Gå til innhold
Hundesonen.no

Terrariestørrelse- og lys

C.J

Recommended Posts

Poster denne her også, siden folka på Reptilfreaks ikke bød på noen nyttige svar. Ser også at noen her er aktive på tella-fronten :lol:

Jeg vurderer å skaffe meg en tarantell (G. Rosea), men innen den kommer i hus vil jeg forsikre meg om at den vil få det godt, og leve et liv som er en tarantell verdig. Mitt første spørsmål er derfor: hvor mye plass krever en fullvoksen g. rosea egentlig? Jeg hører folk si at den føler seg tryggest i et lite terra (30*30*30) og trives utmerket der, mens andre sier at de vandrer en del på natten og derfor trenger større plass.

Jeg har et 60-liters akvarie (ca. 60*35*40) og et terrarie på 30*30*30 disponibelt.

Hva er deres synspunkt? Kom med argumenter!

Så en liten ting angående lys - hvor viktig er det med en direkte lyskilde over terrariet? Er det slik at tarantellen ikke klarer å skille mellom dag og natt dersom den ikke har noen lyskilde "å gå etter"? Er det nok med lyset i rommet, og sollyset som kommer inn stuevinduet (sollyset vil selvsagt ikke treffe terrariet direkte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lite akvarielys med pære i over det ene terraet og en liten ledlampe fra ikea over den andre. Når tellaen er liten er 30x30x30 stort nok i massevis! Går jo ann å bytte når den vokser seg til?

Den ene av mine bryr seg ikke om dag/natt virker det som, den andre kommer kun ut når lyset er på for å sole og varme seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30x30x30 skal nok holde ja. Er det en fullvoksen du skal få? Evnt vet du hva den har bodd i fra før?

Er det en sling du skal ha, så kan det nok hende den bør ha MINDRE plass i begynnelsen. Her har våre bodd i plastbokser den første tida.

Det ER nok penest med lys over ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sling i 30x30x30 fra starten, har gått fint! Det jeg har gjort er å vente til den er tydelig sulten og legge kakkerlakken rett i spindelvevet så den er garrantert ett "kill".

P.s Sirisser er kjipt å kjøpe til de. Jeg kjøpte inn mange fra dyrebutikk når jeg fikk min første tella. Ordnet til fint til dem i ett eget terrarie og valgte ut de største i dyrebutikken. Var riktig stolt av hvor fint de fikk det! Problemet var at voksne sirisser lever kun to uker eller noe, ingen som hadde sagt noe til meg :) Fikk gitt edderkoppen to stk før alle femten var stein døde. He he. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...