Gå til innhold
Hundesonen.no

Piper litt alene hjemme i nytt hus..

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg flytta igjen, og bikkjelurven henger på slep :icon_confused: Hun har jo slitt litt med sep.angst tidligere, noe vi har klart å trene av henne. Hun har etter denn etreningen funnet seg til rette flere steder, og det har egentlig ikke vært noe problem å være alene hjemme.

Men nå har vi jo flyttet igjen. Hun har vært her nå i fire dager, og virker som om hun har funnet seg godt til rette.

Men i dag var hun alene i en og en halv time. Jeg filmet henne, bekymret hønemor som jeg er, og hun sutra litt i det jeg gikk, men så dumpa hun ned i sofaen, og slækkan..

Men så gikk huseier inn i nabobygget, slik at døren smalt. Hun trodde sikkert det var jeg som kom, så spratt opp. Etter dette tok det ca 10-15 min før hun roet seg igjen. men når hun roet seg lå hun og sov til jeg kom hjem 30 min etterpå.

Sååå.. Har jeg grunn til bekymring, eller vil hun venne seg til dørsmelling og trasking på verandaen etter hvert?

(vet jeg er hyperbekymra asså.. skikkelig sykelig faktisk.. Så dere får bare holde ut med meg :icon_redface:

Skrevet

Puste! Heeelt ned i magen. Tipper det går seg fort til jeg, men kan nok være greit å filme en stund og se at det ikke eskalerer. Da kan du jo gå inn med trening om hun blit verre og ta det før huseier klager. :icon_confused: Skjønner bekymringen din veldig veldig godt! Men husk å puste.

Skrevet

Puste! Heeelt ned i magen. Tipper det går seg fort til jeg, men kan nok være greit å filme en stund og se at det ikke eskalerer. Da kan du jo gå inn med trening om hun blit verre og ta det før huseier klager. :) Skjønner bekymringen din veldig veldig godt! Men husk å puste.

*puster dypt* :icon_confused:

Har tenkt å filme noen dager til. Saken er bare at jeg må på jobb i morra, og da blir jeg jo borte i 8 timer.. :icon_redface: Har tenkt å filme, og har fått låne staffebestevenninda hennes som selvskap, så får bare krysse fingerne, og håpe det ordner seg..

Satser på at det går greit siden hun roet seg igjen etter "pipeøkten".. Sant..?? :no:

• 2 weeks later...
Skrevet

fra hudnen en liten valp bruker den piping på å kalle på mammman sin og piping skal man ta på alvor selv om noen sier at man bare må overse det så kan det bli tramatisk for hunden og hvordan den opplever situansjonen...

Bedre å bruke litt lang tid på tilvenningene enn å forhaste seg å få en hunde som ikke er trygg.

Skrevet

Hvis dette er en relativt voksen hund som er vant til å være alene hjemme når du er på jobb, burde det ikke være noe problem. Det er som med barn og hund slik at om noe er et problem for deg og du er engstelig så blir de det også. Må du på jobb så må du, hunden finner seg til rette eller bjeffer litt på naboen. Det er ikke så mye å gjøre med og de pleier for det meste å sove alikevell.

Skrevet

fra hudnen en liten valp bruker den piping på å kalle på mammman sin og piping skal man ta på alvor selv om noen sier at man bare må overse det så kan det bli tramatisk for hunden og hvordan den opplever situansjonen...

Bedre å bruke litt lang tid på tilvenningene enn å forhaste seg å få en hunde som ikke er trygg.

Er all piping "kalle på mamma"?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...