Gå til innhold
Hundesonen.no

Halm til hest?


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg ønsker å gi halm til hesten min som tidsfordriv og magefyll. Men hva slags halm skal jeg gi, eller er det ikke forskjellige typer? Jeg har jo hørt at noen hester ikke kan ha halm som underlag i boksen, da de spiser på det, hvorfor kan man da fôre på halm? Kan jeg gi så mye halm jeg vil, i tilegg til høy, uten at han blir tykk? Hvor får man tak i halm? Har de det på FK? Er det dyrt?

Så har jeg noen spørsmål om kraftfôr. Til nå har han kun gått på høy og en håndfull havre (stått inne siden august), men han trenger jo sikkert vitaminer og sånt. Leste litt om forenheter og næringstoffer og sånn i sommer, men nå har jeg glemt alt... Hesten er en fjordingvalakk på 1.50 cm, og veier vel rundt 500 kg. Jeg lurer på om jeg skal bruke Champion Komplett eller Champion Diett. Han er ikke tykk (selvom mamma påpeker at han begynner å bli litt vel rund i kantene), men han er jo av en nøysom rase. Han blir ridd nesten hver dag, ofte rir jeg en gang og leier en liten tur senre på dagen/kvelden (kun om jeg har tid).

Litt mye spørsmål kanskje, blir veldig glad for svar! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du bør ikke gi hesten din halm, da dette kan gi leddproblemer. Jeg vil heller ha foret flere ganger om dagen med høy og gi han det i finmasket høynett slik at han må jobbe mer for føden. Champion diett er et for jeg har bbrukt selv det siste året og er veldig fornøyd med dette, da det gir mer metthetsfølelse og hesten trenger mindre grovfor. Om du kan få tak i høy av litt dårligere kvalitet H3-H5 så er dette mye bedre å gi hesten enn halm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi hesten din halm, da dette kan gi leddproblemer. Jeg vil heller ha foret flere ganger om dagen med høy og gi han det i finmasket høynett slik at han må jobbe mer for føden. Champion diett er et for jeg har bbrukt selv det siste året og er veldig fornøyd med dette, da det gir mer metthetsfølelse og hesten trenger mindre grovfor. Om du kan få tak i høy av litt dårligere kvalitet H3-H5 så er dette mye bedre å gi hesten enn halm.

Det lærte jeg ingenting om da jeg gikk hestelinja.. Har du noen linker ect. hvor jeg kan lese om det?

Det jeg lærte på skolen var at halm var fint å fôre med da det inneholder lite proteiner men mye fiber (og fiber er jo "tommel opp x 1000)

og den beste halmen å bruke var havrehalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det lærte jeg ingenting om da jeg gikk hestelinja.. Har du noen linker ect. hvor jeg kan lese om det?

Det jeg lærte på skolen var at halm var fint å fôre med da det inneholder lite proteiner men mye fiber (og fiber er jo "tommel opp x 1000)

og den beste halmen å bruke var havrehalm.

Nei det har jeg ingen linker til. Dette er kunnskap jeg har lært av gamle hestekarer, de hadde nok ingen vitenskapelig forklaring, bare erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ingen linker til. Dette er kunnskap jeg har lært av gamle hestekarer, de hadde nok ingen vitenskapelig forklaring, bare erfaring.

Ok, jeg prøvde å google litt da jeg først leste det men fant ingenting. Så om en veldger å tro på det får vel være opp til enselv :wub:

Jeg ville ikke hatt noe problem med å fôre med halm som vomfyll dersom min hest hadde slitt med overvekt (nå har jeg bare eid varmblodige hester så har ikke hatt det problemet så har ingen erfaring med fôring på halm selv..)

Og ang, kraftfôr. Har du en hest som har lett for å bli rund så dropp kraftfôr, gi heller næringsrikt grovfôr (i riktig mengde så den ikke blir tykk) , er du redd den får for lite vitaminer så kjøp heller vitaminer i pelletsförm.

Personlig mener jeg at det kun er høypresterende hester (travhester, galopphester og konkurranse hester som er i hard trening og konkurrer flere ganger i mnd på høyt nivå) og hester som sliter med å holde vekta opp som trenger kraftfôr, jeg får litt vondt i meg av å se hobbyhester få over litern med kraftför dagen, en neve slik TS gir er mer fornuftig!

Min andalusier hoppe fikk 2,5 dl når hun var i det hardeste bruket hun var i (2-3t. dagen) og var faktisk litt rund i kantene da og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gi halm til hesten min som tidsfordriv og magefyll. Men hva slags halm skal jeg gi, eller er det ikke forskjellige typer? Jeg har jo hørt at noen hester ikke kan ha halm som underlag i boksen, da de spiser på det, hvorfor kan man da fôre på halm? Kan jeg gi så mye halm jeg vil, i tilegg til høy, uten at han blir tykk? Hvor får man tak i halm? Har de det på FK? Er det dyrt?

Så har jeg noen spørsmål om kraftfôr. Til nå har han kun gått på høy og en håndfull havre (stått inne siden august), men han trenger jo sikkert vitaminer og sånt. Leste litt om forenheter og næringstoffer og sånn i sommer, men nå har jeg glemt alt... Hesten er en fjordingvalakk på 1.50 cm, og veier vel rundt 500 kg. Jeg lurer på om jeg skal bruke Champion Komplett eller Champion Diett. Han er ikke tykk (selvom mamma påpeker at han begynner å bli litt vel rund i kantene), men han er jo av en nøysom rase. Han blir ridd nesten hver dag, ofte rir jeg en gang og leier en liten tur senre på dagen/kvelden (kun om jeg har tid).

Litt mye spørsmål kanskje, blir veldig glad for svar! :wub:

Det halm hestene er gladest i at spise er byghalm, og hvis du ønsker at den ikke skal spise så mye af det da skal hesten stå på havre eller hvetehalm.

Har selv haft 6 hester, noen fra de blev født og andre i annen alder, og ingen af dem fikk ledproblemer af at jeg gav halm som grovfoder, tror det er en gammel skrøne at det skal give ledproblemer, for jeg har aldrig hørt den, har jobbet med heste som vet. assistent, har jobbet i stald, og kjender en del proffessionelle ryttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...