Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske aussieoppdrettere??

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Hva er dette med prøvekluter??

Om man er er virkelig interessert i hund, har tid, innsatsvilje, overskudd og lyst i tillegg til erfaring, som faktisk Benedicte har enormt av, hva er da i veien med å søke en formel1-hund? Hadde du vært mindre bekymra om hun hadde sagt hun ville ha en Malinois, Vicky?

En hund er tross alt en hund, noen har mye motor, andre lite, noen har mye jaktdrift, andre mindre blabla, om hun vil ha en "formel1", spiller det noen rolle om det er en import-aussie, eller malle, eller bruksschæfer fra Sverige, eller en tyskimportert ipo-premiert rottis eller whatever??

Hun vet hva mye hund er, hun vet å takle det, og da skjønner jeg ikke vaset med å teste rasen osv, sette seg inn i rasen gjør man jo uansett om man er en seriøs valpekjøper, man har treningskompiser med den rasen, man ser dem i konkurranser, treffer dem på utstillinger, har dem innom på kennelbesøk osv, sitter timesvis på internett og i telefon, man lager seg jo et inntrykk?!

har jeg kalt det prøvehund? Det er lurt å bli kjent med rasen først og deretter begynne med store operasjoner som inport. Det koster å inportere, og det er så mange fall luker. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan velge en prima hund fra kennel i Norge, hvor man får sett hunden, og får fulgt med å bli kjent med rasen. Inportering fra USA tar 11 mnd hørte jeg fra min venninne som inporterer en hund nå. Det er ikke bare bare. den skal vaksineres, og det vil bli tatt en blodprøve før den drar. De fleste jeg kjenner har hatt hundene sine i danmark under denne tiden før den får komme til Norge. Det er bare det jeg mener. Og som regel anbefaler de fleste aussie folk å ikke gå mer ned enn 50% bruks linjer. Dette er på godt og vondt. Man kan fint få en 100% utstillings hund med 50% brukslinjer. Jeg har møtt så mange som er missfornøyde fordi de fikk en veldig sliten og daff hund. 50% regnes for å være det beste og mest sunne av kombinasjonene. En aussie med aktivitets nivået til en nådags golden retriever er ikke en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vipsen og Aya her, å kjøpe seg en "prøvehund" av en rase før man skaffer seg seg det man egentlig vil ha høres ikke logisk ut for meg..

Dette skjønner jeg ikke kan være noe problem for handler91, da stiller hun vel ikke sin hun for norske dommere da vel? Dette er jo en kjent problem i mange raser, at dommere fra forskjellige land dømmer en rase ulikt.

jeg har aldri kalt det en prøvehund? quote det er du snill, for det kan jeg ikke huske! jeg bare sier at man bør bli kjent med rasens gode og vonde sider, og med dens helse og sykdommer før man investerer så mye tid og penger på å inportere.

Nei, da stiller man ikke for Norske dommere. Men jeg tror nok Handler91 vil ha en hund hun kan stille i Norge og. Hvertfall det hun sa til meg. Jeg er helt sikker på at Handler91 kommer til å matche perfekt med aussie, men hvorfor inportere så tidlig å så forhastet? Hvorfor ikke bli kjent med rasen og Norges aussie miljø? det er så mye å lære om aussien som kan være viktig å vite når man skal inportere for første gang. Og jeg er helt sikker på at Benedicte vil inportere en hund en gang, men det er virkelig lurt å bli kjent med rasen og rasens sykdommer før man gjør slike store operasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg kalt det prøvehund? Det er lurt å bli kjent med rasen først og deretter begynne med store operasjoner som inport. Det koster å inportere, og det er så mange fall luker. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan velge en prima hund fra kennel i Norge, hvor man får sett hunden, og får fulgt med å bli kjent med rasen. Inportering fra USA tar 11 mnd hørte jeg fra min venninne som inporterer en hund nå. Det er ikke bare bare. den skal vaksineres, og det vil bli tatt en blodprøve før den drar. De fleste jeg kjenner har hatt hundene sine i danmark under denne tiden før den får komme til Norge. Det er bare det jeg mener. Og som regel anbefaler de fleste aussie folk å ikke gå mer ned enn 50% bruks linjer. Dette er på godt og vondt. Man kan fint få en 100% utstillings hund med 50% brukslinjer. Jeg har møtt så mange som er missfornøyde fordi de fikk en veldig sliten og daff hund. 50% regnes for å være det beste og mest sunne av kombinasjonene. En aussie med aktivitets nivået til en nådags golden retriever er ikke en aussie.

takk vipsen :wink: Du fikk frem det jeg ønsket :D Det er vel like mye "fall luker" i Norge som i utlandet, og jeg har gått gjennom dette nøye, og fikk anbefalt flere kennler fra en aussiedommer :) Og ja, jeg vil gjerne stille i Norge, men det er utrolig mange utenlandske dommere som dømmer i Norge! Og jeg forhaster meg for all del ikke.

Og jeg har aldri sagt at kombinasjonen jeg får fra ikke er annet enn showhunder. Jeg sa faktisk det stikk motsatte, at dette IKKE er sofahunder som bare brukes til å stille ut! Den ene kennelen jeg er interessert i er i Belgia, og moren er utstillingchampion i tillegg til å være gjeterhund. Og jeg vet om folk i Norge som har iportert fra samme kennel, men gode resultater.

Og jeg sier det igjen:

Hunden jeg leter etter finner jeg ikke i Norge!

Hvordan kan du si at jeg forhaster meg når jeg er så nøye etter å finne hunden som passer for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk vipsen :wink: Du fikk frem det jeg ønsket :D Det er vel like mye "fall luker" i Norge som i utlandet, og jeg har gått gjennom dette nøye, og fikk anbefalt flere kennler fra en aussiedommer :) Og ja, jeg vil gjerne stille i Norge, men det er utrolig mange utenlandske dommere som dømmer i Norge! Og jeg forhaster meg for all del ikke.

Og jeg har aldri sagt at kombinasjonen jeg får fra ikke er annet enn showhunder. Jeg sa faktisk det stikk motsatte, at dette IKKE er sofahunder som bare brukes til å stille ut! Den ene kennelen jeg er interessert i er i Belgia, og moren er utstillingchampion i tillegg til å være gjeterhund. Og jeg vet om folk i Norge som har iportert fra samme kennel, men gode resultater.

Og jeg sier det igjen:

Hunden jeg leter etter finner jeg ikke i Norge!

Hvordan kan du si at jeg forhaster meg når jeg er så nøye etter å finne hunden som passer for meg?

Nei, jeg mener bare at du finner minst like bra hunder her. Og der ER fler fallemmer i utlandet, for der bor du ikke, og du kjenner ikke personene. I tillegg til at du ikke kjenner rasens sykdommer.

Du sa jo bestemt på Vikingskipet at du garantert ikke skulle inportere før du hadde hatt en aussie og var blitt kjent med rasen. Det høres jo logisk ut. Og du ombestemmer deg jo hele tiden, først usa, england belgia, osv.. Og når begynte du å studere kennelen? hvor mange år? Det lønner seg å være i aussiemiljøet en stund før man gjør en slik stor operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Hvorfor skal du ha fra England?

har ikke sagt at jeg skal ha fra England, men letet etter linker til oppdrettere for å se om jeg fant noe som passet til meg - men det gjorde jeg ikke :wink: Grunnen til at jeg titter i utlandet er som sagt at jeg ikke finner den perfekte kombinasjonen her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri kalt det en prøvehund? quote det er du snill, for det kan jeg ikke huske! jeg bare sier at man bør bli kjent med rasens gode og vonde sider, og med dens helse og sykdommer før man investerer så mye tid og penger på å inportere.

Nei, da stiller man ikke for Norske dommere. Men jeg tror nok Handler91 vil ha en hund hun kan stille i Norge og. Hvertfall det hun sa til meg. Jeg er helt sikker på at Handler91 kommer til å matche perfekt med aussie, men hvorfor inportere så tidlig å så forhastet? Hvorfor ikke bli kjent med rasen og Norges aussie miljø? det er så mye å lære om aussien som kan være viktig å vite når man skal inportere for første gang. Og jeg er helt sikker på at Benedicte vil inportere en hund en gang, men det er virkelig lurt å bli kjent med rasen og rasens sykdommer før man gjør slike store operasjoner.

Eh.. jeg har aldri sagt at det var du som kalte det prøvehund jeg Vicky, jeg sa meg bare enig i hva vipsen og aya hadde skrevet... :wink:

Og handler91 får jo en hund hun kan stille i Norge også, hun må i såfall bare luke ut norske dommere.. :)

(Bare så det er sagt, jeg har også en utenlandsk hund, og mitt første eksemplar av rasen er det og.. har vel tatt sjansen på en utenlandsk "prøvehund" jeg og da... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn her for å si en ting...-det er alldeles ikke FLER fallemmer i utlandet enn her i Norge!! Jeg har ALDRI eid en norskfødt hund, og går på min 3 nå...-i disse dager, men så god kommunikasjon og så mye info ute i omløp, kommer man ikke bort i mer trøbbel enn her hjemme.

Etter å ha lest igjennom denne tråden, sitter jeg og igjen med spørsmålet - hvorfor er du så "bekymret" Vicky..? Fordi hun skal ha samme rase som deg...?

Nei...lykke til Benedicte! Om det er noe du lurer på ang imoprt og ikke finner ut av, så spør.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye verre å kjøpe sin første hund av en rase fra utlandet, vs det å kjøpe hunden fra en kennel i Norge? Hvorfor er det så galt å kjøpe en hund, som man har undersøkt hele slekta av, som man har lett lenge etter å finne, som kommer fra en kjempeflott kennel som kan vise til resultater både innen utstilling og bruks - som er det Benedicte vil holde på med? For meg blir det helt bakvendt. Hvorfor er det så ille at Benedicte leter lenge - og også i utlandet - etter drømmekombinasjonen i stedet for å kjøpe en valp fra et hvilketsomhelst kull i Norge?

Og angående at showaussier er daffe - det blir hva man gjør det til. Se på Cita f.eks. - mange av hennes rasefrender er slappe dyr som bare så vidt får tur innimellom. Cita er i aktivitet på forskjellige måter i opptil fire timer hver dag. Og hun tar ikke energisprøyter eller noe. Og hun er slettes ikke daff, selv om mange labradorer i Norge er det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn her for å si en ting...-det er alldeles ikke FLER fallemmer i utlandet enn her i Norge!! Jeg har ALDRI eid en norskfødt hund, og går på min 3 nå...-i disse dager, men så god kommunikasjon og så mye info ute i omløp, kommer man ikke bort i mer trøbbel enn her hjemme.

Etter å ha lest igjennom denne tråden, sitter jeg og igjen med spørsmålet - hvorfor er du så "bekymret" Vicky..? Fordi hun skal ha samme rase som deg...?

Nei...lykke til Benedicte! Om det er noe du lurer på ang imoprt og ikke finner ut av, så spør.

:wink:

det er fler fallemmer der når det gjelder aussien. hvertfall i USA, og f.eks land som Polen. Og jeg mener det virkelig lønner seg å bli kjent med rasen og dens gode og onde sider. Dobbermannen har ikke like mange fall lemmer når det gjelder helse og slikt. Dobbermann er ikke så ny. Jeg sier bare min mening, og jeg utrykker bekymring fordi inport av Australian Shepherd er en stor operasjon som krever mye kunnskap om rasen. Og det er langt ifra fordi hun skal ha samme rase som meg :) Jeg syns aussien er VERDENS FLOTTESTE rase, og jeg håper det er den Benedicte velger :D Men det er inporten av aussien når man ikke er satt inn i det som bekymrer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye verre å kjøpe sin første hund av en rase fra utlandet, vs det å kjøpe hunden fra en kennel i Norge? Hvorfor er det så galt å kjøpe en hund, som man har undersøkt hele slekta av, som man har lett lenge etter å finne, som kommer fra en kjempeflott kennel som kan vise til resultater både innen utstilling og bruks - som er det Benedicte vil holde på med? For meg blir det helt bakvendt. Hvorfor er det så ille at Benedicte leter lenge - og også i utlandet - etter drømmekombinasjonen i stedet for å kjøpe en valp fra et hvilketsomhelst kull i Norge?

Og angående at showaussier er daffe - det blir hva man gjør det til. Se på Cita f.eks. - mange av hennes rasefrender er slappe dyr som bare så vidt får tur innimellom. Cita er i aktivitet på forskjellige måter i opptil fire timer hver dag. Og hun tar ikke energisprøyter eller noe. Og hun er slettes ikke daff, selv om mange labradorer i Norge er det. :wink:

jeg snakker om aussien generellt. den er noe helt annet enn en labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du og familien din har hatt aussie i 4 (?) år så betyr ikke det automatisk at du kan mer om sykdommer/avl av aussien enn Benedicte gjør. Man kan godt kjenne en rases "fall-lemmer" uten å ha hatt en. Hvor går grensa på om man kjenner en rase godt nok til å iMportere mener du? Jeg mener det er ett fett hvilket land man kjøper fra. Hovedsake er å vite at det er riktig rase ens egen person.

Det er ikke noe mer alvorlig å kjøpe fra USA enn det er å kjøpe fra Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du og familien din har hatt aussie i 4 (?) år så betyr ikke det automatisk at du kan mer om sykdommer/avl av aussien enn Benedicte gjør. Man kan godt kjenne en rases "fall-lemmer" uten å ha hatt en. Hvor går grensa på om man kjenner en rase godt nok til å iMportere mener du? Jeg mener det er ett fett hvilket land man kjøper fra. Hovedsake er å vite at det er riktig rase ens egen person.

jeg er oppvokst med aussie fra jeg var barn, og jeg har lært utrolig mye av min oppdretter som har lært meg utrolig mye bra. Og sykdommer er et tema jeg har studert nøye selv. Det er ikke sånt som blir gjort iløped av året liksom: og når du kjøper aussie er det ikke et fett hvor den kommer fra og hva slags type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker om aussien generellt. den er noe helt annet enn en labrador.

Det er ikke noe helt annet med labrador nei. Det er fort gjort å feile ved kjøp av labrador også, som har sykdommer som PRA, HD, AA, katarakt, osv. Hovedpoenget er å kunne se på linjene, og vite hva man skal se etter. Benedicte vet hva hun ser etter, så det er derfor null problem. Det er ikke noe forskjell på å importere en aussie enn det er å importere labrador!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbermannen har ikke like mange fall lemmer når det gjelder helse og slikt. Dobbermann er ikke så ny. Jeg sier bare min mening, og jeg utrykker bekymring fordi inport av Australian Shepherd er en stor operasjon som krever mye kunnskap om rasen. Og det er langt ifra fordi hun skal ha samme rase som meg :) Jeg syns aussien er VERDENS FLOTTESTE rase, og jeg håper det er den Benedicte velger :D Men det er inporten av aussien når man ikke er satt inn i det som bekymrer meg...

Hva er det du sier ?????

Øyesykdommer, hjertesykdommer, wobbler, HD, blødesykdommer, og hudproblemer, kun for å nevne NOE !!

Så ikke kom her og si at aussien er en mer syk rase. Og ny rase ??? Dobberen er såvidt 100 år gammel - det er en av de yngste rasene vi har!

Import av hund er ikke en hjerteoperasjon. Med litt detektiv arbeid - som må gjøres UANSETT hvilket land man skal ha hund fra - og en litt oppegående person - vips...der har man en import.

Heller ikke kom å si at Benedicte ikke setter seg inn i ting. Jenta har et flott støtteapparat rundt seg, hvorav flere har erfaring med import av diverse raser fra før av. Jeg kjenner ikke jenta. Men det jeg klarer å lese meg frem til her forteller meg at det ikke kommer en dårlig bikkje inn i landet hvertfall, og jeg skulle ønske det var en dobber som kom inn!!!

Min rase trenger flere Benedicte`r .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå gir jeg meg med diskusjonen, for nå har Calina hevet seg på med beskyldninger, og Charlotte er heller ikke helt begeistret for meg etter at jeg klagde på det stygge hun skrev om meg på dyrenett. Så jeg holder meg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, selvfølgelig er jeg og Calina store stygge ulver. Hvorfor begynner du å klage på oss? Kan du ikke bare si "javel, da vet vel Benedicte hva hun driver med. Import er sikkert kjempelurt!" i stedet for å spore helt av. Du er tom for argumenter, det er det du er!

Og jeg sier ingenting her med bakgrunn i hva jeg mener om personene personlig! Jeg diskuterer med bakgrunn i mine meninger og oppfatninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå gir jeg meg med diskusjonen' date=' for nå har Calina hevet seg på med beskyldninger, og Charlotte er heller ikke helt begeistret for meg etter at jeg klagde på det stygge hun skrev om meg på dyrenett. Så jeg holder meg unna![/quote']

Nå må du GI deg...! Beskyldninger..?? Og hvor er de da ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...