Gå til innhold
Hundesonen.no

Div. spørsmål om mobillevetid og mobilkjøp

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en tre år gammel Nokia 5070 som jeg i grunnen har vært fornøyd med og vel så det. Den har lang batterilevetid, den kan ringe og den kan å sende meldinger, og den har til og med spillet Canal Control som er utmerket tidsfordriv når det er tjueåtte minutter til neste buss går og man må vente inne på 7/11. Forøvrig er den solid og robust - jeg har for eksempel mistet den ut av lommen og sparket den bortover en parkeringsplass full av søledammer, i høljregn, uten at den tok noe skade av det, og jeg kødder ikke når jeg sier at den er mobiltelefon og slagvåpen i ett, liksom (ikke at jeg har prøvd, altså!).

Men nå har den begynt å tulle litt med meg. :lol: Den har hatt tendens til å bli litt treg i kulda før (den satte ikke så innmari stor pris på tjue minusgrader forrige vinter, liksom), men nå henger det i flere timer etter at jeg har kommet inn igjen. Når jeg skriver meldinger, har den plutselig begynt å skrive andre bokstaver enn de jeg trykker på, også videre. Batteritiden har også blitt litt kortere, men det er ikke noe problem egentlig - det er jo bare å lade opp litt oftere, og det kan fremdeles gå en uke mellom hver gang jeg lader telefonen (og da er den heller ikke helt utladet, altså).

Jeg har flere spørsmål i forbindelse med dette:

1. Hvor lenge kan man forvente at slike enkle mobiltelefoner lever? Den forrige hadde jeg i fem år, og jeg hadde ærlig talt forventet at denne skulle bli like gammel, men det kan jo nesten virke som om den ikke har tenkt til å bli det.

2. Hvilken telefon kan jeg eventuelt kjøpe i stedet for denne? Kamera, musikk, gps, internett - alle slike ting er totalt unødvendig. Jeg skal ringe, sende melding og slippe å lade telefonen hver eneste dag, liksom. Robust er også viktig. Og at den ikke er for dyr. Også trives jeg med Nokia.

3. Siden dette bare er min andre mobiltelefon og jeg i grunnen ikke har kjøpt noen av dem selv, er jeg innmari n00b når det kommer til dette, så jeg må få forklart... Jeg har Tele2, men aner ikke hvilket abonnement (mamma har bestilt det gjennom organisasjonsnummeret sitt for å få bedriftsavtale og gunstigere vilkår, så hun betaler regningen mens jeg overfører penger til henne). På den typen telefon som jeg skal ha, subsidierer vel ikke teleoperatørene noe særlig? Så da er det greiest å kjøpe en telefon som ikke er låst? Men hva så? Setter jeg bare det gamle SIM-kortet mitt inn i den nye telefonen og så fungerer alt helt utmerket? :lol:

Skrevet

1 og 2 har jeg ingen peiling på, så der får noen annen komme med noe fornuftig..

Men ang. abonnement - hvis du bruker tel. veldig lite (og ikke noe data/internett) vil det i de aller fleste tilfeller raskt lønne seg å sjekke forskjellige abonnement. Jeg har Tele2 Sheriff, og betaler kun for datatrafikk og når jeg er i utenlandet. Bruken innenfor Norge er under de 175,- man "får" i rabatt pr mnd. I realitetn betaler jeg da ca 20,- hver annen/tredje mnd... Tror jeg sender sånn rundt 100 SMS'er i mnd, og ringer praktisk talt aldri..

Men regnskapet forandrer seg raskt i forhold til bruksmønster! Men viktig å følge med litt selv - for kjedelig å sitte og betale hundrevis av kroner for mye, liksom..

Ang. SIM-kortet - ja, det er bare å sette rett inn i en ny telefon, også skal det virke. Men husk å kopiere evt. adresse/tel.liste til sim-kortet, da - så får du med den også til den nye telefonen.

Også hvis du har minnekort med musikk e.l. på, vil jeg jo sjekket at det samme minnekortet passer i den nye telefonen.. (Regner med at slikt et kompatibelt)

Kjøpte tel. med omtrent samme kriterier som deg i fjor, endte opp med en Nokia 3710 (ville ha sånn foldetelefon). Den har i alle fall tålt litt misbruk, ramle ned og sånn...

Susanne

Skrevet

svar til spørsmål 2:

Min samboer har en Nokia som ALDRI vil dø, Nokia 1208, selges på Chlas Ohlson for 399,- eller rimeligere uten abo. Tåler vann, kulde og å bli brukt som slagvåpen.

Løp og kjøp

Nokia-1208-1.jpg

ellers kan jeg ikke svare på spørsmål 1, for jeg bytter mobil hver 6.måned av direkte kjedsomhet :whistle:

Svar til spørsmål 3 har du allerede fått.

Skrevet

1. Du har 5 års reklamasjon. Hvis du tar kontakt med butikken hvor de har kjøpt mobilen kan de sende den inn til reparasjon for deg.

2. Hvis du ikke har bruk for kamera, så er Nokia 1208 som har blitt anbefalt et godt kjøp. Hvis du evt. vil ha mulighet til å ta bilder har du nokia 3720.

3. Hvis moren din har et bedriftsabo. så er det mulig det er rimelig men det er umulig å svare på uten å vite hvilket tele2 abo det er. Du kjøper en ulåst mobil, så setter du bare inn simkortet du har fra før :whistle:

Skrevet

OK, takk for svar. Jeg er ikke interessert i å bytte abonnement, så da kjøper jeg bare en ulåst telefon og setter inn det gamle simkortet der, da. :P Tror jeg venter med å kjøpe telefon en stund ennå. Den er jo ikke ødelagt egentlig, bare litt sur og gretten...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...