Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund VS Tispe


Ane

Recommended Posts

Jeg har jo alltid tenkt tispe, men i det siste så har jeg lurt litt på hvorfor jeg ikke ser på hannhund. Liker jo begge. Har kanskje fått følelsen på at tisper kan være mer lettlært, er dette feil? Men samtidig at det er lettere å få hannhunden til å konsentrere seg og være mer stabil som du sier! Dette er bare noe jeg tenker, ikke vet, derfor jeg lurer :hmm:

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo alltid tenkt tispe, men i det siste så har jeg lurt litt på hvorfor jeg ikke ser på hannhund. Liker jo begge. Har kanskje fått følelsen på at tisper kan være mer lettlært, er dette feil? Men samtidig at det er lettere å få hannhunden til å konsentrere seg og være mer stabil som du sier! Dette er bare noe jeg tenker, ikke vet, derfor jeg lurer :ahappy:

Jeg har tenkt omvendt enn deg hele tiden, kanskje fordi jeg har vokst opp med hannbikkjer. Grunnet til at jeg gikk "feil vei" og valgte tispe når jeg kjøpte Tinka, var rett og slett fordi jeg ble overtalt av en god venn av meg. Han mente at det var mye lettere å trene en tispe, da de generelt ikke er så selvstendige, bl. andre ting, enn hannhunder.

Det var et flott valg, og jeg har kost meg masse. Tinka er uproblematisk rundt løpetid (hittil) og grunnen til at min neste hund blir hannhund er rett og slett fordi jeg syntes de er litt, hva skal jeg si, tøffere men kosete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJa ikke vet jeg om det er rasebetinget og alder, men hannen min er mye mer fjern og interssert i lukter og andre ting som skjer. Tispene har alltid vært mer konsentrert og "med". Hanner er jo interessert i lukter overalt og tispene blir spennende og de vil flørte, kanskje tøffe seg og markere seg hvis andre hanner kommer osv. Det negative med tisper kan være hormoner i forbindelse med løpetid, men det er periodevis og veldig ulikt. Hannene vil man alltids måtte behøve å trene på disse forstyrrelsene, i mer eller mindre grad. Det er det inntrykker jeg har ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er alt etter hvem du spør og hvilket kjønn vedkommende har best "kjemi" med. Jeg synes hannene er 100 ganger enklere enn tispene fordi de er mer ærlige og rett frem, der jeg synes tispene gjerne er litt "sneaky" (husker ikke et godt norskt ord for det..). Derfor synes jeg også hannhunder er mye enklere å trene, det har jeg syntes siden jeg var liten og lånte andre sine hunder. Hvis du har best kjemi med et av kjønnene, så er det jo bare å velge det du foretrekker tenker jeg. Til syvende og sist synes jeg det er viktigst å finne et kull og en valp man føler ser ut til å ha de egenskaper man ønsker og man tror man kan trives med.

Når det gjelder feks AG, så kommer det jo kanskje litt an på rasen og hvordan de er bygget. Men da tenker jeg på fysiske og ikke mentale egenskaper. En tispe av en stor rase kan jo ofte være litt lettere og kanskje smidigere enn en større hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hann hund er fjern og opptatt av lukter, vi har vert på 7 kurs og trent en enkel koriografi i fire måneder. Han forsvinner rett ut av ringen om han lukter en for intressant tispe, og han hører knapt noen gang på meg. Tispen min derimot har knapt vert på et eneste kurs, hun kan 12 triks, enkelte av triksene har hun lært nermest av seg selv ved å tilby adferd. Hun går alltid løs om vi går steder det ikke er trafikk og kommer så og si alltid på innkalling. Hannen min kan kanskje fire til fem triks på en god dag og han kommer i hvertfall ikke på inkalling. Jeg kommer aldri frivillig til å skaffe meg en hanne når det er mulig å velge tispe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye handler om kjemi som nevnt. Jeg er hannhundmenneske, har nå min første og antageligvis siste tispe.

Jeg synes hannhunder er jevnere å jobbe med, ja de kan være noe herk i pubertetslusperioder, men når det er over er de supre i mine øyne.

Samtidig kan du få en tispe med heftig hormonforsturrelser løpetid/innbildt osv. Merethe ble en jevn arbeidshund først etter sterilisering.

Jeg ville nok ikke hatt hannhund dersom jeg skulle ha en rase med veldig høy kjønnsdrift...

En hund som pisser inne fordi tispenen 5 hus nedi gaten har løpetid er ikke overhode aktuelt!

De fleste labradorhanner jeg har møtt synes jeg er kvalme voldteksforbrytere, om jeg har vært uheldig vet jeg ikke, men de få arbeidssomme labbeguttene jeg har møtt er alle av jaktlinjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en av hver, men med tanke på at de to er de første hundene mine blir det jo vanskelig å treffe en konklusjon på hva som er "best".

Mine er vidt forskjellige på mange områder, og de har positive og negative sider begge to. Jeg TROR jeg kommer til å velge tispe neste gang også, men det er nok mest basert på erfaringene jeg har med mine, og går antakeligvis mye ut på både kjemi og erfaringen JEG hadde når den ene kom i hus kontra den andre. Jeg visste og kunne mer når jeg fikk Norma, mens Orry ble en prøveklut for en tenåring med sin første hund.

Samtidig er jeg usikker, rett og slett fordi mye går på individ, noe går på rase og noe går på kjemi. Jeg ser så mye bra i begge mine på hver sin måte :innocent:

Mitt inntrykk er at hannhundene er jevnere og mer stabile. Om man først "knekker koden" og bryter i gjennom alt "fjaset" tror jeg de generelt er bedre konkurransehunder, rett og slett fordi de er som de er hele tiden. De er ærligere og enklere til sinns, og du vet stort sett hvor du har dem og hva du kan forvente i en hver situasjon. Tispene er mer hormonelle, vinglete og styrete, men samtidig er det ofte enklere å nå inn hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tydeligvis mange forskjellige meninger :wub:

Jeg har jo mest erfaring med tisper, da vi har fire tisper og en hannhund. Jeg tror nok det blir tispe på meg, men liker hannhunder veldig godt også! Det kommer nok en etter hvert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...