Gå til innhold
Hundesonen.no

unnkalling igjen!

~Marlene~

Recommended Posts

ååå jeg sliter sånn med dette=/

mira kommer liksom av å til for å få gobit! men når vi skal hjemmover da kommer hun ikke i d hele tatt! hun stikker så langt av hun kan å later som hun ikke hører! :) grrr irriterrende.! så æ prøvde å kjefte på ho å vise æ hva sjefen. da sprang ho enda lengre!så sprang æ etter ho..å jakten va lang! fikk ikke tak i ho før ho fant en blindvei :wink:

men dette er veldig sørgelig=( jeg trenger noen råd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kjeft og innkalling er to ting som ikke bør nevnes sammen.prøv og ikke bry deg om henne, slipp henne på et oversiktelig sted der du uansett ser henne. ikke rop så ofte, sett deg heller ned med ryggen mot hunden, og lat som om hun ikke eksisterer. det funka på ask..du kan gjerne plystre, eller synge litt mens du sitter der. hold øye med hunden i øyekroken. slapp av, og la hunden ta insiativet. ros når hunden kommer bort, for det gjør den mest sannsynlig :)

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være lur, er å stikke å gjemme deg hvis hunden går for langt unna. sånn helt plutselig. Så hunden må da følge med deg mer. Også å late som du gjør noe spennende, gå for deg selv og gjør hunden nysgjerrig. Men jeg stikker selv fort av hvis hunden drar for langt unna. Også hvis jeg roper og ho ikke kommer, løper jeg andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kjeft og innkalling er to ting som ikke bør nevnes sammen.prøv og ikke bry deg om henne, slipp henne på et oversiktelig sted der du uansett ser henne. ikke rop så ofte, sett deg heller ned med ryggen mot hunden, og lat som om hun ikke eksisterer. det funka på ask..du kan gjerne plystre, eller synge litt mens du sitter der. hold øye med hunden i øyekroken. slapp av, og la hunden ta insiativet. ros når hunden kommer bort, for det gjør den mest sannsynlig :)

lykke til :)

enig der ja.

du må ikke kalle inn og kjefte om en annen for da forbinner hunden til slutt kjeft og innkalling med hverandre og da kan jeg love deg at du har et problem.

Du må heller ikke løpe etter hunden omden ikke kommer til deg, gå heller i fra den og lat somdu finner noe kjempespennede på bakken F.eks. kommer hunda for å sjekke deg og "det du fant" så gi henne godis og masse skryt.

kjeft aldri på hunden om den kommer, og bare står den og ser på deg så får du si hade også gå vekk i fra henne.

en ting som funker er å gjemme seg for hunden (selvfølgelig uten at den ser hvor du går) for så å rope på den(funker veldig godt hvis du begynner fra den er valp av i hvertfall) og når hunden da ser at du er vekke så vil den bli redd og begynne å lete etter deg.

Når hunden endelig finner deg så må den få masse ros og skryt og ikke minst noe godt som hun liker veldig godt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble sannsynligvis redd når du kjefta på henne, og prøvde å komme seg unna og i trygghet, ikke så rart... Du burde heller løpe motsatt vei, lære henne at det er hun som må følge med hvor du er, ikke omvendt... Snu ofte retning, gjem deg, begynn plutselig å løp fra henne når hun er langt unna osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingen hunder "later som om de ikke hører". hunder viser oss ikke fingeren, men gjør det som lønner seg. "Det lønner seg ikke å komme til mor som kanskje bare gir meg en tørr gammel godbit eller en rask klapp når jeg heller kan løpe rundt og snuse på alle de deilige luktene. Det lønner seg i hvert fall ikke å komme til henne når hun kjefter på meg! Da vil jeg jo i hvert fall ikke komme! Men dersom mamma gir meg deilige godbiter jeg faktisk er veldig glad i hver eneste gang jeg kommer, DA lønner det seg å komme!"

Begynn med å belønne når hunden kommer friviliig til deg når dere er på tur, og også når hun holder seg til deg. Belønn de små positive tingene hun gjør, og ikke rop på henne når du vet at hun ikke vil komme! Så kan du begynne å si innkallingsordet når hun er på vei inn til deg frivillig, og belønn henne. Så kan du si innkallingsordet (i en situasjon du vet hun vil komme!) og gi henne jackpot og vis henne at det er KJEMPEPOSITIVT at hun kommer når du roper! Fortsett slik og gå videre til større vanskelighetsgrader når hun lykkes på det "trinnet" (komme når du roper når hun snuser i bakken f.eks) 80% av tilfellene. Neste trinn kan f.eks være å komme når du roper på henne når hun ser et annetn menneske 30 meter unna, så 20 meter unna, så se en hund 40 meter unna, så komme når du roper i lek med en annen hund osv! Hvis du ikke lykkes har du enten

1) gått for fort fram i treningen (kriterier)

2) Belønningen er for dårlig (forsterkningskvalitet)

3) Hun vet ikke hva som belønnes (timing - f.eks hun tror at det å komme inn til deg 3 minutter etter at du hadde ropt var det hun ble belønnet for)

4) Forsterkningsfrekvens (du holder tilbake belønningen for mye, altså du må begynne å belønne oftere)

Og hvis hun ikke kommer når du roper eller løper sin vei, så er det ikke hunden som er frekk, men du som ikke oppfyller kravene ovenfor og må derfor gå et skritt tilbake i treningen :wink: (dvs, ikke kjeft!!)

Lykke til :wink: Innkalling skal ikke være lett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...