Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trenger ett marsvin


Margrete

Recommended Posts

Ja da har dagen kommet hvor min datter skal få seg ett dyr. Vi står å vipper mellom marsvin og hamster. Jeg vil gjerne at hun skal ha ett marsvin da jeg mistenker hun vil få mye mer igjen for det. Altså via kos og språk og "tamhet".

Hva trenger marsvinet? Det aller nødvendige vet jeg, men trenger den noe leker/aktivisering av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt marsvin hvis jeg var deg. De har litt mer personlighet enn hamstern. Det mest nødvendige du trenger er:

Bur

Høy

Strø til å ha i bunnen av buret

Saltstein

Gnagestein

Drikkeflaske

C vitaminer

Mat

Kanskje ett lite hus

Marsvin trenger ikke like mye aktivisering som feks kaniner gjør, men liker godt å løpe litt på gulvet. Det man feks også kan gjøre inni buret er å ha trebroer osv som du kan legge noe godt oppå så er de nødt til å klatre litt for å få tak i godsakene. Bare vit at det er marsvintørke om dagen, nesten helt umulig å oppdrive. Kan også være lurt å kjøpe to, hvis du vet at intressen kanskje kommer til å dabbe av etterhvert. Der har man jo fordelen med hamster som ikke lever så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to marsvin før, og da lot jeg de gå fritt på kjøkkenet. De hadde en bro som gikk inn til buret så de valgte selv å gå ut og inn. Da løp de rundt og lekte seg og var veldig fornøyd, på natten stengte jeg de inne i buret. Jeg la ut aviser med plast under, og da gikk de på do der. De ble liksom renslige og unngikk å tisse og besje på andre steder.

Jeg ville absolutt valgt marsvin fremfor hamster. De har stor personlighet, og er liksom litt mer å kose med. Mine to var brødre og var helt forskjellige sånn personlighetsmessig. Marsvin trenger å være to...

Det er jo litt stell med de som kloklipping og sånn, men det trengs ikke veldig ofte om de får løpe rundt, da slites klørne litt av seg selv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg også valgt to marsvin. De er liksom litt sånn som rotter - trives i hverandres selskap. Og tilpasser seg lettere også. De er jo nysgjerrige, og har man to, så blir det lett "tør du, så tør jeg også!". Om du skjønner? Da jeg jobbet i dyrebutikk, hadde folk flest aller best erfaring ved å få de tamme ved å ha to, enn en.

Klotang kan være greit å ha. Neglene vokser kjapt, og de kan lett gå i krøll i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk! Da tipper jeg det blir to marsvin. Ungen kommer jo til å bli himmelfallen. MEN som jeg ble enig med Raksha på msn så er det veldig bra at de er to om barnet ikke har godt tid en dag.

Takk for gode råd :wub:

Da gjenstår det bare å se om hun vil ha marsvin eller hamster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg marsvin. Jeg hadde for 6 år siden elns, en hamster og venninda mi hun hadde et marsvin, og det var så mye mer personlighet i marsvinet enn i hamsteren. Marsvinet hennes brukte og slikke fingrene våre, men hamsteren bet :lol:

Og ja, velg TO marsvin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er jo en viss forsjell da.

Marsvin er veldig pratsom, men en litt mindre pen lyd iblandt.

Den er jeg enig i, jeg hadde 2 engang og det skal jeg aldri ha igjen. Det var mas fra jeg gikk inn døra til jeg dro igjen også likte jeg ikke lukta av dem. :wub:

nei, takke meg til kaniner, de er så å si lydløse, renslige og herlige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvinlyder er helt herlige syns jeg! Både sqwiiiikinga og kurringa dems. Digger de 4 som bor på badet her om dagen jeg. Og hadde jeg ikke hatt så mange andre dyr i huset her, at jeg ikke hadde klart å gi burdyr nok oppmerksomhet her, så skulle jeg hatt et svin eller to :) Herlige saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ennå jeg har til gode å møte noen som har noe særlig hyggelig å si om hamstre som kjæledyr ...

Jeg kan si hyggelige ting om hamster :)

Har hatt to, Bastian og Knøtte. Hadde de ikke samtidig da.

Herlige små skapninger begge to, og totalt forskjellige som individ.

Bastian var av typen oppdager. Han utforsket det meste av stua, men virket å trives best i vinduskarmen og på stuebordet. Fantes ikke redd hunder, men likte ikke høye menneskestemmer.

Han var litt langhåret, så han ble børstet ett par ganger i uka med tannbørste.

Bastian fikk lungebetennelse når han var rundt året, sannsynligvis pga trekk i vinduskarmen, men det var null problem å gi ham medisin. På slutten av kuren hev han seg selv på rygg når jeg viste ham pipetten. Han overlevde lungebetennelsen og ble nesten 3 år. Sovnet inn stille inn.

Knøtte var av den mer "hjemmekjære" typen. Hun trivdes best i buret, hvor hun ommøbelerte ett par ganger i uka, eller i en menneskehånd.

Hun likte ikke hunder, men hadde ikke noe problem med høye menneskestemmer.

Knøtte sovnet inn i en alder av 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler stort sett alltid marsvin framfor hamster til barn jeg faktisk (på jobben altså). Jeg tror mange tenker at hamster er så lite og enkelt at det passer barn godt. Men jeg tror ærlig talt barn og marsvin er en bedre kombo. Mer å ta i, lettere å håndtere/klappe/holde og ikke minst et dyr som ikke sove hele dagen! Når barn skal ha dyr handler det også om å planlegge og å lære barna at dyr ikke bare er noe man kan gå lei av og kvitte seg med. Min oppfatning er at barn blir litt fort lei, og at flere blir lei hamster enn marsvin (hender tilogmed folk vil levere tilbake hamstre til oss fordi de er lei! :thumbs: )

Har selv hatt hamstere, men jeg skal aldri mer ha det, garantert. Jeg har hatt fisk, kaniner, ilder, hamster og hund opp gjennom. Hamsteren var det desidert kjedeligste dyret i alle fall, om jeg kan si det så brutalt. For meg blir det for lite til at jeg klarer få noe forhold til det.

Men det er som det sies over her - marsvin trenger jo sitt og lager en del lyd. Men de er så utsolig søte, og veldig obersvante dyr. Piper bare jeg er nær bøtta vi har høyet i på jobben. Søteste, små grisetrynene :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...