Gå til innhold
Hundesonen.no

Planer om flere hunder?

charlotte

Recommended Posts

Avlsrettighetene livet ut???????? Det er en avtale jeg aldri hadde godkjent, og ikke tror jeg den er så vanlig heller... Det "normale" er to kull eller 8 valper, deretter skal hunden overføres til forverten.

Oh? Det er iallefall det jeg har fått vite av oppdretteren. Vet at oppdretter overfører hunden til forvert når det er snakk om tisper, og da har oppdretteren 2-3 kull på tispen.. Jeg viste ikke at andre oppdrettere gjorde det samme med hannhunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Oh? Det er iallefall det jeg har fått vite av oppdretteren. Vet at oppdretter overfører hunden til forvert når det er snakk om tisper, og da har oppdretteren 2-3 kull på tispen.. Jeg viste ikke at andre oppdrettere gjorde det samme med hannhunder..

Er det hanne eller tispe du skal være forvert for?

Sånn som jeg forstår dette, (kanskje tar jeg helt feil nå) så får du alle utgifter på hunden... eller betaler oppdretter sånt som forsikring, avlskåring og sånne ting når du kommer så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hanne eller tispe du skal være forvert for?

Sånn som jeg forstår dette, (kanskje tar jeg helt feil nå) så får du alle utgifter på hunden... eller betaler oppdretter sånt som forsikring, avlskåring og sånne ting når du kommer så langt?

Hanne som jeg skrev tidligere her oppe. Alt som har med avl og utgifter der skal oppdretter ta seg av selv også betalingen for utstillinger/sporprøver som oppdretter skal ha hunden med på. Forsikring har jeg alltid forestillt meg at det er jeg som skal betale, så jeg har ikke spurt om det, så jeg vet ikke om oppdretteren tar det under en kam med alle sine forsikringer.. Jeg har ikke vært så mye borti foravtaler, og trodde dette egentlig var normalt.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne som jeg skrev tidligere her oppe. Alt som har med avl og utgifter der skal oppdretter ta seg av selv også betalingen for utstillinger/sporprøver som oppdretter skal ha hunden med på. Forsikring har jeg alltid forestillt meg at det er jeg som skal betale, så jeg har ikke spurt om det, så jeg vet ikke om oppdretteren tar det under en kam med alle sine forsikringer.. Jeg har ikke vært så mye borti foravtaler, og trodde dette egentlig var normalt.. :?

Ok. Har bare aldri hørt om foravtale der oppdretter har rettighetene livet ut... Synes at det på en måte ikke er en foravtale da, blir mer en "gratis" plass for oppdretter å ha hunden sin.... Men dette er noe jeg har lyst å sjekke litt opp med andre oppdrettere om hva deres praksis er på hanner og avtale. Kan jo spørre Scarlet her inne, hun er jo oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...

for det jeg har hørt er at enkelte oppdretere vil ha ett eller to kull fra hunden, så blir hunden overført til deg? er sånn bare tull?

kunne du forklart meg hva forvert går ut på?

sånn jeg trur :

avale med oppdretter

har hunden ( som din egen, betale mat o.l)

oppdretter har kull etter avtale

så blir hunden din..

er det sånn det foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...

for det jeg har hørt er at enkelte oppdretere vil ha ett eller to kull fra hunden, så blir hunden overført til deg? er sånn bare tull?

kunne du forklart meg hva forvert går ut på?

sånn jeg trur :

avale med oppdretter

har hunden ( som din egen, betale mat o.l)

oppdretter har kull etter avtale

så blir hunden din..

er det sånn det foregår?

Nei det er sånn det normalt er med tisper på foravtale.

Som forvert så har du og oppdrar hunden, trener den og stiller den, tar de kåringene som hunden må ha for å kunne brukes i avl. I tillegg så betaler du forsikringen, og om noe skulle skje med hunden og den må avlives så blir forsikringsummen delt likt på vert og oppdretter. Når hunden har fått de valper som står i avtalen, så skal den føres helt over på forvert. Da skriver oppdretter fra seg sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på portugisisk gjeterhund om noen år da, eller kanskje en valp etter Tjorven hvis hun kan få valper... Men det er mange raser jeg har lyst på... Spisshunder og gjeterhunder ligger veldifg høyt på min liste, og kanskje helst en blanding av de to :D ? Altså en gjetende spisshund, finsk lapphund eller lapsk vallhund?!! :D

Så utrolig mange flotte hunder. Og raser jeg ikke vet så mye om, som puli (jeg vet det, den ser ut som en filthaug men skal ha veldig godt gemytt :D ) eller schapendoes... Vi får se, er noen år til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D

Samme med pitbullen liksom :wink: Sååå synd hvis de ikke bevarer kamphund instinktene! :D

I min rase går man mer og mer bort fra voktingen og gjetingen rett og slett fordi de ikke trengs lenger.Belgeren er nå først og fremst en brukshund ikke en gjeter eller vokterhund i tillegg som tidligere.

So?? Jeg kjøper jo ikke etter gjeter og vokter egenskapene når jeg skal ha en brukshund?Utvikling kan være en bra ting :roll:

Enig. utvikling er en bra ting. Og din rase er i tillegg delt inn i 4, så å finne en gjeterhund skulle ikke by på det store problemet...dobberen kommer nok aldri til å bli REN familiehund - og det skal den heller ikke være! Men takk til den smartingen som begynte å avle vekk fra "bombene".... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns på en måte alle rasene burde få bevart sine opprinnelige egenskaper. Som f.eks labradoren, aussien, bc`n eller finsk lapphund. Hvorfor kalle en hund jakthund når den overhodet ikke er det? hvorfor kalle en hund for en gjeterhund når den ikke har snev av gjeterinstinkter? jeg er for å ha en show variant, og en ranch variant, men det er jo nesten ikke fler igjen av den ekte varianten..,. det er vel som det pleier å gå... egenskapene blir glemt når rasen blir populær...

Ja, er enig i det. Puddelen f.eks. er sånn, nå blir de aller fleste brukt som selskapshund og nesten ingen som apporterende jakthund som den egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...