Gå til innhold
Hundesonen.no

ligge fint

Lizzi

Recommended Posts

jeg sliter veldig me og få nikita til og være på gulve og ikke altid i fanget til noen. Viss hun ikke får komme opp så skriker hu (VELDIG høyt) helt til noen tar hu opp. sånn kan hu stå og holde på i flere timer. hva skal jeg gjøre?

hu har og en merkelig "knekk" lyd i den ene bak foten. nesten som når vi knekker fingrene, noen som har peiling på hva dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en hund som er vant til å få viljen sin. Dere må bare kutte ut fangliggingen og si at hunden skal være på gulvet. Får bare prøve å overse hylingen. En hund lærer fort hva den kan gjøre for å oppnå viljen sin. I dette tilfelle : hyler jeg blir jeg løftet opp. Hva skjer hvis dere sier hysj eller fy hvis hunden hyler?

Det med foten vet jeg ikke helt desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun hyler - da stopper hun vel innimellom for å trekke pusten regner jeg med?

Vel. Da gir du henne overhodet ikkeno oppmerksomhet på noe som helst måte (ikke snakk til henne, ikke se på henne, ikke klapp henne, ikke kjeft på henne osv) når hun hyler. Det ene sekundet hun tir still, belønner du i form av oppmerksomhet og noe hun syns er kjempebra (godbit/leke/ball osv). Etterhvert vil du at hun skal være stille to sekunder før hun får oppmerksomhet og belønning, deretter fem, sju, ti, femten osv.

Hvis du syns det er vanskelig å belønne henne til riktig øyeblikk så kan du lære inn klikkeren så hun veit hva det er hun får belønning for.

Det kan sikkert ta litt tid, men til slutt får du en hund som er stille fordi den har lyst - for den veit at det er den eneste måten å få oppmerksomhet og belønning på.

Det er i alle fall sånn jeg ville fått en slutt på det problemet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig viktig at du slutter å gi henne oppmerksomhet/løfte henne opp når hun hyler! Aldri la henne oppnå noen ting med den hylingen, så vil den etter hvert ekstingveres. Så får du heller gå med hørselsvern en stund. Du kommer aldri til å bli kvitt det når du gir henne oppmerksomhet for det. Og jo lengre hun hyler før hun får det som hun vil, jo verre vil det bli. Du kan også gjøre som wesminster sa, og belønne når hun er stille, det vil sansynligvis gjøre at det går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...