Gå til innhold
Hundesonen.no

Store forprodusenters interesse for mulige kunder

HHC

Recommended Posts

Jeg har denne sommeren fått oppleve hvor lite interessert store forprodusenter kan være i å få nye kunder, og denne helgen på Hamar endte det opp i totalt lavmål følte jeg. I våres måtte vi bytte för da merket vi har föret hundene på hele livet ikke lenger var mulig å ta inn til Norge pga nye regler (noe av innholdet ble forbudt). Rundt tiden det var NKK utstilling i Drammen var vi i gang med siste sekken og valgte å besøke de ulike produsentenes stander for å høre litt rundt. I og med at vi alltid har brukt det andre foret har jeg ikke noe på de store utenom bekjentes meninger - dermed var jeg litt åpen for alt. Jeg forventer at disse har flinke folk på stand på en slik utstilling, da mange av personene som er der har litt mer kunnskap enn "mann i gata" - og dermed kanskje forventer litt mer informasjon. På alle stedene presenterte jeg hunden kort (hadde han med), fortalte hvilket för vi hadde brukt tidligere, at han ikke hadde noen spes. problemer - men at som følge av at han var utstillingshund var pelsen viktig. Kort fortalt gikk det slik:

Royal Canin: Hun som stod der kunne mindre enn jeg husket fra da jeg selv jobbet i dyrebutikk og solgte föret. Det eneste hun kunne fortelle var at jeg burde bruke large adult (pga hundens størrelse og alder). Fikk vel en liten brosjyre også. Hun sa hun andre på standen visste mer og at vi kunne komme tilbake om ca 15min - vi sa greit og gikk videre.

Eukanuba: Fikk en brosjyre og et gavekort på en prøvepose i hånda, pekte fort på en sekk som stod der. Så var de egentlig ikke interessert i å snakke mer, så etter at vi skjønte dette ruslet vi videre.

Pro Plan: disse hadde i grunn maks flaks da en golden oppdretter stod på standen for dem. Allikevel: vi fikk tips om ulike typer för vi kunne bruke, hva som var i det, hvilken effekt det skulle ha, hvorfor akkurat det foret hun anbefalte var bra på vannhunder, en annen type vi kunne bruke på den andre hunden vår, en prøvepose og beskjed om at dersom vi kjøpte noen av de typene med godbiter fikk vi med en pose til ovs...

Etter dette gikk vi allikevel en tur tilbake ti Royal Canin - fortsatt bare hun som visste så og si ingenting der. Trenger vel kanskje ikke si at det var et lett valg hvilket för vi prøvde?

Men så kommer det ultimate lavmål for min del: Da jeg ble best i rasen på Hamar i helgen fikk jeg et gavekort fra Eukanuba. Da jeg ble BIR på en utstilling var jeg faktisk "bra nok" til å få en 3kg sekk av dem. Da jeg var en vanlig potensiell kunde i Drammen fantes jeg ikke interessant for dem, verken og snakke med om föret eller å gi en prøve. Er det faktisk slik holdning disse produsentene har? Må man ha en storvinner for og være interessant? Håper flere har meninger eller erfaringer om dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har går bare rundt hos fôrprodusentene på store utstillinger som dogs4all (og tidligere NKK Hamar), hvor produsentene har store stands. Mange er ofte opptatt med kunder, men har ikke opplevd dårlig kundeservice når noen har vært ledige. Spesielt Eukanuba-selgere har jeg hatt mange gode samtaler med på stands, hvor jeg har blitt tilbudt oppdretteravtale osv (selv om jeg ikke er oppdretter). Jeg syns det er mange dyktige folk som står på de standsene hvertfall. :wub:

Men ja, generelt har jeg opplevd god kundeservice hos de fleste fôrprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har tatt runden selv på NKK utstilling, og fått direkte lunken mottakelse hos noen av de store for produsentene og god hos andre. også fortalte hvaslaks raser jeg hadde, og hva jeg drev med og da tippet dem helt ut ikke info heller ikke prøveposer og fikk det plutselig travelt med annet som å rydde i sekkene somsto pent stablet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Jeg fikk klart bedre fôravtaler etter meg når jeg gikk i gruppene på NKK-utstillingene oftere..

Men tja - Pro Plan fikk i alle fall meg på kroken med godt tilbud, fornuftig og hyggelig selger med masse kunnskap - på en utstilling i Rogaland for en god del år siden. Har brukt dem mer eller mindre regelmessig siden da.

Eukanuba har alltid vært litt sånn "du skal være stolt OM du får kjøpe vårt fôr" liksom... Og jeg har alltid syntes de var "skumle" å handle av... :wub:

MEN - en selger som imponerte meg (og det skjer veeeldig sjelden) var han som sto på standen for 1st Choice-fôret på NKK Trondheim. DER var det service, info og så mye man ville høre på uten at de "maste" på deg. De spurte til og med pent om de fikk sende info og tilbud på fôr - og nada mas med det. Og ja - fôret så kjempefristende ut også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en venn med 12 hunder, som har slitt med å få noen storforbrukeravtale, fordi h*n har 12 hannhunder, og altså ikke er oppdretter med registrert kennelnavn. Nå har h*n fått en avtale med selve zoobutikken, ikke produsenten, men det burde jo være interessant for produsent å samarbeide med en som har 12 hunder, 12 hunder spiser litt på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en venn med 12 hunder, som har slitt med å få noen storforbrukeravtale, fordi h*n har 12 hannhunder, og altså ikke er oppdretter med registrert kennelnavn. Nå har h*n fått en avtale med selve zoobutikken, ikke produsenten, men det burde jo være interessant for produsent å samarbeide med en som har 12 hunder, 12 hunder spiser litt på et år.

Spesielt.... Må da være mer attraktivt enn en med kennelnavn og 1 eller 2 hunder...

Det kan vel tenkes at det har noe med reklameverdien på hunden å gjøre?

Jeg også skjønner at det er greit å bli forbundet med en hund som vinner i bøtter og spann. Men det hadde jo vært fint å selge för til litt flere enn de 20 hundene som vinner mye her til lands liksom, men kanskje bare meg ikke som ikke har skjønt greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at det har noe med reklameverdien på hunden å gjøre?

Jo, men alle månner drar - i mitt eksempels tilfelle så er nesten alle hundene championer, de har vært mestvinnende i rasen, de stilles aktivt, brukes i avl - så om konkurrenter og valpekjøpere spør hvilket fôr som gir hundene den pelsen og blablabla, vil det jo være mange i min venns omgangskrets som hører om det fôret.

Jeg vil heller høre på en venn med samme rase hva gjelder fôranbefaling, enn å bytte fôr fordi en BIS-vinnende dachs - med helt andre behov og pelsstruktur - nevnes i samme setning som et fôrmerke. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...