Gå til innhold
Hundesonen.no

Bringkobbel


Superbikkja

Recommended Posts

  • 6 months later...
Skrevet

Jeg kjøpte mitt bringkobbel fra canis i størrelsen large og jeg har border collie på 22 kg.

quote fra canis:

"Størrelse stor (eller bare "vanlig") passer til alle store og mellomstore hunderaser.

Størrelse small passer til små hunder som f.eks. kelpie eller veldig små border collier. "

Guest Jonna
Skrevet

Jeg har størrelse stor. Den passer til alle mine (også mini-kelpien).

Den dagen hun løper med det løst så vil hun stappe bena i det, hekte seg i busker e.l. AK hannhunder må også ha små bitt pga dette etterhvert som de må litt mer enn bare løpe rett fram på flatmark :)

Hvor stor bittet er kommer ann på pelsen og løpestil. Omtrent Alle AK jeg kjenner, BC tisper og BC hannhunder av mindre str bruker small bittet. En fin regel er at bittet ikke skal gå "utafor" nakken når det er på. Bittet skal heller ligge på innsiden av nakken for da er det mindre sjangs for at de hekter seg i høyt tempo og hundne må presse seg fram i terrenget.

Skrevet

Mulig at det blir et problem når hun løper i tøffere terreng, men det ser hvertfall veldig bra ut på når det er strammet godt nok. Men Tia (21kg) og Cita (24kg) har ingen problemer å løpe med det overhodet selv i ulendt terreng. Men de er jo litt større hunder enn en liten BC hann kanskje...

Guest Jonna
Skrevet

Mulig at det blir et problem når hun løper i tøffere terreng, men det ser hvertfall veldig bra ut på når det er strammet godt nok. Men Tia (21kg) og Cita (24kg) har ingen problemer å løpe med det overhodet selv i ulendt terreng. Men de er jo litt større hunder enn en liten BC hann kanskje...

Det har også litt mer løpestil å gjøre. AK (og BC) er gjerne litt mer lavtflyvende i terrenget enn feks labbis og Aussie.

Dette er normal "linje" på en AK, hvis bitte blir for hengete så tråkket de inni det på 2 sek. (Og dette er en hund som ikke har det høyeste tempoet og dermed ikke er så lavtflyvende)

226950_221557357871481_100000516542715_876673_7539884_n.jpg

Bittet skal henge så det ikke stikker utenfor halslinjen, om hun hadde hatt ett stort bitt så hadde halsbåndet vært det samme, men bittet hadde fått en "knekk" i leddet på utsiden. Bittet skal helst ikke komme nedenfor brystbenet når senket for det øker sjangsen for at bittet hekter seg i bena og kvist så de turner i det de hopper over ting.

228669_221557091204841_100000516542715_876665_8211715_n.jpg

Skrevet

Aussiehannen jeg hadde brukte det største/store bittet. Fungerte fint på ham. Nå har jeg byttet det i det minste bittet. Lira, aussietispa på 16kg har en løpsstil som gjør at hun trør inn i det store bittet i veldig ulent terreng. Det gjør hun ikke med det lille bittet.

Her henger det litt høyt, så det vises ikke så godt, men det er ca sånn på henne.

09.JPG

Bildet er frekt og freidig stjålet fra Mikkel på www.iskonirm.com

Slik så hun ut med det store bittet, ganske høyt festet. Når jeg slakket det opp trødde hun det ut.

trening%20004.JPG

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...