Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor i snøen

simira

Recommended Posts

Nå er ikke spor min greie, men gubben og valpen har gått kurs, og vil jo trene litt. Men "hvordan" trener man spor vinterstid? Da primært blodspor, altså. Eller gjør man ikke det? Funker dårlig å helle blod bortover i snøen, spesielt hvis det snør etterpå. :whistle:

En annenting er godbitsøk. Når det ikke er snø, får hundene rett som det er "piknik" i hagen til et måltid nå og da. Akkurat nå er det ikke mer snø enn at Odin fikser det, Kovu synes ingenting om å spise mat fra dette kalde matfatet, enda han er matvrak! Og når det bilr mer snø er det jo uansett vanskelig.

Forslag til alternativ servering, helst utendørs? (godbitball og brusflaske brukes innendørs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener ikke blodspor når det er snø, nettopp fordi hundene kan få endel hjelp fra synet. Og blodsporkonkurranser skal ikke foregå på mark som i hovedsak er dekt av snø. Litt snø i sporet går bra, men ikke full vinter. Vanlig spor kan du trene på lite snø, feks en parkeringsplass, eller et jorde med lite snø. Sporene bør ikke bli så veldig dype, men det er jo en fordel for deg om du ser hvor de går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor om vinteren er ikke vanlig å gå.

For det første kan hunden bare følge i ditt spor, for det er jo så og si der blodsporet går.

Om det ikke er snø, så må du tenke på om det er noe tele i jorden og man da ikke får god nok vitring.

Så da blir det heller pause i blodsportreningen og begynn igjen når snø og tele er vekke.

Og husk å ikke gå for ofte på spor heller. Vi fikk beskjed om maks 1 gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Spor om vinteren er ikke vanlig å gå.

For det første kan hunden bare følge i ditt spor, for det er jo så og si der blodsporet går.

Om det ikke er snø, så må du tenke på om det er noe tele i jorden og man da ikke får god nok vitring.

Så da blir det heller pause i blodsportreningen og begynn igjen når snø og tele er vekke.

2)Og husk å ikke gå for ofte på spor heller. Vi fikk beskjed om maks 1 gang i uken.

1) Men sånn er det da når det er bart også? Når man trener blodspor vil det alltid være fert av både sporlegger og blod?

2) Såvidt jeg vet trenes nederlandske politihunder (som skal beherske ekstremt vanskelige ID-spor på harde overflater) på spor flere ganger om dagen. Fikk du vite hvorfor man ikke skulle trene det oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Men sånn er det da når det er bart også? Når man trener blodspor vil det alltid være fert av både sporlegger og blod?

2) Såvidt jeg vet trenes nederlandske politihunder (som skal beherske ekstremt vanskelige ID-spor på harde overflater) på spor flere ganger om dagen. Fikk du vite hvorfor man ikke skulle trene det oftere?

Jeg ble fortalt om hunder som ikke var så giret og ikke syntes det var så himla gøy skulle man ikke trene ofte for å ikke demotivere. Amiga kan jeg gå spor iallefall en gang om dagen uten at hun blir noe mindre lei, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt om hunder som ikke var så giret og ikke syntes det var så himla gøy skulle man ikke trene ofte for å ikke demotivere. Amiga kan jeg gå spor iallefall en gang om dagen uten at hun blir noe mindre lei, tvert imot.

Hvis hunden i utgangspunktet ikke er spesielt gira på spor, er det ikke da bedre å sørge for korte og enkle spor i starten - og naturligvismed topp belønning, slik at vofsen finner ut at det er skikkelig gøy? Når hunden så er motivert, kan man gradvis øke vanskegraden. Antall ganger i uka skjønner jeg ingenting av, men om sporene gang på gang er for vanskelige, skjønner jeg jo at vofsene ikke orker oftere...? Jeg tenker at motivasjon kommer som en konsekvens av mestring og bra belønning, og ikke antall ganger i uka... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal la sporet ligge en stund før du går det. Du begynner med ca 4 timer også øker du hvor lenge det ligger til rundt et døgn +/-. Og gjerne varier sporlegger, så hunden ikke går i din fert.

Det jeg fikk vite var at hunden kunne gå lei av det om man gikk det for ofte. Og viktig å ikke øke vanskelighetsgraden om hunden ikke klarer det første gangen, men når du ser at hunden begynner å få det til, to ganger kanskje, så øker du evt lengde på spor og elementer i sporet.

Vi gikk de første sporene med våres og de var på mellom 10 og 50 meter og bare en rett strekke. Så økte vi sakte men sikkert strekke men lagde ikke noe sving eller noe på det i begynnelsen, når vi merket at hun fikset det begynte vi å bue sporet. Og videre var det både lengre spor og vinkel og avhopp og sårleie og vinkel m/avhopp. Sporet skal til slutt være 600 meter langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...