Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp 13kg vs Voksen hund 4kg


Bikkjehuset.no

Recommended Posts

Jeg har tre voksene hunder, og en valp. Terriertispe på 4år, Dvergpinchertispe 6år og Pekingesertispe 14mnd.

AHValpen i huset er blitt 4mnd gammel og har forførste gang i dag begynt å løfte på beinet når han tisser. Han går relativt greit overens med de andre hundene sett bort i fra når han leker med dem og de blir truffet av en klumsete labb eller når han snubler i dem.

Men i kveld har jeg vært vitne til to episoder jeg missliker sterkt. Han steller seg over pekingeseren og biter henne i nakken. Hun blir jo selvfølgelig kjempe sint og kaster seg etter han, hvorfor gjør han dette?

De er normalt gode venner, han og pekingeseren... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en litt ufin måte å leke på bare... Sett det mye på egne hunder. Noen voksne hunder tolererer det. Eldste hannhunden min tok alltid tak i nakkeskinnet på nabobikkja, og dro den rundt... ;) Det var deres måte å ha det gøy på. Men de hadde vokst opp sammen... Jeg lot de holde på, da begge var eksemplariske med andre hunder hele livet ellers. Men de var akkurat like i størrelse.

Å bite over nakken på en annen hund er ikke pent, men en 4 mnd gammel valp tester bare ut hvor mye den kan kåle rundt, før den får tilbakemelding på hva som er lov og ikke. Hvis den slutter når den lille hunden sier fra, så er det ingen krise :drool: Valpelisens betyr IKKE at en valp får lov til å gjøre hva den vil med hvem som helst.

Slutter valpen å respektere den lille hundens grenser, er du som eier selv nødt til å gå inn å fjerne valpen. Noen hunder lærer dessverre at de som er mindre er lette å herse med. Men det ser du jo etterhvert hvordan det utvikler seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre hundene er normalt veldig opptatt av å oppdra han, men har liker å tulle mer med Pekingeseren enn de andre hundene.

Han er perlevenn med Ronja(terriern), hun tåler røff lek og han hører på henne om hun sier ifra, og det er som regel hun som griper inn når han biter Pekingeseren.

Ronja er veldig glad i Pekingeseren vår, så det er lite vondt som kan skje henne når Ronja er i nærheten.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder er jo litt forskjellig når det kommer til slikt :drool:

Jeg måtte "redde" den ene valpen min fra den ene hannhunden min. Han syns det var såå artig at jeg hadde kjøpt en ny liten leke til han. Var så flink med andre hunder og valper, men virket som at siden denne valpen var vår, så kunne man behandle den som man ville og leke og herje... ;) Ikke godt mottat fra valpesiden hehe

Men det er jo det som er det spennende med å ha flere hunder. Stor forskjell på de forskjellige flokkene folk har hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...