Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra Sverige


Theri

Recommended Posts

Det skjønner jeg jo, det skriver jeg jo faktisk også at jeg skjønner (og vet). Nå syntes jeg virkelig du unngår å svare på det jeg spurte om.. så se under:

Det jeg spørr om, er burde man ikke attpåtil boten og kjøpesummen, betale momsen!?

Beklager, da misforsto jeg det du skrev, så dra til deg klørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, da misforsto jeg det du skrev, så dra til deg klørne.

I lige måde :P Dog skjønner jeg ikke hvorfor det stadig vekk oppstår misforståelser.. leste innlegget mitt igjen nå, og syntes det er klinkende klart at det er momsen/MVA'en det er snakk om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lige måde :P Dog skjønner jeg ikke hvorfor det stadig vekk oppstår misforståelser.. leste innlegget mitt igjen nå, og syntes det er klinkende klart at det er momsen/MVA'en det er snakk om :P

Det vil jo naturlig nok være klart for deg som jo stilte spørsmålet, eller hur? At andre misforstår burde vel indikere at det ikke var så klinkende klart som du vil ha det til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først spør du om det virkelig stemmer at en må betale både bot og kjøpesummen om en blir tatt for å smugle valp:

Har du skrevet feil her? Eller må man faktisk betale bot + kjøpssummen av valpen?

Så etterlyser du moms'en, og jeg trodde du mente at en skulle betale den i stedet for kjøpesummen, siden du satte spørsmålstegn ved det i sitatet over:

Men hva med MVA'en? Jeg forstår jo at når de inndrar 14 flasker så slipper man å betale MVA, fordi man faktisk ikke fører flaskene inn i landet allikevel.

I dette tilfellet beholder man jo produktet, da burde man jo betale moms på det!

I lige måde :whistle: Dog skjønner jeg ikke hvorfor det stadig vekk oppstår misforståelser.. leste innlegget mitt igjen nå, og syntes det er klinkende klart at det er momsen/MVA'en det er snakk om :frantics:

Har jeg stadig vekk misforstått deg? Jeg har sikkert tungt for det da, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med MVA'en? Jeg forstår jo at når de inndrar 14 flasker så slipper man å betale MVA, fordi man faktisk ikke fører flaskene inn i landet allikevel.

I dette tilfellet beholder man jo produktet, da burde man jo betale moms på det!

Det vil jo naturlig nok være klart for deg som jo stilte spørsmålet, eller hur? At andre misforstår burde vel indikere at det ikke var så klinkende klart som du vil ha det til :frantics:

Legger inn innlegget her jeg, så den som vil svare på spørsmålet mitt kan gjøre det fritt frem. Det står ikke nevnt noe annet en MVA (det samme som moms) så det er ikke så mye å misforstå egentlig.

Men hva med MVA'en? Jeg forstår jo at når de inndrar 14 flasker så slipper man å betale MVA, fordi man faktisk ikke fører flaskene inn i landet allikevel.

I dette tilfellet beholder man jo produktet, da burde man jo betale moms på det!

Først spør du om det virkelig stemmer at en må betale både bot og kjøpesummen om en blir tatt for å smugle valp:

Så etterlyser du moms'en, og jeg trodde du mente at en skulle betale den i stedet for kjøpesummen, siden du satte spørsmålstegn ved det i sitatet over:

Har jeg stadig vekk misforstått deg? Jeg har sikkert tungt for det da, vettu.

Jeg spørr om det stemmer at man virkelig BARE må betale bot og kjøpesum, i første innlegget spesifiserte jeg ikke at jeg etterlyste momsen, men i svaret etter det så etterlyste jeg det jo tydelig :)

Det jeg trodde i første omgang, når jeg spurte var jo om det var bot + MVA som skulle betales ;) Men skjønte jo med engang at bot + kjøpesum skulle betales og at det stemte, men da lurte jeg på hvor det ble av MVA.

Det har skjedd flere ganger, og det blir jo til at jeg tar det som konstruktiv kritikk, og kikker på innleggene mine for å se om jeg har skrevet helt på trynet, men denne gangen følte jeg virkelig at jeg var klar i hva jeg spurte om ;)

Nå virker det ikke som noen vet hva som skjer med MVA'en i slike tilfeller, og som allerede nevnt så har jeg ikke planer i å havne opp i en slik situasjon. Og jeg spurte bare ut av nysgjerrighet, så da lar jeg saken ligge. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spørr om det stemmer at man virkelig BARE må betale bot og kjøpesum, i første innlegget spesifiserte jeg ikke at jeg etterlyste momsen, men i svaret etter det så etterlyste jeg det jo tydelig :)

Det jeg trodde i første omgang, når jeg spurte var jo om det var bot + MVA som skulle betales ;) Men skjønte jo med engang at bot + kjøpesum skulle betales og at det stemte, men da lurte jeg på hvor det ble av MVA.

Nå misforstår du meg - jeg leste spørsmålet ditt som om du lurte på om du måtte betale BÅDE bot OG kjøpesum, jeg leste det som at du mente at det hørtes feil ut å betale kjøpesummen også.

Det har skjedd flere ganger, og det blir jo til at jeg tar det som konstruktiv kritikk, og kikker på innleggene mine for å se om jeg har skrevet helt på trynet, men denne gangen følte jeg virkelig at jeg var klar i hva jeg spurte om ;)

Da må du ha misforstått det jeg svarte - for jeg syntes ikke det var så klart...

Nå virker det ikke som noen vet hva som skjer med MVA'en i slike tilfeller, og som allerede nevnt så har jeg ikke planer i å havne opp i en slik situasjon. Og jeg spurte bare ut av nysgjerrighet, så da lar jeg saken ligge. :frantics:

Misforstå meg rett, jeg har ikke påstått at du kommer til å smugle noen hund heller, jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforstår du meg - jeg leste spørsmålet ditt som om du lurte på om du måtte betale BÅDE bot OG kjøpesum, jeg leste det som at du mente at det hørtes feil ut å betale kjøpesummen også.

Hva mener du med at jeg misforstår? Jeg klargjorde bare det jeg mente i første innlegget mitt ;) At grunnen til at jeg spurte om det var skrivefeil med bot+kjøpesum var fordi jeg lurte på hvor MVA'en ble av ;)

Da må du ha misforstått det jeg svarte - for jeg syntes ikke det var så klart...

Jeg skriver jo om tilfellet med de 14 flaskene, der er det jo forståelig at MVA bortgår, fordi du faktisk ender opp med å levere flaskene inn til Tollvesenet. Men siden situasjonen med hunder er annerledes, betaler du jo hunden, og burde da måtte betale MVA, også burde bot+kjøpesum komme attpåtil som straff. Altså var det jo klart at jeg forsto at man måtte betale kjøpesum og bot, siden man i vanlige tilfeller leverer inn varen.

Jeg er ikke så dum som jeg tilsynelatende ser ut til, og skjønner mer enn du tror ;)

Misforstå meg rett, jeg har ikke påstått at du kommer til å smugle noen hund heller, jeg :frantics:

Ok, har jeg sagt at du påstår det?

Jeg er ihvertfall ferdig her :) Jeg har ikke fått svar på spørsmålet mitt, men det er absolutt ikke så viktig for meg så da lar jeg det være :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, det er en maksverdi der.

Og jo, det blir oppdaget. Kjenner til flere som har blitt tatt, og det er hverken gøy eller billig. Men klart, det er nok snakk om en ganske liten brøkdel.

Kjenner du faktisk til flere som har blitt tatt??

Jeg har hatt med en hund som er ulovlig tatt inn fra Sverige over grensen en rekke ganger de siste årene..

Jeg har også blitt stoppet i tollkontroll og lagt frem stamtavla som bevis på rase.. Der står det svenske registreringsnummeret..

Null stress for meg, og jeg tror nok aldri det vil bli det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også noen som ble tatt med valp i "bagasjen".

Det var aldri snakk om å betale verdien av valpen (hvorfor skal norsk TOLL tjene disse pengene, liksom), men bot for smuglingsforsøk og selvsagt moms av den antatte verdien.

Fun fact: Når Liza Minelli var i Norge på '90 tallet engang og hadde med hunden sin på sitt private fly var det stooore overskrifter og hun fikk en bot på 30.000,-...

Når jeg reiser med min lille (foreløpig) ureg. boston terrier har jeg med kjøpekontrakten for å bevise at hun er norskoppdrettet. Når jeg har unge beardisvalper (egne) som jeg har med, tar jeg med f.eks. vaksinasjonsattest, pass eller noe annet for å kunne bekrefte at valpen er opprinnelig norsk. Alt funker greit sånn sett - tollen har ikke hele styrken klar for å ta småvalper, liksom...

Men er man uheldig, eller dum, og blir tatt for smugling - så er det klart at det blir en konsekvens av det. Men, igjen, det må da være den som reiser med hunden som er ansvarlig - ikke kjøperen.

Denne behøver jo faktisk verken bry seg eller vite om dette - når den avtaler å kjøpe valpen "fritt levert Norge".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, igjen, det må da være den som reiser med hunden som er ansvarlig - ikke kjøperen.

Denne behøver jo faktisk verken bry seg eller vite om dette - når den avtaler å kjøpe valpen "fritt levert Norge".

Susanne

Dette er faktisk ikke helt riktig.

Kjøper har et ansvar for at varen han/hun kjøper er lovlig og/eller lovlig innført. Det være seg smuglergods eller tyvegods.

Og det er kjøper som må bære bevisene for at han/hun ikke visste at valpen var innført til Norge. Det å lukke øynene og ikke bry seg er faktisk ikke godt nok, for man vet jo at valpen kommer fra Sverige og da har man som kjøper en plikt til å tilegne seg kunnskap om innføringsregler og om den/de som førte valpen inn i Norge har betalt moms.

Hvis man f eks kjøper tyvegods kan man bli straffet for heleri hvis politiet mener at du burde ha visst/skjønt at det faktisk var tyvegods.

Toll og avgiftsdirektoratet påla en norsk kjøper å betale merverdiavgift for tre båter de hadde kjøpt. Disse båtene var innført fra Sverige og lå på ett verft, men selskapet som eide båtene gikk konkurs og de solgte derfor båtene til en norsk kjøper. I dette tilfelle gikk saken helt til høyesterett hvor kjøper ble frifunnet fordi båtene ikke var tatt inn til Norge mtp salg i utgangspunktet og kjøper derfor ikke visste at fartøyene var ulovlig innført.

I dommen står det "Høyesterett tolket tolloven §37 slik at avgiftsplikt ikke kunne pålegges kjøperen da han ut fra omstendighetene ikke kunne legges noe til last for sin manglende kunnskap".

Men forskjellen på dette og trådstarters valpekjøp er jo at trådstarter meget godt vet at valpene er innført til Norge, vet hvilke tollregler som gjelder men likevel unnlater å sjekke om det er betalt moms for valpen ved innførsel. Ergo stiller trådstarter svakt i en eventuell konflikt med toll og avgiftsdirektoratet.

Personlig kan jeg ikke skjønne hvorfor noen er villig til å gjøre seg til "kjeltring" pga såpass små beløp... men det får hver enkelt stå for selv.

Poenget mitt er at du som kjøper faktisk har et visst ansvar for at varen du kjøper er lovlig/innført lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at jeg misforstår?

At du tolket det jeg skrev på en annen måte enn det jeg mente å si da jeg skrev det.

Jeg klargjorde bare det jeg mente i første innlegget mitt :whistle: At grunnen til at jeg spurte om det var skrivefeil med bot+kjøpesum var fordi jeg lurte på hvor MVA'en ble av :)

Men det sto ikke det i første innlegg, altså måtte du skrive mer for å klargjøre hva du mente, og derfor er det vel ikke så rart at jeg misforsto?

Jeg skriver jo om tilfellet med de 14 flaskene, der er det jo forståelig at MVA bortgår, fordi du faktisk ender opp med å levere flaskene inn til Tollvesenet. Men siden situasjonen med hunder er annerledes, betaler du jo hunden, og burde da måtte betale MVA, også burde bot+kjøpesum komme attpåtil som straff. Altså var det jo klart at jeg forsto at man måtte betale kjøpesum og bot, siden man i vanlige tilfeller leverer inn varen.

Helt klart var det vel ikke, når jeg misforsto?

Eller synes du jeg virker så teit?

Jeg er ikke så dum som jeg tilsynelatende ser ut til, og skjønner mer enn du tror ;)

Jeg husker ikke hvordan du ser ut, jeg, så det kan jeg ikke svare på! :frantics:

Ok, har jeg sagt at du påstår det?

Jeg syntes i hvert fall du gikk i forsvarsposisjon, og det gjør en jo gjerne når en føler seg angrepet, og det var ikke min hensikt, så da har du misforstått meg - men det er mulig jeg misforsto det jeg oppfattet som en forsvarsposisjon, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke helt riktig.

Kjøper har et ansvar for at varen han/hun kjøper er lovlig og/eller lovlig innført. Det være seg smuglergods eller tyvegods.

Og det er kjøper som må bære bevisene for at han/hun ikke visste at valpen var innført til Norge. Det å lukke øynene og ikke bry seg er faktisk ikke godt nok, for man vet jo at valpen kommer fra Sverige og da har man som kjøper en plikt til å tilegne seg kunnskap om innføringsregler og om den/de som førte valpen inn i Norge har betalt moms.

Hvis man f eks kjøper tyvegods kan man bli straffet for heleri hvis politiet mener at du burde ha visst/skjønt at det faktisk var tyvegods.

Toll og avgiftsdirektoratet påla en norsk kjøper å betale merverdiavgift for tre båter de hadde kjøpt. Disse båtene var innført fra Sverige og lå på ett verft, men selskapet som eide båtene gikk konkurs og de solgte derfor båtene til en norsk kjøper. I dette tilfelle gikk saken helt til høyesterett hvor kjøper ble frifunnet fordi båtene ikke var tatt inn til Norge mtp salg i utgangspunktet og kjøper derfor ikke visste at fartøyene var ulovlig innført.

I dommen står det "Høyesterett tolket tolloven §37 slik at avgiftsplikt ikke kunne pålegges kjøperen da han ut fra omstendighetene ikke kunne legges noe til last for sin manglende kunnskap".

Men forskjellen på dette og trådstarters valpekjøp er jo at trådstarter meget godt vet at valpene er innført til Norge, vet hvilke tollregler som gjelder men likevel unnlater å sjekke om det er betalt moms for valpen ved innførsel. Ergo stiller trådstarter svakt i en eventuell konflikt med toll og avgiftsdirektoratet.

Personlig kan jeg ikke skjønne hvorfor noen er villig til å gjøre seg til "kjeltring" pga såpass små beløp... men det får hver enkelt stå for selv.

Poenget mitt er at du som kjøper faktisk har et visst ansvar for at varen du kjøper er lovlig/innført lovlig.

Selvsagt kan man ikke alltid lukke øynene og håpe på det beste.. MEN - dersom man kjøper en vare i Norge, og f.eks. det står "levert ...." (et eller annet sted i Norge) - så kan man faktisk ikke vite at den er smuglet inn i landet, ikke sant?

Men neida, eller joda - er helt enig med deg. Det å gjøre seg til skurk for noen småpenger er selvsagt aldri tilrådelig.

Uansett - momsregelen er DUM, summen momsfrie varer er for LAV og de aller fleste prøver nok å kringå dette... Et argument som neppe holder i en rettsak, riktignok...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes i hvert fall du gikk i forsvarsposisjon, og det gjør en jo gjerne når en føler seg angrepet, og det var ikke min hensikt, så da har du misforstått meg - men det er mulig jeg misforsto det jeg oppfattet som en forsvarsposisjon, altså.

Neida, det var bare for å forklare hvorfor det jeg egentlig ikke bryr meg så veldig. Altså, spurte ut av nysgjerrighet, men trenger ikke på død og liv vite hva som skjer med momsen.

Men du har skjønt meg nå regner jeg med, så da er vel misforståelsen ut av verden :frantics: Beklager alt oppstyret :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...