Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening/shaping


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har først nå i det siste virkelig gått inn for å trene klikkertrening og shaping av trix med Blondie. Det jeg merker ved henne da er at hver gang vi trener, så tilbyr hun adferden "å bukke" om hun ikke helt skjønner hva det egentlig er jeg ønsker å lære henne. Hvorfor gjør hun dette?

Trixet "å bukke" har ingenting med trixet jeg prøver å lære henne, og jeg trente heller ikke inn "å bukke" med shaping. Jeg brukte klikkeren, men lokket henne som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har først nå i det siste virkelig gått inn for å trene klikkertrening og shaping av trix med Blondie. Det jeg merker ved henne da er at hver gang vi trener, så tilbyr hun adferden "å bukke" om hun ikke helt skjønner hva det egentlig er jeg ønsker å lære henne. Hvorfor gjør hun dette?

Trixet "å bukke" har ingenting med trixet jeg prøver å lære henne, og jeg trente heller ikke inn "å bukke" med shaping. Jeg brukte klikkeren, men lokket henne som oftest.

Det er antagelivis fordi hun ikke vet hva du ønsker at hun skal gjøre, så hun gjør noe hun vet hun har fått godbit for før. Faktisk er bukke en av tingene Tinka tilbyr først, om hun ikke helt vet hva jeg vil. Altså er det muligens et tegn på at du har gått for fort frem.

Her kan du f.eks. vente, og se om hun tilbyr noe annet.. f.eks. det du ønsker. Om du nylig har startet å gå fullt inn for klikkertrening, så blir hun jo en slags crossover hund, og da er det ikke så dumt å lese seg litt inn på stoff som omhandler akkurat det, ting må ofte tilrettelegges litt annerledes :wub:

Hva slags triks driver du og lærer henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC er "tradisjonelt" trent, begynte med klikkertrening og hun tilbyr alt mulig, for jeg klikker jo for alt jeg vil ha. Jeg har begynt å gå rundt i huset med klikkern i lomma så jeg kan klikke på alt jeg vil ha. Amiga er bare trent med klikker og så fort jeg tar i den begynner hun å tilby ting. Foxi kommer gjerne og prøver seg med bamse ol og får da godbit og klikk.

ofte når man trener kan det være lurt å "minne" på hva jeg vil ha nå, skal jeg trene masse stå, så hjelper jeg til med en (går mot henne for å få henne opp i stå) gang. også tar hun ideen og fortsetter å tilby stå, kan du ikke prøve å lokke noe annet enn bukk og prøve å klikke mer for det, og se om hun tar hintet og begynner å tilby det du prøvde å vise henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å få frem det ønskede resultatet etterhvert, hun skjønner jo det omsider. Jeg regner med de fleste hunder som er trent til å tilby adferd selv, til en tid eller annen tilbyr feil moment, før vi klikker for det som er på vei mot det rette, og hunden skjønner det.

Jeg bare lurte på hvorfor det er akkurat denne adferden hun tilbyr hver gang hun ikke skjønner noe. Hvorfor ikke noe annet?

Treningen går supert, det var ikke ment som en tråd fordi jeg trenger hjelp i treningen :wub: Men takk for tips likevel.

Jeg lærer henne forresten at hun skal lukke skuffer akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å få frem det ønskede resultatet etterhvert, hun skjønner jo det omsider. Jeg regner med de fleste hunder som er trent til å tilby adferd selv, til en tid eller annen tilbyr feil moment, før vi klikker for det som er på vei mot det rette, og hunden skjønner det.

Jeg bare lurte på hvorfor det er akkurat denne adferden hun tilbyr hver gang hun ikke skjønner noe. Hvorfor ikke noe annet?

Treningen går supert, det var ikke ment som en tråd fordi jeg trenger hjelp i treningen :icon_redface: Men takk for tips likevel.

Jeg lærer henne forresten at hun skal lukke skuffer akkurat nå.

Kanskje fordi det er en leke posisjon? Ellers så er disse papillon/phalenene våre litt spesielle, Tinka tilbyr som sagt også bukking veldig lett og ofte :whistle:

De fleste hunder har det jo veldig gøy når de tenker og sånn, og leking er jo også gøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det er en leke posisjon? Ellers så er disse papillon/phalenene våre litt spesielle, Tinka tilbyr som sagt også bukking veldig lett og ofte :icon_redface:

De fleste hunder har det jo veldig gøy når de tenker og sånn, og leking er jo også gøy :whistle:

Det ser ikke ut som noen leke stilling, det ser ut som bukke :lol: Lekestilling tilbyr hun meget sjeldent, og da er det noe litt annet enn det hun gjør når vi har shaping.

Kanskje det bare er rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som noen leke stilling, det ser ut som bukke :lol: Lekestilling tilbyr hun meget sjeldent, og da er det noe litt annet enn det hun gjør når vi har shaping.

Kanskje det bare er rasen :)

Bukke og lekestilling er jo ganske like :icon_redface: Forlabbene nede, og rumpa i været :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg. Men Blondie sin leke stilling ligner ikke så mye på hennes lekestilling. Altså de er like, men jeg ser stor forskjell på dem.

Ahhh da skjønner jeg hva du mener, og da har jeg ingen god forklaring på hvorfor hun tilbyr akkurat den atferden :whistle: Men de er jo så søte når de holder på :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...