Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenbarhet


Huldra

Recommended Posts

Ja, det er vel det jeg prøver å komme frem til ihvertfall, selv om jeg nå tydeligvis har blitt litt usikker på hva jeg egentlig mente.. hehe :lol:

Ikke så lett å holde tunga rett i munnen med alle disse begrepene :lol:

Men egentlig blir det jo ganske logisk, tenker jeg, at trenbarhet er en kompleks egenskap satt sammen av flere egenskaper, for hvis man tenker på hva trenbarhet inneholder, så er det jo nettopp det: flere egenskaper. Samarbeid, konsentrasjon, lek, koordinering... Men er trenbarnhet det samme som evnen til læring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Njaaa.. Det er ikke så enkelt heller, for en hund kan ha samarbeidslyst, men mangle evne til å konsentrere seg, f.eks? Eller om den har dårlig koordinering?

Eller har vanskelig for å lære.

Nei, det er nok ikke den eneste faktoren, men den er vel nokså viktig? Det er jo viktig for trenbarheten at hunden er "godt belønnbar"; at det finnes noe hunden har veldig lyst på. Men jeg må innrømme at jeg har store problemer med å se for meg en hund som har kjempelyst å samarbeide, men som har rævva konsentrasjon, haha, den kombinasjonen vet jeg ikke om hodet mitt klarer i dag. Eksempel? :lol: Og hva mener du med dårlig koordinering?

Jeg har gått på valpekurs/grunnkurs med hunder som syntes å ha godt samarbeid med fører, men som feks manglet tempo, de daffet rundt når de helst burde løpe, eller som hadde vanskelig for å lære nye ting. De ville gjerne, men var rett og slett ikke trenbare på det vi holdt på med, som var lydighetsøvelser.

I mine øyner tror jeg en trenbar hund har iallfall følgende egenskaper:

Samarbeidslyst, arbeidsglede, tempo, lekelyst, god konsentrasjon, førbarhet (altså lar seg lett dirigere) og er passe selvstendig og miljøsterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da ble det med ett så mye mer forståelig! Så for meg en klumsete hund jeg, og skjønte ikke helt hva det hadde å si for akkurat trenbarhet, skjønt en klumsete hund sikkert kan være en utfordring å trene.. :D:lol:

hehe - Nei, det var ikke sånn dårlig koordinert jeg mente :D

Brister er jo ikke bra nei, og miljøberørthet vil selvsagt påvirke. Spesielt i en konkurransesituasjon bør man ha en hund med et visst minimum, for at det i det hele tatt skal kunne fungere. :lol:

Ja, nemlig.. En hund kan jo ha høyt samarbeid, men allikevel ha så mye redsler og brister at h*n ikke klarer å samarbeide, tror jeg var tanken? At den vil mye, betyr ikke nødvendigvis at den får det til :)

Ikke så lett å holde tunga rett i munnen med alle disse begrepene :D

Men egentlig blir det jo ganske logisk, tenker jeg, at trenbarhet er en kompleks egenskap satt sammen av flere egenskaper, for hvis man tenker på hva trenbarhet inneholder, så er det jo nettopp det: flere egenskaper. Samarbeid, konsentrasjon, lek, koordinering... Men er trenbarnhet det samme som evnen til læring?

For å ta det siste først, så nei.. Egentlig så syns jeg jo at hunder som går for å være trenbare er passe kørka i huet, de gjør jo hva som helst for ingenting, nesten. Alaska huskyen jeg hadde, var ikke spesielt trenbar i forhold til tervekrapylet, men han var jo langt mer intelligent enn hva hun er - bare at han lærte sånne ting som jeg ikke egentlig syns at han trengte, som hvordan åpne dører samme hvilken vei den slår og samme hva slags vei dårhåndtaket sto..

Men jo, trenbarhet er en kompleks egenskap sammensatt av flere egenskaper. En trenbar hund vil f.eks være glad i å repetere tenker jeg, altså at det er like gøy å løpe ut til kjegla for 359 gang - for en hund som syns det er gøy bare 2-3 ganger vil man jo bruke lang tid på å lære en øvelse, ikke sant? Så da er svaret mitt fortsatt at selv om man til en viss grad kan se om en hund er trenbar på en test, så er det ikke ett enkelt moment som sier noe om det, men summen av testen (og resultater?), liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...