Gå til innhold
Hundesonen.no

Min erfaring med hundeforet labb


Chucky

Recommended Posts

Jeg gikk til felleskjøpet og kjøpte en sekk med hundeforet labb. Da jeg kom hjem og åpnet sekken viste det seg at hele greiene bare var en stor muggen klump.

Det var gult, grønt og rødt, stinket drit og det kom sopp støv opp fra den. Jeg angrer sånt på at jeg ikke tok bilde av foret det så helt forferdelig ut. Jeg la det bare i sekken igjen og gikk til felleskjøpet og kastet dritten tilbake til dem. Etter dette har jeg snakket med en del fra hundemiljøet som også har hatt dårlige erfaring med labb. Dette foret har min hund spist i 1 måned og det er forkastelig.

Jeg anbefaler og ikke bruke dette foret. Folk flest velger dette foret pga at det er billigere. Jeg reiste ut til dyrlegen min å ble anbefalt royal canin. Her bruker jeg 160 kr mer og får en sekk med 3 kg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare fordi du og noen få andre har dårlige erfaringer, så er fóret forkastelig?

Jeg er klar over at ikke alle hunder fungerer på Labb, akkurat som ikke alle hunder fungerer på RC.

En annen ting jeg lurer på er, om dette fóret kanskje var gått ut på dato, pakket feil, eller oppbevart feil kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min border collie har vært fort på Labb fordi muttern så det var best i test på TV2 en gang, hunden vår har fungert helt fint, litt feitere pels enn når vi foret på Pro Plan/eukanuba men aldri opplevd det du har. vi har nå byttet igjen dog, fordi senior foret til eukanuba var bedre enn labb sitt senior for som var kombinert for overvektige hunder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å si sin mening om fôret da? Må da vel får lov til det uten at folk skal henge seg så gæli opp i det?

Jeg har hørt mye om Labb mer enn noe annet hundefôr. Og jeg forbinder det med et billig felleskjøpet-type fôr.

Må da vel være lov til å dele sin egen mening om diverse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på fôret avgjøres vel ikke av produksjonsfeil på embalasjen? Et hvilket som helst fôr hadde vel mugnet om embalasjen eller oppbevaringa ikke var bra nok.

Nå er jeg ingen tilhenger av Labb overhode (og der er vel heller "få som har gode erfaringer med fôret enn omvendt), men å dømme et fôr pga andre ting som går feil, blir vel litt merkelig. Med feil i lagring eller embalasje, så vil vel de fleste fôr bli dårlige? Uansett om det er Labb, RC, Eukanuba, V&H eller hva det nå måtte være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å si sin mening om fôret da? Må da vel får lov til det uten at folk skal henge seg så gæli opp i det?

Jeg har hørt mye om Labb mer enn noe annet hundefôr. Og jeg forbinder det med et billig felleskjøpet-type fôr.

Må da vel være lov til å dele sin egen mening om diverse.. :)

Det er lov å si sin mening ja, men å si " Et for du ikke burde kjøpe" er ikke en mening, det er en oppfordring.

Alltid kjekt med erfaringer selvfølgelig, og da tenker man seg kanskje om, og sjekker dato og slike ting på fóret. Men du må da være enig i at dette ikke hørtes normalt ut, og virker mye mer som om det kommer av embalasjefeil, oppbevaringsfeil eller lignende, og ikke fórets kvalitet.

Det er jo samme som den Pedigreeboksen det var mark i, tror du ærlig talt at Pedigree selger levende mark på boks? Og tror du Labb selger muggent fór?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg VET jo ingenting om fôret, men synes fortsatt det er greit å si fra og til og med fraråde andre å kjøpe fôret også jeg da. Man gjør vel opp sin egen mening uansett. Og det ER ikke første gang man hører om Labb.

Mugg kan skje alle fôrtyper hvis de ikke er pakket godt nok osv. Det har jeg aldri fornektet :)

Til trådstarter: Kunne du se noe pakningfsfeil eller noe på pakken? Var sikkert ikke det første du sjekket da du åpnet den men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg VET jo ingenting om fôret, men synes fortsatt det er greit å si fra og til og med fraråde andre å kjøpe fôret også jeg da. Man gjør vel opp sin egen mening uansett. Og det ER ikke første gang man hører om Labb.

Mugg kan skje alle fôrtyper hvis de ikke er pakket godt nok osv. Det har jeg aldri fornektet :)

Til trådstarter: Kunne du se noe pakningfsfeil eller noe på pakken? Var sikkert ikke det første du sjekket da du åpnet den men..

Om man faktisk skal gå så drastisk til, som å fraråde noen å kjøpe et produkt. Da skal det være godt begrunnet og man skal kunne bevise fra flere fronter at det er et fór som rett og slett ikke duger.

Og man må også akseptere at det stilles spørsmål rundt oppfordringen til ikke å kjøpe fóret. Det samme blir det om man anbefaler et fór, man må kunne begrunne det godt, ikke bare; hunden min liker det, og ser fin ut i pelsen.

De fleste har vel hørt om Labb, det er jo faktisk et norskt fór, og nå nylig lanserte de en ny type som sikkert mange fikk med seg; Appetitt.

Hva har du hørt om Labb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var svært da :)

Såklart kan man stille spørsmål ved fôret?? Har da aldri sagt noe annet jeg! Jeg bare sier at jeg synes det er greit at folk fraråder folk til å kjøpe forskjellige ting. De fleste er så oppegående at de gjør seg opp sin egen mening uansett hva man hører fra andre folk.

Jeg har hørt om mange hunder som blant annet har fått fôrallergi som kløe, eksem osv, de driter ofte hver eneste dag; gjerne med løs og luftig avføring, røyting, pelsen blir matt. Jeg har ihvertfall ikke hørt om et annet fôr som fremkaller så mange symptomer på forskjellige individer.

Det er jo delte meninger såklart, men jeg synes andelen av klaging på fôr havner på Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var svært da :)

Såklart kan man stille spørsmål ved fôret?? Har da aldri sagt noe annet jeg! Jeg bare sier at jeg synes det er greit at folk fraråder folk til å kjøpe forskjellige ting. De fleste er så oppegående at de gjør seg opp sin egen mening uansett hva man hører fra andre folk.

Jeg har hørt om mange hunder som blant annet har fått fôrallergi som kløe, eksem osv, de driter ofte hver eneste dag; gjerne med løs og luftig avføring, røyting, pelsen blir matt. Jeg har ihvertfall ikke hørt om et annet fôr som fremkaller så mange symptomer på forskjellige individer.

Det er jo delte meninger såklart, men jeg synes andelen av klaging på fôr havner på Labb.

Syntes du virkelig det? Eller har du bare noe imot Labb?

Så om jeg kom her og sa nøyaktig det samme som TS, om f.eks RC så hadde det vært grunn nok til å fraråde folk fra å kjøpe det?

Dette er et tilfelle som jeg betviler at har noe med fóret i seg selv å gjøre. Hadde TS sagt ting som kløe, eksem, mye avføring, ja da hadde det vært noe helt annet.

Beklager, du kommer ikke til å få meg til å forandre mening, jeg syntes erfaringen var super, og det er bare bra at TS deler den med oss, men fraråding syntes jeg var på litt dårlig grunnlag. End of discussion ;)

PS: Jeg respekterer selvfølgelig din mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nekte noe for at jeg har noe imot Labb etter alt det jeg har hørt og lest.. ;) Men JA jeg synes faktisk jeg hører mer klaging om akkurat Labb enn f.eks eukanuba eller VH eller hva det nå måtte være.

Men jeg sier heller ikke at ingen andre ikke bør kjøpe det gjør jeg vel?? Det var det TS som gjorde.

Om du hadde sagt det samme om RC så får det vel være opp til hver enkelt om de vil høre på deg eller ikke?

Jeg er enig med deg at dette kan være snakk om en paknings- eller oppbevaringsfeil, og her har jeg heller ikke sagt noe annet. Så hvorfor du vil diskutere så mye aner jeg ikke.. :)

Hver sin smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nekte noe for at jeg har noe imot Labb etter alt det jeg har hørt og lest.. ;) Men JA jeg synes faktisk jeg hører mer klaging om akkurat Labb enn f.eks eukanuba eller VH eller hva det nå måtte være.

Men jeg sier heller ikke at ingen andre ikke bør kjøpe det gjør jeg vel?? Det var det TS som gjorde.

Om du hadde sagt det samme om RC så får det vel være opp til hver enkelt om de vil høre på deg eller ikke?

Jeg er enig med deg at dette kan være snakk om en paknings- eller oppbevaringsfeil, og her har jeg heller ikke sagt noe annet. Så hvorfor du vil diskutere så mye aner jeg ikke.. ;)

Hver sin smak ;)

Det er det eneste jeg har diskutert utifra hva du har sagt. Du støtter faktisk opp TS, og h*n har full rett/god grunn til å fraråde kjøp av dette fóret.

Jeg vet selv at det er mange som ikke fungerer på Labb, men jeg vet også om noen som fungerer utmerket. Bl.a. en venninne som har hunder som ikke spiser annet enn Appetitt, og så lenge RC ikke kommer lenger enn til snuten, så har det ikke sjans å fungere bedre enn RC.

Så fint at du faktisk er enig med meg da, det er jo eneste grunnen til at jeg skrev her :) At jeg syntes det var litt snevert grunnlag å fraråde et fór på.

På meg virker det som om du bare har diskutert deg rundt i grøten, når du tilsynelatende er nesten helt enig med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirk pirk pirk :) Kan jeg ikke få være nesten enig med deg da? ;)

Jeg støtter TS til å si hva han vil om fôret. Og ytre sin mening er lov.

Det var jo du som gjorde en diskusjon ut av at jeg synes ikke at det gjør noe om TS fraråder folk å kjøpe Labb..

Poenget var at JEG ikke oppfordrer andre til å ikke kjøpe det. Er det så vanskelig og forstå da? Og JEG bryr meg ikke så hardt om noen fraråder meg å kjøpe det ene eller det andre. Jeg leser alltid om det jeg skal ha før jeg kjøper noe.

Men uansett her kommer vi ingen vei uansett så la det være.. ;) Vi trenger ikke kuppe tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi nesten enige :) Enig?

Også er vi uenige i et punkt, den er jo grei.

Og jeg er heeelt 100% enig i at man bør lese seg opp i produkter, men vet at det er mange som ikke gjør det. Bl.a. grønne hundeeiere. Derfor tenkte jeg det er litt synd at det skal virke som om Labb-fór er muggent ;) da det allerede er en del negativ omtale rundt det fra før. Men det sier seg jo selv at grunnen til at det fortsatt selges er jo fordi det faktisk kjøpes også da ;)

Sånn.. da skal også jeg slutte å kuppe tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man faktisk skal gå så drastisk til, som å fraråde noen å kjøpe et produkt. Da skal det være godt begrunnet og man skal kunne bevise fra flere fronter at det er et fór som rett og slett ikke duger.

Og man må også akseptere at det stilles spørsmål rundt oppfordringen til ikke å kjøpe fóret. Det samme blir det om man anbefaler et fór, man må kunne begrunne det godt, ikke bare; hunden min liker det, og ser fin ut i pelsen.

Dette mener du vel ikke? At man må ha nærmest en vitenskapelig og årelang studie av et fôr for å kunne anbefale eller fraråde folk å prøve det?

Prøv den neste gang noen foreslår Vom & Hundemat til hver og hverannen som lurer på hva de skal fôre hunden sin med. For den anbefalingen kommer vel omtrent daglig her inne..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener du vel ikke? At man må ha nærmest en vitenskapelig og årelang studie av et fôr for å kunne anbefale eller fraråde folk å prøve det?

Prøv den neste gang noen foreslår Vom & Hundemat til hver og hverannen som lurer på hva de skal fôre hunden sin med. For den anbefalingen kommer vel omtrent daglig her inne..

Susanne

Mener det ikke så drastisk nei :) Tenker bare på at det ikke bare holder å si, hunden min spiser det, man må faktisk kunne si at hundens pels er fin, poter, generell kondisjon og selvfølgelig hold. Samt at man bør ha brukt en sekk av fóret for faktisk å ha sett dens effekt.

Jeg har hørt folk anbefale fór etter at hunden har gått på det én uke, fordi hunden er såååå mye blankere i pelsen, det syntes jeg bare virker rart.

Jeg bruker jo TS sitt eksempel som utgangspunkt, og jeg syntes det blir feil å si at et fórmerke ikke fungerer når man har fått en feilvare, og faktisk ikke uttaler seg om fóret i seg selv, og dens funksjon på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sekk som har blitt åpnet ca 40 minutter etter kjøpet. Foret er ikke gått ut på dato, det sjekka jeg etter. Jeg så ikke etter hull eller noe på sekken. Men etter å ha bært den på skulderen kastet i bilen har ingenting ramla ut. Men som sakt er det nok feil på enbalasjen.

Jeg sa ikke at du ikke skal kjøpe foret, men jeg anbefaler ikke å bruke det. Det er en mening.

Er ingen ekspert, men kan litt.

Detter er min erfaring med foret ikke noe annet. Å diskutere dette gidder ikke jeg ihvertfall.

Hvis tråden kunne blitt brukt til kunnskaper og erfaringer om labb hadde det vært supert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om mange hunder som blant annet har fått fôrallergi som kløe, eksem osv, de driter ofte hver eneste dag; gjerne med løs og luftig avføring, røyting, pelsen blir matt.

:D Noe annet ville jeg påstå var unormalt...

Jeg har ihvertfall ikke hørt om et annet fôr som fremkaller så mange symptomer på forskjellige individer.

Og til tross, eller kanskje nettopp derfor, er det faktisk Norges mest solgte hundefôr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Noe annet ville jeg påstå var unormalt...

Og til tross, eller kanskje nettopp derfor, er det faktisk Norges mest solgte hundefôr...

Nå mente jeg ikke driter ofte hver dag som i driter som regel hver dag.. :P Men ofte som i mer enn normalt hver dag. Ofte som i mange ganger hver dag..

Kanskje det selges så mye fordi det er et billig fôr? Og fordi den vanlige familien/mannen/dama som bare har hunden for selskap vil spare penger? Aner ikke jeg vel. Er jo det at det har fått best i test også regner jeg med..

Men som TS sier, mer erfaringer og mindre flisespikkeri...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tråden kunne blitt brukt til kunnskaper og erfaringer om labb hadde det vært supert

Labb er diskutert til det kjedsommelige i tidligere tråder, søk de gjerne opp så ser du (mer eller mindre sakelige) for og imot erfaringer. Så derfor ytterst kort...

Du etterlyser kunnskap:

- Labb har gjort det bra ved flere tester, både kjemiske innholdsanalyser og fordøyelighetsforsøk.

og erfaringer:

- Jeg har brukt både labb og den nye appetitt og er fornøyd med begge.

At det er Norges mest solgte hundefôr burde vel si sitt, og det er vel uunngåelig at ikke alle er helt fornøyd? Det du har opplevd høres ut som en produkt og eller lagringsfeil, og skal uansett ikke forekomme.

Pippin:

Det er heller ikke så skrekkelig billig, dersom prisen i seg selv skulle være et krav, ca 550 kr for 15kg appetitt. Hva er en anstendig pris på hundefôr?

Jeg kan jo forøvrig minne om at labb og appetitt er kortreiste fôr i motsetning de de fleste alternativene, så man sparer endel i transport hvilket ellers hadde gjort fôret dyrere.

Jeg sa ikke at du ikke skal kjøpe foret, men jeg anbefaler ikke å bruke det. Det er en mening.

Da burde du kanskje endre underoverskriften "et fôr du ikke burde kjøpe" ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankun snakke ut i fra min erfaring på min hund. hunden min likte foret men han fikk diare! og det gikk heller ikke over i løpet av de tre mnd jeg brukte det. Da jeg gikk til vetrinæren spurte de om jeg hadde byttet for på hunden for han var blass i pelsen og flasset... var vist et typisk tegn på dårlig for... så jeg droppet det og gikk tilbake til det gode dyre foret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankun snakke ut i fra min erfaring på min hund. hunden min likte foret men han fikk diare! og det gikk heller ikke over i løpet av de tre mnd jeg brukte det. Da jeg gikk til vetrinæren spurte de om jeg hadde byttet for på hunden for han var blass i pelsen og flasset... var vist et typisk tegn på dårlig for... så jeg droppet det og gikk tilbake til det gode dyre foret;)

Typisk tegn på et dårlig fór for DIN hund, sånt er faktisk individuelt, akkurat som med mennesker :wub: Forskjellen med oss er jo at vi får ganske variert kost, så det blir ikke så mye mangler, som en hund som får samme mengden fra samme sekken hver dag.

Som sagt fórer en venninne av meg på Appetitt, hundene er helt greie i pelsen og har egentlig ikke noen problemer. Hadde de derimot fortsatt blitt fóret på RoyalCanin, så vet jeg ikke om de hadde vært i live, de hadde isåfall vært skrekkelige tynne. Hundene hennes liker rett og slett ikke noe annet fór.

Tanten min derimot byttet fra Labb fordi hunden hennes ble matt i pelsen og flasset, samtidig som den var forholdsvis tynn, og en engelsk setter vil man gjerne ha litt fett på før jakt og slikt.

Min konklusjon om fóret, som alle andre fórtyper, er at man må finne det som passer hunden (og sin egen lommebok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Var svært da ;)

Såklart kan man stille spørsmål ved fôret?? Har da aldri sagt noe annet jeg! Jeg bare sier at jeg synes det er greit at folk fraråder folk til å kjøpe forskjellige ting. De fleste er så oppegående at de gjør seg opp sin egen mening uansett hva man hører fra andre folk.

Jeg har hørt om mange hunder som blant annet har fått fôrallergi som kløe, eksem osv, de driter ofte hver eneste dag; gjerne med løs og luftig avføring, røyting, pelsen blir matt. Jeg har ihvertfall ikke hørt om et annet fôr som fremkaller så mange symptomer på forskjellige individer.

Det er jo delte meninger såklart, men jeg synes andelen av klaging på fôr havner på Labb.

Vesla gikk på labb, men hun fikk noen av de symptomene der. Vi merket spesielt godt til kløe, og at hun røytet betraktlig mer og pelsen ble matt i tillegg til at hun flasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til felleskjøpet og kjøpte en sekk med hundeforet labb. Da jeg kom hjem og åpnet sekken viste det seg at hele greiene bare var en stor muggen klump.

Det var gult, grønt og rødt, stinket drit og det kom sopp støv opp fra den. Jeg angrer sånt på at jeg ikke tok bilde av foret det så helt forferdelig ut. Jeg la det bare i sekken igjen og gikk til felleskjøpet og kastet dritten tilbake til dem. Etter dette har jeg snakket med en del fra hundemiljøet som også har hatt dårlige erfaring med labb. Dette foret har min hund spist i 1 måned og det er forkastelig.

Jeg anbefaler og ikke bruke dette foret. Folk flest velger dette foret pga at det er billigere. Jeg reiste ut til dyrlegen min å ble anbefalt royal canin. Her bruker jeg 160 kr mer og får en sekk med 3 kg mer.

Orket ikke lese gjennom hele diskusjonen her, ville bare fortelle det jeg har fått høre fra en dyrlege. Denne dyrlegen hadde vært på inspeksjon hvor Labb produseres, og han hadde ingen problemer med hva de puttet i fóret. Derimot blir den uferdige blandingen oppbevart i store sementsiloer, hvor gamle rester blir hengendes igjen i sprekker, og danner (surprise, surprise) mugg. Kan tenke meg at det er en slik haug som har havnet i akkurat denne sekken... ;)

Hunder har ikke enzymer til å bryte ned mugget, og de kan få kraftige reaksjoner på mugget. Har møtt flere hunder som har mistet pels, og fått store hårløse flekker etter å ha gåt på Labb.

Denne dyrlegen selger ikke fór, så h*n vinner ingenting på å fortelle historien. H*n frarådet likevel alle sine kunder å bruke fóret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon om fóret, som alle andre fórtyper, er at man må finne det som passer hunden (og sin egen lommebok.)

Det blir som å si at noen mennesker passer best til laks med grønnsaker og poteter hver dag, mens andre passer best til sjokolade. Ikke alle fôr er gode, og labb er noe jeg aldri hadde puttet i hundene mine.

Det er mye man ikke kan se på utsiden. Selv om dårlig ernæring ofte først går utover pels, så er det ikke sjeldent at det slår ut på indre organer og immunforsvar.

Aktive hundefolk burde forstå at hundefôr basert på animalske biprodukter og vegetabiske proteiner IKKE er optimalt overhodet. Og det er det gjort mange undersøkelser på, så jeg ser ikke grunnen til at forskere over hele verden skal drive og bevise at et norskt hundefôr er dritt.

Denne dyrlegen hadde vært på inspeksjon hvor Labb produseres, og han hadde ingen problemer med hva de puttet i fóret.

Er det en helt vanlig dyrlege, eller ernæringsekspert? Dyrleger flest har ikke så god peiling på ernæring, så uansett om de sier det ene eller det andre ville jeg ikke tatt det for god fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...