Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen alene hjemme...


Tihi

Recommended Posts

Hei

(dette spørsmålet ligger også på forum bichonhavanais)

Vet allerede nå (valp kommer på fredag!) at jeg kommer til å få dårlig samvittighet over å la hunden være alene hjemme. De er jo så sosiale. Men vi må jo også jobbe for føden så :wub:

Tror dere dette går greit? :

Når valpen kommer tar jeg meg 2 uker fri. Første uka helt fri og valpen får være med meg hele dagen lang. Den andre uken starter jeg treningen med å være litt alene hjemme og starter selvfølgelig med korte perioder (minutter). På slutten av uken tar jeg kanskje en senvakt, og valpen vil da være alene hjemme i maks 1,5 time før mannen kommer hjem. 3.uken blir det dagvakter på meg (kanskje 1-2stk) og da har jeg kun mulighet til å stikke hjemom i pausen. Arbeidstid 0745-1500. Er dette ok?

Jeg tar ekstravakter nå (er sykepleier) og kan velge litt i vakter, kommer nok til å ta endel kveldsvakter da slik at jeg er hjemme på dagen og mannen på kvelden. Men fra 1.desember starter jeg et vikariat på 65% i turnus og slik blir hverdagen framover. Altså 1-2 dagvakter pr.uke, og/eller 1-2 senvakter. Noen dagvakter (1 pr. uke ca) har jeg ikke mulighet til å stikke hjem og da er hunden hjemme alene fra 0730-1515! snufs!

Hva tror dere om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil, med min begrensede hundeerfaring, si at det kommer an på individet. Noen krever nok mer alenehjemmetrening enn andre. Jeg skal være positiv, ettersom jeg tipper du kommer til å få litt negativ tilbakemelding. Hvis du gjør det riktig fra dag 1, tror jeg neppe det blir noe problem. Du har kanskje lest skrekkhistorier på nettet om separasjonsangst og alenehjemmetrening ned til sekundmarginer. Det gjorde jeg og lot meg skremme. Men det var ingenting å være redd for. Begynte gradvis og logisk. Etter tre uker klarte valpen fire timer og hvis de klarer fire timer, klarer de visstnok mer. Så jeg tok meg en arbeidsvakt på åtte timer i går. Det gikk helt fint. Kan legge til at jeg har to rom + sengeplass som valpen kan bevege seg på. Det ene rommet bruker han som toalett hvis han må.

Det beste svaret på spørsmålet, får du av valpen, ikke her inne. Tror jeg.

Kan legge til at oppdretteren min fortalte at det ikke var uvanlig å hente valp på fredag og dra på jobb på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det mange oppdrettere som er mer opptatt av å selge valper enn å gi den som skal ha valpen til strekkelig opplæring,gjelder som sies her at man kan kjøpe valm fredag og dra på jobb 8 timer mandag,dette er sååååå langt i dra helsynsfullt ovenfor valpen at jeg rett å slett blir kvelm. Valpen er 8 til 10 uker som regel når de selges og er vant til å være sammen me mor og søsken hele døgnet.. da kan vi selv tenke oss hvordan det oppleves å bli tatt bort i fra allt den kjente og trygge til å bli satt alene i verden.. selv om den får halve fredag og lørdag og søndag me matmor vil dette bli tramatisk for den lille valpen og jeg mener det rett og slett er slemt... MEEEEEN..

Som du har planlagt 2 uker fri er jo yppelig og du har jo tatt hesyn til at det kommer et lite søtt vesen som er totalt avhegi av deg.. de første dagen ville jeg ikke forlatt den lille alene, vill vært me den mest mulig å prøvd å gjorrt den tryggpå deg og en liten del av huset. ikke la den få hele huset men en liten plass som er sin, et sted den kan bli trygg og da vil overgangen ikke være så skummel når du må dra. Jeg kjøpte en varmeflaske som var pakket inn i puse trekk til min, la den oppi sammen me valpen og den la valpen seg innat akuratt som om det var noen som gav den trygghet og varme.. om det fungerte? tja... tror han likte det..

Men over til å være alene.. kanskej du kjenner noen som kunne kommet innom deg å sett til hunden? eller om du kunne sluttet litt tidligere de første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok startet med engang. Små ting som å lukke døren når man går på do, tar en rask dusj, henter et glass vann på kjøkken, løper ut med søpla, henter posten osv. Utnytt alle naturlige situasjoner til å trene.

Dette kan du lett utvide, ta en lang dusj, spis frokost på kjøkkenet osv. spesielt rettet mot det at du faktisk ikke er tilstede.

Men jeg ser ingen grunn til ikke å begynne med dette allerede fra den kommer hjem, og den andre mer målrettede treningen etter en dag eller så.

Utover det, så må du virkelig se an hvor raskt du gjør fremskritt, og hvordan akkurat din valp er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det mange oppdrettere som er mer opptatt av å selge valper enn å gi den som skal ha valpen til strekkelig opplæring,gjelder som sies her at man kan kjøpe valm fredag og dra på jobb 8 timer mandag,dette er sååååå langt i dra helsynsfullt ovenfor valpen at jeg rett å slett blir kvelm. Valpen er 8 til 10 uker som regel når de selges og er vant til å være sammen me mor og søsken hele døgnet.. da kan vi selv tenke oss hvordan det oppleves å bli tatt bort i fra allt den kjente og trygge til å bli satt alene i verden.. selv om den får halve fredag og lørdag og søndag me matmor vil dette bli tramatisk for den lille valpen og jeg mener det rett og slett er slemt... MEEEEEN..

Det værste er at dette har fungert i alle år med de aller fleste valper som blir solgt til normalt fornuftige valpekjøpere.. Det var i alle fall helt normalt når vi kjøpte førstemann - foreldra dro på arbeid og vi ungene kom så fort hjem fra skolen vi kunne for å lufte det lille dyret.

Det er nå de siste par 10år man begynner å få aksept (og forståelse) fra arbeidsgivere og kollegaer for å ta ut ekstra korte vakter, lange ferier, langhelger og sånt pga hundekjøp.. Og det er jo kjempefint!

Ellers er mitt råd - IKKE vær sammen med valpen 24 timer i døgnet fra dag EN. Gjør som sagt tidligere her, la den innse at dere ikke er i nærheten hele tiden, dere blir plutselig borte, men kommer kjapt tilbake, etc. Utøk dette litt etter litt.

Heldigvis har ikke hunder særlig tidsbegrep - så om det er 2-3 timer eller 5-6 er neppe noe tema for hunden. Enten takler den det, ellers gjør den det IKKE.

Med mine valper (som er alene hjemme fra nærmest dag EN - men sammen med andre hunder, da) så lar jeg dem få gå omveien om aviser å tisse/bæsje på. Da slipper den å tenke på at den også må tisse - når den står alene timesvis på dagtid.

Tissing på aviser er helt OKEY i alle fall et par mndr - så begynner jeg å ta de vekk når jeg er hjemme, og litt etter litt blir det færre og færre aviser på kjøkkengulvet når den/de er alene.

Og vips er avisene tørre og fine også når jeg kommer hjem fra jobben.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...