Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie oppdrett

Tollertassen

Recommended Posts

Skrevet

Om en stund sikkert relatvit lenge så kommer vi til å få inn en ny valp i huset. Vi vurderer en BC i neste omgang og jeg kunne godt tenkt meg å lese meg opp på diverse kenneler for å følge utviklingen.

Viktige kriterier for meg er et stabilt gemytt og et sosialt individ. Jeg kommer til å bruke hunden aktivt i AG og vil kunne konkurrere i de høyere klassene. Det er allikevel ikke nødvendigvis med ambisjoner om landslaget så jeg setter gemyttet høyere enn mål om å nå langt.

Så dere som har kunnskap om rasen har dere noen tips til meg?

Skrevet

Jeg har hund fra Akersborg, hun er bare 4 mnd men så langt er jeg veldig fornøyd med henne :frantics: Veldig bestemt og tøff frøken med litt bein i nesa ;) Hun elsker allt av mennesker (noen ganger blir hun så glad at det kommer en liten tisseflekk ;) ) og liker andre hunder også. Hun elsker å leke og kampe (spessielt med jakkearmene og buksebenene mine tydligvis.. :whistle: )

Hundenene fra Akersborg er veldig tøffe hunder og veldig "mye" hund, ikke så myke av seg etter hva jeg har forstått. Men det ville jeg jo også ha etter å ha hatt en litt pinglete papillon :)

Har du tenkt til å gjete med din? For da er det lurt å finne foreldre som virkelig har bevist at de er bra gjeterhunder ;)

Skrevet

Jeg har hund fra Akersborg, hun er bare 4 mnd men så langt er jeg veldig fornøyd med henne :frantics: Veldig bestemt og tøff frøken med litt bein i nesa ;) Hun elsker allt av mennesker (noen ganger blir hun så glad at det kommer en liten tisseflekk ;) ) og liker andre hunder også. Hun elsker å leke og kampe (spessielt med jakkearmene og buksebenene mine tydligvis.. :whistle: )

Hundenene fra Akersborg er veldig tøffe hunder og veldig "mye" hund, ikke så myke av seg etter hva jeg har forstått. Men det ville jeg jo også ha etter å ha hatt en litt pinglete papillon :)

Har du tenkt til å gjete med din? For da er det lurt å finne foreldre som virkelig har bevist at de er bra gjeterhunder ;)

Skal sjekkes ut:)

Det blir nok ikke noe gjeting om jeg skal være helt ærlig. Mulig vi tester det liksom, men det blir hovedsakelig for AG, tror neppe jeg rekker begge deler.

Skrevet

Selv om du ikke skal drive aktivt med gjeting, så kan det være greit å kjøpe fra oppdrettere som avler på hunder som har bevist sin verdi som den rasen den skal tilhøre. Dvs ha godkjent gjeterhundprøve. Nå henger jeg ikke helt med i hvordan ting har utviklet seg, men om det blir som NSG ønsker, så blir det registreringsrestriksjoner på valper etter hunder uten gjeterhundprøve. Og om de da havner i NOX registeret eksempel, så kan du jo jo kjøpe deg en hvilken som helst blandingshund egentlig. Det er jo kjipt å være god nok for både championat og landslaget, og så stopper slike ting en.

BC kenneler går veldig på mote synes jeg, særlig i LP miljøet. Før var det Akersborg alle skulle ha hund fra, nå er det Kronvallaren. Så reis litt rundt og se og treff hunder også. Se hva slags type hund du liker. Det er stor forskjell fra linjer til linjer. Selv har jeg hatt stor sansen for en del av hundene fra Jon Sand jeg har truffet.

En annen ting er at det er en del hunder som opereres for bruskløsning i rasen. Hvor mange som bare blir "skutt bak låveveggen" veit vi jo ikke, og siden NKK heller ikke fører noen statistikk på slikt, så får man jo ikke oversikt over problemet. Men uansett så hadde jeg prøvd å få fatt på "jungeltelegrafen" der, og styrt unna foreldre som man veit har gitt bruskløsning i tidligere kull.

Skrevet

Jeg har en Akersborghund, og er veldig fornøyd med henne, men hun er noen hakk mer selvstendig og tøffere enn de tre andre BC'ene jeg har/har hatt. I følge folk i lp-miljøet forsvinner Akersborghundene mer og mer derfra også, men det skal jeg ikke si noe sikkert om. Forøvrig må jeg bare skyte inn at jeg ville vært forsiktig med å kjøpe BC primært til agility, men det har du sikkert tatt med i betraktningen.

EDIT: ja, mente jo ikke at du sikkert hadde tatt akkurat min mening med i betraktningen selvsagt :wub:

Skrevet

Om mote oppdrett... Somollis i Sverige er visstnok også veldig "in" for tiden.

Har selv bare møtt 2 stk derfra, men absolutt duganes hunder med god av/på knapp. Ikke så stort sammeligningsgrunnlag gjerne, men det kan jo muligens noe andre si noe mer om :wub:

3 lp damer jeg kjenner har hentet fra Eyemarkers, de er veldig fornøyde alle sammen :wub:

Skrevet

Supert folkens :) Flott med tips, er nok mye pog følge med på og jeg må nok hilse på litt flere hunder også tenker jeg. Er jo en stund til, men jeg er jo så utrolig valpesyk :wub:

Skrevet

Har fått vite om et kull som planlegges til våren, veldig flotte og brukanes foreldre med god av/på knapp.

Send pm om det skulle være av interesse ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...