Gå til innhold
Hundesonen.no

Påkjørte dyr


Cairmal

Recommended Posts

Tipper jeg ikke er alene om å se påkjørte katter,grevlinger,ekorn etc etc omtrent daglig. Dette gjør med SÅ frustrert!

Jeg sitter i bil 2 timer daglig,og bare idag har jeg allerede passert en død grevling og en katt.

Hva kan man gjøre med dette? Hvorfor gjør ikke vedkomne noe som kjørte over det stakkars dyret?! :icon_confused: Merker de det ikke selv? Jeg har nå ikke kjørt på noe dyr noen gang(heldigvis),så aner ikke hvordan det føles. Men jeg føler jo for å stoppe bilen å i det minste få dyret ut av veien,istedet for at det blir liggende å bli påkjørt i tusen biter... Såå.. Hvem har ansvaret for å fjerne dem når slikt skjer? Hvem kan man ringe f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja.. det er fælt.. :icon_confused: Kommer jo an på hvilket dyr man kjører på om man kjenner det eller ikke da. Men jeg også synes man burde stoppe å fjerne, eventuelt avlive, dyret man har truffet.

Kan man ikke ringe viltnemda? De tar jo seg av slike ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg ringte viltnemnda for en kunde en gang, som hadde kommet over en død grevling. Han mannen spurte hvor det var, også dro han og fjerna den dagen etter, siden jeg ringte så seint. Jeg kjørte forresten på en mus en gang, jeg så den først, også kjente jeg et skvis under dekket (vet ikke åssen jeg kan forklare det, men jeg kjente liksom under foten at bilen kjørte over noe. Men det er ikke sikkert jeg hadde kjent det om ikke jeg hadde sett den først, og forberedte meg på det), så jeg regner jo med at man merker om man kjører på en katt eller rev eller grevling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter? :icon_redface: det syns jeg er altfor dårlig. Mangel på respekt overfor dyr. Det er nå tross alt ikke bare voksne som ferdes i bil heller. Også barn i alle aldre. Det er ikke akkurat et fint syn å se en katt kjørt i fillebiter :icon_confused: Og som du sier,så vil jeg også tro man merker det om man treffer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det var noens hund f.eks hadde det bare vært ok å la den ligge i grøften fordi den allerede var død?

Mente ikke å rette til akkurat den hendelsen din med at den ble hentet dagen etter. Vet da godt ikke unger vanligvis et ute på den tiden,men er nå ikke bare på kveldstid slikt skjer. Har opplevd å kjørt forbi et dyr kveldstid,for så å høre fra samboeren at han så akkurat samme dyret tidligere på dagen. Jeg mener det burde vært mer kjent for folk hvem man kan tilkalle,slik at dyret blir fjernet fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg,en dag gjør jeg det. Til nå har det vært mest kun på travle motorveier,og er ikke bare bare å skulle bråstoppe å løpe ut midt i veien da. Nei,så et bedre opplegg syns jeg dyrene fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg,en dag gjør jeg det. Til nå har det vært mest kun på travle motorveier,og er ikke bare bare å skulle bråstoppe å løpe ut midt i veien da. Nei,så et bedre opplegg syns jeg dyrene fortjener.

Nettopp, så du mener at den som kjørte på dyret skal bråstoppe og løpe midt ut i veien?

Jeg er enig i at det ikke ser pent ut, men det gjør heller ikke hjulkapsler og annenslags søppel. Dyret er dødt, det er ikke så mye å gjøre med det.

Hvem har ansvar for annen rengjøring av veier?

Selvfølgelig, om man kjenner at man kjører på noe, og man har mulighet til å stoppe så er det jo på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at absolutt alle bare driter i det. Men skulle likt å visst hvor mange som ringer viltnemda(eller hvem man skal ringe?) etter å ha gjort det.. Hadde jeg kjørt over en katt hadde jeg stoppet ved nærmeste stopp og gått tilbake å hjulpet/fjernet dyret på best mulig måte når trafikken roet seg.

Jeg har ikke vært ute for å se så mye slikt før,da jeg ikke har pleid å kjøre så mye tidligere. Det er etter at jeg i det siste har sett så og si hver eneste dag et dyr på den måten at jeg har blitt helt guffen,og føler ansvar for å gjøre noe. Er det viltnemda man skal ringe om man kjører på eller ser en katt også?

Jeg lurer her på hva det beste er å gjøre? Tenkt noen ganger å snu å hente dyret,men hva så..? Skal jeg ta det med hjem å begrave det i hagen.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jeg har ferdet ganske mye over hele Norge, og jeg ser aldri katter ligge smurt utover veien. De døde dyrene jeg ser ligger ved veikanten, med mindre det er på motorveien, og da er det som oftest fugler. Kan umulig se at det er så ille at dyrene må fjernes på timen, men kanskje det er jeg som ikke er på de riktige veiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt forferdet selv. Denne uken så jeg en katt uten hode, hvor hodet og involler lå strødd bortover veien. Jeg sitter nærmest og holder meg for øynene med munnen på vidt gap. Vet ikke hvorfor det har vært så ille i det siste,men makan har jeg aldri opplevd før. Det høres kanskje ut som jeg overdriver,men det gjør jeg ikke. Skulle ønske heller det var tilfellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg så en påkjørt katt må være når jeg var 11-12 år eller noe :icon_confused: Jeg har sett noen påkjørte piggsvin da jeg bodde i byen, men bortsett fra det er det svært sjeldent jeg kommer over påkjørte dyr (og jeg har fartet mye) . Noen flate fugler ser man jo. Her er det mye mer elg påkjørsler, men det er jo i litt større skala, med store bil skader, personskader, og leting etter skadet dyr osv. Heldigvis aldri opplevd det sev *bank i bordet*

Men kjører man på dyr, burde man stoppe og sjekke om det er dødt. Er det det, kan jeg godt la det ligge i grøfta til neste dag feks, eller henge opp lapp på butikken om at en katt er påkjørt. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre mer. Grave det ned?

Mamma kom over en reveunge som hadde blitt påkjørt. Det slepte bakbeina etter seg og var skikkelig såret. Den var livredd og lå bak noen busker. Da ringte hun etter noen som kunne komme å skyte den, og heldigvis kom det noen ganske fort. Ved skader, er jeg veldig nøye på at avlivning evnt. hjelp må skje så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om det var noens hund f.eks hadde det bare vært ok å la den ligge i grøften fordi den allerede var død?

Uhm.. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men nå har jeg altså ikke kjørt på noe større enn ei mus, og jeg stoppa ikke for å sjekke hvordan det gikk med den, og jeg skrapte ikke opp restene av den sånn at andre skulle slippe å se den og få arr på sjelen sin. Jeg håper jeg kan påstå at om jeg hadde kjørt på en katt eller rev eller pinnsvin eller noe annet større dyr, som kanskje ikke umiddelbart dør av å bli klemt mellom asfalt og bildekk, så vil jeg stoppe og undersøke om det er dødt, og evt ringe viltnemnda etter det. Hvis jeg finner nummeret til viltnemnda i den kommunen jeg befinner meg i, det er ikke alltid like lett det heller, har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på en katt en gang, og da stoppet jeg for å sjekke. Nå var ikke dette en veldig trafikkert vei, så da var det greit.

Jeg kjører ofte E18 mellom Tønsberg og Sandefjord, og der er det stadig både katter og grevling som ligger ihjelkjørt langs (og midt i) veien. Men hvor farlig ville ikke det blitt trafikkmessig, om man skulle stoppet opp på en veldig trafikkert vei, med 90 km/t? Sjansen for at katten/grevlingen ikke blir alene om å bli kjørt i hjel er ganske stor :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at absolutt alle bare driter i det. Men skulle likt å visst hvor mange som ringer viltnemda(eller hvem man skal ringe?) etter å ha gjort det.. Hadde jeg kjørt over en katt hadde jeg stoppet ved nærmeste stopp og gått tilbake å hjulpet/fjernet dyret på best mulig måte når trafikken roet seg.

Jeg har ikke vært ute for å se så mye slikt før,da jeg ikke har pleid å kjøre så mye tidligere. Det er etter at jeg i det siste har sett så og si hver eneste dag et dyr på den måten at jeg har blitt helt guffen,og føler ansvar for å gjøre noe. Er det viltnemda man skal ringe om man kjører på eller ser en katt også?

Jeg lurer her på hva det beste er å gjøre? Tenkt noen ganger å snu å hente dyret,men hva så..? Skal jeg ta det med hjem å begrave det i hagen.. :ahappy:

Vet du hvor langt det kan være mellom stopp på store veier (som f.eks. motorveier)? Vi snakker rundt kilometeren her, om ikke mer (hvis du faktisk skal parkere, noe du må om du skal gå tilbake).

Om dette skjer kl. 16.00 her like utenfor Oslo, så må jeg sitte å vente i minst 1time før trafikken roer seg, men da kommer det fremdeles en og annen bil i 100km/t.

Dessuten er det faktisk ikke lov å ferdes til fots i motorveier.

Håper uansett at personer som vandrer langs andre veier for å fjerne døde dyr, tar på seg refleksvest, uansett om det er mørkt eller lyst.

Selv ser jeg da et og annet påkjørt vesen, har flere ganger sett rev og andre ting. Men ikke sånn fryktelig mye heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dyr dør er dessverre en del av livet. Hvis viltnemda eller andre offentlige instanser skulle rykke ut for å fjerne hver katt, grevling, pinnsvin eller fugl som var påkjørt, tror jeg ikke de hadde fått tid til annet ... Alle bør stoppe og forsikre seg om at dyret er dødt, og helst få det ut av veien, mer enn det tror jeg ikke man kan gjøre ....

Har forøvrig en plett på samvittigheten der selv, jeg kjørte over (ikke på) et ekorn en gang. Jeg stoppet, og så i speilet at det rykket til noen ganger før det ble stille ... BURDE ha gått ut av bilen og sjekket :ahappy: Da jeg kom tilbake samme vei etter et par minutter, var det borte! Håper virkelig det bare hadde besvimt eller noe sånt ... Uff :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig en plett på samvittigheten der selv, jeg kjørte over (ikke på) et ekorn en gang. Jeg stoppet, og så i speilet at det rykket til noen ganger før det ble stille ... BURDE ha gått ut av bilen og sjekket :wub: Da jeg kom tilbake samme vei etter et par minutter, var det borte! Håper virkelig det bare hadde besvimt eller noe sånt ... Uff :)

Jeg har også opplevd det! Jeg var passasjer da, men vi kjørte på et ekorn. Faren til exen min som kjørte. Vi stoppet opp eller sakket farten. Jeg insisterte på å få gå ut å sjekke men han bare kjørte videre. Da vi kjørte tilbake andre veien var det borte! Jeg håper at det døde momentant og at en rev hadde fått ferten av det.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre dyr som mus og ekorn tar det bare minutter før blir spis av andre dyr/fugler...

Større dyr som katt grevling ol, bør man om det er forsvarlig, forsikre seg om at er 101% dødt, dyr skal ikke pines står det i en eller annen lov...

en gang kjørte jeg på en katt, den dummeste idiotkatten jeg har sett, den løp over veien 40meter foran bilen, når den var over å så bilen så sprang den pinadø tilbake samme vei den kom å ble kakket i hodet i 80km/t...

Etter noen sekunder med dødskrampe ble den stille, 101% død, faktisk så tok jeg idiotdyret inn i bilen å kjørte til nærmeste hus (eneste hus i km omkrets), urin rant ut av katten inne i bilen, å pisset til en død katt lukter ikke noe bedre en pisset fra en levende katt.., å de som bodde der hadde aldri sett denne katten, men han skulle ta seg av den = (kaste den i fraukjelleren)...

Det beste man kan gjøre er å utsette seg selv for fare ved å gå ut i veien for å kaste dyret i grøfta, det utgjør ofte mindre fare for alle å la det ligge der det ligger...

Mus har jeg kjørt over flere ganger og endel fugler i grillen på bilen, men slikt stopper jeg ikke for, der er det enten eller, partert hjernemos eller ikke truffet..

Død er en del av livet...

At vi er så skånet som vi er i Norge er ganske utrolig, når en død katt i veien er det verste vi kommer til å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ingen som har ansvar for å rydde opp utenfor vegbanen. Det hadde nok blitt kaos også, hvis det skulle blitt hentet med en gang det skjedde. Dyr blirt påkjørt ganske ofte, liksom...og på motorveien er det andre ting som er viktigere enn et dyr som allerede er dødt. Jeg syns forsåvidt det er bedre å se en katt uten hode enn en som ser tilsynelatende OK ut, jeg. Da har den i alle fall dødd momentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjører på en katt, lar dere den bare ligge, eventuelt ligger den til sides??

Altså, den katten er mest sannsynlig like kjært dyr til noen som din hund er for deg! Hvis noen hadde kjørt på min hund og lagt den i veikanten, hadde jeg blitt forbanna, uansett hvor død den var.

Ta med deg dyret, og heng opp lapper om den! (Hvor du skal gjøre av den vet jeg faktisk ikke, grave den ned i en skog?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det samme tenker jeg. Mangel på respekt overfor dyrene å ikke gjøre noe.

Har virkelig ingen ansvar for å fjerne dyrene?!

Igår var det en grevling og en katt. Idag var det en katt eller rev jeg så. Så den på motorveien da. Dette var i 9 tiden om morgenen,da jeg kjørte samme vei tilbake lå den der fortsatt,bare enda mer kjørt i fillebiter. Er vi virkelig så dårlige at vi ikke har noen som kan ta seg av dette? Folk trenger å vite om noen man kan kontakte,eller hva som er best å gjøre i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ingen som har ansvar for å rydde opp utenfor vegbanen. Det hadde nok blitt kaos også, hvis det skulle blitt hentet med en gang det skjedde. Dyr blirt påkjørt ganske ofte, liksom...og på motorveien er det andre ting som er viktigere enn et dyr som allerede er dødt. Jeg syns forsåvidt det er bedre å se en katt uten hode enn en som ser tilsynelatende OK ut, jeg. Da har den i alle fall dødd momentant.

Er dette sant? Hvordan blir søppelet og slike ting borte da...? Plastikk og lignende ting brytes da vel ikke ned så fort..!?

Om dere kjører på en katt, lar dere den bare ligge, eventuelt ligger den til sides??

Altså, den katten er mest sannsynlig like kjært dyr til noen som din hund er for deg! Hvis noen hadde kjørt på min hund og lagt den i veikanten, hadde jeg blitt forbanna, uansett hvor død den var.

Ta med deg dyret, og heng opp lapper om den! (Hvor du skal gjøre av den vet jeg faktisk ikke, grave den ned i en skog?)

Midt på E18 i byen, så ha da hadde jeg nok rett og slett ikke turt. Sorry altså, dere får kalle meg kaldhjertet, men jeg ofrer ikke livet mitt for at noen skal få grave ned sitt eget kjære dyr. Men jeg ønsker da heller ikke at noen skal ofre livet for at jeg skal få tilbake et stykk død Tinka.

Dessuten, lapper i slike situasjoner.. ja hvor henger man det opp!?

Jeg skjønner det skjer på et lite sted. Hadde jeg f.eks. kjørt på en katt eller noe i gaten jeg bor i, så hadde jeg selvfølgelig stoppet osv osv. samme med lignende gater.

Men i denne "sjangeren" med veier har jeg heller aldri sett døde dyr.

Når fartsgrensen sniker seg over 60km/t så er det ikke bare bare altså, og det er også på slike veier dyr blir mest påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret ligger det småkryp som padder, mus og huggorm smurt utover veien, der jeg bodde tidligere. Og neimen om jeg noen gang stoppet for å skrelle opp noen av disse. Æsj!

Og hva er galt i at unger får med seg at det ligger en død kråke i veikanten? That's life! Jeg husker en gang vi hadde en voldsom seanse i barnehagen min, da en av barnehagetantene arrangerte begravelse for et dødt pinnsvin. Husker jeg synes det var stas å få være med på nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...