Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som er kresen/bortskjemt eller vil bare ikke spise


Epson

Recommended Posts

Valpen vår er nå ca 4 mnd og veier 14 kg, har fått eukanuba til nå.

Han vil rett og slett ikke spise.

Har snakket med vetrinær om det og hun sa bare at vi skulle la maten stå fremme så kom han til å spise til slutt.

det har funka sånn halvveis, men nå blir maten bare stående.

Noen tips? Skal jeg bare la det stå og ikke bekymre meg? Jeg er vant med elghund valper som søvsuger opp all maten sin med en gang..

Har kjøpt RC nå og får prøve det. Men jeg syntes han er liten og vil ikke si at han er for tynn, men litt for tynn for normalen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt maten stå jeg, for da betyr den ikke noe lenger. Da er den jo der, så det er ikke noe stress. Sett ned maten og hvis hunden ikke rører det etter et par minutter så fjerner du den og venter til neste gang! Vær hard! Ingen hunder sulter seg selv. Etterhvert vil hunden forstå at når maten kommer så er det "spis, eller gå sulten". Da vil han nok spise godt når maten blir servert tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga hadde en periode hvor hun ikke spiste, jeg satte frem maten, hun spiste ikke på fem minutter, tok den vekk. Rince repeat. Til slutt spiser valpen. Nå driver hun og ikke vil ha mat igjen, og tar vekk maten etter 5 minutter (hun snuser og går) og gir henne senere, vil hun ikke ha da, tar jeg det vekk igjen.

Det har litt med hvordan du vil fore hunden din, men jeg ville aldri latt mine hunder ha mat hele dagen, jeg synes det er en stygg uvane, du har ingen kontroll over dobehov, og du får en hund som stresser og maser om du drar på ferie/tur og den ikke har tilgang til mat i bilen og gudhvethvor. Hundene mine får spise når de får maten, basta bom bim. Ergo jeg tar den vekk om hun ikke er intresert og hun får en sjangs til senere, ev får hun neste morgen. Ingen dør av å gå uten mat litt. De spiser når de blir sultne.

Men et tips er f.ex å ta litt leverpostei eller smøreost oppi, eller ta brødbiter oppi. Gjør maten litt mer intresangt. Men jeg ville fortsatt stått på samme prinsippet med å ta maten vekk og prøve senere.

Siden Marianne postet før jeg rakk, så er jeg også helt enig med Marianne. Slutt å la bikkjer bare ha mat, lærer ikke matvett av slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha latt maten stå fremme...

Hadde du selv vært fristet av et fat med 5 kneipbrødskiver om det sto fremme hel tiden? :blink:

Tilby valpen mat 3-4 ganger pr dag, ikke for store måltider. Ta vekk maten etter 10 minutter og prøv igjen ved neste måltid. :whistle:

Kan det være at valpen feller tenner, er øm i munnen? I såfall kan det være en fordel å bløte maten godt opp før servering.

Edit: litt seint ute ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt med hvordan du vil fore hunden din, men jeg ville aldri latt mine hunder ha mat hele dagen, jeg synes det er en stygg uvane, du har ingen kontroll over dobehov, og du får en hund som stresser og maser om du drar på ferie/tur og den ikke har tilgang til mat i bilen og gudhvethvor. Hundene mine får spise når de får maten, basta bom bim. Ergo jeg tar den vekk om hun ikke er intresert og hun får en sjangs til senere, ev får hun neste morgen. Ingen dør av å gå uten mat litt. De spiser når de blir sultne.

Takk for svar ser denne med bilturer osv.. Har ikke hatt noen problemer ennå men kommer nok til å få det i fremtiden:-)

Har prøvd litt av å ta vekk maten i går og i dag, så da får han heller gå sulten :whistle:

Ja han driver å feller noen tenner nå så da skal jeg begynne å bløte foret for han:-)

takk igjen for forslag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har litt med hvordan du vil fore hunden din, men jeg ville aldri latt mine hunder ha mat hele dagen, jeg synes det er en stygg uvane, du har ingen kontroll over dobehov, og du får en hund som stresser og maser om du drar på ferie/tur og den ikke har tilgang til mat i bilen og gudhvethvor.

Sorry altsaa, men hvor faar du det fra at hunden stresser og maser om mat hele tiden hvis den er vant til aa ha det staaende fremme? :whistle:

Vi har hatt mat staaende fremme til alle vaare hunder 24 t i doegnet omtrent. Vi har ikke opplevd noe av det du beskriver. Verken med de fire setterne, vorstehen, de to schaferne, elghunden... Hundene vaare maser ikke om mat.

Greit nok at folk ikke oensker aa fore paa denne maaten, og at det absolutt ikke fungerer for alle, og at det for mange kan vaere en god ide aa ikke fore slik, saa synes jeg virkelig at aa kalle det en stygg uvane var litt i overkant. Og jeg kan ikke se at jeg har noe mindre kontroll over dobehov heller. Hvorfor skal jeg stresse med det? Hundene gaar paa do naar vi tar de paa tur eller naar vi slipper dem ut om morgenen/etter jobb/ved leggetid. Jeg driver ikke aa maaler hvor ofte eller hvor mye. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altsaa, men hvor faar du det fra at hunden stresser og maser om mat hele tiden hvis den er vant til aa ha det staaende fremme? :whistle:

Vi har hatt mat staaende fremme til alle vaare hunder 24 t i doegnet omtrent. Vi har ikke opplevd noe av det du beskriver. Verken med de fire setterne, vorstehen, de to schaferne, elghunden... Hundene vaare maser ikke om mat.

Greit nok at folk ikke oensker aa fore paa denne maaten, og at det absolutt ikke fungerer for alle, og at det for mange kan vaere en god ide aa ikke fore slik, saa synes jeg virkelig at aa kalle det en stygg uvane var litt i overkant. Og jeg kan ikke se at jeg har noe mindre kontroll over dobehov heller. Hvorfor skal jeg stresse med det? Hundene gaar paa do naar vi tar de paa tur eller naar vi slipper dem ut om morgenen/etter jobb/ved leggetid. Jeg driver ikke aa maaler hvor ofte eller hvor mye. :)

Opplevd flere hunder i slekta som rett og slett ikke taklet å dra på besøk fordi det stod ikke mat der, de gikk rundt og stresset og ventet på matskål. Flere i slekta endte da med å la hunden bli hjemme fordi om de tok den med seg stresset den bare etter mat, ferie likte den ikke etc. Det var ikke det at den konstant spiste men den ble helt tusseluss om maten ikke var der, også venner av familien hadde det problemet med flere hunder og de nye hundene nå blir foret når de får mat. Så min erfaring (5-6 hunder av slekt og venner) som blir foret slikt stresser og blir tabbeluss og teite fordi oioioi, det var ikke mat her. Derfor skrev jeg det jeg skrev :blink:

Skjønner egentlig ikke hvorfor man vil fore slikt, men det er min mening, som egentlig er opp for debatt akkurat nå. Men ja, der har du hvorfor jeg synes det er teit å fore slikt basert på erfaringene mine. Andre har nok helt annen erfaring. Men hvorfor vil du egentlig la de ha mat hele dagen? Det er jo veldig ikke slik hunden er, en vill hund har jo ikke konstant tilgang til mat. Jeg vil heller at hunden min får mat også går den på do etterpå, enn å gå å små spise og kanskje må på do mens jeg ikke er hjemme etc.

Har heller ikke hittil møtt en eneste forselger, veterinær, etc som har anbefalt å la maten stå fremme hele dagen.

Edit:

Å kalle det en stygg uvane kan ha vært å gå over streken, men i mine øyne er det noe jeg aldri ville funnet på og synes det lager dårlige vaner. My point of view! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da både positive og negative sider ved begge föringsmetoder, og da er det bare å bruke den metoden som fungerer best for seg og sine.

Da kan vi jo ta det andre veien også da Anette. Ville hunder ville heller aldri blitt servert mat 2-3 ganger om dagen i en matskål - en servert til frokost og en til middag. Spesielt ikke til et bestemt klokkeslett. Da måtte de funnet seg mat når de ble sultne, enkelt nok.

Hvis man mater hunden(e) sine til bestemte tider hver dag, lager jo dette rutine for hunden, og den gangen hunden ikke får mat til en bestemt tid på døgnet, så lager jo dette en stress-situasjon som kan sammenlignes med de hundene som stresser fordi matskåla ikke går håndihånd med den...

I min erfaring spiser hunder som får maten tatt fra seg mer enn de faktisk trenger fordi de vet at maten forsvinner igjen og blir borte en god stund, mens hunder som har mat stående går å forsyner seg litt nå og da.

Jeg har mat stående hele tiden til min Berner (!) og dette fungerer ypperlig for oss. Hun stresser heller ikke hvis hun kommer til et sted hvor det ikke står en matskål, og stresser ikke i bilen , eller på tur fordi skåla ikke trasker ved siden av.

Som sagt tidligere her - en frisk hund sulter seg ikke. Så i min mening er det ikke noe galt i å före verken på den ene eller andre måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mater hunden(e) sine til bestemte tider hver dag, lager jo dette rutine for hunden, og den gangen hunden ikke får mat til en bestemt tid på døgnet, så lager jo dette en stress-situasjon som kan sammenlignes med de hundene som stresser fordi matskåla ikke går håndihånd med den...

I min erfaring spiser hunder som får maten tatt fra seg mer enn de faktisk trenger fordi de vet at maten forsvinner igjen og blir borte en god stund, mens hunder som har mat stående går å forsyner seg litt nå og da.

..

Jepp rutiner er jeg ikke så veldig begeistret for.. Prøvde å ikke lage det til min konkurranse hest for da ble det lettere for han å forholde seg til stevner.. Og han slapp å få rutinene snudd helt på hodet ganske ofte..

Han(hunden) får frokost, middag og kveld( sånn egentlig) men det er aldri til samme tidspunktet. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp rutiner er jeg ikke så veldig begeistret for.. Prøvde å ikke lage det til min konkurranse hest for da ble det lettere for han å forholde seg til stevner.. Og han slapp å få rutinene snudd helt på hodet ganske ofte..

Han(hunden) får frokost, middag og kveld( sånn egentlig) men det er aldri til samme tidspunktet. :whistle:

Er forskjell på å få at dyret får mat 2-3 ganger om dagen vs ha det fremme konstant..

Mine får frokost mellom 7-10 avheengig av hvordan dagen ser ut, kveldsmat er mellom 6-10 avhengig av kurs ol. Ingen av mine klager om maten blir sen, de venter pent og er glad når maten kommer. :blink:

Forøvrig Reefer, Amiga spiser til hun er mett, hun lar gjerne noe være igjen. Og er jo en grunn til at man måler opp mat i forhold til størrelse og alt. Den får ikke overspise på samme måten som jeg vet labber som bare fikk og fikk i matskåla hele dagen ble trillrunde. Hunder som ikke har matvett tror jeg foring døgnet rundt er dårlig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som ikke har matvett tror jeg foring døgnet rundt er dårlig for.

Selv om skålen står fremme så fyller man den jo ikke opp om den blir tom. Jeg putter mat i skåla, og det får han spise når han vil. Når skåla er tom er den tom. Neste dag er det ny porsjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på å få at dyret får mat 2-3 ganger om dagen vs ha det fremme konstant..

Opprinnelig skulle det vært 3 ganger om dagen, men det endte opp med at han aldri spiste opp frokosten sin så jeg lot det stå fremme til han hadde spist opp. Så fikk han nytt til kvelden.

Men i det siste har det endt opp med at maten bare har blitt stående.

Men skal prøve det du sa med å ta det vekk og så gi han det på "ny" senere :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skulle det vært 3 ganger om dagen, men det endte opp med at han aldri spiste opp frokosten sin så jeg lot det stå fremme til han hadde spist opp. Så fikk han nytt til kvelden.

Men i det siste har det endt opp med at maten bare har blitt stående.

Men skal prøve det du sa med å ta det vekk og så gi han det på "ny" senere :whistle:

Amiga ville ikke spise at all rundt 10 uker. Vi ga henne mat, hun ville ikke ha, tok vekk, prøvde en halvtime etterpå, ingen reaksjon, ventet til utpå ettermiddagen og holdt på sånn et par dager og hun spiste igjen. I enden sluttet vi med RC og begynne med Eukanuba. Da begynte hun å spise med en gang, hunder kan være kresne i ny og ne også :blink:

Når hun ikke spiser nå (hun får ofte litt brød og matrester oppi også) så tar jeg det vekk og gir senere eller dagen etterpå. jeg lot det stå 2 timer engang og hun rørte det jo ikke så. Har nå senere begynt å fore med halvt V&H og halvt med tørrfor, så nå er hun kjempeglad i maten, for v&h smaker så godt :)

Du må bare prøve deg frem, til slutt spiser han. Leverpostei, våtfor oppi, matrester etc. Mange påfunn for å få tørrfor til å smake litt bedre :)

edit: vi måtte også slutte med 3 ganger om dagen for da ville hun bare ikke ha mat. 2 ganger får hun nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte selfølgelig Anette...

Det sier seg jo selv at en hund ikke skal ha mat i skåla hele tiden hvis den spiser opp gang etter gang etter gang og du i tillegg kan rulle den av gårde.

Dette var jo heller ikke et spørsmål om å konstant fylle opp, men heller å bare ha skåla stående.

Om en hund får sin rasjon f.eks. 750g med för servert i porsjoner som står i 5 minutter hver gang - 3 ganger om dagen, eller om det er 750g som står der til det er borte spiller for meg ingen trille :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har totalt NULL rutine på fóring. Bare hun får i seg det hun skal (som jeg nøye føler med ved å sjekke hva slags hold hun er i) i løpet av uken så er jeg fornøyd.

Her kan hun gått få fóringen mandag kveld, ikke noe tirsdag og fóring onsdag morgen, torsdag morgen, og fredag kveld osv. Noen ganger får hun bare en pittelitt smakebit hvis jeg skal på trening f.eks.

Og når jeg tørrfóret, så tok jeg ofte med meg dagsrasjonen på trening :whistle: Og da ble det ikke noe fóring i matskål.

Ellers har jeg alltid tatt vekk mat som blir latt stå, og nå har jeg en hund som spiser til det er tomt. Dette syntes jeg gjør det lettere for meg å regne ut hva hun spiser, hva hun trenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også bare være så enkelt at han ikke liker maten.Frøkena her liker ikke Eukanuba i det hele tatt hun.Prøvde flere smaker men,nei går ikke ned nei.Royal Canin derinot var visst godt! Så går jo prøve skifte for også.Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også bare være så enkelt at han ikke liker maten.Frøkena her liker ikke Eukanuba i det hele tatt hun.Prøvde flere smaker men,nei går ikke ned nei.Royal Canin derinot var visst godt! Så går jo prøve skifte for også.Lykke til :blink:

Jepp har akkurat kjøpt en 3kg sekk med RC for å se, for Eukanuba er tydeligvis ikke noe godt.

Han fikk RC til morgenen i dag og borte er maten :) Men det kan jo også være at det er nytt og spennende :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plagdes med vår valp i begynnelsen også med at hun ikke ville spise, vi prøvde først å gjøre det vått(hjalp ikke) så puttet vi forskjellige ting i det, og dette hjalp, men bare når det var ekstra ting i det, og siden jeg ikke vil ha en hund som aldri spiser hvis den bare får hundemat uten ekstra gobiter uten det, ville jeg ikke fortsette med dette. Men her ble det så enkelt at vi byttet for :) Vi gikk faktisk over til Eukanuba(hun fikk royal canin først), og da spiste hun opp alt hun skulle ha hele tiden :whistle: Er det noen dager hun spiser dårlig venter vi som oftest å ser, går det lang tid(nesten en dag uten mat) putter vi i litt leverpostei oppi :blink:

Tipper det hjelper nå når du har byttet for ;)

Når det gjelder diskusjon om mating forstår jeg ikke hvorfor man er så negativ til at maten står fremme. Her står maten fremme hele dagen, og hun spiser når hun vil. Men hun får frokost alt fra 8-10, middag rundt 15 og kvelds fra 7-9, ikke alltid hun spiser opp hele tiden, men da går hun bare senere å spiser resten :) Det er jo ikke sånn at jeg fyller matskålen hele tiden, hun får det hun skal i løpet av et døgn og er matskåla tom så er den tom til neste måltid. Jeg vil ikke gjøre henne avhengig av tider og rutiner, slik at hvis man er borte eller på tur eller ikke har muligheten til å gi mat akkurat klokka 10 så går det bra. Hun har ingen forhold til skålene slik at hun blir stresset eller gal av at de ikke står der hele tiden, maser ikke om mat heller. Men jeg folk skal jo gjøre slik som fungere best for deres hund :P Fungere det med faste tider er jo det fint:) Men her fungere det best at skålene står ute hele tiden.

Håper du får det til å fungere ;) husker jeg ble litt bekymret når vi plagdes sånn med mating i begynnelsen :) Men nå er hun en sjikkelig golden retriver(eeelsker mat :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt RC nå og får prøve det. Men jeg syntes han er liten og vil ikke si at han er for tynn, men litt for tynn for normalen. :whistle:

Ikke bare bråbytt fôrtype. Det kan gå hardt utover fordøyelsen til en valp/hund. Du må gradvis tilvenne hunden det nye fôret. Bytter man bare brått fra en fôrtype til en annen over en dag, så kan det ende i kraftig diarè for hunden. For valper kan dette være litt mer alvorlig å ha, da en slik liten kropp fortere lider av dehydrering og lavt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange fantasifulle forslag når det gjelder å få hunder til å spise, men når RC går ned uten tilsetting så er det jo ikke noe problem:

Frossen vom skjært i strimler foret med hånd om nødvendig. Man kan knuse den tørkede vommen over RC som en smakstilsetning.

Om frokosten ikke går ned uansett kan man trene noen triks om gi Frolick.

Lever blandet med RC, rå eller tatt i micribølgeovnen.

Jeg spiser også selv samtidig med hundene, hender at jeg later som om de får av min mat.

Tips jeg fikk fra oppdretter for å øke apetitten var å lage en slags vaffel. Egg, spelt, (litt hornsalt til heving), smør, stekt i ovnen på lav varme. Dette er mat til meg og hund. Det smaker best freskt. Lillan liker det så godt at om hun er mett graver hun det ned i sofaen slik at hun kan spise det en annen gang.

Mine må ha mat gjevnlig ellers kaster de opp. Shih tzuer skal være tykke, og mine trener mye og er veldig aktive, det sier seg selv at de må ha i seg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bråbytt fôrtype. Det kan gå hardt utover fordøyelsen til en valp/hund. Du må gradvis tilvenne hunden det nye fôret. Bytter man bare brått fra en fôrtype til en annen over en dag, så kan det ende i kraftig diarè for hunden. For valper kan dette være litt mer alvorlig å ha, da en slik liten kropp fortere lider av dehydrering og lavt blodsukker.

Det vet jeg. Har drevet og "introdusert" det litt over tid nå fra en forprøve sekk, mens jeg kjøpte en hel sekk nå for at han bare skal få det..

Men det som skjedde var at han luket ut RC perlene og lot Eukanuba perlene stå igjen.

men det har jeg gjort i ca en ukes tid nå, så nå får han bare RC og har spist opp maten sin med en gang han får den hele tiden nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Slutt å stresse med det!

Prøv å bytte for og se om hun liker det bedre, men pass på at det ikke blir en vane at du bytter for med en gang hunden går lei. Jeg ville heller ikke ha putta alt mulig dill oppi maten for å få henne til å spise. Ingen hunder sulter seg og ingen hunder har vondt av å være tynne (det motsatte er derimot et vanlig problem). Det betyr selvfølgelig ikke at du ikke skal prøve å finne et for som hunden din liker, men ikke gjør dette til noen stor sak. Mange valper spiser dårlig i perioder.

Jeg har en hund som har spist dårlig hele oppveksten (uansett hva han har fått). Han har vært for tynn, men han har vokst seg så stor som han skal (og vel så det) og har alltid vært frisk og full av fart og energi. Jeg tror ikke på noen måte han har tatt skade av å være litt for tynn (at jeg syns det var litt irriterende/ekkelt å få masse kommentarer på det fra folk er en annen sak). Jeg har vært spuerstreng med at maten blir satt fram, spiser han ikke med en gang forsvinner den. Det drev jeg med i to år uten at dyret endra spisevaner på noen som helst måte. Det funka ikke på min. Mat er rett og slett ikke viktig for han. Så nå gir jeg rett og slett litt f. Er det V&H tar jeg det bort ganske kjapt og putter det i kjøleskapet til neste måltid så det ikke skal bli dårlig. Er det tørt tørrfor lar jeg det gjerne stå fremme resten av kvelden. Nå som han har bikka 2 år har han blitt bedre på spisinga, men jeg tror heller det er aldern enn at jeg lar foret stå fremme. Andre hunder lærer seg kjapt at maten må spises med en gang hvis man er streng og tar den bort. For meg er det ønskelig med en hund som spiser med en gang med tanke på turer og sånt, men sånn er tydeligvis ikke min skrudd sammen. Kanskje han blir en matmoms på sine eldre dager han og ;)

Selvfølgelig vil jo alle at lille valpen skal spise opp maten sin, men det er virkelig ingen stor krise om den spiser litt lite i perioder altså. Og jeg tror at det blir et større problem hvis vi begynner å mase med det. Gi valpen mat. Spiser den ikke, neivel, da får den være sulten da.

En annen ting å tenke på er hvor mye godbiter og griseører og sånt valpen får mellom måltidene. Kanskje valpen rett og slett ikke er sulten? Isåfall bør dere endre noe så det valpen spiser gir den de næringsstoffene den trenger i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min hund da hun var 4 mnd, og hun hadde veldig dårlig apetitt. I tillegg var hun mye magesyk, hun ble kvalm og hadde mye oppkast og lite lyst på mat flere ganger i uka på det værste. Etter noen måneder med utprøving av alle typer fôr (tørrfôr og våtfôr, men ikke ferskfôr) og ulike metoder fant jeg ut at å rett og slett la henne bli sulten mellom hvert måltid var løsningen. Sammen med at jeg gikk over til ferskfôr (V&H). Etter at jeg kuttet ned til ett måltid per dag, var flink til å gi henne nok mosjon (frisk luft og fysisk aktivitet gir matlyst), har hun spist bra. Hun er nå 20mnd gammel, i supert hold og kommer selv og forteller meg at hun er sulten, vanligvis på ettermiddag/kveld. Om vi har trent mye dagen før kan hun si ifra også til frokost. Passer det (dvs at vi er hjemme) så får hun mat når hun er sulten, er vi borte får hun vente. Hun har nå et veldig bra forhold til mat. Hun er ikke matgal (pudler er sjelden det), men hun spiser godt når hun får mat og hun er ikke noe problem å holde i rett hold, hun har til og med hatt litt mye hold i perioder med mindre fysisk aktivitet. Hun har ingen faste fôringsrutiner, noe som gjør at hun er veldig fleksibel, hun får mat når det passer. Som nå, nå står hun her og vil ha mer mat, det kaninlåret hun fikk i sta var tydeligvis ikke nok. Så nå skal hun få et til. Kveldskos på lørdagen, jeg får smågodt og hun får nyslaktede kaninlår :D

Jo, og hun er nå mye bedre i fordøyelsen, etter mange måneder på V&H. Nå får hun tørrfôr ved behov, som når vi er på hytta el.l, og det går veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...