Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening/shaping

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har først nå i det siste virkelig gått inn for å trene klikkertrening og shaping av trix med Blondie. Det jeg merker ved henne da er at hver gang vi trener, så tilbyr hun adferden "å bukke" om hun ikke helt skjønner hva det egentlig er jeg ønsker å lære henne. Hvorfor gjør hun dette?

Trixet "å bukke" har ingenting med trixet jeg prøver å lære henne, og jeg trente heller ikke inn "å bukke" med shaping. Jeg brukte klikkeren, men lokket henne som oftest.

Skrevet

Jeg har først nå i det siste virkelig gått inn for å trene klikkertrening og shaping av trix med Blondie. Det jeg merker ved henne da er at hver gang vi trener, så tilbyr hun adferden "å bukke" om hun ikke helt skjønner hva det egentlig er jeg ønsker å lære henne. Hvorfor gjør hun dette?

Trixet "å bukke" har ingenting med trixet jeg prøver å lære henne, og jeg trente heller ikke inn "å bukke" med shaping. Jeg brukte klikkeren, men lokket henne som oftest.

Det er antagelivis fordi hun ikke vet hva du ønsker at hun skal gjøre, så hun gjør noe hun vet hun har fått godbit for før. Faktisk er bukke en av tingene Tinka tilbyr først, om hun ikke helt vet hva jeg vil. Altså er det muligens et tegn på at du har gått for fort frem.

Her kan du f.eks. vente, og se om hun tilbyr noe annet.. f.eks. det du ønsker. Om du nylig har startet å gå fullt inn for klikkertrening, så blir hun jo en slags crossover hund, og da er det ikke så dumt å lese seg litt inn på stoff som omhandler akkurat det, ting må ofte tilrettelegges litt annerledes :wub:

Hva slags triks driver du og lærer henne?

Skrevet

Min BC er "tradisjonelt" trent, begynte med klikkertrening og hun tilbyr alt mulig, for jeg klikker jo for alt jeg vil ha. Jeg har begynt å gå rundt i huset med klikkern i lomma så jeg kan klikke på alt jeg vil ha. Amiga er bare trent med klikker og så fort jeg tar i den begynner hun å tilby ting. Foxi kommer gjerne og prøver seg med bamse ol og får da godbit og klikk.

ofte når man trener kan det være lurt å "minne" på hva jeg vil ha nå, skal jeg trene masse stå, så hjelper jeg til med en (går mot henne for å få henne opp i stå) gang. også tar hun ideen og fortsetter å tilby stå, kan du ikke prøve å lokke noe annet enn bukk og prøve å klikke mer for det, og se om hun tar hintet og begynner å tilby det du prøvde å vise henne?

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å få frem det ønskede resultatet etterhvert, hun skjønner jo det omsider. Jeg regner med de fleste hunder som er trent til å tilby adferd selv, til en tid eller annen tilbyr feil moment, før vi klikker for det som er på vei mot det rette, og hunden skjønner det.

Jeg bare lurte på hvorfor det er akkurat denne adferden hun tilbyr hver gang hun ikke skjønner noe. Hvorfor ikke noe annet?

Treningen går supert, det var ikke ment som en tråd fordi jeg trenger hjelp i treningen :wub: Men takk for tips likevel.

Jeg lærer henne forresten at hun skal lukke skuffer akkurat nå.

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å få frem det ønskede resultatet etterhvert, hun skjønner jo det omsider. Jeg regner med de fleste hunder som er trent til å tilby adferd selv, til en tid eller annen tilbyr feil moment, før vi klikker for det som er på vei mot det rette, og hunden skjønner det.

Jeg bare lurte på hvorfor det er akkurat denne adferden hun tilbyr hver gang hun ikke skjønner noe. Hvorfor ikke noe annet?

Treningen går supert, det var ikke ment som en tråd fordi jeg trenger hjelp i treningen :icon_redface: Men takk for tips likevel.

Jeg lærer henne forresten at hun skal lukke skuffer akkurat nå.

Kanskje fordi det er en leke posisjon? Ellers så er disse papillon/phalenene våre litt spesielle, Tinka tilbyr som sagt også bukking veldig lett og ofte :whistle:

De fleste hunder har det jo veldig gøy når de tenker og sånn, og leking er jo også gøy :lol:

Skrevet

Kanskje fordi det er en leke posisjon? Ellers så er disse papillon/phalenene våre litt spesielle, Tinka tilbyr som sagt også bukking veldig lett og ofte :icon_redface:

De fleste hunder har det jo veldig gøy når de tenker og sånn, og leking er jo også gøy :whistle:

Det ser ikke ut som noen leke stilling, det ser ut som bukke :lol: Lekestilling tilbyr hun meget sjeldent, og da er det noe litt annet enn det hun gjør når vi har shaping.

Kanskje det bare er rasen :)

Skrevet

Det ser ikke ut som noen leke stilling, det ser ut som bukke :lol: Lekestilling tilbyr hun meget sjeldent, og da er det noe litt annet enn det hun gjør når vi har shaping.

Kanskje det bare er rasen :)

Bukke og lekestilling er jo ganske like :icon_redface: Forlabbene nede, og rumpa i været :whistle:

Skrevet

Bukke og lekestilling er jo ganske like :icon_redface: Forlabbene nede, og rumpa i været :whistle:

Det vet jeg. Men Blondie sin leke stilling ligner ikke så mye på hennes lekestilling. Altså de er like, men jeg ser stor forskjell på dem.

Skrevet

Det vet jeg. Men Blondie sin leke stilling ligner ikke så mye på hennes lekestilling. Altså de er like, men jeg ser stor forskjell på dem.

Ahhh da skjønner jeg hva du mener, og da har jeg ingen god forklaring på hvorfor hun tilbyr akkurat den atferden :whistle: Men de er jo så søte når de holder på :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...