Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene en hund til og føle seg trygg


Monica123

Recommended Posts

Hei alle kloke sonefolk

Hnvender meg til der eog håper der kanskje kan hjelpe meg litt på vei ;)

Jeg overtok ei collie tispe i juni og hun er 2 år gammel og hun er god som dagen er lang,men noen problemer har vi jo..

Hun er veldig usikker på sin plass når vi er sammen med mange andre hunder og reagerer med å bjeffe..Er det en måte man kan få dette litt vekk på?Noen har rådet meg til og dra på hunde trening med henne og ta ting i hennes eget tempo,men jeg er litt usikker ang det da det sikkert ikke er så mange som er intressert i og ha en hund bjeffende i hallen når de trener og vil tru det kanskje er litt forstyrrende for de andre hundene også..Vi har også samme problem med han hunder og litt store hunder der blir hun også usikker på sin plass..Hun gjør aldri noe mot de andre hundene uansett hvor påtrengende de er,men rygger unna og prøver å gjemme seg..

Feks: Var vi på hunde trening i Drammen som blei annonsert her på sonen..Det eneste hun gjorde i begynnelsen var og bjeffe,men når de fleste var reist slapp vi andre som var igjen hundene for at de skulle kunne strekke litt på bena sine..Da blei det slutt på bjeffingen fra min og hun snuste rundt..Hun synes det var artig og løpe etter Amiga(til Anette her inne),men så fort Amiga snudde seg syntes min collie det var litt skummelt)

Vi har også problemer med forbi passerende som sykkler da begynner hun og bjeffe med en gang å det virker som hun er usikker for hun logrer ikke..Noen mener at det er gjeter innstinktet som trigger,men ville hun ikke logret da?

Så lurer jeg også på om det er noen i Buskerud som har lyst til og treffes med jevne mellomrom så hun blir vant til andre hunder og kanskje kan lære å sette pris på andre ;)

De få hundene vi har treft har bydd henne opp til lek mange ganger,men det er akkurat som hun ikke skjønner hva de mener..Tispa min collie har bodd sammen med fra hun var valp har henta alt av baller osv når forrige eier kastet det og eneste min collie gorde var og løpe etter..Kan dette være noe noe av grunnen til at hun ikke skjønner at andre hunder byr opp til lek..

Gamle eier har innrømt at hun burte nok sosialiseres mer..

Uff dette blei litt lang tinnlegg,men håper noen kan hjelpe oss ;)

Jeg vet ihvertfall hva jeg ikke skal gjøre når jeg en gang får valp i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikre hunden ved å vise , at det fremmede ikke er skummelt, gjerne hilse på de fremmede hundene selv med collien ved siden av for å indikere at det ikke er farlig. Hunder er gode til å lære av gode eksempler. Om du er sikker og trygg og viser det tydelig blir det lettere. Men du trenger nok en del repetisjoner når hunden er såpass gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun har grenser for hva som er greit, og hva som ikke er greit. Slik er det ofte med min hund også. Hun blir stresset og ukonsentrert hvis det er mange hunder rundt henne, og hun har før også reagert på syklende. Det som er viktig er å hele tiden trene på det nivået hunden er på, der hvor den klarer å lykkes og føler seg sikker. Å begynne å trene på at den skal like seg med mange hunder rundt og begynne å trene med mange hunder rundt er ikke det beste. Da er hun allerede i en usikker situasjon. Da bør man gjerne begynne i det små. Har en link til en artikkel fra "100% positiv hverdagslydighet" som kalles "kindereggøvelsen" http://www.canis.no/gensider.php?gid=102 kanskje den kan hjelpe?

Siterer det som står nederst på siden:

Denne øvelsen er som poteten, den kan brukes til det meste.

Holder selv på med min hund, og det som er vanskelig er å holde seg på det nivået hvor hun mestrer det. Spesielt når jeg går på hundelinje, og er med en gruppe andre hunder 3 ganger i uken uansett. Så det er gjerne enklere i teorien enn i praksis, men det er verdt å prøve? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun har grenser for hva som er greit, og hva som ikke er greit. Slik er det ofte med min hund også. Hun blir stresset og ukonsentrert hvis det er mange hunder rundt henne, og hun har før også reagert på syklende. Det som er viktig er å hele tiden trene på det nivået hunden er på, der hvor den klarer å lykkes og føler seg sikker. Å begynne å trene på at den skal like seg med mange hunder rundt og begynne å trene med mange hunder rundt er ikke det beste. Da er hun allerede i en usikker situasjon. Da bør man gjerne begynne i det små. Har en link til en artikkel fra "100% positiv hverdagslydighet" som kalles "kindereggøvelsen" http://www.canis.no/gensider.php?gid=102 kanskje den kan hjelpe?

Siterer det som står nederst på siden:

Denne øvelsen er som poteten, den kan brukes til det meste.

Holder selv på med min hund, og det som er vanskelig er å holde seg på det nivået hvor hun mestrer det. Spesielt når jeg går på hundelinje, og er med en gruppe andre hunder 3 ganger i uken uansett. Så det er gjerne enklere i teorien enn i praksis, men det er verdt å prøve? ;)

Tusen takk for svar Lisa og Iner da skal vi prøve oss frem og se om ikke dette kan bli litt bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før jeg leste innlegget til trådstarter, leste jeg en email med reklame om en ny bok:

Slipp kontrollen løs

Siterer:

"Boka anbefales spesielt for:

Hunder som er usikre eller ikke klarer å jobbe uten bånd rundt

andre hunder

Hunder som lett lar seg distrahere eller har problemer med å konsentrere

seg

Hunder som er reaktive eller lett blir opphisset

Hunder som er engstelige eller stresset og melder seg ut

Hunder som ikke klarer å kontrollere impulsene sine når de er opphisset

Hundeinstruktører! "

Det kan jo høres ut som den boken er verdt å lese...? Hvorfor ikke prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før jeg leste innlegget til trådstarter, leste jeg en email med reklame om en ny bok:

Slipp kontrollen løs

Siterer:

"Boka anbefales spesielt for:

• Hunder som er usikre eller ikke klarer å jobbe uten bånd rundt

andre hunder

• Hunder som lett lar seg distrahere eller har problemer med å konsentrere

seg

• Hunder som er reaktive eller lett blir opphisset

• Hunder som er engstelige eller stresset og melder seg ut

• Hunder som ikke klarer å kontrollere impulsene sine når de er opphisset

• Hundeinstruktører! "

Det kan jo høres ut som den boken er verdt å lese...? Hvorfor ikke prøve :wub:

Denne høres veldig lovende ut, men er dette den samme som "Control unleashed" bare i norsk utgave? Ser at det er samme forfatter.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK166

http://wsww.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før jeg leste innlegget til trådstarter, leste jeg en email med reklame om en ny bok:

Slipp kontrollen løs

Siterer:

"Boka anbefales spesielt for:

• Hunder som er usikre eller ikke klarer å jobbe uten bånd rundt

andre hunder

• Hunder som lett lar seg distrahere eller har problemer med å konsentrere

seg

• Hunder som er reaktive eller lett blir opphisset

• Hunder som er engstelige eller stresset og melder seg ut

• Hunder som ikke klarer å kontrollere impulsene sine når de er opphisset

• Hundeinstruktører! "

Det kan jo høres ut som den boken er verdt å lese...? Hvorfor ikke prøve :wub:

Da skal jeg få tak i den boken og den er sikkert verdt og lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...