Gå til innhold
Hundesonen.no

hva kan man forvente av en unghund (7 måneder)


pernilsh

Recommended Posts

Hallo allesammen - da er vår lille Münsterländer blitt 7 måneder, og vi er storfornøyde med henne :wub: . Vår og sommer gikk til mye tid sammen , en god del trening, valpekurs ++. Hun har et flott gemytt, er rett og slett en veldig hyggelig hund å være sammen med :ahappy: . Dessuten er hun temmelig lettdressert, ikke minst fordi hun er så veldig glad i mat...

Vi går mye med henne fri i skogen (hver dag, ofte to ganger), og hun er blit nokså flink til å gå fot u bånd, spesielt m mannen min. Innkallingen har også fungert bra - hittil. For nå...har vi fått en tenåring i hus, skjønner vi. gradvis de siste par ukene har hun begynt å ignorere innkalling (i skogen først, men nå også ute i hagen når vi bare er ute på kort tissetur), og dessuten har hun tatt mot til seg og stikker av (mot en nabo er ikke gjerndet oppe ennå...bare halvveis) til noen nabohager. Roper jeg ser hun på meg, logrer på halen, og løper lenger bort! Hjelp...hva gjør jeg nå? Blir så irritert noen ganger at jeg er redd å ødelegge noe medmkontakten vår.

Så kjære alle dere som har hatt flere hunder enn meg, og har opplevd unghunder - har dere noen gylne triks på hvordan jeg fortsetter oppdragelsen på en positiv måte, uten å la henne ta over kontrollen i denne perioden? Det e rveldig viktig for meg at jeg både klarer å bevare leder (ok, nestleder, etter mannen min... :whistle: ) rollen, samtidig som jeg vil at kontakten vår skal være fortrinnsvis positiv og oppbyggelig.

Og - hva kan jeg egentlig forvente i de kommende månedene?

Takknemmelig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hjelper å bli irritert under innkalling. Da er det i alle fall ikke kult å komme tilbake til deg. :ahappy: Men jeg vet hvor utrolig frustrerende det kan være når de er inne i den tiden, så man får egentlig bare gjøre det beste ut av det.

Hvordan er hun sånn ellers? Er hun selvstendig av seg, eller liker hun best at du er i nærheten? Mine tidligere hunder har vært ganske "avhengig" av meg (type mammadalter), så når de ga en god deng i å høre, stakk jeg bare av og gjemte meg. Og da ble det maaasse ros og kos og det som hører med. For det skal faktisk være kult å komme tilbake til deg også. Gjør heller en lek ut av innkallingene deres. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bånd på tur og tren på innkalling på et inngjerdet område? Laika finner på å ignorere meg når det er noe spennende so men hund eller et menneske og hun er litt gira. Hun har ignorert meg en gang når hun snusa og da gikk jeg å ¨stelte meg bak en vegg også fikk ho gå der å lete, når hun var blitt passe fortvilet plystra jeg og når hun så meg da så vek hun ikke fra min side =P

Fenris derimot er san at hvis han komemr seg løs og du roper så stopper han og ser på deg (om du er heldig) før han løper videre i et enda større tempo. Han er aldri, undernoen omstendigheter løs ute. Vi trener en del på inkalling i langt bånd og inne og det er vel det som er lurest når de oppfører seg slik, så slipper man å risikere påkjørt hund eller sure naboer.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, hvordan er hun ellers? Bortsett fra rent nyyydelig :whistle: , er hun litt både og - hun er absolutt ingen mammadalt, men heller ikke veldig selvstendig. Hun stikker f.eks aldri langt - bare til yndlingshagen hos ene naboen, hvor hun alltid finner noe gost (kaster dama ut matsøppelet i hagen, lurer jeg på?). Men - en dag drar hun kanskje lenger, tenker jeg, hvis ikke vi finner en konstruktiv måte å takle dette på.

Tror ikke det hjelper å trene innkalling på et inngjerdet område; hun var jo så å si 100% på innkallingen før, nå bare gidder hun ikke. Men inne, eller på steder hvor det ikke er så mye annet spennede, da kommer hun, ikke minst hvis hun ser godbiten. Det er litt sånn at "finnes det noe mer spennede, så gidder jeg ikke". Altså lyder hun jo egentlig ikke nå, men gjør som hun vil. Hjelper det å trene på et "lett" og altså lite spennende sted som er inngjerdet område? Hagen vår er jo snart helt inngjerdet...

Jeg startet derimot med langline på skogsturen igår, da har jeg jo en helt annen kontoll. Men jeg må nok prøve å ikke bli irritert, ja...for det er nok ikke noe kult å komme til mor da...Har forøvrig også gjemt meg en del, så hun passer egentlig ganke godt på når vi er ute i skogen...men det er liksom hun som styrer når hun kommer nå, og det vil jeg gjerne snu på... :ahappy:

Fler tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde med Laika når vi trener innkalling nå er frisbee! Hun har en rosa, bøyelig en som hun elsker over alt, når jeg kaller henne inn og hun kommer hiver jeg frisbeeen med en gang som belønning evt. starter drakamp og lek. Jeg prøver å gjøre det til SUPERKULT å komme til mor, mer kult en bare godbit og det fungerer kjempebra syntes jeg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må prøves... vi har en frisbee (valpegave som aldri er brukt) av merket Kong. Trodde den var for større/eldre hunder. Men - Molly vil helst ikke gi fra seg det vi kaster uten t hun får noe i gjengjeld (les: godbit)...hvordan løser ejg det :whistle: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...