Gå til innhold
Hundesonen.no

Planer om flere hunder?


charlotte

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
sånn blir det når rasen blir så populær...se hvordan bcèn har blitt.

ja.... :cry: det stikker meg litt i hjertet når jeg ser at alle skal ha den pelsdotten istedenfor den gode gammeldagse aussien som jobbet som en gud med oksene... Husker da jeg bvar liten... da var det alltid en slik ranch hund jeg ville ha, og nå har de gjort den om til en pelsdott! aussien skal jo egentlig ha kort, lett pels som passer godt til det arbeidet den driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gjør det ikke noe...har ikke tenkt og bruke den til og gjete okser...og jeg liker den store pelsdotten av en aussie :cry:

ja, det er klart den er flott...men jeg syns de burde hatt et krav, nemlig gjeterhundprøven. Hvor i norges land finner man en aussie som kan gjete nå? Det er hvertfall ikke ekte gjeter instinkter, men innlært gjeting.... da blir hele poenget borte føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er sant...men det er ikke mange raser som lenger blir brukt til det den egentlig er skapt til...

Men tenkte og prøve Sheriff litt hjemme i hagen med hønene mine...

Men vil ikke ha noe særlig gjeter hund av han, da han skal være mye med på ridetur :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er sant...men det er ikke mange raser som lenger blir brukt til det den egentlig er skapt til...

Men tenkte og prøve Sheriff litt hjemme i hagen med hønene mine...

Men vil ikke ha noe særlig gjeter hund av han, da han skal være mye med på ridetur :cry:

jeg syns på en måte alle rasene burde få bevart sine opprinnelige egenskaper. Som f.eks labradoren, aussien, bc`n eller finsk lapphund. Hvorfor kalle en hund jakthund når den overhodet ikke er det? hvorfor kalle en hund for en gjeterhund når den ikke har snev av gjeterinstinkter? jeg er for å ha en show variant, og en ranch variant, men det er jo nesten ikke fler igjen av den ekte varianten..,. det er vel som det pleier å gå... egenskapene blir glemt når rasen blir populær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg? Nei, si det.. Mange raser som ikke brukes til det de opprinnelig ble brukt til lenger, av mange forskjellige grunner

husk at jeg bare spytter ut med min mening nå. jeg er ikke imot show vs bruks varianter- Så lenge den opprinnelige rasen blir ivaretatt og bevart liksom... hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...desverre..tenker bare på kongepuddelen' date=' den ble klipt spesielt for at pelsen skulle holde hunden over vann...[/quote']

ja nettopp! ... hvor finner man de opprinnelige kongepuddlene? jeg kjenner kun en oppdretter som avler på puddelens opprinnelige egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns på en måte alle rasene burde få bevart sine opprinnelige egenskaper. Som f.eks labradoren, aussien, bc`n eller finsk lapphund. Hvorfor kalle en hund jakthund når den overhodet ikke er det? hvorfor kalle en hund for en gjeterhund når den ikke har snev av gjeterinstinkter? jeg er for å ha en show variant, og en ranch variant, men det er jo nesten ikke fler igjen av den ekte varianten..,. det er vel som det pleier å gå... egenskapene blir glemt når rasen blir populær...

Jepp, slik er det med veldig mange raser. Dobermannen er blitt en sosial familiehund som ofte er pysete eller stresser mye. Labradoren har blitt en tung hund og er ikke ønskelig å bruke i jakt lenger, noen tror faktisk at BC er avlet opp til LP og AG og de har mistet mye mentalt. Aussien har fått mer pels og er ikke like røff som den en gang var. Heldigvis finnes det mennesker som bevarer de gamle gode linjene og avler på dette, som f.eks oppdretteren til Lisa som avler på 100 % reint field trial blod. Og BC oppdrettere som stiller hundene på gjeterprøver og bruker dem til dette og avler på slike linjer, slik at folk som er interessert i drive med nettopp dette kan få tak i rette linjene. Det er synd at egenskapene blir vannet ut, men det er lite vi valpekjøpere får gjort med det annet enn å importere dersom det er for tynt med ønskelig blod i landet. Selv ønsker jeg field trial jakt-labber, men aussien kan for min del være en dual purpose hund, med fint eksteriør OG gode bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Vicky at Aussien bør holde på egenskapene den er skapt for. Å bare bruke den til utstilling ville vært urettferdig mot rasen. Det er greit nok at den får litt mer pels, men ikke sånn at det blir sånn som med Collien som har fått alt for mye. :cry:

Jeg vurderer selv å skaffe meg en aussie senere, når vet jeg ikke ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å få meg en svart mops om et par år :cry: .

Når jeg blir litt eldre og får litt bedre tid har jeg tenkt til å skaffe meg en brun dobbermann Love

Ikke det at jeg har såå liten tid nå, men at jeg får tid til å mosjonere den skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal nok ha en hund til om 1-2 år :cry:

Veit ikke helt rase ennå, men har jeg tid vil jeg ha en brukshund. Enten en hvit schæfer, hollender eller BC.

Og kan jeg ikke ha de skal jeg ha en liten selskapshund som Bullterrier, Chinese crested eller coton de tulear.

...tror jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. i dag skal jeg ikke ha flere hunder. To er nok synes jeg. Men, når Goshi en dag vandrer så blir det vel en ny hund. (Vet at det blir det :cry: ) Og da blir det nok en hanne. Om alt går som det skal så blir Chanita avlstispe og da skal jeg ha av hennes avkom. Visst ikkje så blir det kanskje å importere en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nærmeste fremtid blir det selvfølgelig sheltier. Skal med tid og stunder få en Blue merle.

Selv om jeg er sheltie-oppdretter så kommer jeg nok til å være litt "utro" ja..

Vil veldig gjerne ha en Manchester terrier.

En papillon (er i kontakt med oppdretter, hehe, Christina med LiLi :cry:) :)

Vil ha en mynde, helst en Sloghi

Hadde ikke sagt nei til en pomme heller :(

men nå er jeg jo sammen med en mann som også har sine syn på hvilke hunder som skal inni dette hus...

Blue merlen har han gått med på... (så lenge det er en med to mørke øyne...)

Manchester terrieren er han med på.

Papillonen var helt ok når han fikk se bilder av LiLi

Sloghi kommer ikke inni dette huset, sier han...

og Pomme, vel, han mener at med et knippe sheltier, en papillon og en pomme på tur, så kommer alle til å tro at han er homo...

(noe som egentlig er min plan, slik at ingen prøver seg på han når han går tur :()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. det har jeg :oops:

Jeg skal ha en til blandings hund om ikke lenge.

Jeg er veldig blandings hund frelst :oops:

Meeeen jeg har jo også mine drømme raser.. som jeg kanskje kommer til å anskaffe når jeg bor for meg selv og samt har mer penger enn hva jeg har nå .

Den rasen som topper lista er Aussie, en god utstillings hund kombinert med bruksgenskaper.Drømmen blir da en Blue merle , Red merle eller en Tri.

Nummer to er Skjoklade farget labardor retriever. Jeg liker labradoren fordi den er en flott selvskaps hund og god bruks hund. Jeg ville helst hatt en Jakt labrador.

Nummer tre, må bli en Rottweiler. Ufattelig flott brukshund, vanskelig , men er som en fløyels pute om den er riktig trant og samt er etter en god kombinasjon.

Nummer fire må bli en Schæfer. Helst en Inport, da jeg synes de Norske Schæferene så og si er temmelig ødelagte. Snakker ikke om alle. men det er et flertall...

Nummer fem er en Løwchen , Arti stor hund i lite format, stili klipp og fin selvskaps hund - selv om jeg er mer brukshund person.. Så liker jeg denne rasen...

Nummer seks, er en Stor puddel sølv. Puddelen er en fin selvskaps hund, samtidig som at den er inteligent og flott, røyte fri ikke minst( jege r allergiker, noe jeg gir blaffen i hehehe)

Lista er ganske lang.. skal ikke ta med alt.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...