvsagt) kan tyde på at spøkelser er litt vanskeligere å forholde seg til enn det så ut til. På lek vil jeg fortsatt ha 4 eller 5, og på skudd så vil man selvsagt aller helst ha 1, men det er greit med 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing fra flere kanter, her. :ahappy: Aktivitetsmomentet syns jeg er litt interessant - enten er det ikke særlig interesse for dette momentet, eller så anerkjennes det at det nok er høyere verdier der enn det kanskje burde være. For meg er det veldig greit å ha en hund som har evne til å koble ut og slappe av når det ikke skjer noe, men det har tydeligvis ikke vært så viktig for en del andre (f.eks. oppdrettere av brukshunder)? Det er jo selvfølgelig umulig å få til alt, og mye drifter, kontroll og nysgjerrighet er vel ikke helt forenlig med å "slukne" når det ikke skjer noe.

Forholdet mellom kontroll, selvstendighet, nysgjerrighet og føreravhengighet på de ulike fremmedelementmomentene (la oss kalle dem det :blink: Jeg tenker da altså på avstandslek, kjeledress, lyd og spøkelser) var veldig nyttig for meg å få deres tanker om. Jeg har til nå på sett og vis ønsket meg så mye selvstendighet som mulig og sett på det som litt negativt om hunden flere ganger trenger hjelp fra fører. Men det er klart - den typen hund jeg faktisk vil ha, er jo en slik hund som søker til fører og samarbeider med meg, både i vanskelige og enkle situasjoner. (Og kanskje særlig i de første!)

Så, med bakgrunn i det jeg fra før har ment og de par tankevekkerne dere har gitt meg nå, må jeg vel si at jeg generelt sett er på utkikk etter nysgjerrighet, mye lek, god avreagering, en viss grad av føreravhengighet/førerstøtte, skuddfasthet og en viss grad av kontroll og aggresjon. Da var det bare å finne denne hunden, da. :ahappy:

Forøvrig er det bare å slenge seg på hvis flere har synspunkter, gjerne også dere som ikke egentlig driver med bruks og/eller lp. Jeg ser jo at mye av de samme ønskene går igjen hos både dere som har svart her, og hos oppdrettere (gjennom hva slags MH deres avlshunder har gått). Jeg syns dette var interessant, artig å lese refleksjoner omkring tallrekkene også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Interessant lesing fra flere kanter, her. :ahappy: Aktivitetsmomentet syns jeg er litt interessant - enten er det ikke særlig interesse for dette momentet, eller så anerkjennes det at det nok er høyere verdier der enn det kanskje burde være. For meg er det veldig greit å ha en hund som har evne til å koble ut og slappe av når det ikke skjer noe, men det har tydeligvis ikke vært så viktig for en del andre (f.eks. oppdrettere av brukshunder)? Det er jo selvfølgelig umulig å få til alt, og mye drifter, kontroll og nysgjerrighet er vel ikke helt forenlig med å "slukne" når det ikke skjer noe.

En hund som får 3 på aktivitet er: "oppmerksom men forholdsvis rolig, men med enkelte aktivitetsforhøyninger". Med "enkelte aktivitetsforhøyninger" så kan man si at hunden iblandt går rundt eieren og snuser f.eks.

Zuma fikk 4 på denne øvelsen, grunnen til dette var at flokken ikke var stille (noen av de sto og snakket) og derfor fokuserte hun på de personene. Ifølge beskriverne så hadde hun fått en 3 (som er normalen på rasen) under dette momentet om flokken hadde vært stille.

Jeg har sett hunder som har fått 5 på dette momentet, de har funnet pinner o.l. som de la seg ned og spiste på. En av de har ikke noe problemer med å slappe av, f.eks. under 17. mai og MoldeJazz har hunden lagt seg ned når eieren har stått stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hvordan mine hunder er til daglig. Sånn til sammenligning har cita 3 på aktivitet, og tia har 4. Tia røysterett mye, tullet seg inn i båndet og gikk på dø. Hun var vel nummeret fra å pipe også, og da hadde hun nok fått 5. Jeg syns det er et kjempeviktig moment, men jeg ser veldig ofte at det ikke gjenspeiler virkeligheten. MHene til cita og tia ligger på siden min hvis du vil titte på de. Syns reaksjonene deres på disse fremmeddelmomentene stod veldig i stil til hvordan de ellers er; tia førerorientert og cita selvstendig som labradorer flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg teller det mer å se en film av en MH-test eller være der når den gåes, enn å bare lese på et skjema. Ting kan både se dårligere og bedre ut enn virkeligheten, når det er redusert til kryss på et skjema.

Men sånn generelt ønsker jeg 3 på kontaktmomentene, i mine øyne skal ikke en belger være en retriever i sin omgang med mennesker. På lek ønsker jeg 4-4-4 eventuelt 4-4-5. Jeg ønsker ikke en hund som starter altfor raskt hvis dette er noe som gjenspeiles i hverdagen (en unge med en lue i hånden osv). Jeg ønsker heller ikke en hund som hugger i gjenstanden, jeg vil ha en hund som biter fullt og har et rolig bitt, men den skal selvsagt dra i mot på drakampen. På jakt ønsker jeg 4 på første moment og 5 på andre. Jeg vil ha en hund som jakter, men er kontrollert og som beholder byttet. Hvorvidt dette eeegentlig er forenlig med at det opprinnelig skal være gjeterhunder er vel en annen ting kanskje. :ahappy:

På aktivitet vil jeg ha 2 eller 3. På belgeren er dette litt viktig synes jeg, da en del hunder ligger høyere i stress enn jeg setter pris på.

På avstandslek vil jeg at hunden skal vise interesse for figuranten, men har egentlig ingen drømmescore her. Jeg behøver ingen trusselatferd her, og vil at hunden uten å nøle skal løpe ut til figuranten. Avhengig av om hunden er trent i rundering eller ikke, "godtar" jeg litt forskjellige score her. Hvis hunden ikke er trent i rundering, og dermed ikke finner frem til figuranten med det samme og dermed ikke får 5 på nysgjerrighet, så er det greit. Det er også greit hvis den har litt lav kroppsholdning hvis den ikke er vant med at folk gjemmer seg i skogen, det er lov å bruke hodet litt også og ikke bare dure på. Hunder som ER trente i rundering, liker jeg ikke at har lav kroppsholdning inn mot figuranten eller at de nøler med å gå helt inntil. Jeg vil ha 4 eller 5 på drakamp, og 2-3-4 eller 5 på samarbeid. Jeg ser ikke på det som en stor feil at hunden løper tilbake til eier med filla i stedenfor å oppfordre figurant til mer lek. Men de må gjerne løpe ut igjen når figuranten blir aktiv igjen.

På overraskelse, redsel synes jeg det er greit med 1, 2 eller 3. Det er lov å hoppe litt sidelengs når det flyr opp en kjeledress midt i skogen, og belgerne reagerer raskt. Jeg foretrekker altså at de holder fokus på kjeledressen og at de ikke stikker av i redsel. På trussel her synes jeg det er nok med 1 eller 2. Og på nysgjerrighet vil jeg ha 4 eller 5, og jeg vil at det skal samsvare litt med redselen. Hvis en hund tilsynelatende ikke reagerer på kjeledressen i det den spretter opp, men likevel vegrer seg for å gå inntil, så synes jeg det er en litt "rar" oppførsel fra hunden sin side. På gjenstående redsel vil jeg ha 1, men 2 er greit. Det er ofte trangt rundt kjeledressen, og om de da velger å gå litt utenom første gangen de går forbi, så er det greit. Det er helt greit at de snuser eller kikker mot kjeledressen etterpå, men jeg ønsker ikke en hund som river og sliter i kjeledressen - det får meg til å lure på om hunden egentlig er helt ferdig.

På skrammelet vil jeg gjerne ha omtrent samme score som på kjeledressen, men jeg ønsker 1 på gjenstående redsel her.

På spøkelsene vil jeg ha ca en 3'er på trusselatferd. Belgeren skal opprinnelig kunne forsvare sin eier dersom det skulle være nødvendig, de skal altså ha litt forsvar. På kontroll er det optimale en 5'er, men 4 er greit. På redsel vil jeg ha 1 eller 2. Det er greit om de avstandsregulerer litt, men jeg vil at de skal hovedsaklig være ved siden av eller foran meg. Dette vil jeg også se i sammenheng med trusselatferden, har de virkelig forsvar eller prøver de bare å skremme litt og så stikker de så snart spøkelsene kommer nærme? På nysgjerrighet vil jeg ha 4 eller 5. På kontakten med spøkelsene er det greit med både 2, 3 og 4. Jeg ønsker som sagt ikke retriever-belgere, men det er greit at de selv tar kontakt med spøkelsene i og med at momentet er som det er.

Jeg vil ha samme lek på slutten av testen som på starten, selvsagt.

Og 1 på skudd, 2 er greit men da vil jeg helst ikke ha store utslag på skrammelet.

Sånn ca.. Jeg følger ikke dette slavisk og vil selvsagt veie opp mot kvalitetene til partner. Man må velge sine "slag" og man får ikke alt perfekt på en generasjon hvis intensjonen er å lage valper. Ellers er jeg jo selv eier til en hund som har gått en nær "perfekt" MH, det er ikke alltid de som har de beste MH'ene som er de beste arbeidshundene.

Edit: Det jeg mener kanskje er de største problemene hos belger når man tenker på det man ser på en MH (er jo mange ting man ikke ser på en MH), så er det mot, avreagering og skudd, så disse vil jeg være veldig nøye på når jeg vurderer hvor hundene mine skal komme fra eller når jeg vurderer hannhunder til tispene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Min erfaring og kunnskap om MH er veldig begrenset, men jeg syns Tassen sin MH var kjempefin :ahappy: Jeg ønsket meg vel litt mindre redsel i forhold til spøkelsene... men fikk ellers skryt av dommeren i forhold til at dette var en bc :ahappy:

Tassen sin MH

Totalt OT: Jeg var testleder da og det var en fin MH, både med tanke på hund som hund og rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT: Jeg var testleder da og det var en fin MH, både med tanke på hund som hund og rasen.

Fortsatt OT: Ja, jeg husker det var deg som guidet meg imellom løypa :ahappy: Det var første gang jeg i det hele tatt hadde sett en MH så som sagt begrenset erfaring og kunnskap. Det var en morsom erfaring og jeg har lyst til å fortsette å gå MH med hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...