Gå til innhold
Hundesonen.no

Nya gemensamma utställningsregler i Norden


Guest Dratini

Recommended Posts

Sasha: Det er vel ikke helt det samme, da det for eksempel nå i Sverige kun deles ut HP til valper og i avls/oppdretterklassene, ut i fra hva jeg forsto? Det er jo ikke de største endringene de har foretatt.

Correct me if I'm wrong, men nå kan man altså plukke et Cert i Sverige så snart hunden er 9 mnd, for så å bli SUCH så snart man blir NUCH, foreksempel? At det er hvilende Cert? Eller? De sier jo at hunder blir Svensk utstillingshampion når den får et ert, uavhengig av alder når den får certet. Eller gjelder dette for hunder som alt ER utstillingschampion, i land der de kan bli det før de fyller 2 år? (hvis det er slik noe sted?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correct me if I'm wrong, men nå kan man altså plukke et Cert i Sverige så snart hunden er 9 mnd, for så å bli SUCH så snart man blir NUCH, foreksempel? At det er hvilende Cert? Eller? De sier jo at hunder blir Svensk utstillingshampion når den får et ert, uavhengig av alder når den får certet. Eller gjelder dette for hunder som alt ER utstillingschampion, i land der de kan bli det før de fyller 2 år? (hvis det er slik noe sted?)

Det er slik jeg forstår det også. Om du tar ett Cert i Sverige ved 17mnd, og hunden ved 25 mnd får siste cert i Norge og blir Nuch. Da kan du søke om SEuch i samme slengen, basert på det certet ved 17mnd.

Endast hundar som fått omdömet Excellent får delta i konkurrensbedömningen. Här bedöms hundarna i förhållande till varandra och placeras 1–4 och inte 1–5 som förut. De så kallade certifikaten, som ligger till grund för utdelande av championat, delas alltid ut i bästa hanhunds-/bästa tikklass. Det gäller även raser där certifikaten tidigare delats ut i bruks-/jaktklass till samtliga hundar som varit av certifikatkvalitet.

Hmm ser ut som Bruksklasse forsvinner uansett rase? Altså at man kan "samle" mange Cert fram til man oppnår brukskravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men er det ikke sånne regler vi alt har i Norge? :wub:

Nei, ikke i det heletatt. I Sverige så er det raser som det kreves bruksmerittering for å oppnå championat. Den nye regelen er at cert deles ut i BHK/BTK (og ikke i bruksklassen som nå) til beste hund som har bruksmerittering. Altså, ingen endrede krav til bruksmerittering, bare at cert tildeles hun med tilstrekkelig brukspremiering. Dvs at man kan stille i Championklasse i Sverige (med en bruksmerittert hund som enda ikke er champion) og få det svenske certet.

Men bedømmelsen er også endret til excellent, very good osv... utenom dette så har man i tillegg CK og HP.

Edit:

Kvalitetsbedömning

Excellent ..röd

Very Good...blå

Good...gul

Sufficient..grön

Ck...rosa

Hp...lila

nya_utstbest2011_prissattning.jpg

Correct me if I'm wrong, men nå kan man altså plukke et Cert i Sverige så snart hunden er 9 mnd, for så å bli SUCH så snart man blir NUCH, foreksempel? At det er hvilende Cert? Eller? De sier jo at hunder blir Svensk utstillingshampion når den får et ert, uavhengig av alder når den får certet. Eller gjelder dette for hunder som alt ER utstillingschampion, i land der de kan bli det før de fyller 2 år? (hvis det er slik noe sted?)

En nyhet är att en hund som blivit utställningschampion i något nordiskt land även blir svensk utställningschampion efter att den erövrat ett svenskt certifikat, oavsett ålder. Tidigare krävdes att ett certifikat var erövrat i Sverige efter att hunden fyllt två år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

APPLAUS til Kennelklubbene for å ha fått til dette (endelig)!

Bare tullete at vi skal ha forskjellige regler - så "enkelt" det er å reise mellom de nordiske land å konkurrere, og man er like forvirret hver gang.. :wub:

Nå er det 3 mndr til det trer i kraft - lurer på når NKK skal informere om dette? Har ringsekretærene fått noe melding om dette? Dommere?

(Leste dog et eller annet sted at NKK ville beholde HP'ene i junior og unghundklasse - får håpe de har gått ifra det, og sørger for at det blir IDENTISKE regler med resten av Norden)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Nå er det 3 mndr til det trer i kraft - lurer på når NKK skal informere om dette? Har ringsekretærene fått noe melding om dette? Dommere?

Er visst sendt ut på høring til klubbene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyhet är att en hund som blivit utställningschampion i något nordiskt land även blir svensk utställningschampion efter att den erövrat ett svenskt certifikat, oavsett ålder. Tidigare krävdes att ett certifikat var erövrat i Sverige efter att hunden fyllt två år.

Ja, men jeg skjønte ikke helt det der. Jeg er ikke så god i svensk, eller så er jeg bare trøtt. Mener de hunder som tar cert som ER blitt utstillingschampion i noe nordisk land fra før, eller hunder som blir utstillingschampion i nordisk land som har svensk cert fra før? Det er det jeg ikke helt klarer å lese i den teksten der. :wub: Mulig jeg bare er utrolig uforstående og vimsete i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...