Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene - bur eller ei?


malc

Recommended Posts

Hæ? Nå vet jeg ikke bombesikkert, men jeg tror nå at buret vårt er mye større enn det der. Nå er det jo heller ikke noe rev vi har. Ikke mink heller.

Så hun bør vel ha større bur enn det der hvis hun skal ligge i det 24 timer i døgnet.

Men uansett. Vi får se litt hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder må jo gjøre mye de ikke vil i løpet av et liv. De vil sikkert heller løpe løs enn å gå i bånde feks. Hvis de kunne velge.

Ja, dessverre så har domestiseringen av hunder medført at de også må gjøre en del ting som de ikke ville gjort om de ikke bodde hos oss, derfor mener jeg at vi bør legge til rette for at alle disse MÅ'ene blir færrest mulig - blant annet som Susanne skriver: trene hundene så de er så lydige at de får mer frihet enn en ulydig hund som må gå i bånd hele tida. Enkelte MÅ'er er viktigere enn andre - og bur er ikke en av dem :wub:.

Men man må jo passe på at det ikke er for varmt selvsagt. Eller kaldt. Men jeg tror nå de klarer å regulere det der litt også. Det er jo en hund. Den har sikkert noen funksjoner inntakt selv om vi har temmet den i tusenmilliardermillioner år.

En hund greier ikke å regulere varmen om den er tvinget til å ligge på ett og samme sted hele tida. Er det for kaldt så er det for kaldt, og er det for varmt så er det for varmt. Kan ikke hunden flytte seg, så får den heller ikke regulert varmen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal altså nå få oss valp, kommer etter planen i februar.

Og - må jo si at jeg er spent på om vi også MÅ kjøpe inn bur??? Har siden 1985 til sammen hatt fem valper, en golden og fire briarder. Erfaringsgrunnlaget kan kanskje synes lite, men altså - ingen av disse hundene har noen gang ligget i bur annet enn på flyturer og på noen utstillinger. Da det ble flere enn en hund omgangen flyttet de også inn i bur i bilen - før det var det baksetet som gjald (jada - sikkert ikke trafikksikkert...). Alene hjemme har også vært, det har gått helt greit, kanskje i valpetiden utestengt fra stue. Oppfinnsomhet har jo vært utvist, som da jeg kom hjem til brødkniv uten skaft. Men merkelig nok, de har overlevd :wub: Døde er de nå, men det skyldes elde og sykdom, ikke et liv uten bur.

Det er nå åtte år siden jeg hadde valp sist - men ut fra diverse tråder her på hundesonen skulle man tro at hunder genetisk sett hadde endret seg mye på disse årene. "Alle" valper MÅ ha bur for å føle seg trygge.

Jeg tenker jeg som tidligere prøver med vanlig hundehold først. Så får heller bur komme i hus dersom jeg oppdager at hunder født etter 2002 ikke kan leve et liv uten bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg blir en smule lei av at folk på død og liv skal ha hund i bur. Hund er ikke burdyr.

Så her kommer et lite visdomsord: En hund trenger ikke bur.

Hverken om natta eller når den er alene hjemme.

Jeg synes synd på hunder som må være i bur i time etter time :wub: Stakkars hund.

Enig med Sara. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hunder skal sitte i bur. Jeg synes ikke høner eller kaniner skal sitte i bur heller jeg, hvis det kan unngås. Bur er fengsel.

Jeg bruker bur bare i bilen.

Helt ærlig syns jeg folk må få velge selv, jeg. Så lenge hunden får det den trenger av mosjon og selskap ellers i døgnet tror jeg ikke de dør av å stå litt i bur. Eller hundegård for den saksskyld. Det er heller ikke ett naturlig sted å være for en hund selvom den da gjerne har bittelitt mer plass å bevege seg på.

Jeg bruker heller bur/hundegård enn å risikere at liten valp finner ledning og det er bye bye valp. Men det er jo ikke snakk om døgnet rundt. For dyret mitt var det kanskje 3-4 timer av gangen. Og ikke på natta. Da sov hun der hun ville, men så har hun sovet hele natta gjennom siden hun var bitteliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal altså nå få oss valp, kommer etter planen i februar.

Og - må jo si at jeg er spent på om vi også MÅ kjøpe inn bur??? Har siden 1985 til sammen hatt fem valper, en golden og fire briarder. Erfaringsgrunnlaget kan kanskje synes lite, men altså - ingen av disse hundene har noen gang ligget i bur annet enn på flyturer og på noen utstillinger. Da det ble flere enn en hund omgangen flyttet de også inn i bur i bilen - før det var det baksetet som gjald (jada - sikkert ikke trafikksikkert...). Alene hjemme har også vært, det har gått helt greit, kanskje i valpetiden utestengt fra stue. Oppfinnsomhet har jo vært utvist, som da jeg kom hjem til brødkniv uten skaft. Men merkelig nok, de har overlevd :wub: Døde er de nå, men det skyldes elde og sykdom, ikke et liv uten bur.

Det er nå åtte år siden jeg hadde valp sist - men ut fra diverse tråder her på hundesonen skulle man tro at hunder genetisk sett hadde endret seg mye på disse årene. "Alle" valper MÅ ha bur for å føle seg trygge.

Jeg tenker jeg som tidligere prøver med vanlig hundehold først. Så får heller bur komme i hus dersom jeg oppdager at hunder født etter 2002 ikke kan leve et liv uten bur.

Skjønner ikke helt hvor du vil her?

Ute å lufter spydigheten eller så er det kanskje bare jeg som er litt trøtt? :wub:

Burbruk får vel være opp til hver enkelt, men selvfølgelig alt med måte!

Om ikke du ønsker å bruke bur, så gjør du ikke det. Simple as that :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig syns jeg folk må få velge selv, jeg.

Burbruk får vel være opp til hver enkelt, men selvfølgelig alt med måte!

Jeg ser at mange mener at SELVSAGT må man få velge selv hva man gjør. Se hva det har gjort i Sverige ? De så seg nødt til å regulere brubruken nettopp fordi folk valgte selv, og dermed valgte den enkelste løsningen: BUR!

Mennesker er ikke alltid i stand til å velge riktig på egen hånd, det ser man jo stadig eksempler på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor du vil her?

Ute å lufter spydigheten eller så er det kanskje bare jeg som er litt trøtt? :wub:

Burbruk får vel være opp til hver enkelt, men selvfølgelig alt med måte!

Om ikke du ønsker å bruke bur, så gjør du ikke det. Simple as that :wub:

Ja, innlegget er spydig - eller ironisk - skrevet.

Men om det ikke kom klart frem - det jeg vi ha frem er at det utmerket godt går an å ha hund uten at den må være i bur store deler av døgnet. Eller faktisk - ikke i det hele tatt. Og jeg mener det er et mål - fordi jeg er overbevist om at en hund ikke trives i bur. Og er du uenig - la den få sitt bur men ta bort døren.

Hører nå om førstegangs valpekjøpere som av oppdretteren nærmest blir påtvunget bur uten at de selv hadde vært inne på tanken. Eller enda verre - en familie som hadde hatt hund i mange år og aldri noe hundebur. Da denne døde kom ny valp og bur i hus. Jeg spurte hvorfor. "Fordi oppdretteren anbefalte det". Denne stakkaren lå i bur mens familien var på jobb og "selvsagt" også om natten.

Jeg kan selvsagt ikke hindre deg i å ha hunden i bur. Like lite som jeg kan forby pelsdyroppdrett...

MEN - kanskje jeg kan bidra til at nye hundeeiere forstår at de kanskje kan prøve uten bur først iallefall :wub:

Det er en grunn til utstrakt burbruk- bekvemmelighet for eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som går og håndhever de reglene i Sverige eller? Folk kan kanskje gjøre som de vil likevel. Ja, det kan de. Og det gjør de. Det får vi jo stadig vekk bevis på.

Reglene blir håndhevet ja. Jeg kjenner folk som har fått representanter fra Jordbruksverket (tilsvarende Mattilsynet) på besøk etter tips om hundehold i bur (hvilket det ikke var hold i hos denne personen heldigvis). Regler som ikke håndheves er det selvsagt ikke noen vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene blir håndhevet ja. Jeg kjenner folk som har fått representanter fra Jordbruksverket (tilsvarende Mattilsynet) på besøk etter tips om hundehold i bur (hvilket det ikke var hold i hos denne personen heldigvis). Regler som ikke håndheves er det selvsagt ikke noen vits i.

Er jo imponerende om reglene blir håndhevet da!

Som vi har sett de siste dager blir jo ikke burhold på pelsdyrfarmer mye "håndhevet". Pelsfarmerne har en sjelden gang varslet besøk av mattilsynet, resten må dyrevernsaktivister ta seg av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo imponerende om reglene blir håndhevet da!

Som vi har sett de siste dager blir jo ikke burhold på pelsdyrfarmer mye "håndhevet". Pelsfarmerne har en sjelden gang varslet besøk av mattilsynet, resten må dyrevernsaktivister ta seg av...

Det er en viss forskjell på Norge og Sverige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nå vet jeg ikke bombesikkert, men jeg tror nå at buret vårt er mye større enn det der. Nå er det jo heller ikke noe rev vi har. Ikke mink heller.

Så hun bør vel ha større bur enn det der hvis hun skal ligge i det 24 timer i døgnet.

Men uansett. Vi får se litt hvordan det går da.

Njæ.. EN mink/rev skal jo bare være i sitt bur i kanskje 8 mndr.. Så i løpet av det første året/halvannet så har en "burhund" klokket inn flere burtimer enn en en pelsrev, liksom...

Og jo, det finnes masse regler og retningslinjer som er vanskelig å håndheve. Men bare fordi at vi kommer unna med det er det dermed nødvendig at vi bryter loven?

Kanskje de som oppfant regelverket, og ikke minst de som vedtok det, har en årsak for det, studier, forskning, etc som tilsier at et liv i bur kanskje ikke nødvendigvis er det optimale for en hund?

JEG velger å tro at ikke komiteer blir opprettet BARE for å vanskeliggjøre mitt hundehold. Jo, politikere KAN jo kanskje tenkes at de bruker sin tid til å forsure hverdagen til hundefolk, men jeg velger å tro at de kanskje ikke hadde DET som det primære målet med å vedta en meget omfattende anti-bur-lov i Sverige...

Og, ja.. Har noen år med erfaring selv også, da. Både med og uten burbruk.

Det ene forenkler hverdagen til hundeieeren, men forringer livskvaliteten til hunden. JEG prøver da å takle de "problemene" det er med å ha hund - uten bur - fordi jeg synes det er en falitterklæring å bure dem inne støtt og stadig fordi man selv ikke greier, gidder eller har lyst til å leke hundeeier...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo enig med dere burmotstanderne altså. I det dere sier. Men jeg skal ikke ha noen burhund. Jeg spurte bare et enkelt spørsmål også syntes jeg dere var helt hysteriske, så derfor ¨måtte jeg bare provosere litt. Jeg skal jo selvsagt ikke ha hunden i bur 24 timer i døgnet. Ikke reven heller. Slipp dyran fri! Undulatene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei malc, har selv valp for tiden på 4 mdr, ingen af mine andre hunder har jeg noen sinde brukt bur til, men valgt det med denne valp, siden jeg har hans onkel og kjender hans linjer godt.

i starten lå min med stengt dør til buret om natten, simpelt hen for at den skulle sige fra når den skulle ut på natten, jeg har da udvidet hans område med kompostgrinder til en hvalpegård, så han har sit bur og 4m2 at flytte sig rundt på, da jeg ikke mener han skal være i bur mere end højst nødvendigt.

Jeg er begyndt på alene treningen, hvor jeg har ryddet en del af stuen, har sat endnu en hvalpegård op af kompostgrinder, da jeg ikke ønsker at han skal være i bur, men stadig have lidt kontrol på det der sker, og der har han 6-8 m2 så han har plass til at bevæge sig og evt leke lidt, min grunn til dette har været at hans onkel og flere fra samme linjer har begyndt på 5-6 måneders alderen at spise dørkarme, trapper etc. hvilket jeg ikke ønsker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bør ikke være opp til hver enkelt om man vil ha hunden sin i bur. Jeg er også blant de som har hatt hund siden før hjulet ble oppfunnet og har aldri hatt bruk for bur i heimen. Det er blitt en styggedom som nye hundeeiere av en eller annen grunn tror de trenger. La hunden være løs i huset. Alltid. Bur hører til i bilen, hos vetten og innimellom der mange hunder og folk samles for en kort periode som utstilling og konkurranser. Ingen med vettet i behold kan mene at det er bra for hunden å leve mesteparten av døgnet i et bur. Hunden er et flokkdyr. Har du ikke mulighet til å la den være et likeverdig flokkmedlem, så la være å skaff deg hund. Eller legg deg i bur sjøl, hvis du syns det er så fantastisk. Kjenner jeg er klar for en 2000 siders diskusjon igjen, jeg. Vi kan jo slenge med noen kommentarer om flexi med det samme... Nei, tulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten takk for svar alle som har svart. Jeg føler diskusjonen har fjernet seg fra det jeg spurte om. Men for all del, bare prat i vei om bur og flexi. Jeg er ikke tilhenger av noen av delene, men jeg pleier å bruke fornuften og da går det som regel bra.

Når det er sagt så skjønner jeg jo at burbruk er et litt betent tema. Ikke så rart heller kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flexi er fine greier. Herregud så lurt da! Slipper søle og drit på båndet og hunden får frihet til å gå hvor den vil. Fantastisk oppfinnelse, hadde aldri klart meg uten!

Kjempefint, vil du se hvordan ankelen min ser ut? jeg har et cm brennmerke inn i huden rundt hele ankelen fordi noen venner brukte flexi på en super gira hund. Jeg simpelthen eeeeeeelsker flexi bånd, tenk deg _den_ kontrollen du får da.... Og ikke minst super charge få 5 meter løpefart og rykk i nakken.

Lykke til med valpen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet ikke før man egentlig har prøvd begge deler, men jeg vil også neste gang begynne uten bur og se hvordan det går.

Vi gjorde hjemme-alene-treningen etter boken, gradvis tilvenning til å ikke få dilte etter oss, være borte i noen få sekunder, deretter minutter osv. Han fikk være alene på kjøkkenet og vi ryddet kun bort en kurv med papp. Han hadde et bur og en hundeseng han kunne legge seg i. Når vi kom opp i noen timer, filmet vi alltid den første timen. Han er en spretten hund, så han kom seg opp på kjøkkenbordet og la seg i vinduskarmen, der lå og sov han, tittet ut og fulgte med på hva som skjedde. Han bjeffet ikke eller lagde ugagn. Så vi var veldig fornøyde. Og begynte å tenke på at han kanskje skulle få stuen og soverommet i tillegg. Dessverre skjedde det noe etter ca 1 år, vi vet ikke hva. Han begynte å bjeffe og ule, han gjorde aldri det i vinduskarmen, men hoppet ned og satte seg ved kjøkkendøren.

Ganske fortvilet begynte vi på nytt med hjemme-alene-treningen, men uten hell. Vi valgte derfor å prøve bur, vi var opprinnelig i mot bur, så det tok litt tid før vi bestemte oss. Yoshi hadde heldigvis ikke seperasjonsangst, så han fungerer å ligge hele dagen i bur, tidvis sutrer han litt, men bjeffer veldig sjeldent og uler gjør han ikke lenger. For oss er forhåpentligvis ikke bur en permanent løsning, men vi skal holde på med det over nyttår før vi forsiktig prøver oss igjen på at han får hele kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt henne i gangen og kjøkkenet og vært borte 2x 1 time i helga, og det har gått kjempefint. Ene gangen hadde hun selv lagt seg i buret da vi kom hjem, andre gangen lå hun på teppet utenfor buret. Vi var et par ganger inni gangen for å høre etter bjeffing, men det var helt stille. Det virker jo lovende. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...