Gå til innhold
Hundesonen.no

Av og på halting

ipadda

Recommended Posts

O'kloke sonen folk. Jeg trenger hjelp...

Litt sykdomshistorie først:

Bella Vita er en relativt stor tispe å vokste fra å være liten valp til stor valp på 1-2 mnd, vi snakker om 5cm ca.

I denne perioden var det ingen tegn på halthet eller vondter.

Første gang jeg observerte haltingen var på fellestur med en gjeng andre gårdshunder, og etter det har hun haltet ved styrt aktivitet, og til dels når hun får styre aktiviteten selv.

Følgende skjer:

De første 10 minuttene på tur går helt fint, noen ganger også lengre, før hun plutselig blir stokk halt på høyre fremfot, hun vil ikke gå, å når hun prøver så blir hun bare stående med foten opp. Etterhvert som dette har dukket opp igjen har jeg selvfølgelig vært i kontakt med veterinær, som ba meg gå over på voksenfôr fordi de trodde det var fôret som var skyld i dette. Da var hun 5 mnd gammel. Nå er hun snart 8 mnd gammel å har blitt fôret på voksen fôr tre måneder, alikevel forsvinner ikke haltingen.

Jeg ringer ned å bestiller time til røntgen på mandag, men vil veldig gjerne vite om noen har vært borti lignende? Eller om noen har peil på hva det kan være.

Min første tanke er at hun har fått et brudd en gang, som ikke får grodd, samtidig så sliter jeg med å forstå hvordan jeg skal kunne ha oversett et eventuelt brudd.

Når haltheten oppstår hovner mellomleddet i høyrefoten opp, men blir ikke varmt. Haltheten vedvarer ca en time, før den er borte igjen.

What's going on? Jeg dør snart... stakkar valpen min :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke noe fornuftig å tilføye, men jeg lurer bare på om veterinæren ga deg en forklaring på hvordan i alle dager fóret skulle forårsake periodevis halting i en fot?

Dyrlegen sa i grunnen bare at det kunne ha med protein innholdet i fôret å gjøre, at det var for mye protein i valpefôret eller noe i den duren.

Åh, trist å høre da.. :lol: Kjipt med valper som er skada..

Men god bedring :P

Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lure jeg også for Amiga driver med det samme, når Soppen var her haltet hun plutselig masse, ofte etter tur og på tur halter hun helt ut av det blå, uten at hun egentlig har gjort noe spesielt for det. Og idag når hun hadde sovet haltet hun, jeg og flere har undersøkt labben men finner ingenting, så har ingen gode tips gitt, annet enn at jeg sitter og lurer på akkurat det samme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket for Osteochondrose? Jeg skal garantert sjekke for det på mandag! For Bella Vita har mange av symptomene, men beskrivelsen din på Amiga er enda mer korrekte i forhold til hva jeg har lest meg frem til..

oi, jeg har ikke tenkt over at det kunne være noe slikt jeg. skal se om jeg tar en tur til vet til uka gitt. For jeg va regentlig på vei til å lage et topic om haltingen men så gjorde du det første og det stemmet så fryktelig.. hmmmm :lol:

Burde jeg høre med oppdretter om hun har hatt noe lignende? siden etter hva jeg leste var dette arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, jeg har ikke tenkt over at det kunne være noe slikt jeg. skal se om jeg tar en tur til vet til uka gitt. For jeg va regentlig på vei til å lage et topic om haltingen men så gjorde du det første og det stemmet så fryktelig.. hmmmm :lol:

Burde jeg høre med oppdretter om hun har hatt noe lignende? siden etter hva jeg leste var dette arvelig.

Det trenger vistnok ikke være arvelige faktorerer som gjør utfall for haltingen, det kan vistnok være feilærnering også. Men ja, jeg ville tatt en test var jeg deg. Jeg tenkte heller ikke at det kunne være noe slikt før jeg snakket med en oppdretter som også har settere, som vistnok er veldig utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger vistnok ikke være arvelige faktorerer som gjør utfall for haltingen, det kan vistnok være feilærnering også. Men ja, jeg ville tatt en test var jeg deg. Jeg tenkte heller ikke at det kunne være noe slikt før jeg snakket med en oppdretter som også har settere, som vistnok er veldig utsatt.

Skal få bestilt time, til røntgen eller er det blodprøver?

Skal dra til en annen klinikk enn vanlig for han er spesialist på ledd (han bare mangler medmenneskelighet :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

OCD er bruskløsning, så da taes det røntgenbilder. Hovawarten er en rase hvor enkelte linjer sliter med OCD, og det er arvelig, men som RTL skriver så kan det komme av "feil" ernæring også. Samt fra skade, f.eks. hunden ramler på skulder/albue.

Ei jeg vet om gikk i over 2 mnd med ukentlige utredninger veterinæren fordi hunden haltet. Til slutt ble det tatt røntgen og OCD ble påvist. Men fordi hennes vanlige veterinær hadde latt det gå så lang tid fikk hunden 50-50 sjanse til å bli frisk via operasjon. Hun dro inn til Oslo for å få undersøkt hunden skikkelig.

------------

Vil bare fortelle at vår Odin begynte plutselig å halte (er noen år siden nå), etter masse testing fra veterinæren (tok ikke røntgen, men det hadde blitt neste sak på listen), så fant hun ut at hunden hadde betennelse i triceps i frambeina. Dette er noe som kan oppstå om hunden trekker skjevt (lener seg til den ene siden ved bruk av sele) og det var noe de ofte så på hunder som bruker "Springer".

Når Odin haltet, så var det så ille at han brukte hele framparten til å "slenge" beina til bevegelse. Det kom og gikk i ca 1 uke før vi bestemte oss for å få sjekket han hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD er bruskløsning, så da taes det røntgenbilder. Hovawarten er en rase hvor enkelte linjer sliter med OCD, og det er arvelig, men som RTL skriver så kan det komme av "feil" ernæring også. Samt fra skade, f.eks. hunden ramler på skulder/albue.

Ei jeg vet om gikk i over 2 mnd med ukentlige utredninger veterinæren fordi hunden haltet. Til slutt ble det tatt røntgen og OCD ble påvist. Men fordi hennes vanlige veterinær hadde latt det gå så lang tid fikk hunden 50-50 sjanse til å bli frisk via operasjon. Hun dro inn til Oslo for å få undersøkt hunden skikkelig.

------------

Vil bare fortelle at vår Odin begynte plutselig å halte (er noen år siden nå), etter masse testing fra veterinæren (tok ikke røntgen, men det hadde blitt neste sak på listen), så fant hun ut at hunden hadde betennelse i triceps i frambeina. Dette er noe som kan oppstå om hunden trekker skjevt (lener seg til den ene siden ved bruk av sele) og det var noe de ofte så på hunder som bruker "Springer".

Når Odin haltet, så var det så ille at han brukte hele framparten til å "slenge" beina til bevegelse. Det kom og gikk i ca 1 uke før vi bestemte oss for å få sjekket han hos veterinæren.

Takk for info, skal få bestilt time for jeg synes det har vart lenge nå, selvom mamma mener en hund bare kan få halte litt... Er den labben som er operert så jeg tenkte kanskje hun slet etter å ha gått med bandasje ol men ja.. dra til vet og høre hva de sier. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takk for info, skal få bestilt time for jeg synes det har vart lenge nå, selvom mamma mener en hund bare kan få halte litt... Er den labben som er operert så jeg tenkte kanskje hun slet etter å ha gått med bandasje ol men ja.. dra til vet og høre hva de sier. ;)

Kan kanskje være betennelse om hun har feilbelastet frambeina pga operasjonen hun hadde? Hunder skal ikke halte, for om det f.eks. er OCD så kan bruskbitene ødelegge mye og hunden kan forbli halt :)

Odin var ikke halt hele tiden, men om han fikk springe løs så kom det raskt :lol:

Krysser fingrene for betennelse og ikke OCD :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo OCD heldigvis en sykdom som ikke er veldig vanlig på små raser, men siden jeg ikke aner hva det er så tørr jeg ikke utelukke det for det om. Nå har hun vært halt såpass mange mnd at hun SKAL røntges, om en for min egen del (egoistisk, I know!) sånn at jeg kan få fred med meg selv. Hun er heldigvis patellasjekket, for med hennnes historie så kunne jeg sikkert trodd det var det óg, selv om det er i en fremfot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Nå er jo OCD heldigvis en sykdom som ikke er veldig vanlig på små raser, men siden jeg ikke aner hva det er så tørr jeg ikke utelukke det for det om. Nå har hun vært halt såpass mange mnd at hun SKAL røntges, om en for min egen del (egoistisk, I know!) sånn at jeg kan få fred med meg selv. Hun er heldigvis patellasjekket, for med hennnes historie så kunne jeg sikkert trodd det var det óg, selv om det er i en fremfot :lol:

OCD kan oppstå ved fallskader, og da er heller ikke små raser "unntatt".

Jeg vet om en hund som ble forhåndsrøntget på albuene fordi den haltet noe forferdelig, ingen feil der (AA eller OCD). Men når hunden skulle røntges fo HD hadde den ikke hoftekuler igjen :) Den ble avlivet der og da. Veterinæren sa at haltingen på frambeina kom av problemene med hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD kan oppstå ved fallskader, og da er heller ikke små raser "unntatt".

Jeg vet om en hund som ble forhåndsrøntget på albuene fordi den haltet noe forferdelig, ingen feil der (AA eller OCD). Men når hunden skulle røntges fo HD hadde den ikke hoftekuler igjen :lol: Den ble avlivet der og da. Veterinæren sa at haltingen på frambeina kom av problemene med hoftene.

Jada, jeg vet at det kan oppstå ved fall, jeg vet også at det er arvelig og har oppstått i sjeldne tilfeller den veien på småhuder også. Men jeg har aldri hørt om det på min rase enda. Ikke at jeg har undersøkt da.

Ja, mangel på hoftekule har vi faktisk hatt et par tilfeller av innen rasen, men jeg ville trodd bikkja hadde vist litt mer tegn på smerte og litt mer halthet en hva hun har gjort hvis det var noe jeg skulle misstenkt. Hun blir nok røntget i hodet å ræva i morgen for at jeg skal få svar, men hoftene SKAL være fine! Dermed basta!

Med det bevegelses mønsteret bikkja har når hun traver avgårde (både i utstillingsringen og utenom) så tviler jeg på at det er hoftene som er problemet, uten at jeg hardnakket skal påstå at det IKKE er det.

Nei, vi får bare vente å se :) Vi har time i morgen klokken 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time halv seks hos ledd dyrlegen (hadde blitt henvist dit om det var noe uansett). Muttern freaka og ble totalt sinna så jeg får vel ringe en kamerat og høre om han kan kjøre meg :lol: (ja, muttern mener hunden kan gå halt, du kan jo lure på hvorfor det tok hun 7 år å innse Foxi hadde en revmatisk øyesykdom... )

Så da blir det konsultasjon først også ev bilde etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jada, jeg vet at det kan oppstå ved fall, jeg vet også at det er arvelig og har oppstått i sjeldne tilfeller den veien på småhuder også. Men jeg har aldri hørt om det på min rase enda. Ikke at jeg har undersøkt da.

Krysser alt jeg har for at det ikke er OCD :P

Ja, mangel på hoftekule har vi faktisk hatt et par tilfeller av innen rasen, men jeg ville trodd bikkja hadde vist litt mer tegn på smerte og litt mer halthet en hva hun har gjort hvis det var noe jeg skulle misstenkt. Hun blir nok røntget i hodet å ræva i morgen for at jeg skal få svar, men hoftene SKAL være fine! Dermed basta!

Den hunden jeg skrev om viste ikke tegn til smerte i det heletatt.

Med det bevegelses mønsteret bikkja har når hun traver avgårde (både i utstillingsringen og utenom) så tviler jeg på at det er hoftene som er problemet, uten at jeg hardnakket skal påstå at det IKKE er det.

Nei, vi får bare vente å se :) Vi har time i morgen klokken 10.

Hunden jo jeg nevnte tidligere har blitt stillt til BIS i konkurranse med over 90 valper fra alle raser.

Time halv seks hos ledd dyrlegen (hadde blitt henvist dit om det var noe uansett). Muttern freaka og ble totalt sinna så jeg får vel ringe en kamerat og høre om han kan kjøre meg :lol: (ja, muttern mener hunden kan gå halt, du kan jo lure på hvorfor det tok hun 7 år å innse Foxi hadde en revmatisk øyesykdom... )

Så da blir det konsultasjon først også ev bilde etterpå.

Krysser alt jeg har for at det ikke er OCD ;)

Og om man mener at en valp skal gå halt, så kan man lese dette:

Da viste det seg at det hadde sett værre ut enn først antatt, og at det allerede var dannet betydelige forkalkninger. I tillegg stod det at hunden kanskje ville få en vedvarende halting; alt dette fordi han har gått så lenge med skaden! Halloen! Jeg ringte veterinæren første uka etter fallet hans, og blir bedt om å vente ytterligere 1 uke. Når jeg så ringer tilbake vil dem gjerne sette han på Metacam i 10 dager for å se.. Når det ikke hjalp, så ble det bestemt røntgen av "xxx", så flere bilder ble tatt! Halloen igjen, altså! Jeg må jo bare stole på disse veterinærene; det er disse som er fagpersoner, sant?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er tatt, ingen løse biter, men ser avflatet ut på ene kanten så ny vet skal se på bilder imorgen og ev sende til oslo. Så ingen gode nyheter men ingen veldig dårlige. Hun dro og kjente på henne og det er høyre skulder når den strekkes ut som er smertefult. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så ingen klare tegn på OCD, men som de sa så er det ofte at radiologene kan peke på det og si der er det og ingen andre klarer å se det. Så vi prøver 5 dager med betennelsesdempende også et par dager uten,for å se om hun halter igjen. om hun gjør det så sender vi inn bildene (koster 900kr) og får vi negativt på det må man jo se andre steder da. Så da skal voffe knaske piller :)

Hvordan gikk det med deg RTL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant ingenting annet en at de tre midterste tærne på høyre fremfot er vonde når man bøyer dem nedover. Vi røntget ikke da dyrlegen ikke mente det var nødvendig. Jeg skulle prøve å presse henne litt mer på tur, for å se om det er viljer det står mer på en vondten. Gikk hjem, satte ut på tur 15 min - PAFF - Halt igjen -> Ned til vet'n som sa at jeg skulle gå 15 min til dagen med henne, så stige til 20 min etter 2-3 dager, for å se om det går ann å presse henne litt mer, hvis ikke blir det videre utredning på sener osv. På høyrefot var hun litt hoven bak selve foten, så han sa at hvis det blir hovent når hun er halt så måtte jeg komme inn igjen. Jeg vet ikke jeg.... jeg ble så skuffet over at han ikke kunne gi meg et svar, eller en måte å få det bra igjen på. Jeg syns ikke 15 min tur til dagen er optimalt på 8 mnd... :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant ingenting annet en at de tre midterste tærne på høyre fremfot er vonde når man bøyer dem nedover. Vi røntget ikke da dyrlegen ikke mente det var nødvendig. Jeg skulle prøve å presse henne litt mer på tur, for å se om det er viljer det står mer på en vondten. Gikk hjem, satte ut på tur 15 min - PAFF - Halt igjen -> Ned til vet'n som sa at jeg skulle gå 15 min til dagen med henne, så stige til 20 min etter 2-3 dager, for å se om det går ann å presse henne litt mer, hvis ikke blir det videre utredning på sener osv. På høyrefot var hun litt hoven bak selve foten, så han sa at hvis det blir hovent når hun er halt så måtte jeg komme inn igjen. Jeg vet ikke jeg.... jeg ble så skuffet over at han ikke kunne gi meg et svar, eller en måte å få det bra igjen på. Jeg syns ikke 15 min tur til dagen er optimalt på 8 mnd... :) :)

Prøve en annen vet? Jeg var klar og tydelig på at dette skal jeg finne ut av og ta røntgen for min del, jeg var innstilt på det. Vært hos en vet i trondheim som bare dreit i meg og alt og jeg ble bare sint og gikk fra timen og alt og dro til en annen klinikk hvor de fant ut hva som var galt. Håper du finner ut av det, er vondt når de halter og 15 min er langt fra nok. 15 min er jo tissetur jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor de ikke røntger? Er det fordi hun må dopes? Kan de ikke klare å ta røntgen selv om hun ikke er dopet? Da jeg skulle få godkjenning av dyrlegen for å få massasje til Tulla, røntget de ryggen uten å blunke engang - kanskje du kunne prøvd en annen dyrlege som er litt mer villig til å røntge?

Edit: Bare for å ha det sagt da: Tulla haltet ikke, men hun viste tegn til smerter ved hard berøring/palpering på ryggen. Hun ble ikke dopet for å bli røntget (unødvendig på en så grei hund), og de fant heller ingenting.

Men seriøst; jeg ville fått den bikkja røntget. Kan de egentlig nekte deg å bruke penger på sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble egentlig nekta å røntge forrige hund, men etter mange mnd med negative respons fra veterinæren var jeg fast bestemt på at bikkja skulle røntges, mine penger og da kan vel veterinæren drite i om pengene blir brukt på "tull".

Røntgenbildene viste forkalkninger i albuer, skuldre og rygg.

Så ofte må man som dyreeier ikke godta å bli avvist av veterinæren, det er jo for hundens eget beste.

(eller finne en veterinær som faktisk har lyst til å hjelpe hunden din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...