Gå til innhold
Hundesonen.no

Stua - forbudt for hunden?


MiO

Recommended Posts

Jeg har 3 hunder, en vil ikke ligge på stua fordi det blir for varmt for han. (Leonberger) Nr 2 ligger i ro ca 5 min så tusler han seg og ut i gangen og legger seg der. Nr 3 er Alexis, ho kan godt være på stua sammen med oss, men er mye roligere når ho ligger i gangen sammen med dei to andre.

Og for meg er det helt ok at ikkje dei er på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja hunder er hunder.. Men de er vel en del av familien for det? :ahappy: Du ser ikke på de som en del av familien din? De bare er der liksom..?

Nei de er absolutt ikke bare der, for det hadde etter mitt syn på dyr, vært tilnærmet dyreplageri. Men nei de er ikke familiemedlemmer eller barna mine eller ett eller annet substitutt. De er hunder, de har oppgaver fordi de er hunder. Jeg har hunder fordi det er en glede og berikelse i mitt liv i tillegg til at de fyller forskjellige funksjoner. Men de sover ikke i senga, de ligger ikke i sofaen, de erstatter ikke menneskelig kontakt. Det skal allikevel ikke frata hundene deres evne og rett til fysisk og psykisk morsjon, arbeidsoppgaver eller flokktilhørhighet.

Akkurat som jeg ikke har hestene mine i stua heller, for er det egentlig noen forskjell hvis man syns at dyr er familiemedlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har da ikke vondt av å ikke få være med over alt, i hele huset og til en hver tid. Jeg hadde ikke brydd meg om naboen hadde hatt hundeforbud i stuen i det hele tatt. Sånn har riktig nok ikke jeg det. Jeg har hunden med meg stort sett der jeg er, jeg har hunden i stuen, på kjøkkenet, i sofaen og i sengen (ja, også da jeg var eier av en sankt bernhardshund). Akkurat som at folk ikke synes så mye om å bli fordømt når det kommer til sine restriksjoner innen sitt hundehold, slik liker ikke jeg det heller. Og jeg forstår da godt at folk ikke pryder sengene sin sankt bernhardshunder og schäfere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sagt at hunder lider av å ikke få være i samme rom som eier.. :lol:

Og jeg synes det er forskjell på hunder og hester feks. Hestene er man ikke med på samme måte som når man har hund. Hvis hunden bor inne med menneskene. Hestene holder jo til i stallen fordi det er mest praktisk mtp. størrelse og andre behov hos hest enn hos hund. Nå var det ikke hester man snakket om heller, men hund.

Men alle har jo forskjellige måter å leve med hund på. JEG synes ihvertfall at hunden burde fått lov til å være med familien sin. Den burde hatt det som et alternativ til å være i gang/kjeller osv.. ihvetfall. Hvis den trives best i gangens å er det jo greit ok det, men den burde fått velge selv.. Men ingen er like i hundeholdet sitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Aldri sagt at hunder lider av å ikke få være i samme rom som eier.. :lol:

Og jeg synes det er forskjell på hunder og hester feks. Hestene er man ikke med på samme måte som når man har hund. Hvis hunden bor inne med menneskene. Hestene holder jo til i stallen fordi det er mest praktisk mtp. størrelse og andre behov hos hest enn hos hund. Nå var det ikke hester man snakket om heller, men hund.

Men alle har jo forskjellige måter å leve med hund på. JEG synes ihvertfall at hunden burde fått lov til å være med familien sin. Den burde hatt det som et alternativ til å være i gang/kjeller osv.. ihvetfall. Hvis den trives best i gangens å er det jo greit ok det, men den burde fått velge selv.. Men ingen er like i hundeholdet sitt ;)

Dette må jeg bare få vite noe om. Hva er eksakt forskjellen på å se på hunden som familiemedlem "automatisk", men ikke hester? Jeg har de på ganske lik måte jeg. De er begge artene flokkdyr, de er begge artene anskaffet for å utfylle enkelte roller og oppgaver. Jeg har hatt hestene mine fra de ble født og de har vært håndtert og sosialisert på lik linje med hunder. Nei, vi diskuterte ikke hester, men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så stor forskjell, jeg. Det skal være en naturlig sak å ha hunden i senga og sofaen, endatil litt fordømmende å ikke ha det, men det er unaturlig å ha hesten i stua, fordi den er ikke et familiemedlem? Merkelig logikk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAR jeg sagt at man MÅ ha hund i SENG/SOFA/STOL osv?? Hva er det med sonenfolk å henge seg opp i ting som ikke har blitt sagt?

Det er unaturlig å ha hest i stua fordi ingen har det!? For ALL del ha hesten i stua, jeg bryr meg lite om akkurat det. Hester er familiemedlemmer de også, men ikke på samme måte som en hund. NETTOPP fordi hunden gjerne er i huset og med familien sin mye mer enn en hest er.

Har du virkelig hatt med hestene overalt? På tog, buss, i bil, i en ungeflokk, utsatt de for mange rare lyder og overflater, latt de møte utallige mennesker osv? For det er vel det man gjør med hunder? Så da er det vel det du gjør med føll også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at hunden vil lide noe nød sånn. Pøbel får absolutt ikke være på kjøkkenet, nettopp fordi vi driver med kildesortering (så bøttene må stå på gulvet, siden vi har miniplass på kjøkkenet). Og han får heller ikke lov til å være på PC-rommet/soverommet til han ene vi bor med. Det har han av en eller annen absurd grunn funnet ut skal være do nå og da, og smaker titt og ofte på det han finner. Da er han i stua, mens vi er der inne. :ahappy: Han klarer seg fint, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

HAR jeg sagt at man MÅ ha hund i SENG/SOFA/STOL osv?? Hva er det med sonenfolk å henge seg opp i ting som ikke har blitt sagt?

Det er unaturlig å ha hest i stua fordi ingen har det!? For ALL del ha hesten i stua, jeg bryr meg lite om akkurat det. Hester er familiemedlemmer de også, men ikke på samme måte som en hund. NETTOPP fordi hunden gjerne er i huset og med familien sin mye mer enn en hest er.

Har du virkelig hatt med hestene overalt? På tog, buss, i bil, i en ungeflokk, utsatt de for mange rare lyder og overflater, latt de møte utallige mennesker osv? For det er vel det man gjør med hunder? Så da er det vel det du gjør med føll også?

Nå er det ikke bare du som svarer i denne tråden, da er det jo naturlig å ta med de punktene som folk forfekter, selv om jeg har quotet deg. En funksjon du burde lære deg, for da er det enklere å følge tråden.

Poenget mitt med hest kontra hund er jo at det blir hva man gjør det til. Mine hunder har like mye samvær med flokken sin som det hestene har. Fordi vi bruker mange timer på dem hver dag både i trening og omgang med folk og dyr. Jeg har ikke hundene på stua, ergo vil jeg ikke ha hestene der. Jeg ser ikke på hundene som familiemedlemmer, ergo ser jeg ikke på hestene som det heller. (Selv om jeg dog fikk en hest inn på kjøkkenet en gang). Hunder har ikke en særstilling i mitt liv, jeg kunne likegjerne ha sammenlignet med katta, det er et poeng jeg prøver å få frem. Noe som tydeligvis ikke var så enkelt.

For å svare på det du spør om; Ja jeg har med meg hestene mange steder, ja de møter masse mennesker både barn og voksne, ja vi trener på å gå på forskjellige flater og underlag, ja de omgås forskjellige dyr. Jeg har de selvfølgelig ikke med på tog og buss, men det gjør jeg ikke med hundene mine heller. Jeg kjører bil jeg, men jeg har med hestene på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel heller ikke det helt store problemet med å ikke ha hund i bestemte rom. Jeg driver forskjellsbehandling av mine tre hunder, to av dem sover i senga, en av dem ikke. Samme nå, nå har jeg to i sofaen og en på kjøkkeneet, eller en i sofa og to på kjøkkenet, eller alle tre på kjøkkenet, eller alle tre i stua med meg. Jeg har også ene hunden min ute store deler av dagen om jeg er hjemme og været tillater det. Hun koser seg ute hun. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er forskjellige da.. Jeg personlig syns at dagens hundeeiergenerasjon er rimelig hysteriske og lider av seperasjonsangst. Bikkjene står det nok litt bedre til med :lol::):D

Helt enig! Dessuten er det nok rimelig mye menneskeliggjøring ute og går tenker jeg - JEG synes og det er hyggelig å ha hunden ved føttene, men hvis hun ikke får lov til å ligge i sofaen vil hun helst ligge alene ute i gangen hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...