Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra valpeshow til utstllingsstjerne


MarieR

Recommended Posts

Få hunden til å elske utstilling. Det er jo ikke noen hemmelighet at flere vinnere kanskje ikke er sååååå fine eksteriørmessig men vinner på sin attitude og at de "eier ringen". En utstillingsstjerne er for meg en pen hund som er en stjerne i ringen (derav navnet utstillingsstjerne antakelig?). Dermed må den ha det lille ekstra som gjør den til et blikkfang - syntes jeg. Det lille ekstra kan jo variere hva er, såklart. Men for min del er det ofte attituden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man til det?..

Det er jo individuelt, såklart. Min hund har mye medfødt - han er som mora, hehe :) Ellers har jeg jobbet mye med laaange leeette bevegelser med hodet hevet. Prøvd flere veier underveis for å finne ut hva som funket for ham.. Applaus har løftet ham, løper ofte hakket bedre med applaus ringside. Og såklart masse godord og ros - utstilling er bare bra og morsomt! :hmm:

Alle hunder blir ikke showhunder, noen har det kanskje ikke i seg. De er forskjellige, akkurat som oss mennesker - heldigvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man til det?..

Letteste måte jeg har funnet ut er ved å ha det gøy på utstilling. Ikke stress og la det smitte over på hunden, ikke la det skje ubehagelige hendelser (Etter letohallen noen helger tilbake så skal jeg være ekstrem føre var på hvem hunder min valp for i det hele tatt gå forbi)

Godbiter, ros som Katrine sier. Og ha det gøy selv. Når man selv har det gøy, så smitter det også på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste måte jeg har funnet ut er ved å ha det gøy på utstilling. Ikke stress og la det smitte over på hunden, ikke la det skje ubehagelige hendelser (Etter letohallen noen helger tilbake så skal jeg være ekstrem føre var på hvem hunder min valp for i det hele tatt gå forbi)

Godbiter, ros som Katrine sier. Og ha det gøy selv. Når man selv har det gøy, så smitter det også på hunden. ]

Veldig sant og som nevnt - veldig viktig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant og som nevnt - veldig viktig! :ahappy:

På Leto dag 1 var jeg mye tuslet rundt alene og satt og så på rare ting og Amiga var veldig rolig og bare ok,dette var egentlig litt kjedelig. Også satte jeg meg med Mona, Emma, Toril og Labbis og da ble det litt mer gøy for begge to.

På søndagen hadde jeg med Lill og Sandra, og da storkoset Amiga seg. Sandra giret henne opp og herjet rundt der inne, og Lill foret henne med pølser. Heldigvis tenkte de litt lengre enn jeg, fordi vi kom oss ikke forbi et bur pga 2 illsinte boxere som ville helst drepe Amiga så Lill løftet henne opp og bar henne forbi fordi hun var jo livredd og på god vei hjem igjen. Så jeg merket at å kjenne noen og å være med noen andre hjalp mye, istedenfor at jeg bare satt der veldig forvirret :hmm:

Amiga reagerte veldig på applaus i grupperingen da, da var hu stolt da!

Men ja, skal dra på utstillingstreninger med Lill, vil nok hjelpe litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, og ikke stress. Utstilling er morro, og uansett om bikkja får gul, blå, cert eller ck, så er den fortsatt den samme. Glem ikke det.

Noen spsielt gode råd har jeg ikke, annet enn dette: Ikke gå rundt på utstilling og se en hel dag med bikkja subbende etter deg i x-antall timer. Bikkja blir sliten, og vil mestsannsyenlig synes at utstilling, DET er kjedelig det! Ta heller med bikkja når du skal stille den ut, eller en kort tur for sosialisering og lek.Gjør det gøy, korte økter av gangen. Jeg var så dum at jeg surra rundt på utstilling ganske lenge med bikkja i bånd, og det straffa seg med en hund som synes utstilling var kjedelig. Først nå synes hun det er gøy igjen.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på valpeshow, så fikk jeg beskjed av dommer at han var veldig bra, å at han hadde lyst å gi oss 1pr, men fikk 2pr, for hunden så veldig forvirret ut i ringen. Grunnen til det var nok at jeg var superstressa å kjempe nervøs :hmm: Så det viktigste er å ha det gøy, både for hund og eier :ahappy: Sier hun som har vert i ringen en gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller fordi jeg synes det er super skummelt. Jeg blir alltid ganske stresset og det er jo en utfordring. Egentlig er det overhode ikke serlig gøy, og hunden leser mine følelser og responderer på dem. En eller annen gang klarer jeg kanskje å moderere følelsene mine slik at hunden ikke blir for livlig eller for daff. Men at Lillanen min har gått fra å være litt redd med halen ned til å være hoppende glad i ringen er jo en slags forbedring, jeg har jobbet masse for at hun skal synes at utstilling er gøy og for en shih tzu er det virkelig ikke gøy. Jeg tror ingen hunder egentilg liker å ligge i to, tre eller flere timer og bli børstet, at de må ligge på et bord å slappe av og helst ikke bevege seg noe serlig er så sin sak. Men det er da også det mesteparten av utstillings dagen går med til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...